Vad gör vi? Kids edition del 5

Bukefalos 30 år!

Läser att mamman till de mödrade barnen i USA vårdas på sjukhus efter masskjutningen. Jag kan inte låta bli att tänka att jag hade velat att de bara stängde av respiratorn. Tänk att förlora 7 (8?) barn. Jag hade inte velat vakna.

Jag ber om ursäkt för nattsvart inlägg men jag blev bara så jäkla deppig. Fy fan.

Haft en fin vecka med barnen som gått i expressfart och nu när den är över har jag tid att reflektera och ser att livet är rätt fint ändå.
Jobbar hemifrån med öppen dörr, hör fågelkvitter som blandas med musiken jag lyssnar på, och ser solen lysa in genom fönstret.
Efter helgens arbete är huset rensat på skräp och trädgården snart redo för odling. Barnen växer både fysiskt och psykiskt, min stora är till så mycket hjälp och dessutom så galet klok, och lilla verkar snart vara igenom en sorts utvecklingssprång och lär sig navigera i alla känslor. Och jag börjar lära mig förstå hur hon funkar.
Mitt ex verkar gjort minst sju mentala resor på sistone och har plötsligt börjat lära sig be om ursäkt, ta ansvar och reflektera kring barnens känslor. Misstänker att hans nya partner har gott inflytande och det är kanske sorgligt att det ska krävas en separation för att det ska kunna råda harmoni men jag väljer att se det positivt med hur mycket lättare samspelet plötsligt blir. Undrens tid är inte förbi. Det finns mycket som är frustrerande, hemskt och sorgligt i världen men i min microvärld är det fasen ganska fint ❤️

Igår medan jag jobbade hade resten av familjen biokväll med barnens kompisar. På riktigt, med biobiljetter och popcorn, och film på duk (om än digitalt projicerad). Hur söta som helst, 7-8 goa filurer sittande som ljus i soffan med varsin popcornskål och Frost på duken. 🥰 Jag tror att om tio år så är det nog samma gäng i soffan fast de ligger i hög istället och tittar på nåt modernare. :)

IMG_3860.webp

W ritade av mig ❤️

När tvillingarna låg i magen och när de var nyfödda så läste jag många tips/råd om att synka tvillingarna, så de sover och äter samtidigt. Det är lättare sagt än gjort när de är två helt olika individer och har varit väldigt olika sen de föddes. Igår somnade Carl i soffan 16,45 och sov till 5,15. Cajsa somnade inte förrän efter 20,00 igår (kanske närmre 20,30, minns inte helt) och sover än. När Cajsa ska äta frukost blir det i princip mellanmål för Carl! Dock åt han ingen kvällsmat igår, då han somnade innan den var klar. Han skulle behöva sova middag på föris, men vägrar!

På måndag fyller vår äldsta 7 år, helt otroligt att han blivit så stor. Så fin och klok är han också. :heart

Hur brukar ni göra med paket på morgonen när de fyller år en vardag?
Vi lämnar på fritids vid 7.30 så det blir lite tight med tid på morgonen men något vill man ju ge.
Vi ger alla paket på morgonen ändå, går upp lite tidigare bara :)

På måndag fyller vår äldsta 7 år, helt otroligt att han blivit så stor. Så fin och klok är han också. :heart

Vi lämnar på fritids vid 7.30 så det blir lite tight med tid på morgonen men något vill man ju ge.
Vi brukar ha frukost på sängen och öppna några paket. Går upp lite tidigare bara men jag tycker ändå barnet vaknar snortidigt sånna dagar så det brukar inte vara ett problem 😇

Vi brukar ge ett eller två paket på morgonen i samband med frukost på sängen, och sen resten efter förskolan.

Jag firar på morgonen med 1-2 paket, sång och donut-väckning osv, resten på eftermiddagen.

Ibland överträffar man sina egna förväntningar på kreativitet. I torsdags när jag hämtade var jag så trött och barnet hangry redan vid 16.10. Fick i oss mellis men i uppstarten av matlagningen insåg jag att det här barkar åt skogen. Så föreslog picknickmiddag och korv med bröd. Barnet blev eld och lågor, vi hade en mysig middag på gräsmattan och det är det första han pratat om när han vaknat både igår och idag. Succé!

Ringorm igen. Och igen. Och igen.

Fanskapet kontaktsmittar ju, så vi är inne på tredje återsmittan på nya ställen på samma barn. Ska man behöva packa in hela ungen i Daktacort? 😫
Visst, vi byter kläder och pyamas. Men en treåring rör ju vid allt, inklusive hela sin egen kropp, hela tiden...
Här storvarnades det för ringorm via föris-appen igår. Min kollega som är distriktssköterska var dock inte imponerad. Det var väl inget att varna om tyckte hon. Men jag undrar jag.

Läser att mamman till de mödrade barnen i USA vårdas på sjukhus efter masskjutningen. Jag kan inte låta bli att tänka att jag hade velat att de bara stängde av respiratorn. Tänk att förlora 7 (8?) barn. Jag hade inte velat vakna.

Jag ber om ursäkt för nattsvart inlägg men jag blev bara så jäkla deppig. Fy fan.
Inte för att det gör saken bättre (snarare värre..). Men mannen mördade sina sju barn som hade två olika mödrar (ett ex med 3 och frun med 4), samt ett åttonde barn som var kusin till de fyra.
Bägge mödrarna överlevde 😢

Läste även att skjutningar är nu den främsta anledningen till att barn dör i USA 😞

(Ber om ursäkt att jag tillför något så extremt sorgligt i en i övrigt fin tråd :heart)

Här storvarnades det för ringorm via föris-appen igår. Min kollega som är distriktssköterska var dock inte imponerad. Det var väl inget att varna om tyckte hon. Men jag undrar jag.
Det är ju ingen särskilt allvarlig åkomma i sig. Ungefär som huvudlöss. Men opraktisk, och man slipper ju gärna...

I övrigt lyckades ena arvingen klä på sig allt, själv, idag. Byxor, tröja, strumpor, skor, jacka och mössa. Allt på rätt håll. Milstolpe. 🥰

Jag har slängt (!) våra pottor. Känns som en milstolpe.

Lilla E är ju blöjfri sen drygt ett år men har vägrat använda toaletten hos mig. De är lite högre än standard och hon är dessutom ganska smal så i början lät jag det vara eftersom det nog kunde vara lite svårt att balansera (vill inte heller använda toaring).

Nu vet jag dock att hon kan, och jag har tröttnat på att tömma pottor 🙈 så de fick helt enkelt hänga med till tippen. Jag har förvarnat henne men vet inte om det gick in så återstår att se hur damen ifråga tar nyheten imorgon 😬😛

Liknande trådar

• Barnböcker (utbruten från Vad gör vi? Kids edition del 5)
  • Särintressen hos barn
  • Vad gör vi? CCXXX
  • Ryggsäck till första klass

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka