Vad gör vi nu då? Del LXV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har du kollat upp dina värden på vårdcentralen? Ifall det är något annat som spökar, t.ex. med sköldkörteln.

Skulle de två extra kilona annars kunna bestå av tarminnehåll plus vätska? Om du haft svårt att äta innan och sedan fyllt upp tarmen med mat igen (och den i sin tur binder mer vätska) så kan det förklara en liten viktuppgång.
Man kan få en viktskillnad på vågen på ungefär 3,5 kg rätt snabbt bara genom att ta bort kolhydrater (dom binder mest vätska, och det ska dom även göra så det är inget negativt alls), men det betyder inte att man tappat ett enda gram i fettvikt. Det är ett fenomen man ofta ser i diverse dieter och folk tror då att dom kickstartat sin viktnedgång, men det är egentligen en dålig idé eftersom kroppen är gjord för att ha ett visst lager av kolhydrater+vätska. Detsamma gäller då även omvänt, att när man fyller på dom där depåerna igen så går man upp i vikt på vågen, men har inte ökat något i fett.
Jag dör hellre än att ta blodprov.

Nu äter ju jag LCHF (med tillägg av bönor+surkål) så det kan ju vara svårt översätta till "normalkost"
Men jag äter ca 1400 kcal fördelat på 5% kolhydrater, 15 % protein och 80% fett. Mitt BMR är ca 1600 kcal (enligt appen).
Använder mig av appen lifesum för att då och då kolla av hur mycket jag äter mängdmässigt.
Det här går jag ner i vikt på.

Till lunch åt jag en knapp dl blandade bönor, 1-2 msk syrad rödkål, några inlagda oliver och vitlöksklyftor samt ett romansalladsblad med smör och skivat kycklingpålägg.
Är just nu fullkomligt proppmätt *pust*
Den där maten lät inte god alls faktiskt, framförallt inte bönorna, rödkålen och salladsbladen. Men det kanske är det som är meningen? Man ska inte tycka om maten för då äter man inte av den?

Jag har provat lifesum, men gav upp. Som jag sa är det helt omöjligt att veta vad mat innehåller om man inte har lagat den själv.

Den där maten lät inte god alls faktiskt, framförallt inte bönorna, rödkålen och salladsbladen. Men det kanske är det som är meningen? Man ska inte tycka om maten för då äter man inte av den?

Jag har provat lifesum, men gav upp. Som jag sa är det helt omöjligt att veta vad mat innehåller om man inte har lagat den själv.
Öka på proteinet i din mat så håller du dig mätt längre. Kött/fisk/kyckling med en rejäl sallad till kommer man långt på, inte potatis/ris/pasta/bröd till alltså. Keso mättar, kvarg mättar. Ett bra mellanmål är nån dl kvarg med bär och några nötter.

Jag har dålig koll på dina övriga symptom utöver denna viktuppgång (som inte är någon katastrof, det rör sig om 2 kg vilket kan vara helt normal viktpendling pga vätska och intag som sagt) och att du mår psykiskt dåligt. Men skulle det kunna vara sköldkörtelproblem eller annan brist så skulle du ju förmodligen må väldigt mycket bättre om man fick ordning på det.
Är blodprov lika hemska om du förberett med emla-kräm så sticket inte känns?

Apropå @cewe s recept så ska du absolut inte tvinga i dig något du inte gillar bara för att äta mindre. Mat ska vara gott, även om det inte blir jackpott i form av chokladpudding eller smulpaj vid varje mål såklart.
Färdigrätter är väl ganska kända för att innehålla onödigt mycket kalorier, så om du kan hitta någon strategi för att byta ut några av dom så vore ju det en vinst både för kaloriintag och känslan att laga något eget :) . Det behöver inte betyda att du måste lägga om hela din kost på en gång, eller ens börja räkna kalorierna.

Nä du dör inte hellre, det kan jag inte tänka mig!

Ang mat så är det ju högst personligt vad man tycker om! Är ju toppen att @cewe hittat mat hon gillar och som dessutom är bra för henne! :up: :)

Hade jag ätit allt det jag tycker är gott och aldrig varit hungrig så hade jag lätt vägt 100+.
Det är inte svält att känna sig lite hungrig ibland, men är man rädd för det (inte inte vill gå upp i vikt) är det nog smart att äta i stil med @cewe . Personligen är jag hellre lite hungrig ibland och äter det jag verkligen gillar/unnar mig. Alla är olika! :)

Äsch livet blir bara bättre och bättre! Jag tycker att det var gött att fylla både 30 och 35!

Tja..är väl vad man gör det till antar jag! Jag hade när jag var ung, okej, yngre ;). Satt upp att när jag var 30 skulle jag vara klar SSK och första ungen skulle ha kommit...Inget av det har blitt klart..Annat har kommit emellan,.Som överlevt en bilolycka, vilket jag ju såklart inte räknade med...Såatte. Det kanske inte är så farligt i alla fall :p:)

Tja..är väl vad man gör det till antar jag! Jag hade när jag var ung, okej, yngre ;). Satt upp att när jag var 30 skulle jag vara klar SSK och första ungen skulle ha kommit...Inget av det har blitt klart..Annat har kommit emellan,.Som överlevt en bilolycka, vilket jag ju såklart inte räknade med...Såatte. Det kanske inte är så farligt i alla fall :p:)

Jag tror inte på mål sådär! Men alla är olika såklart! Mitt enda mål i livet är att vara lycklig, självständig, omgiven av vänner som bryr sig om mig och jag om dem. Jag vill resa och se världen, skapa upplevelser och träffa nya människor. Barn, hus, karriär intresserar inte mig. Jag vill vara fri att stänga dörren och bara bege mig dit jag känner för.

Äter frukost (rester från gårdagens lunch), tycker synd om mig själv pga träningsvärken i armarna och ikväll är det ett nytt pass (zumba med mycket armrörelser :D). Fasar över fredag. En vän ska sova här..gillar egentligen inte övernattande gäster för det känns som om de inkräktar på min frihet men jag måste lära mig sådant antar jag. Gillar heller inte sova borta egentligen heller men det fungerar lättare hos barndomsvännen än hos någon annan om man säger så..

Jag har dålig koll på dina övriga symptom utöver denna viktuppgång (som inte är någon katastrof, det rör sig om 2 kg vilket kan vara helt normal viktpendling pga vätska och intag som sagt) och att du mår psykiskt dåligt. Men skulle det kunna vara sköldkörtelproblem eller annan brist så skulle du ju förmodligen må väldigt mycket bättre om man fick ordning på det.
Är blodprov lika hemska om du förberett med emla-kräm så sticket inte känns?

Apropå @cewe s recept så ska du absolut inte tvinga i dig något du inte gillar bara för att äta mindre. Mat ska vara gott, även om det inte blir jackpott i form av chokladpudding eller smulpaj vid varje mål såklart.
Färdigrätter är väl ganska kända för att innehålla onödigt mycket kalorier, så om du kan hitta någon strategi för att byta ut några av dom så vore ju det en vinst både för kaloriintag och känslan att laga något eget :) . Det behöver inte betyda att du måste lägga om hela din kost på en gång, eller ens börja räkna kalorierna.
Det är blodet jag är rädd för. Sticket är så klart också obehagligt men inte lika illa. Det räcker med att veta vad som sker och att det finns blod i rummet för att jag ska må väldigt dåligt. Jag kan även känna obehag av att vistas nära personer som nyligen blivit stuckna. Om jag själv gör illa mig kan jag ha panik i flera timmar, d.v.s. jag håller för såret, mår illa och kan inte göra annat. (Ja, jag har gått i terapi, men det blev aldrig bra.)

Jag kollade kaloriinnehållet för de senaste 2 färdigrätterna och båda ligger på runt 450 kalorier var. Det tycker jag inte låter så mycket.

:cautious:

Du och särbon får ta en surströmmingsskiva så sätter jag mig någon annanstans :D
Du och jag och lammet ihop med en rök sen kan @tanten och din särbo umgås och äta fisk.
Surströmming har jag smakat, inget jag känner något behov av alls igen i mitt liv men kan ärligt säga att det inte var speciellt smakligt alls även om jag klarade av det med lite lagom kämparglöd och envishet.

Nä du dör inte hellre, det kan jag inte tänka mig!

Ang mat så är det ju högst personligt vad man tycker om! Är ju toppen att @cewe hittat mat hon gillar och som dessutom är bra för henne! :up: :)

Hade jag ätit allt det jag tycker är gott och aldrig varit hungrig så hade jag lätt vägt 100+.
Det är inte svält att känna sig lite hungrig ibland, men är man rädd för det (inte inte vill gå upp i vikt) är det nog smart att äta i stil med @cewe . Personligen är jag hellre lite hungrig ibland och äter det jag verkligen gillar/unnar mig. Alla är olika! :)
Jag sa att jag föredrar att dö framför att ta ett blodprov. Det känns mycket lindrigare. Då slipper man må dåligt för man känner ju inget när man är död.

Det smällde till som fan här hemma igår, fönstren skallrade osv. Enda rimliga förklaringen tänkte jag var åska, men det verkade inte göra. Sa till exet att "katten hörde det också!" för att försöka understryka att jag inte var galen :angel: nu läste jag att det var ett jordskalv med epicentrum bara några km bort! Jag var inte galen!!! haha

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Dödstrött pga allergi och allergimedicin men vilket ljuvligt väder det var igår! Inte lika trevligt idag men uppehåll ännu så jag ska... 92 93 94
Svar
1 861
· Visningar
65 066
Senast: MJLee
·
Tjatter Jag och sambon åker ner till västsverige i månadsskiftet maj/juni. Vi kommer bo och utgå från Ullared till en början och spendera två... 2 3
Svar
41
· Visningar
1 098
Senast: Blyger
·
  • Låst
Tjatter Katten njöt i solen tidigare idag (jag njöt av den utomhus). 99 100 101
Svar
2 010
· Visningar
68 748
Tjatter Har ni någon smålustig grej som ni brukar göra, som ni trodde ni var ganska ensam om, men som det senare visat sig att är något som... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 319

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka