Vad gör vi? Kids edition del 5

Bukefalos 30 år!

Vilken unge jag har! Vi har varit hos tandläkaren. Lilla E studsade kavat in på mottagningen, klättrade upp i stolen och gapade som om hon aldrig gjort annat. Och svarade själv på alla tandsköterskans frågor. Lite mysigt att få en liten miniutflylt med ett barn mitt på dagen även om det var något så vardagligt som Folktandvården :p

För kanske två månader sen tappade jag borta mina barn under kanske 15 minuter, då jag sprang runt och ropade men varken hörde eller såg dem (vi bor på en avsides beläget gård). Det visade sig sen att de hade gått in i vår gäststuga och satt där inne och lekte. När jag äntligen hittade dem utbrast jag att jag hade varit jätteorolig för att jag inte hade vetat var de var och inte kunde hitta dem. Nåväl, allt gick ju bra så vi har släppt det och inte pratat om det sen dess.

Idag efter förskolan var jag och äldste grabben H, 4 år, ute i trädgården efter förskolan. Han roade sig med sin cykel och jag var längre bort i trädgårdslandet. Efter en stund kom han bort till mig och sa:
"Mamma, jag vill inte att du ska oroa dig, men jag ska gå och leka i gäststugan nu. Jag ska bara vara där en liten stund!"

:love:

Vår ena, blivande, fyraåring, är ”regelbundet” på sjukhus eller VC. Är det inte astma eller allergier så är det snarkningar eller fall. Idag blev det akuten för att sy tre stygn efter fall på förskolan. Över ena ögat! Han är vid gott mod nu, men ena förskolefröken fick följa med maken i bilen till akuten, för att han var så ledsen och hade ont. (Maken körde bilen, fröken fick sitta bak och trösta samt försöka torka blod)

Inatt började vår andra, blivande, fyraåring att spy, typ hela natten…
Å, först trodde jag att det var samma barn som också skadat sig och tänkte: jahapp då var det raka vägen tillbaka till akuten för er era stackare. På ett sätt skönt att det var andra barnet men himla trist med allt på en gång. Krya på dem!

Min 12åring har födelsedagsfest, jag hr fått order om att hålla mig borta så jag ligger i sängen och läser samtidigt som jag lyssnar på 5 snart tonåringars samtal. I deras playlist kom precis Britney Spers „Baby one more time“, fick sån lust att gå ut sjungades och dansa så som för typ 25 år sen men jag misstänker att dottern inte hade uppskattat det. 😂

Min 12åring har födelsedagsfest, jag hr fått order om att hålla mig borta så jag ligger i sängen och läser samtidigt som jag lyssnar på 5 snart tonåringars samtal. I deras playlist kom precis Britney Spers „Baby one more time“, fick sån lust att gå ut sjungades och dansa så som för typ 25 år sen men jag misstänker att dottern inte hade uppskattat det. 😂
Sen kom ABBA låtar, höll mig kvar i sovrummet men kunde inte låta bli att (tyst) sjunga med.

Har ni tips på böcker till 7 åring som tycker att de flesta böcker riktade till hennes åldersgrupp är för barnsliga?

Har ni tips på böcker till 7 åring som tycker att de flesta böcker riktade till hennes åldersgrupp är för barnsliga?
Inte läst själv men fick fick tips om boken Klara – Tvättbjörnarnas stad av en kollega med en åttaåring häromdagen. Den är nog för typ 9-11åringar men kanske kan passa att läsa ihop?

Jag och min åttaåring läser Kattspionerna på Rosengård som är kapitelböcker med ganska många böcker i serien. Ganska spännande och inte särskilt barnsligt tycker jag. :)

Har firat Valborg med barnen, en kompisfamilj och ungarnas pappa, hans nya och hennes ena barn. Som ett avsnitt av Bonusfamiljen 😁 Men det var väldigt trevligt, och funkar riktigt bra att umgås ihop :)
Vad skönt att det fungerar.

Min granne har också en fungerade relation med pappan till hennes barn och hon pratar ofta om hur skönt det har varit. Dom ungås så pass bra att dottern till pappans nya och grannens son planerar att gifta sig nästa år (pappan och den nya träffades när barnen var 18 så dom har inte vuxit upp som syskon)

Liknande trådar

• Barnböcker (utbruten från Vad gör vi? Kids edition del 5)
  • Särintressen hos barn
  • Vad gör vi? CCXXX
  • Ryggsäck till första klass

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat