Vad gör vi? Del CCXXXIII

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tog för givet att jag bara skulle behöva köpa Ikeas lilla mirakelskruv till min gamla sängbotten. Men uppenbarligen hade jag helt fel eftersom inte fick dem på plats med en skiftnyckel. Därav att att jag köpt nya fästen och ben som passar till fästena. Jag fattar inte hur jag fick in dem förra gången men jag kommer inte ihåg att det var några problem alls.

Hmm, nu såg jag att JYSK har sängben som verkar likna IKEA:s gamla. Kanske de skulle fungera? :idea:
Alltså jag tror att du på något vis lyckats krångla till det.

Alltså jag tror att du på något vis lyckats krångla till det.

Hur då? Jag vill byta sängben. De gamla sängbenen fungerar inte eftersom jag inte har en nyckel. Ikea säljer inte längre nyckeln eftersom sängen är så gammal att de nu fäster sina sängben på ett annat sätt. Jag tvingas köpa nya sängben som skruvas fast på ett annat sätt med ett vinkelset som benet sedan fästs i.

Hur då? Jag vill byta sängben. De gamla sängbenen fungerar inte eftersom jag inte har en nyckel. Ikea säljer inte längre nyckeln eftersom sängen är så gammal att de nu fäster sina sängben på ett annat sätt. Jag tvingas köpa nya sängben som skruvas fast på ett annat sätt med ett vinkelset som benet sedan fästs i.
Men den nyckeln från IKEA kan inte vara omöjlig att hitta. Jag tenderar att spara alla mojjänger från IKEAs skruva-ihop-kit, jag kanske har det du söker?

Genom att inte helt enkelt skruva fast de gamla benen med en annan typ av skruv eller leta rätt på en nyckel någon annanstans tänker jag. :) De där insexnycklarna som följer med i IKEAmöbler är ju aldrig (sällan?) IKEAexklusiva. Det är väl bara att ta valfri skruv annars och dra in den, ungefär?

Vi har varit nere vid sjön och doppat både oss själva och hunden, sen blev det en lång siesta i värmen. Det fick bli ett arbetspass efter middagen, då började det närma sig dräglig temperatur ute. Till sambons förtret :p så blev en del av jobbet att städa i ordning källaren och plocka undan skräp och verktyg som inte behövs just nu.

Blev så arg på Buke att nu har jag skruvat fast tre ben :rofl:

Ge mig snabbt mer råd och pekpinnar så jag får det sista benet på plats och skruvat. Ja, de vickar liiiite men när jag väl fått den vänd och på plats så ska det inte vara några problem att den trillar ihop. Tror jag.

I värsta fall får jag väl använda de nya fästena och benen.

Alltså IKEAs materialval i samtliga metallbeslag och lösningar är skit, allt som oftast ger sig metallen. Jag har ett par gardinfästen jag inte kommer få loss utan att bruka våld, deras nya skenor passar inte med de gamla, så jag har att välja på att helt byta system men ändå låta de gamla fästena sitta kvar, eller bryta loss de gamla och sätta upp nya och reparera väggen. :meh:

Använd en bläckpenna funkar som klicker
Till mig antar jag? :)

Det kan jag tänka mig, men dels har jag inga sådana pennor och sedan brukar de varken ha särskilt skarpa klickljud eller vara särskilt precisa, men jag kan helt se det som en nödlösning! :D
Jag kan förstås träna utan klicker också men det är inte lika roligt det heller!

Blev så arg på Buke att nu har jag skruvat fast tre ben :rofl:

Ge mig snabbt mer råd och pekpinnar så jag får det sista benet på plats och skruvat. Ja, de vickar liiiite men när jag väl fått den vänd och på plats så ska det inte vara några problem att den trillar ihop. Tror jag.

I värsta fall får jag väl använda de nya fästena och benen.
Med lite välriktad vrede går det mesta! :D💪

Nu har min mens äntligen lugnat sig och det är normalpass imorgon så jag ska verkligen inviga nya gymmet. Det kanske inte blir så mycket gjort med alla nya maskiner och grejer men jag skriver det här så att jag faktiskt kommer iväg! Jag är egentligen riktigt pepp, men vet ju också hur det känns när klockan ringer på morgonen. :angel:

Nu är allt färdigskruvat och ihopsatt. Får sticka till IKEA imorgon och lämna tillbaka allt. Förhoppningsvis, trots att de är öppna, så tar IKEA tillbaka dem. När jag pratade med dem idag så sa de att de kommer göra det trots att jag öppnat påsen/lådan.

Nu välta sängen rätt :nailbiting:

Det hade jag ju struntat i. :D Menmen, nu måste du ju slutföra projektet! Jag menade att jag hade skitit i IKEA-specifika grejer och förborrningar och bara dragit i de skruvar jag har verktyg för.

Min soffa kom med världens klenaste ben så jag köpte några nya jag tyckte var snygga från Amazon och skruvade fast dem bara.
Det är så man gör, lös problemet, typ!:up:
Det går alltid att trixa till det så modifieringar antingen smälter in i det hela eller inte syns, dessutom är det kul att freestyla och jag stod ju med ett sånt objekt i våras när växthuset kom. Polsk bruksanvisning med bilder som tillhörde ett annat växthus, lasermärkta bitar som dom först märkt och sen galvaniserat över, men upp kom det och både hålband, montageskruv och borrmaskin är uppfunnet och det växer så det knakar i det.:D

• Gilla
Reactions: Sel
Sista problemet, vända sängen rätt. Orkar inte mer ikväll utan ska ner och hämta tvätten och sedan sover jag på soffan i natt. Jag kunde ju vända den upp och ner så fattar inte varför det ska vara så svårt att vända den rätt igen.

Nu går jag och hämtar upp tvätten och går och lägger mig på soffan.

Funderar på vem jag kan fråga om hjälp, vill liksom inte att någon annan ska se kaoset här hemma.

Vrickade foten rejält på vägen mellan bilen och bordet medan jag bar på pizzorna igår :meh:

Planen var att åka till akvariet på Kolmården imorgon (fredag) men känner mig osäker på om jag kommer kunna gå runt på den här foten. Och på lördag ska jag köra hem, tur att jag kör automat och det var inte min körfot som vrickades 😅

Härligt avslut på semestern! ... not...

Får se vad vi gör istället imorgon, suck 😞

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Vad gör vi? Del CCXXXV
  • Vad gör vi? Del CCXXXIV
  • Vad gör vi? Del CCXXXII
  • Vad gör vi? Del CCXXIX

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok