Vad gör vi? Kids edition del 5

Bukefalos 30 år!

Alltså, ni som vet, är det också en grej när man snart är tre att bara slita av sig alla (ALLA) kläder efter förskolan och köra naturist-race hemma? Barnet här har börjat med det. Lite scary eftersom han fortfarande har blöja men nyss gick han faktiskt och kissade på toaletten när det behövdes :up:
Det gjordes här med av yngsta när hon var i den åldern. I somras var hon mer utan tröja/byxor än med 😁.

Jag är rädd för tvillingföräldrar. Kan för mitt liv inte förstå hur första året ens är möjligt att klara av. Efter det känns det som att det finns många fördelar även om det fortfarande är hardcore
Det är hardcore.
Spannet är nog iofs stort, det finns ju enlingar med massivt krävande föräldraskap också (läs: sjukdom, funktionsnedsättningar), och tvillingar med förhållandevis smidiga föräldraskap. Men det hade varit skönt med släkt och familj på nära håll för avlastning.

(Vi var hemma båda två några månader i början, det var oundvikligt och värdefullt. Sömnen de första 2 - 2,5 åren var jobbigast, jag kan räkna på mina tio fingrar hur många gånger jag sov en hel sömncykel under den tiden. Väldigt sällan längre sömn än 45 minuter i sträck, i två år.)

Min nästan granne som har tvillingar (nu 3,5år) så att hittills var värsta tiden mellan ungefär 1 och 2 år när dom började gå och alltid åt olika håll.

Nästa enlingförälder som säger "ja, så är det ju" eller "mmm, så hade vi det också" kommer jag att... ja, nåt övertydligt och odiplomatiskt. 😑

Fast det där tycker jag också går åt båda hållen beroende på vad det är man pratar om. När det gäller ungefär första året, ABSOLUT. Jag skulle aldrig få för mig att påstå att jag vet hur det är att ha två spädbarn samtidigt, eller att man när man får en bebis skulle ha det likadant som tvillingföräldrar. Att det är dubbelt så jobbigt, om inte mer, att ta två spädbarn än ett, är liksom självklart. Och framför allt om det inte finns syskon.

Men sen verkar den uppfattningen att allt är jobbigare med tvillingar hänga kvar hos många tvillingföräldrar även när barnen blir äldre. Och där är jag inte lika övertygad om att det allttid är så mycket lättare och smidigare att ha en 6 månaders och en 1,5 eller en 6-månaders och en 2,5-åring samtidigt jämfört med två 1,5-åringar. Olika utmaningar absolut, men inte att nettot är lättare eller svårare i det ena eller andra fallet.

Sen är jag säkert färgad av att under småbarnsåren ha umgåtts nära med två tvillingföräldrar (till varsitt tvillingpar) som väldigt ofta påpekat just detta och varit väldigt bestämda i sin uppfattning. Men jag tycker bilden är mer nyanserad än så. Och ingen av oss har prövat bägge delarna

Fast det där tycker jag också går åt båda hållen beroende på vad det är man pratar om. När det gäller ungefär första året, ABSOLUT. Jag skulle aldrig få för mig att påstå att jag vet hur det är att ha två spädbarn samtidigt, eller att man när man får en bebis skulle ha det likadant som tvillingföräldrar. Att det är dubbelt så jobbigt, om inte mer, att ta två spädbarn än ett, är liksom självklart. Och framför allt om det inte finns syskon.

Men sen verkar den uppfattningen att allt är jobbigare med tvillingar hänga kvar hos många tvillingföräldrar även när barnen blir äldre. Och där är jag inte lika övertygad om att det allttid är så mycket lättare och smidigare att ha en 6 månaders och en 1,5 eller en 6-månaders och en 2,5-åring samtidigt jämfört med två 1,5-åringar. Olika utmaningar absolut, men inte att nettot är lättare eller svårare i det ena eller andra fallet.

Sen är jag säkert färgad av att under småbarnsåren ha umgåtts nära med två tvillingföräldrar (till varsitt tvillingpar) som väldigt ofta påpekat just detta och varit väldigt bestämda i sin uppfattning. Men jag tycker bilden är mer nyanserad än så. Och ingen av oss har prövat bägge delarna

Att ha en nyfödd och en 1-åring var också rätt hardcore en tid, pyttesmå men med helt olika rutiner och tider som bara gick omlott. Idag är det rätt smidigt att de är nära i ålder.

Men att få två nyfödda samtidigt? Jag kan inte föreställa mig. Eller som en tvillingpappa på mitt förra jobb sa: ”Det borde vara olagligt att få tvillingar som första barn” 😄

Att ha en nyfödd och en 1-åring var också rätt hardcore en tid, pyttesmå men med helt olika rutiner och tider som bara gick omlott. Idag är det rätt smidigt att de är nära i ålder.

Men att få två nyfödda samtidigt? Jag kan inte föreställa mig. Eller som en tvillingpappa på mitt förra jobb sa: ”Det borde vara olagligt att få tvillingar som första barn” 😄

Jo men det är lite det jag menar, olika faser har olika för- och nackdelar

Haha inte bara som första barn alltid! Min faster fick tvillingar när äldsta barnet var 1,5 år. Bägge hade kolik 🙃😬

Haha inte bara som första barn alltid! Min faster fick tvillingar när äldsta barnet var 1,5 år. Bägge hade kolik 🙃😬
Och jag jobbade hos en familj ett tag som fick fyrlingar med en 1,5 åring. De fick hjälp av kommunen med hämtning/lämning/matlagning några dagar i veckan . Nu måste barnen vara vuxna men såhär i efterhand (jag var typ 18-19 då och det var jätteroligt, verkligen roligaste jobbet jag haft) övergår det mitt förstånd att de kom ur med livet med behåll (föräldrarna alltså)

Hade vi fått tvillingar och båda var som vårt barn hade det varit stor skillnad, två rymlingar, två som hotade med att hoppa över soffkanten när man vände nacken till osv osv. En 6-månaders dödar ju potentiellt inte sig själv så fort man vänder ryggen till, inte en 2,5 åring heller. Men att ha två 1,5 åringar hade jag nog gått in i väggen av.

Jag har också en bekant som fick tvillingar i våras, när den äldsta var 18 månader. Kan säga att jag inte är avundsjuk 😅 De verkar dock hanka på rätt bra vad jag hört.

Behöver köpa skor till ungen. Shit vad svårt det är att hitta storlek 22-23 i fysisk butik! Behöver ett par vattentäta höstskor, stövlar sitter inte kvar.

Jag blir tokigt pa att laga mat, det finns typ inget som fungerar. Fast egentligen tycker jag om att laga mat men det är inget roligt att 2 ganger om dagen fa höra fran minst 2 barn att det är inte gott/det vill jag inte äta.

Barn 1: Vegan men äter annars i stort sätt allt.
Barn 2: Kräsen men det fungerar ok, hon äter iaf sällan lunch hemma pga langa skoldagar
Barn 3: Äter ganska mycket men typ bara saker som inte dom andra gillar.
Barn 4: Har bestämmt att hon bara vill ha kött max 1/vecka men äter inte tex bönor/linser och fa grönsaker
Barn 5: Äter bara pasta, pizza, hamburgare, müsli, ngr fa brödsorter och pannkakor. Äpple och gurka.

Jag: Vill helst äter varierat skulle prova en gluten och mjölkfrikost av hälsoskäl.
Min man: Äter allt men föredrar vegetariskt. Äter lunch pa jobbet

Lunchen behöver ocksa vara ngt som blir gott att värma/halla varmt eftersom alla kommer hem fran skolan vid olika tider.

Hur far man ihop det?

Idag eller egentligen alltid fredag lunch äter vi hemmagjord pizza, det är iaf ngt som fungerar eftersom alla kan göra sin egna pizza som man vill.

Jag blir tokigt pa att laga mat, det finns typ inget som fungerar. Fast egentligen tycker jag om att laga mat men det är inget roligt att 2 ganger om dagen fa höra fran minst 2 barn att det är inte gott/det vill jag inte äta.

Barn 1: Vegan men äter annars i stort sätt allt.
Barn 2: Kräsen men det fungerar ok, hon äter iaf sällan lunch hemma pga langa skoldagar
Barn 3: Äter ganska mycket men typ bara saker som inte dom andra gillar.
Barn 4: Har bestämmt att hon bara vill ha kött max 1/vecka men äter inte tex bönor/linser och fa grönsaker
Barn 5: Äter bara pasta, pizza, hamburgare, müsli, ngr fa brödsorter och pannkakor. Äpple och gurka.

Jag: Vill helst äter varierat skulle prova en gluten och mjölkfrikost av hälsoskäl.
Min man: Äter allt men föredrar vegetariskt. Äter lunch pa jobbet

Lunchen behöver ocksa vara ngt som blir gott att värma/halla varmt eftersom alla kommer hem fran skolan vid olika tider.

Hur far man ihop det?

Idag eller egentligen alltid fredag lunch äter vi hemmagjord pizza, det är iaf ngt som fungerar eftersom alla kan göra sin egna pizza som man vill.
Kan inte barnen, du och mannen ansvara för varsin dag? Dvs alla väljer iaf en rätt per vecka (eller två om ni äter både lunch och middag). Finns tiden och det funkar så lagar även väljaren maten/alt hjälper dig, för visst har du ganska stora barn?

Så slipper du vara ensam ansvarig, alla blir nöjda minst en dag i veckan och kanske blir maten mer intressant när man själv blir delaktig :)

mannen och jag tog BE kort för några veckor sen. Sen sista barnet kom har vi inte fått dra husvagnen med nya bilen, men nu så!

Vi letar en till ponny till sonen så nu
Sitter vi i bilen mot årets antagligen sista husvagnshelg 😍 där vi bland annat har provridnign inbokat.

3 åringen har frågat var 10de minut nu ett tag vad pappa gör, kör du fortfarande bil? 🤣

Liknande trådar

• Barnböcker (utbruten från Vad gör vi? Kids edition del 5)
  • Särintressen hos barn
  • Vad gör vi? CCXXX
  • Ryggsäck till första klass

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka