Vad gör vi? Kids edition del 5

Bestämma allt, ja... i kombination med häpnadsväckande komplicerade procedurer där alla moment måste ske exakt efter procedurbeskrivningen. Som det ofta bara är barnen som känner till. Och proceduren skiljer sig förstås litet mellan killarna. På slumpvisa punkter. Som kan ändras utan förvarning. Missar man nån detalj så är det litet som skidskytte, en straffrunda eller två... :angel:

Idag lekte lilla E med en kompis hemma hos denna. Storebror hade med sig en annan kompis hem efter fritids, och alltså, jag fick en föraning om ett annat liv?! Två grabbar som lekt helt själva i flera timmar, medan jag kunnat ägna mig åt tvätt, fix ute och i verkstaden osv. Storebror är ju nästan alltid såhär självgående men iom att lillasyster var på annan plats var det otroligt mycket lugnare än vanligt. Och hon är ju snart stor hon också... Ljuvlig dag. Imorgon ska killarna leka hos kompisen, då antar jag att jag får underhålla lilla E istället 😅

Mina ungar är inne i en (på översiktlig nivå) så enkel period nu. Ingen behöver matas, de äter oftast något av det vi serverar till middag, de leker stundvis fint både med varandra och själva, de är enkla att ha med på allt vi hittar på på gården, det tar en förälder 5-10 min att natta båda och sen sover de genom natten. Sen lever de såklart ut sina ålder (2 och 4 år) regelbundet och absolut, men det känns både fint och viktigt att fira milstolpar och allt som funkar bra när det väl gör det. Inte minst eftersom det ska komma en bebis om tre månader och kasta omkull allting. Jag börjat verkligen ifrågasätta vad vi gett oss in på :eek:

Det slår verkligen aldrig fel, var gång lilla E och jag ska få lite egentid efter förskolan hämtar jag ett litet åskmoln som sen gradvis exploderar mer och mer under hemfärden :crazy:🙈😅
Lyckades peta i henne lite mellanmål så att hon tillslut förlät mig för att hon inte fick se på tv, åka till lekland eller äta mellanmål som inte fanns hemma, samt att jag inte bar henne in från bilen... Helt rimligt såklart.

I helgen ska jag vara själv med sonen, det ska bli riktigt mysigt. Maken och dottern ska åka upp till svärmor, och även om jag i vanliga fall tycker att det är trevligt att hälsa på så kände jag att jag inte orkar många vuxna och barn i ett litet hus en hel påskhelg. Jag vill gå på mitt eget schema, och få lite lugn och återhämtning. Dessutom har vi mycket att göra i huset. Så jag och sonen stannar hemma och jag ser fram emot egentid med honom. Sonen är dessutom helt fenomenal på att leka själv, bredvid. Han kan bygga något, leka med sina bilar eller dockskåpen och vara nöjd bara man är på samma våningsplan. Så jag hoppas på att kunna få en del gjort också!

Fick påskägg till barnen av pappa i helgen, men eftersom vi var på brunch och de åt massa godsaker där så sa vi att vi behåller dem till helgen. Nu har jag tömt ur 80% av godiset i en påse till mig och det är ändå en näve kvar i varje ägg som är rätt lagom för små barnmagar. Vad är det med vår föräldrageneration med mängden godis, glass, fika? 😅 Jag har verkligen inget emot att barnen äter socker men jag vill gärna inte att de ska kräkas eller få ont i magen. När vi var hemma hos deras farfar innan jul var det uppdukat med fika och julgodis, efter efter maten var det ändå ”jag köpte glass till barnen!”. Det är ju jättegulligt men.. help 🙈 Nu ska ju dottern till svärmor också, som också köpt påskägg (eftersom alla 4 mor-och farföräldrar vill göra det..) och till farfar på påsklunch på måndag. Jag blir lite stressad av detta. Jag vill inte vara otacksam men det är lite jobbigt att behöva vara en ”gate keeper” för att barnen inte ska få magknip eller kräkas på kvällen. Makens kusinbarn hade kräkts någon gång när vi var och hälsade på och orden från morföräldrarna var ”jag tror inte hon är magsjuk, vi råkade nog bara ge henne för mycket godis..”

Fick påskägg till barnen av pappa i helgen, men eftersom vi var på brunch och de åt massa godsaker där så sa vi att vi behåller dem till helgen. Nu har jag tömt ur 80% av godiset i en påse till mig och det är ändå en näve kvar i varje ägg som är rätt lagom för små barnmagar. Vad är det med vår föräldrageneration med mängden godis, glass, fika? 😅 Jag har verkligen inget emot att barnen äter socker men jag vill gärna inte att de ska kräkas eller få ont i magen. När vi var hemma hos deras farfar innan jul var det uppdukat med fika och julgodis, efter efter maten var det ändå ”jag köpte glass till barnen!”. Det är ju jättegulligt men.. help 🙈 Nu ska ju dottern till svärmor också, som också köpt påskägg (eftersom alla 4 mor-och farföräldrar vill göra det..) och till farfar på påsklunch på måndag. Jag blir lite stressad av detta. Jag vill inte vara otacksam men det är lite jobbigt att behöva vara en ”gate keeper” för att barnen inte ska få magknip eller kräkas på kvällen. Makens kusinbarn hade kräkts någon gång när vi var och hälsade på och orden från morföräldrarna var ”jag tror inte hon är magsjuk, vi råkade nog bara ge henne för mycket godis..”
Våra släktingar vet att vi inte vill att de ger för mycket godis, så de ger ofta något litet godis och sedan någon grej, mamma har tex till denna påsk köpt badbomber, fotbollskort och nagellack. Svärmor köpte underkläder förra året till de små som skulle sluta med blöja och stora fick fiskedrag. Det uppskattar vi :)

Jag känner så väl igen mig. Jag älskar allt som är onyttigt, och har inget emot att mina barn äter godis. Men just mängden och frekvensen, där känner jag att jag både vill och måste styra upp. Under påskhelgen är jag helt lugn med att det blir godis på fler dagar än lördagen, och att många i vår närhet vill få ge påskägg. Men när alla envisas med att ge helt fulla ägg, då blir jag lite matt. Jag vill inte behöva vara surmorsan som sliter äggen ur händerna på barnen och rensar upp, jag önskar att andra själva kunde tänka på måttfullhet.

Svårt med påskägg! De är ju fullt av godis de ”ska” vara i. Så är jag uppvuxen så förstår att den äldre generationen tycker det ska vara så.
Nu har vi mormor och farmor som inte ger överflöd då ett av våra barn har magproblem och just inte har klarat av godis.
De brukar vara strumpor osv med i äggen som utfyllnad men jag är nog lite mer nu är de påsk så låt gå 🙈

Jag har några år kompenserat med att ge aktiviteter i äggen från oss. Femkamp tex där hela familjen deltar.

Mina ungar är inne i en (på översiktlig nivå) så enkel period nu. Ingen behöver matas, de äter oftast något av det vi serverar till middag, de leker stundvis fint både med varandra och själva, de är enkla att ha med på allt vi hittar på på gården, det tar en förälder 5-10 min att natta båda och sen sover de genom natten. Sen lever de såklart ut sina ålder (2 och 4 år) regelbundet och absolut, men det känns både fint och viktigt att fira milstolpar och allt som funkar bra när det väl gör det. Inte minst eftersom det ska komma en bebis om tre månader och kasta omkull allting. Jag börjat verkligen ifrågasätta vad vi gett oss in på :eek:
vi sa samma igår!

Inga blöjor på blivande 4 åringen, äter på samma porslin som oss andra, oftast lätt att lägga osv de är så mysigt!

Talet blir allt bättre på blivande två åringen vilket gör även honom mycket mer nöjd.

Samtidigt är jag avis på dig med en bebis till det är ju trots allt väldigt mysigt ❤️😁

Magsjuka är aldrig roligt men magsjuka på semestern är hemskt.

Bara ett barn är sjuk, ett av de äldre, så det går att hålla henne bort från dom andra och hon behöver inte så mkt hjälp. Men hon måste ju ha fått smittan från ngt och vi har varit på samma platser och ätit samma saker senaste dagarna.

Håll alla tummar ni kan för att ingen annan ska bli sjuk, imorgon är en nöjespark inplanerad och i övermorgon 7 timmars tågresa hem.

Väntar på att sonen ska somna så att jag kan smita ut och gömma deras påskägg inklusive ledtrådar. Var iallafall förutseende nog att skriva lapparna och fixa äggen i förmiddags innan jag hämtade ungarna, för det hade varit drygt att börja med nu :sleep:

I år är första gången sonen kommer fixa och (förhoppningsvis ) vara motiverad att läsa ledtrådarna själv, jag är nästan löjligt förväntansfull över att se honom och dottern tackla det imorgon 😁

Dottern har länsat lådan med konserver. De är mycket bra byggklossar 😜

Bifogade filer

• 20260403_112341.webp
    20260403_112341.webp
    179,6 KB · Visningar: 1 600
Har varit på påskfirande hela dagen hemma hos kompisar! Vi sågs redan vid tio, vi har umgåtts, ätit påsklunch, knackat dörrar i kvarteret med påskbrev, fikat och haft det allmänt trevligt 🥰 Sitter nu och nattar trötta barn, de bör somna fort!

Jag håller helt med!

Idag fick mina barn 4 ägg var :o då gav inte vi föräldrar något!

Men det var relativt lite hodis, jag blev positivt överraskad. Två ägg var godis blandat med bär, mina barn ÄLSKAR blåbär.
Varsin bok och två leksaker till yngsta. Den större fick lite mer godis, men helt rimligt!

Fina presenter och lagom svårt att leta med ledtrådar ❤️

Liknande trådar

• Sparande till barnen
  • Föräldrapenning och semester del 2
  • Vad gör ni med alla teckningar?
  • Vad gör ni på sommarloven?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

• Forumet medlemmar

Allmänt, Dagbok

Barn

• Roliga saker som barn säger