Vad gör vi nu då? Del LXV

Status
Stängd för vidare inlägg.
för hästar brukade jag anse att det tar ungefär ett år att bli helt hemtam. En katt kan inte vara bekväm med omgivningarna efter bara några dagar!!
Det måste väl bara gälla normalhästen? Mina som inte varit normala på en fläck har direkt "flyttat in och tagit över", okej, jag kanske hjälpt till lite med statusen för dagen då jag dels aldrig tagit dom på allvar och dels retats en hel del med dom och aldrig bannat dom för att dom "betett sig" utan uppmuntrat dom att ta för sig istället.
Mitt hästeri har inte varit normalt enligt "dom som vet och kan" men hästarna har haft kul, jag har haft kul och är det inte därför man skaffar djur, för att ha kul ihop?

För det första: Hur kan man klicka gilla på ett sånt här inlägg?!

För det andra:
Du ska inte, inte, inte inleda någon svält. Ditt mående (såväl psykiskt som fysiskt) kommer inte bli bättre av att skära ner för mycket på maten. Finns det någon möjlighet att lägga om kosten lite istället? Kanske göra en stor veckosallad på helgen (eller köp färdigskuren vid behov), och komplettera den med t.ex. salladskyckling (finns färdig i frysdisken! äter du inte kyckling så går det att byta mot vegetariskt alternativ), pasta o.s.v. under veckodagarna? Då får du i dig bra med fibrer och näringsämnen, utan att det för den skull blir så väldans mycket kalorier på just det målet. Och samtidigt så behöver du heller inte stå och laga mat varje dag (minns att du skrev något i hårtråden om att det gärna blir färdigrätter för att du inte hinner/orkar fixa något annat).
Svält är aldrig en bra lösning på viktnedgång. Hellre lite extra vikt där man ändå fått i sig alla nödvändiga näringsämnen, än att hålla lägre vikt men få brister p.g.a. svältkost.
Nu har jag ändå inte disciplinen att svälta mig helt men tycker det är svårt att hålla sig mätt utan att äta för mycket. Tillräckligt lite mat (samtliga måltider och mellanmål) för att hålla vikten upplever jag som svält.

Sen känns det rätt deprimerande att behöva leva asketiskt och aldrig kunna unna sig något.

För det första: Hur kan man klicka gilla på ett sånt här inlägg?!

För det andra:
Du ska inte, inte, inte inleda någon svält. Ditt mående (såväl psykiskt som fysiskt) kommer inte bli bättre av att skära ner för mycket på maten. Finns det någon möjlighet att lägga om kosten lite istället? Kanske göra en stor veckosallad på helgen (eller köp färdigskuren vid behov), och komplettera den med t.ex. salladskyckling (finns färdig i frysdisken! äter du inte kyckling så går det att byta mot vegetariskt alternativ), pasta o.s.v. under veckodagarna? Då får du i dig bra med fibrer och näringsämnen, utan att det för den skull blir så väldans mycket kalorier på just det målet. Och samtidigt så behöver du heller inte stå och laga mat varje dag (minns att du skrev något i hårtråden om att det gärna blir färdigrätter för att du inte hinner/orkar fixa något annat).
Svält är aldrig en bra lösning på viktnedgång. Hellre lite extra vikt där man ändå fått i sig alla nödvändiga näringsämnen, än att hålla lägre vikt men få brister p.g.a. svältkost.
Dubbelgilla på den!

Nu har jag ändå inte disciplinen att svälta mig helt men tycker det är svårt att hålla sig mätt utan att äta för mycket. Tillräckligt lite mat (samtliga måltider och mellanmål) för att hålla vikten upplever jag som svält.

Sen känns det rätt deprimerande att behöva leva asketiskt och aldrig kunna unna sig något.
Klart du kan unna dig saker! Inte varje dag, men då och då.

Försök att lägga till matvaror som ger mycket bukfylla, men utan att öka kalorierna för mycket (grönsaker och rotfrukter, addera lite dressing för smak och fett bara). Att öka proteinintaget kan också leda till ökad/längre mättnadskänsla (t.ex kokt ägg). Det finns även forskning som visar att personer med högt proteinintag kan äta fler kalorier totalt sett och ändå gå plusminus noll i vikten.

Just för psykiskt mående är näringsintaget viktigt, och jag (säkerligen tillsammans med en hel hög andra människor) vill ju att du ska få må bra :heart

Jag kör en variant av 5:2. Fem dagar strikt och två dagar "fritt" (inte helt fritt men friare)
Äter dessutom bönor till varje måltid, ger bra mättnad för få kalorier.
Just nu ligger jag ca 200 kcal under mitt BMR (Basal Metabolic Rate) men kan inte direkt säga jag svälter för det.

Klart du kan unna dig saker! Inte varje dag, men då och då.

Försök att lägga till matvaror som ger mycket bukfylla, men utan att öka kalorierna för mycket (grönsaker och rotfrukter, addera lite dressing för smak och fett bara). Att öka proteinintaget kan också leda till ökad/längre mättnadskänsla (t.ex kokt ägg). Det finns även forskning som visar att personer med högt proteinintag kan äta fler kalorier totalt sett och ändå gå plusminus noll i vikten.

Just för psykiskt mående är näringsintaget viktigt, och jag (säkerligen tillsammans med en hel hög andra människor) vill ju att du ska få må bra :heart
Det är så jag redan försöker göra och jag får det inte att fungera. Mellanmålen tycker jag är jättesvåra. Frukosten består vanligen av en pannkaka gjord av 2 ägg, 2 msk keso, ½ dl havregryn och ½ dl mjölk. Sen brukar jag ha bär på men det finns varken blåbär eller hallon i år. Så nu blir det sylt av röda vinbär eftersom det var det jag kunde skörda. Jag kan inte äta vinbär naturella. Är jag på resande fot måste jag äta något annat till frukost. Det brukar då bli mackor eller musli. Värdelöst.

Och att unna sig saker kan jag bevisligen inte göra alls.

För några veckor sedan när jag hade dålig aptit och nätt och jämt lyckades få i mig mat, stod vågen stilla. Nu har vågen hoppat upp 2 kilo. Det är väl nästan 1 kilo i veckan.

Jag kör en variant av 5:2. Fem dagar strikt och två dagar "fritt" (inte helt fritt men friare)
Äter dessutom bönor till varje måltid, ger bra mättnad för få kalorier.
Just nu ligger jag ca 200 kcal under mitt BMR (Basal Metabolic Rate) men kan inte direkt säga jag svälter för det.
Hur då strikt?

Jag har ingen aning om mitt kaloriintag och det är omöjligt att beräkna om man inte lagar maten helt själv.

Jag är inte så förtjust i bönor även om jag kan äta det ibland. Men så särskilt gott är det inte.

Det är så jag redan försöker göra och jag får det inte att fungera. Mellanmålen tycker jag är jättesvåra. Frukosten består vanligen av en pannkaka gjord av 2 ägg, 2 msk keso, ½ dl havregryn och ½ dl mjölk. Sen brukar jag ha bär på men det finns varken blåbär eller hallon i år. Så nu blir det sylt av röda vinbär eftersom det var det jag kunde skörda. Jag kan inte äta vinbär naturella. Är jag på resande fot måste jag äta något annat till frukost. Det brukar då bli mackor eller musli. Värdelöst.

Och att unna sig saker kan jag bevisligen inte göra alls.

För några veckor sedan när jag hade dålig aptit och nätt och jämt lyckades få i mig mat, stod vågen stilla. Nu har vågen hoppat upp 2 kilo. Det är väl nästan 1 kilo i veckan.
Har du kollat upp dina värden på vårdcentralen? Ifall det är något annat som spökar, t.ex. med sköldkörteln.

Skulle de två extra kilona annars kunna bestå av tarminnehåll plus vätska? Om du haft svårt att äta innan och sedan fyllt upp tarmen med mat igen (och den i sin tur binder mer vätska) så kan det förklara en liten viktuppgång.
Man kan få en viktskillnad på vågen på ungefär 3,5 kg rätt snabbt bara genom att ta bort kolhydrater (dom binder mest vätska, och det ska dom även göra så det är inget negativt alls), men det betyder inte att man tappat ett enda gram i fettvikt. Det är ett fenomen man ofta ser i diverse dieter och folk tror då att dom kickstartat sin viktnedgång, men det är egentligen en dålig idé eftersom kroppen är gjord för att ha ett visst lager av kolhydrater+vätska. Detsamma gäller då även omvänt, att när man fyller på dom där depåerna igen så går man upp i vikt på vågen, men har inte ökat något i fett.

Hur då strikt?

Jag har ingen aning om mitt kaloriintag och det är omöjligt att beräkna om man inte lagar maten helt själv.

Jag är inte så förtjust i bönor även om jag kan äta det ibland. Men så särskilt gott är det inte.
Nu äter ju jag LCHF (med tillägg av bönor+surkål) så det kan ju vara svårt översätta till "normalkost"
Men jag äter ca 1400 kcal fördelat på 5% kolhydrater, 15 % protein och 80% fett. Mitt BMR är ca 1600 kcal (enligt appen).
Använder mig av appen lifesum för att då och då kolla av hur mycket jag äter mängdmässigt.
Det här går jag ner i vikt på.

Till lunch åt jag en knapp dl blandade bönor, 1-2 msk syrad rödkål, några inlagda oliver och vitlöksklyftor samt ett romansalladsblad med smör och skivat kycklingpålägg.
Är just nu fullkomligt proppmätt *pust*

Någon Annan? :angel: Kan du inte ringa till VC och be dem föra in det i journalen och/eller att läkaren ringer upp dig?
Tänkte ge det några dagar och se om det släpper av sig självt, annars får jag boka en ny tid. Misstänker att det är en fysioterapeut jag får komma till för det besväret, eftersom något uppenbarligen hamnar i kläm. Tänk om man kunnat utföra manuella tekniker på sin egen arm, det hade varit smidigt :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Dödstrött pga allergi och allergimedicin men vilket ljuvligt väder det var igår! Inte lika trevligt idag men uppehåll ännu så jag ska... 91 92 93
Svar
1 841
· Visningar
64 637
Senast: MJLee
·
Tjatter Jag och sambon åker ner till västsverige i månadsskiftet maj/juni. Vi kommer bo och utgå från Ullared till en början och spendera två... 2 3
Svar
41
· Visningar
1 098
Senast: Blyger
·
  • Låst
Tjatter Katten njöt i solen tidigare idag (jag njöt av den utomhus). 99 100 101
Svar
2 010
· Visningar
68 747
Tjatter Har ni någon smålustig grej som ni brukar göra, som ni trodde ni var ganska ensam om, men som det senare visat sig att är något som... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 318

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka