Vad gör vi? Kids edition del 5

Bukefalos 30 år!

Åh gud din stackare, ensam med två barn med magsjuka… Jag känner starkt för dig.

Inte avundsjuk. :crazy:
Vi hade också tänkt vara ute en del i helgen, men det grusades litet när jag såg väderprognosen. Typ Harmageddon här i morgon...

Ja, det finns ju roligare helger om man säger så. Nu är vi två dygn in i isolering och har ett tredje kvar innan maken kommer hem. Vi har kunnat vara ute en del men nu verkar det som att ovädret rullat in mot oss också.

7 h kvar innan läggning. Nu måste jag gnugga mina kreativa geniknölar för huset börjar kännas rätt litet 😅

Efter en halv vecka med sjukdom i det bumpska hemmet så var Marodören på förskolan onsdag och torsdag och i går var vi till mormor och morfar en sväng. Men igår så var han så inte i form. Sov i två rejäla omgångar på dagen och som en sten inatt. Peppar peppar så verkar han som vanligt idag så vi har till och med hunnit med en utesväng i ovädret. Springa i vattenpölar kan vara det bästa som finns.

Gympa med lilla E på morgonen. Sen for vi iväg på stor loppis och bunkrade upp med höstkläder och skor, lite böcker och leksaker. Inköp av lördagsgodis och kanelbullar på hemvägen. Nu mycket lugnt resten av dagen 😊

...och så fort saker kan urarta. Fikar kanelbullar/cupcakes, lilla E sätter foten på bordet och jag ber henne att inte göra så för att fötter är smutsiga osv. Lilla E sitter kvar, men nu med foten några cm ovanför bordsskivan och tittar på mig med en tydlig "ska testa var gränsen går-min". Ber henne igen och lilla damen blir fly förbannad för den är ju minsann i luften. Kaos inträder. Lilla E kastar sin cupcake på mig och välter allt hon kan, samt börjar slå/skrapa med skeden hårt i bordet. Blir argare när jag flyttar saker utom räckhåll. Barnet gråter, mamman är arg och stackars storebror sitter på sin stol och lider pga hatar bråk... 🙈

Alltså, hjälp! Antingen så har vi en grovt understimulerad snart treåring här hemma eller så har den första märkbara utvecklingsfasen startat (läs trotsåldern :meh:). Framåt eftermiddagarna (gärna efter den lilla sovstunden) ja, då ska det bråkas. Inget är bra, allt är nej. Lillprinsen skriker: TA VÄCK DIG!!! (Vilket i sig är oerhört provocerande pga ordval, men det kan ju inte han hjälpa.) Det betyder iaf att jag eller sambon ska avlägsna oss (helst snabbt). Han kan be oss att dra bara för att sedan sitta och gråta själv. Det känns ju fruktansvärt att han gör det men så fort man försiktigt tittar fram och frågar hur det är eller om han vill ha en kram så blir man avvisad igen. Ska bli spännande att se hur han är efter föris. Han börjar igen imorgon.

Alltså, hjälp! Antingen så har vi en grovt understimulerad snart treåring här hemma eller så har den första märkbara utvecklingsfasen startat (läs trotsåldern :meh:). Framåt eftermiddagarna (gärna efter den lilla sovstunden) ja, då ska det bråkas. Inget är bra, allt är nej. Lillprinsen skriker: TA VÄCK DIG!!! (Vilket i sig är oerhört provocerande pga ordval, men det kan ju inte han hjälpa.) Det betyder iaf att jag eller sambon ska avlägsna oss (helst snabbt). Han kan be oss att dra bara för att sedan sitta och gråta själv. Det känns ju fruktansvärt att han gör det men så fort man försiktigt tittar fram och frågar hur det är eller om han vill ha en kram så blir man avvisad igen. Ska bli spännande att se hur han är efter föris. Han börjar igen imorgon.
Fick precis reda på av sambon att jag är såhär när jag har pms. Kul. (Ska vi leva med ett PMS-barn i typ två år nu?) :crazy:

Lilla E har varit, och är fortfarande ibland, likadan. Var en stor kontrast mot storebror som man alltid fått trösta direkt bara man lyckats sätta rätt ord på känslorna. Med lillasyster har jag fått lära mig att lämna henne ifred så att känslorna får lägga sig och sen kan man erbjuda en kram, och först därefter får man prata om vad som hänt.

Men även om hon bara är fyra och fortfarande har känslor all over the place så går det lättare och lättare. Efter utbrottet jag skrev om här i lördags marscherade hon upp på sitt rum. Jag satt kvar vid matbordet i 4-5 minuter och sen kom hon själv tassande ner och ville bli tröstad och kunde prata om vad som hänt. ❤️ Hoppas att det blir bättre med förskolan om dagarna!

Vår son är också inne i någon form av trotsålder just nu. Ska man klä på honom skriker han att han kan själv, och när han inte kan skriker han att vill ha hjälp, och hjälper man honom då skriker han att han kan själv 🙃 Han får även för sig att man inte väntar på honom. Går man före honom, eller råkar byta rum, eller Gud förbjuden går in genom ytterdörren före honom, eller ja.. bara står stilla så vrålar han "Vänta på mig!", eller "Du väntade inte på mig!" och så gråter han så tårarna sprutar. Försöker man resonera med honom får man oftast ett T-rex vrål till svar.

Den här morsan missade sonens utvecklingssamtal eftersom jag glömt lägga det i kalendern och bokade en massa möten på jobbet istället. :( Tur att pappan kom ihåg. Tror inte sonen egentligen bryr sig för han är mest pappig just nu men känns inget bra. Tydligt tecken på att jag har för mycket just nu...

Vår son är också inne i någon form av trotsålder just nu. Ska man klä på honom skriker han att han kan själv, och när han inte kan skriker han att vill ha hjälp, och hjälper man honom då skriker han att han kan själv 🙃 Han får även för sig att man inte väntar på honom. Går man före honom, eller råkar byta rum, eller Gud förbjuden går in genom ytterdörren före honom, eller ja.. bara står stilla så vrålar han "Vänta på mig!", eller "Du väntade inte på mig!" och så gråter han så tårarna sprutar. Försöker man resonera med honom får man oftast ett T-rex vrål till svar.
Det där kunde ha beskrivit våra killar rakt av. De fyllde tre härom veckan och vi hoppas innerligt att den här t-rex-fasen går över så fort som möjligt, det är så förbannat slitsamt för hela familjen. :crazy:

Den här morsan missade sonens utvecklingssamtal eftersom jag glömt lägga det i kalendern och bokade en massa möten på jobbet istället. :( Tur att pappan kom ihåg. Tror inte sonen egentligen bryr sig för han är mest pappig just nu men känns inget bra. Tydligt tecken på att jag har för mycket just nu...
Vi missade utv.samtal förra året, trots att jag mindes det på förmiddagen samma dag samt påminde mannen där på förmiddagen. Skämdes massor, är trots allt lärare själv, men ingen kan vara perfekt 🫣

Vi har också en helt fantastik 3 åring 🙈😮‍💨

Jag har jobbat för mycket ett tag och är väldigt sliten, de i kombo med treårstrots är fantastisk …. Idag på resturang spottade han på golvet, sitta still vid bordet är helt omöjlig osv.

Det är tur att de kan vara så galet charmiga däremellan! 🥰

Exakt samma situationer här med minsting, jösses vad det tär trots att det är tredje gången vi går igenom detta 😅

Har dock en orimlig jobbsituation just nu där jag aldrig hinner ta rast och jobbar halvt ihjäl mig senaste månaderna. Jobbar sena kvällar och måste upp kl 6 varje dag för att få iväg största med bussen (och därefterta hand om de andra två). Och jobb varannan helg på det. Söker med ljus och lykta efter annat innan jag kraschar helt 😪 vill inte vara en trött mamma med kort stubin!

Det där kunde ha beskrivit våra killar rakt av. De fyllde tre härom veckan och vi hoppas innerligt att den här t-rex-fasen går över så fort som möjligt, det är så förbannat slitsamt för hela familjen. :crazy:

Vår son kör också t-rex vrålet... Alltså hur är det ens möjligt :rofl:

Det är hopplöst 😄 Antingen är det T-rex vrål eller ljudet av diverse fordon. Eller samma fråga som en repad skiva. Vid middagen idag kastade han sig över bordet och fick tag i en liten skål och frågade ”VAD ÄR DET?!” Ja, han kommunicerar enbart i versaler. Riven ingefära, svarade jag, och att det är starkt. Sedan upprepade vi nog det meningsutbytet och kastet över bordet minst 12 ggr. Varvat med mat som flög över hela köket, T-rex vrål och ”BBBBBBRRRRRRUUUUUUMMMMM!!!”

Dottern sitter lugnt, fnissar till och säger: ”Han är så tokig, min lillebror!” innan hon tittar ut och konstaterar: ”Det ser ut som att det kanske blir regn.”

Alltså, ni som vet, är det också en grej när man snart är tre att bara slita av sig alla (ALLA) kläder efter förskolan och köra naturist-race hemma? Barnet här har börjat med det. Lite scary eftersom han fortfarande har blöja men nyss gick han faktiskt och kissade på toaletten när det behövdes :up:

Liknande trådar

• Barnböcker (utbruten från Vad gör vi? Kids edition del 5)
  • Särintressen hos barn
  • Vad gör vi? CCXXX
  • Ryggsäck till första klass

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka