Vad gör vi? Kids edition del 5

Och jag önskar att 4,5-åringen var mer peppad på att träna med springcykel 🙈😂 Lilla E är mycket bekväm och har bestämt att man behöver vara fem för att lära sig, tror hon och gillar cykelvagnen lite för mycket... Jaja, det satt långt inne för storebror också och rätt vad det var satte han det :)
Sådär höll mina också på med springcykeln! ”Det gör jag nog när jag är fem år”. H lärde sig cykla i höstas till slut men blev lite osäker igen när han fick en större cykel och nu när vi tog fram den igen vågar han inte. S har vi inte kunnat släppa pinnen på än, jag tycker att det är jättesvårt att lära dem cykla!

Och jag önskar att 4,5-åringen var mer peppad på att träna med springcykel 🙈😂 Lilla E är mycket bekväm och har bestämt att man behöver vara fem för att lära sig, tror hon och gillar cykelvagnen lite för mycket... Jaja, det satt långt inne för storebror också och rätt vad det var satte han det :)

Låter som min äldsta! Han var inte särskilt intresserad av att lära sig cykla. När vi väl övertalade honom till att träna lite så räckte det med att han tappade balansen en gång så var det "jag kan inte" och så ville han inte fortsätta.

Sen fyllde han fem år. Då sa han "nu är jag fem år så nu kan jag cykla". Och så cyklade han iväg 😅

Sådär höll mina också på med springcykeln! ”Det gör jag nog när jag är fem år”. H lärde sig cykla i höstas till slut men blev lite osäker igen när han fick en större cykel och nu när vi tog fram den igen vågar han inte. S har vi inte kunnat släppa pinnen på än, jag tycker att det är jättesvårt att lära dem cykla!
+ @Imogen
Verkligen svårt! Vi tragglade med stora också och han blev arg och tappade modet varje gång han trillade. Sen åkte vi till kompisar en helg och deras två äldre grabbar inspirerade min unge som samma dag cyklade 4 km under en promenad, med bara en hand i ryggen som stöd då och då 😅 Sen kom vi hem och gan trillade och vi misströstade lite igen, men så en dag satte vi planen "vi tränar i sommar, det vore väl kul att kunna cykla till förskolan i höst?" Det satte igång något i hjärnkontoret, för samma dag var han redo att cykla igen 😁

Den har väl inte undgått någon hur otroligt ledsen jag varit över våldsvågen och de som inte kommer få hem sina söner igen. Så när jag kom hem från jobbet idag blev jag glad över att höra att sonen fortfarande var vaken inne i sin säng. Jag smög in och kröp ner bredvid honom i mörkret.

– Var var du?
– På jobbet.
– Men nu är du här.
– Nu är jag här.
– Jag älskar dig mamma.
– Jag älskar dig med, min prins.
– Man kan inte äta soppa med gaffel!

Låg och tittade på honom lång tid efter att han somnat.

Funderar på om vi ska laga springcykeln vi fick via Facebook eller om vi ska önska en ny i födelsedagspresent. Det är bara nya däck som behövs, problemet är att få tummen ur och åka till cykelverkstan..

Tänkte att gympaskor inte kunde vara fel idag... :cool:
Screenshot_20260327_142931_Gallery.webp

Funderar på om vi ska laga springcykeln vi fick via Facebook eller om vi ska önska en ny i födelsedagspresent. Det är bara nya däck som behövs, problemet är att få tummen ur och åka till cykelverkstan..

Haha, vilken tajming, jag såg just för en minut sen en annons om springcykel på fb o funderade över om det är dags snart så fort som han växer! Men det blir väl nästa sommar ändå eller va? :crazy:😄

Jag röstar på nya däck :)

Verkar få tummen upp på jobbet för att vara föräldraledig på fredagar fram till midsommar, det ser jag fram mot mycket. 🥰
Första fredagen idag. Bästa barndagen på... år och dar, så himla mysigt vi har haft. Framför allt inte ett enda syskonbråk. Inte en enda konflikt. Inte en höjd röst på hela dagen. Helt osannolikt.

Killarna sov till 7. Gick upp utan mig och började leka. Tillsammans. Pratade, resonerade, kompromissade, var vänner. Mysfrukost. Lek. Pannkakslunch med glass på favoritkondis inne i människobyn. Och jag är bara lycklig. ❤️❤️❤️

Jag har ingen motståndskraft alls tror jag. Det känns som att alla barn blev mina barn när jag blev förälder.
Samma här, i min sons klass flyttar ett barn (bara 20 min bort i en annan by men byter skola). Jg känner inte barnet och hon är inte kompis med min son men när sonen berättade att ett annat barn i klassen börjat gråta för att barnet ska flytta fylldes mina ögon också med tårar.

Samma här, i min sons klass flyttar ett barn (bara 20 min bort i en annan by men byter skola). Jg känner inte barnet och hon är inte kompis med min son men när sonen berättade att ett annat barn i klassen börjat gråta för att barnet ska flytta fylldes mina ögon också med tårar.

Min dotters bästis flyttade i februari. Say no more 🙃 Hon skickade en videohälsning förra veckan där hon lite uppgivet berättade var hon bor nu och ”Kan du komma hem till mig? Jag saknar dig.” 🥲

Meningarna blir längre och längre härhemma. Nu är vi uppe i fyra ord. Inte illa för en som inte ens fyllt två än!

Så många intressanta reflektioner han delar med sig av. Som att glassbilen kommer på fredagar, pappa har en rumpa och mamma har jobbat. Jag kan inte förneka något av dem.

Anledningar till att min son har svimmat senaste veckorna:

1. Han och hans syster drog i samma bok och hon rev honom på fingret.
2. Han halkade när han skulle visa mig en leksak.
3. Hans syster sa ”Dumma H..”. Eller rättare sagt, det var okej men när jag sa ”Men du, så säger man inte..” trillade polletten ner och han välte på cykeln.
4. Jag tog av honom mössan.

:heart

Det måste vara jobbigt för er. Hade min son svimmat vid starka känslor hade det nog skett en gång i timmen nu. Vilken svår ålder detta är! Ska bestämma allt in till absurdum. Ett misstag och utbrottet är ett faktum. Känner att det verkligen påverkar mig. Bäbisen har lärt sig att vända sig till mage. Där orkar hon inte ligga särskilt länge så det gäller att ha stenkoll hela tiden. Tuff tid ett tag framöver nu känner jag 🥲

Det måste vara jobbigt för er. Hade min son svimmat vid starka känslor hade det nog skett en gång i timmen nu. Vilken svår ålder detta är! Ska bestämma allt in till absurdum. Ett misstag och utbrottet är ett faktum. Känner att det verkligen påverkar mig. Bäbisen har lärt sig att vända sig till mage. Där orkar hon inte ligga särskilt länge så det gäller att ha stenkoll hela tiden. Tuff tid ett tag framöver nu känner jag 🥲

Det är ju lite oturligt när han är i full fart med att cykla. Eller som förra året, när han landade med ansiktet i en stentrappa. Annars skulle jag säga att vi är ganska vana vid det här laget. Jag märker dock att det kan dra till sig lite blickar. Det kan ju se ganska obehagligt ut när han blir lila om läpparna, rullar med ögonen och kippar efter andan. Men hittills har ingen fått panik. Jag antar att utstrålar man lugn själv så förstår folk rätt snabbt att det är något man har rutin för.

Båda våra är helt hopplösa just nu med självbestämmandet. Jag har börjat stänga av öronen vid utbrott. Det fungerar rätt bra när vi är hemma, då kan jag gå och mumla något ”jag förstår att du känner så” mantra och samtidigt tänka på annat. Måste man få något gjort eller transportera sig är det ju svårare..

Kämpa på! Är inte avundsjuk på bebis-fasen. De är ju visserligen förbaskat gulligt med bebisar men usch vad slitsamt det var.

Liknande trådar

• Sparande till barnen
  • Föräldrapenning och semester del 2
  • Vad gör ni med alla teckningar?
  • Vad gör ni på sommarloven?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

• Forumet medlemmar

Allmänt, Dagbok

Barn

• Roliga saker som barn säger
  • Morgonrutiner