Vad gör vi? Del CCXXXV

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har precis fått meddelande från en av mina vänner i tarantellgruppen. Vi är inte fysiskt nära vänner och har inte hörts regelbundet på ett tag, men vi vet liksom mycket om varandra. Många vardagssamtal på lördagkvällarna.
Nu får jag reda på att hennes man (som på många sätt varit ekonomiskt ansvarig för familjesituationen) kastat ut henne i mitten av sommaren och kommer med helt overkliga krav. Han har även skött pappersarbetet generellt och misskött hennes sjukskrivning, så hon är helt strandad. Hon har inte arbetat på många, många år. Nu sitter hon med barn men utan hus eller meriter. Hon har givetvis kontaktat advokat och några andra källor, men just nu känner hon sig givetvis hjälplös.
Ännu ett exempel på den klassiska kvinnofällan. Jag blir både arg och bedrövad för hennes skull.

Har i alla fall varit hos terapeuten i dag, jobbat på plats och även shoppat jordgubbar, där besvikelsen över priset och över att jag fick slänga i stort sett hela asken pga mögel. Har en ask kvar och hoppas att de är i bättre skick. Annars pinnar jag ner till ICA i morgon och ser om de har.

Har även pratat med en kollega om att köpa hennes spjälsäng med tillbehör samt barnmatstol och läragåvagn billigt, ev även en vagn. Får förhoppningsvis fler barnbarn om tonåringen inte vill komma hit med det jag redan har, så kan andra använda det.

Har ätit paj och jordgubbar också i dag. Gott. Ska sova nu, redan borstat gaddarna ju.

Jag ursäktar henne inte på något vis men tonåringar är ofta idioter - med lite tid och hjälp från sonen hoppas jag att det kan lösa sig!
Jo jag vet det, men det är svårt att inte ta åt mig när sonen och barnbarnet kommer i kläm här. Hade det bara varit jag hade det inte gjort så ont. Han gör som hon vill för husfridens skull, det spelar ingen roll vad han vill, vill inte hon så blir det som hon vill. Hon till och med flinade åt mig när hon skrev att jag ju kan fråga honom om han vill komma. Jag känner mina barn utan och innan så jag hörde på honom när hon inte var i närhheten att han ville och sedan när hon var så insåg jag att det inte blir så. Det är sorgligt att det är så för honom. Jag hoppas att han vaknar och ser sitt eget värde.

Sitter och äter frukost och läser ikapp. Igår pluggade dottern och jag körkortsteori och jag blir så imponerad. Vi gjorde ett teoriprov på 65 frågor och hon blev godkänd. Det är ett halvår kvar tills hon får skriva och vi jobbar på djupinlärning.

Men hemmasittare och missat hela högstadiet och en språkstörning på det gör att åtminstone jag blir imponerad av hennes driv. Lycka😍

Snart dags för jobb och så träffa diabetesläkaren. Skulle träffat sköterskan oxå men hon blev sjuk.

Förra året i ~mars sökte jag tillstånd för att borra för bergvärme och fick då veta av kommunen att jag också behövde söka tillstånd för ingrepp i fornlämning eftersom det finns en på andra sidan vägen. Helt orimligt kände jag då, med tanke på avståndet, typen av ingrepp och hur terrängen ser ut.

Lyckades dock få ett muntligt ok (eller rättare sagt, ett ok att jag inte behövde deras tillstånd) av länsstyrelsen eftersom de, liksom jag, insåg att det var orimligt att mitt lilla borrhål 50 meter bort i min trädgård skulle ha någon påverkan.

Idag hörde Länsstyrelsen av sig, de har nu(!) arbetat sig ner till mitt ärende i högen av ansökningar och undrade om ärendet fortfarande var aktuellt 😅

Förra året i ~mars sökte jag tillstånd för att borra för bergvärme och fick då veta av kommunen att jag också behövde söka tillstånd för ingrepp i fornlämning eftersom det finns en på andra sidan vägen. Helt orimligt kände jag då, med tanke på avståndet, typen av ingrepp och hur terrängen ser ut.

Lyckades dock få ett muntligt ok (eller rättare sagt, ett ok att jag inte behövde deras tillstånd) av länsstyrelsen eftersom de, liksom jag, insåg att det var orimligt att mitt lilla borrhål 50 meter bort i min trädgård skulle ha någon påverkan.

Idag hörde Länsstyrelsen av sig, de har nu(!) arbetat sig ner till mitt ärende i högen av ansökningar och undrade om ärendet fortfarande var aktuellt 😅
Tjänstemän kan ha en märklig verklighertsuppfattning.

Här var de positiva till en luktande verksamhet,med argumentet att det inte bodde några här.
Grannen begärde ut en karta från kommunen, ritade en cirkel om 1 km och fick fram 157 hushåll.
Oj då...

Tjänstemän kan ha en märklig verklighertsuppfattning.

Här var de positiva till en luktande verksamhet,med argumentet att det inte bodde några här.
Grannen begärde ut en karta från kommunen, ritade en cirkel om 1 km och fick fram 157 hushåll.
Oj då...
Haha ja allt är ju relativt... Jag är ju själv i branschen, och miljökontoret här är mina kollegor, men det här fallet fick mig iallafall att inse att det är enkelt att skryta med sina snabba handläggningstider som kommun, när man tar en förenklad väg och lägger en del av ansvaret på den enskilde och länsstyrelsen.

Tror det kanske var @sthu som när det hände förra året skrev att de i sin kommun helt enkelt kontaktar Lst och kollar. Hade min handläggare gjort det så hade det väldigt snabbt gått att konstatera att det inte var ett ärende för länsstyrelsen. :)

För övrigt har jag min sista (hjärnan skrev först "första", haha önsketänkande) semesterdag.
Har börjat med frukost i soffan, ska nog mest hålla mig hemma och dona i trädgården och städa av inne.
Är egentligen lite sugen på att åka till keramikstudion, men jag var där igår och det jag drejade kommer inte ha hunnit torka tillräckligt för nästa steg, så jag kan lika gärna åka imorgon efter jobbet.

Haha ja allt är ju relativt... Jag är ju själv i branschen, och miljökontoret här är mina kollegor, men det här fallet fick mig iallafall att inse att det är enkelt att skryta med sina snabba handläggningstider som kommun, när man tar en förenklad väg och lägger en del av ansvaret på den enskilde och länsstyrelsen.

Tror det kanske var @sthu som när det hände förra året skrev att de i sin kommun helt enkelt kontaktar Lst och kollar. Hade min handläggare gjort det så hade det väldigt snabbt gått att konstatera att det inte var ett ärende för länsstyrelsen. :)
Ja precis, vi kontaktar lst för ett yttrande. Om de bedömer att det behövs dispens får sökanden ordna det. Väldigt sällan det behövs

Ja jag är inte den långsinta, hon är. Det är bara extremt svårt att föra en vettig diskussion md någon som inte har förmågan att diskutera vettigt utan bara slänger skit.
Det där äktenskapet / samboskapet kommer aldrig att hålla, beter hon sig sådär mot dig gör hon det också mot alla andra om det inte passar och då sitter dom där snart ensamma för vem vill ha nåt att göra med en sån där huggorm? Jag tror din son kommer att ledsna, antingen det annars drar hon bara när verkligheten kommer ikapp och det inte är kul längre.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Vad gör vi? Del CCXXXIII
  • Vad gör vi? Del CCXXXII
  • Vad gör vi? Del CCXXIX
  • Vad gör vi? Del CCXXVII

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund