Jag dör hellre än att ta blodprov.Har du kollat upp dina värden på vårdcentralen? Ifall det är något annat som spökar, t.ex. med sköldkörteln.
Skulle de två extra kilona annars kunna bestå av tarminnehåll plus vätska? Om du haft svårt att äta innan och sedan fyllt upp tarmen med mat igen (och den i sin tur binder mer vätska) så kan det förklara en liten viktuppgång.
Man kan få en viktskillnad på vågen på ungefär 3,5 kg rätt snabbt bara genom att ta bort kolhydrater (dom binder mest vätska, och det ska dom även göra så det är inget negativt alls), men det betyder inte att man tappat ett enda gram i fettvikt. Det är ett fenomen man ofta ser i diverse dieter och folk tror då att dom kickstartat sin viktnedgång, men det är egentligen en dålig idé eftersom kroppen är gjord för att ha ett visst lager av kolhydrater+vätska. Detsamma gäller då även omvänt, att när man fyller på dom där depåerna igen så går man upp i vikt på vågen, men har inte ökat något i fett.
Den där maten lät inte god alls faktiskt, framförallt inte bönorna, rödkålen och salladsbladen. Men det kanske är det som är meningen? Man ska inte tycka om maten för då äter man inte av den?Nu äter ju jag LCHF (med tillägg av bönor+surkål) så det kan ju vara svårt översätta till "normalkost"
Men jag äter ca 1400 kcal fördelat på 5% kolhydrater, 15 % protein och 80% fett. Mitt BMR är ca 1600 kcal (enligt appen).
Använder mig av appen lifesum för att då och då kolla av hur mycket jag äter mängdmässigt.
Det här går jag ner i vikt på.
Till lunch åt jag en knapp dl blandade bönor, 1-2 msk syrad rödkål, några inlagda oliver och vitlöksklyftor samt ett romansalladsblad med smör och skivat kycklingpålägg.
Är just nu fullkomligt proppmätt *pust*
Jag har provat lifesum, men gav upp. Som jag sa är det helt omöjligt att veta vad mat innehåller om man inte har lagat den själv.