Vad gör vi? Del CCXXXIV

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Väntar på samtal från min vårdkontakt, sedan funderar jag på att åka hem till mina föräldrar och vattna deras blommor.
Tänkte även börja rota runt i deras förråd och se vad för saker jag har där. Har en massa kartonger där som jag borde gå igenom. Käns som en bra dag för det.

Somnade vi sex och vaknade halv ett. Tog en sömntablett och nu är jag gårdagens kalla gröt. Duschat så jag känner mig lite bättre och ska gå iväg och hämta ut paket, panta massa flaskor och köpa jordgubbar.

Somnade vi sex och vaknade halv ett. Tog en sömntablett och nu är jag gårdagens kalla gröt. Duschat så jag känner mig lite bättre och ska gå iväg och hämta ut paket, panta massa flaskor och köpa jordgubbar.
Det låter ju rätt förfärligt. Hoppas verkligen att du har ätit ordentligt, så inte det också var något dygn sedan??

Har fört in från min anfalls-, migrän- och huvudvärksdagbok i mitt excelark. Ser inte helt bra ut. Senaste tiden krångel på jobbet har verkligen tagit ut sin rätt. Där ser man hur viktigt det är med välfungerande arbetshjälpmedel. Likväl syns det som vanligt ett mycket bättre mönster under min ledighet. Ibland känns det som om jag kostar för mycket för samhället att hålla igång för att jobba än om jag hade gått hemma med 100% sjukersättning.... Det är nog inte ens bara en känsla utan sanning.

Köpt jordgubbar och hämtat ut min klänning. Det är de små belgiska som jag tycker är riktigt goda! Klänningen satt bra tycker jag nog och med perfekt längd, just ovanför knäet. De flesta måste jag ju lägga upp. Den är lite vardags men tänker om jag köper broschen och har snygga gröna örhängen och min peridot hänge runt halsen så blir det lite uppiffat så fungerar den nog. Har även beställt kuddar för trampdynan och hälen så jag förhoppningsvis kan ha högklackat. Vilket jag inte haft på år och dag.

Har fört in från min anfalls-, migrän- och huvudvärksdagbok i mitt excelark. Ser inte helt bra ut. Senaste tiden krångel på jobbet har verkligen tagit ut sin rätt. Där ser man hur viktigt det är med välfungerande arbetshjälpmedel. Likväl syns det som vanligt ett mycket bättre mönster under min ledighet. Ibland känns det som om jag kostar för mycket för samhället att hålla igång för att jobba än om jag hade gått hemma med 100% sjukersättning.... Det är nog inte ens bara en känsla utan sanning.
Kan du få 100 % sjukersättning eller vill du inte ha det?

Köpt jordgubbar och hämtat ut min klänning. Det är de små belgiska som jag tycker är riktigt goda! Klänningen satt bra tycker jag nog och med perfekt längd, just ovanför knäet. De flesta måste jag ju lägga upp. Den är lite vardags men tänker om jag köper broschen och har snygga gröna örhängen och min peridot hänge runt halsen så blir det lite uppiffat så fungerar den nog. Har även beställt kuddar för trampdynan och hälen så jag förhoppningsvis kan ha högklackat. Vilket jag inte haft på år och dag.
Det låter väl jättebra :) ? Då är det förmodligen en klänning som du får användning av mycket sedan också. En ren festklänning blir det ju kanske inte så med!

Jo, fast jag menar också att detta gäller det mesta av den nya teknologi som kommit de senaste tvåhundra åren. Det är sällan det dyker upp ny teknologi där man inte snabbt kan tänka ut ett sätt att använda det i onda syften och ha ett försprång där det går mycket fortare än det gjorde året innan.

Min oro ligger därför mer i att mänskligheten verkar nu gå i en riktning där goda intentioner inte dominerar. I vilken utsträckning det dominerat hittills kan man diskutera, men min absoluta uppfattning är att det går åt fel håll.

Redan idag - och sedan länge - existerar vapen som kan döda hundratals miljoner människor på sekunder,

Fast jag är inte emot teknikutveckling i sig (jag jobbar själv med det). Men många ingenjörer och andra i fronten tar ofta lite lätt på riskerna, och viftar gärna bort dem med just "äsch, all teknik har alltid inneburit risker" och "det är inte tekniken som är farlig, utan människorna".

Och det är ju helt sant - i sak. Men om vi nu vet att människor kan använda ny teknik på ett farligt sätt, varför tar inte de som ligger i tekniska framkanten ett större ansvar för diskussionen om riskhanteringen av den nya tekniken de är med och pushar fram? Varför överlåter de så ofta det åt "någon annan" att ta hand om? Och om människor är den stora risken, så innebär väl det att även ingenjörer och forskare är en del av den risken med sina brister - för de är väl också människor...?

Fast jag är inte emot teknikutveckling i sig (jag jobbar själv med det). Men många ingenjörer och andra i fronten tar ofta lite lätt på riskerna, och viftar gärna bort dem med just "äsch, all teknik har alltid inneburit risker" och "det är inte tekniken som är farlig, utan människorna".

Och det är ju helt sant - i sak. Men om vi nu vet att människor kan använda ny teknik på ett farligt sätt, varför tar inte de som ligger i tekniska framkanten ett större ansvar för diskussionen om riskhanteringen av den nya tekniken de är med och pushar fram? Varför överlåter de så ofta det åt "någon annan" att ta hand om? Och om människor är den stora risken, så innebär väl det att även ingenjörer och forskare är en del av den risken med sina brister - för de är väl också människor...?
Att vifta bort riskerna som vissa väljer att göra är bara dumt för till slut biter det både risktagarna och ibland alla i omgivningen rejält i arslet men skademinimiering är inte riktigt prio ett i många forskares tankevärld. Det har ju visat sig, vilket tystats ner, att just AI löpt amok rejält i vissa system och inte bara en gång utan många gånger och hade inte systemet stoppats hade vad som helst kunnat hända.

Lyckats skicka mitt besvärliga sms och fått svar:D råkat skapa mig planer för imorgon vilket också involverar några minimänniskor som jag inte räknade med men jag tänker att det borde fungera bra, känns bara som en evighet sedan jag hängde med minimänniskor över 1 år :p

Kan du få 100 % sjukersättning eller vill du inte ha det?
Jag har aldrig ansökt om det, men med tanke på hur lätt jag fick halv och även sjukskrivning vid behov så tror jag att jag kan få det, speciellt med tanke på att jag är i sämre skick nu än vad jag var då, det har ju inte blivit bättre. Dock är det inget jag vill ha faktiskt. Jag vill jobba. Jag tycker om att jobba och trivs med det. Synd bara att det sliter så.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Vad gör vi? Del CCXXXII
  • Vad gör vi? Del CCXXXIII
  • Vad gör vi? Del CCXXXV
  • Vad gör vi? Del CCXXVII

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund