Vad gör vi? Kids edition del 5

Bukefalos 30 år!

Barn alltså. Helt ärliga whatsoever.
Jag klippte mig i förmiddags och hämtade senare sonen som alltså inte sett mig i lugg innan. Han gjorde stora ögon, sen "vad har du gjort? Har du klippt dig själv? Det ser helt ojämnt ut!" Varpå jag visade att jag hade längderna av håret uppsatt i en klämma.
"Jaha. Jaja, du ser ut som en annan mamma".

Tack mitt barn 😁

Så trött!
Jag och dottern har varit på poolspel med fotbollen hela dagen i stort sett. Det var lite regnigt och blåsigt på vägen dit men de spelade inomhus så det gjorde ingenting. Vi varvade att titta på matcherna och stå och sälja i kiosken. De gjorde mål efter mål i varje match och dottern fick in mål redan i första matchen.

På hemvägen regnade det och blåste mer än tidigare, riktigt ruggigt höstväder verkligen. Vi hoppade in på affären 8 min innan de stängde och köpte lördagsgodis 😄

Dottern badade när vi kom hem medan jag lagade mat. Nu har vi ätit och sitter i soffan och tittar på fiskevideos på youtube 😄 Dottern äter sitt lördagsgodis och ska snart sova.

Efter förskolan lekte barnen i en grässluttning. Dottern cyklade och sonen sprang efter tills han trampade snett och svimmade. Så låg han där och såg fridfullt sovande ut i gräset medan jag joggade fram. En del av mig himlar med ögonen inombords. ”All the drama”, lilla grabb. En annan del av mig slutar aldrig förundras över vad som är normalt i livet med honom.

Annars har vi hängt på övervåningen bara han och jag sista timmen på dagen. Jag slås av hur mycket han kan prata och berätta om nu. Plötsligt kunde vi prata om att svimma, vilket faktiskt kändes lite surrealistiskt eftersom det är en upplevelse som vi varit ensamma med sen han var bebis och nu pratar han plötsligt om det. Men mest ville han prata om förskolan, vem som är dum och vem som är snäll och vilka regler de har där. Han är tydligen inte bästis med D längre efter att ha hängt ihop som ler och långhalm i två år. Hon har snor och han vill inte få det på sig.

Att ha två (blivande) sexåringar hemma är en riktig upplevelse alltså… Allt vi som föräldrar gör är fel och bemöts med att vi inte fattar nånting eller ”alltid säger fel saker”. Om vi råkar ställa en fråga vid matbordet som tillexempel om en fröken låser upp matsalen inifrån när det är frukost börjar de skrika, välter stolarna och springer in i vardagsrummet och slänger sig på soffan.
Idag skulle H gå baklänges hela vägen till skolan. Känslorna är verkligen överallt.
Samtidigt så fina stunder där de börjar försöka läsa, vill sitta nära och kramas och har funderingar om allt möjligt (”när jag blir stor ska jag bygga världens längsta spårvagn och jag ska arbeta med den i två år innan den är klar, där ska man kunna sova i sängar och åka hela vägen till fjällen”).

D
Att ha två (blivande) sexåringar hemma är en riktig upplevelse alltså… Allt vi som föräldrar gör är fel och bemöts med att vi inte fattar nånting eller ”alltid säger fel saker”. Om vi råkar ställa en fråga vid matbordet som tillexempel om en fröken låser upp matsalen inifrån när det är frukost börjar de skrika, välter stolarna och springer in i vardagsrummet och slänger sig på soffan.
Idag skulle H gå baklänges hela vägen till skolan. Känslorna är verkligen överallt.
Samtidigt så fina stunder där de börjar försöka läsa, vill sitta nära och kramas och har funderingar om allt möjligt (”när jag blir stor ska jag bygga världens längsta spårvagn och jag ska arbeta med den i två år innan den är klar, där ska man kunna sova i sängar och åka hela vägen till fjällen”).
Det kallas väl inte lilla tonåren för intet 🙈❤️
Håller med om att det är en intensiv tid, min stora fick plötsligt utbrott igen efter att knappt ha varit upprörd på typ 2-3 år. Det var en omställning 😁

Känner igen! Min son blir så irriterad vid minsta fråga, och ibland kanske han mumlar något svar som jag inte uppfattar. Frågar jag då Vad sa du? får jag ett gråtande ”Förstår du inte mitt språk? Jag orkar inte prata med dig mer!” tillbaka. Allmänt stora känslor varje dag och tårar för minsta motgång vad det än kan vara. Dramatiska slängningar på soffan varje dag.

Känner igen! Min son blir så irriterad vid minsta fråga, och ibland kanske han mumlar något svar som jag inte uppfattar. Frågar jag då Vad sa du? får jag ett gråtande ”Förstår du inte mitt språk? Jag orkar inte prata med dig mer!” tillbaka. Allmänt stora känslor varje dag och tårar för minsta motgång vad det än kan vara. Dramatiska slängningar på soffan varje dag.
Ja men exakt! ”Varför förstår du aldrig mig?” Kan de skrika och det gör ju ont i hjärtat 😭😅

Förskolan ringde och berättade att sonen var hängig och hade somnat i en skottkärra. Pappa var precis på väg för att hämta så jag mötte upp dem i parken efter jobbet. Då satt han och stirrade ut i ingenstans, hade ätit nästan ett helt paket majskakor och bad om att få bli hemskjutsad. Nu har vi stekt pannkakor och de kollar på Hot wheels.

Livet med småbarn är ändå väldigt, väldigt gulligt.

Förskolan ringde och berättade att sonen var hängig och hade somnat i en skottkärra. Pappa var precis på väg för att hämta så jag mötte upp dem i parken efter jobbet. Då satt han och stirrade ut i ingenstans, hade ätit nästan ett helt paket majskakor och bad om att få bli hemskjutsad. Nu har vi stekt pannkakor och de kollar på Hot wheels.

Livet med småbarn är ändå väldigt, väldigt gulligt.
I en skottkärra! ❤️❤️❤️😭

Liknande trådar

• Barnböcker (utbruten från Vad gör vi? Kids edition del 5)
  • Särintressen hos barn
  • Vad gör vi? CCXXX
  • Ryggsäck till första klass

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka