Jag blir så stolt över mina äldste son (3,5 år) och den resa han gjort vad gäller mat. Under dryga två år (från 6 månader tillbaka 2,5 år) fick vi inte ihop honom mat, alls. När det var som värst var det enda han åt hundmat, välling och ibland cheerios. Han hade ingen maträtt som funkade, inte pasta och inte pannkakor eller något sånt alls. Jag tvingades bita ihop och le så många gånger när bekanta lite överslätande sa att "Det finns inga barn i Sverige idag som frivilligt svälter ihjäl vet du!" eftersom jag aldrig varit orolig för hans överlevnad eller utveckling utan bara fruktade det eviga låga blodsocker-humöret som vi behövde hantera.
Spola fram tiden tills igår. Jag serverade pyttipanna till middag. Stora sonen tittar på sin tallrik och konstaterar att han inte tycker om kött. Helt ok svarade jag, bara lägg det åt sidan. Sonen sorterar ut köttbitarna i en hög och fortsätter sen att äta baconet, korven, potatisen och klagar inte ens över att det ibland slank med någon lökbit. Jag behöver inte ens mata honom. När tallriken är tom (sånär som på köttet då) ber han om mer.
Jag vet att jag har beskrivit en helt vardaglig middag, men det är inte så länge sen som jag drömde om att det skulle finnas någon mat som han skulle kunna äta frivilligt. Så stolt över honom, och över oss föräldrar som härdat ut det här.