Vad gör vi? Nu kör vi! del XLVII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är Örebro som gäller då och som jag mår nu känner jag inte för att åka bussen hem sen.
Får se om jag står ut. Annars får jag väl åka liksom

Ärligt om jag var du så skulle jag åka hur pissigt det än känns. Det är få gånger det blir bättre av att vänta. Har du några starkare smärtstillande hemma? Det är ju lite sent idag, men boka en jourtid tidigt i morgon och sen om du kan försöka sova tidigt. Har du något som kan hjälpa dig att sova? Om inget annat, hostmedicin eller allergitabletter! Båda har antihistaminer i sig som gör dig dåsig :D

Sitter o samlar energi för att åka o handla så jag kan göra en god soppa, men det är bara så träligt väder ute,nu ser man knappt handen framför sig :yuck:

Du m.fl. får säga vad ni vill, tiggerireklamen är inte mindre osmaklig för det och det är "reklamen" jag vänder mig emot om du inte hajat det.
Men bakom all reklam står ett företag/organisation så vad är det du vänder dig emot?
Du kan väl inte kalla UNHCR för humbug på gränsen till kriminalitet?

Eller jo - det kunde du och du fick en del rapporter för ditt inlägg men det är inte mot forumreglerna att uttrycka sig inskränkt.

LenaH, moderator

Du m.fl. får säga vad ni vill, tiggerireklamen är inte mindre osmaklig för det och det är "reklamen" jag vänder mig emot om du inte hajat det.

Och hur ska de synas och få folk att fatta att deras insats behövs då?
Barn är ju krasst mer empativäckande än 35-åriga civilingenjörer. De kan heller inte styra sin egen situation öht.
UNHCR, läkare utan gränser mfl behöver pengar, inte taffliga volontärer eller skänkta nötta kläder.
Man måste förse barn och vuxna med näring, rent vatten och lösningar för att hindra smittspridning och sjukdomar.

Det förnekar jag inte alls men att rapa upp samma tiggeri"reklam" var 15-e minut på dagtid, ja då är ju målgruppen inte så svår att se för vem är hemma om dagarna, tittar mycket på tv och har stadig inkomst om än liten,,,,,,,,,,,jo pensionärerna.

Och föräldralediga, nattjobbande, sjukskrivna och många fler. De annonserar även på tunnelbanan, bussar och i tidningarna.
Dessutom finns många pensionärer med bra inkomst, och vi är många som anser det viktigt att avsätta 100kr/mån för att bidra till en förhoppningsvis humanare värld.

Jag har många gånger Swishat till nödsituationer just för att jag sett reklamen för akuta behov till Syrien, ebolautbrottet, rent vatten eller barn i Neapel. Det funkar.

@MacGyver

"FN:s flyktingorgan UNHCR uppstod i kölvattnet av andra världskriget med uppgift att hjälpa miljoner människor som drivits på flykt i ett Europa som låg i ruiner.
UNHCR, FN:s flyktingkommisssarie från det engelska namnet United Nations High Commissioner for Refugees, arbetar för världens flyktingar.

UNHCR grundades den 14 december 1950 av FN:s generalförsamling. Riktlinjerna för UNHCR:s arbete anges av organisationens stadgar samt 1951-års konvention om flyktingars rättsliga ställning (FN:s flyktingkonvention) och dess tilläggsprotokoll från 1967.

Flyktingkonvention
Nationernas förbund, föregångaren till FN, började arbetet med att utveckla internationell rätt, konventioner och riktlinjer till skydd av flyktingar redan under tidigt 1900-tal. Det arbetet nådde sin höjdpunkt den 28 juli 1951 när en speciell FN-konferens godkände konventionen om flyktingars rättsliga ställning.

Konventionen redogör i detalj för vem som är flykting, vilket rättsskydd, annan hjälp och vilka sociala rättigheter flyktingen bör få från de stater som skrivit under konventionen.

Nobels fredspris två gånger
UNHCR har belönats med Nobels fredspris två gånger, den första gången var 1954, bara några år efter organisationens grundande. Då fick UNHCR fredspriset för sina insatser för flyktingar i Europa efter andra världskriget.

Andra gången UNHCR fick Nobels fredspris var 1981, då för sitt globala och humanitära arbete med att hjälpa världens flyktingar trots de politiska hinder organisationen möter."

Kan det ursäkta reklamen?

Men bakom all reklam står ett företag/organisation så vad är det du vänder dig emot?
Du kan väl inte kalla UNHCR för humbug på gränsen till kriminalitet?

Eller jo - det kunde du och du fick en del rapporter för ditt inlägg men det är inte mot forumreglerna att uttrycka sig inskränkt.

LenaH, moderator
Nej UNHCR är inte alls humbug eller ens i närheten av kriminellt utan en väl fungerande organisation, det jag vänder mig mot är precis som jag skrev, den aggressiva reklam dom och flera andra organisationer för. Det finns organisationer som balanserat precis på gränsen och klarat sig länge men i den divisionen spelar inte UNHCR.

Aggressiv reklamkampanj som idisslas till leda har ett syfte, syftet är att köra "hjärntvätt light" på svaga personer om du förstår hur jag menar. Det är sånt jag vänder mig mot och inget annat. Detta är precis samma förfarande som alla tiggarbrev som hamnar i postlådan inför jul, går man ut i precis rätt tidsfönster när svaga människor är som svagast i sinnet så kan man ta stora marknadsandelar av tiggeriet. Det finns väl underbyggda analyser om hur, när och var man ska sätta in stöten för att den ska ha störst effekt.

Nej UNHCR är inte alls humbug eller ens i närheten av kriminellt utan en väl fungerande organisation, det jag vänder mig mot är precis som jag skrev, den aggressiva reklam dom och flera andra organisationer för. Det finns organisationer som balanserat precis på gränsen och klarat sig länge men i den divisionen spelar inte UNHCR.

Aggressiv reklamkampanj som idisslas till leda har ett syfte, syftet är att köra "hjärntvätt light" på svaga personer om du förstår hur jag menar. Det är sånt jag vänder mig mot och inget annat. Detta är precis samma förfarande som alla tiggarbrev som hamnar i postlådan inför jul, går man ut i precis rätt tidsfönster när svaga människor är som svagast i sinnet så kan man ta stora marknadsandelar av tiggeriet. Det finns väl underbyggda analyser om hur, när och var man ska sätta in stöten för att den ska ha störst effekt.

Men hur kan du med att kalla en liten flicka i reklamen för efterbliven??

Jag har många gånger Swishat till nödsituationer just för att jag sett reklamen för akuta behov till Syrien, ebolautbrottet, rent vatten eller barn i Neapel. Det funkar.
Japp, och det vet dom så väl så därför fortsätter tiggerireklamen!

Det vore väl synnerligen korkat att inte be folk swisha 100kr när de ändå köper julklappar för flera tusen? Eller istället för? De behöver pengar för att kunna bedriva sin verksamhet.

Ärligt om jag var du så skulle jag åka hur pissigt det än känns. Det är få gånger det blir bättre av att vänta. Har du några starkare smärtstillande hemma? Det är ju lite sent idag, men boka en jourtid tidigt i morgon och sen om du kan försöka sova tidigt. Har du något som kan hjälpa dig att sova? Om inget annat, hostmedicin eller allergitabletter! Båda har antihistaminer i sig som gör dig dåsig :D
Har massor med sömntabletter hahaha
Sover inte utan.
Har Alvedon och ipren hemma och kylklamp

Men tiggeri? Vad är värre med detta än de som försöker få mig att köpa VR-glasögon?
Jag har inte märkt att tv-reklamen rapar upp "köp VR-glasögon" en gång i kvarten.

Och varför kalla en liten flicka efterbliven???
Traumatiserad, lågbegåvad, stannat i utvecklingen, förståndshandikappad, efterbliven,,,,,,, samma sak men olika benämningar av att nån stannat i utvecklingen av en eller annan orsak. Det finns många orsaker till att människor halkar efter i utvecklingen, förr kallade man dom för idiot eller värre men det var innan ordet "kränkt" var uppfunnen, visst är det tråkigt att människor har det som dom har det och vill du skänka hela lönen och pantsätta bohaget för att skänka bort pengarna så är det ditt fria val, mitt val är att göra motsatsen, jag satsar på mig själv och mitt liv numera.

Slutdiskuterat!

Jag har inte märkt att tv-reklamen rapar upp "köp VR-glasögon" en gång i kvarten.

Traumatiserad, lågbegåvad, stannat i utvecklingen, förståndshandikappad, efterbliven,,,,,,, samma sak men olika benämningar av att nån stannat i utvecklingen av en eller annan orsak. Det finns många orsaker till att människor halkar efter i utvecklingen, förr kallade man dom för idiot eller värre men det var innan ordet "kränkt" var uppfunnen, visst är det tråkigt att människor har det som dom har det och vill du skänka hela lönen och pantsätta bohaget för att skänka bort pengarna så är det ditt fria val, mitt val är att göra motsatsen, jag satsar på mig själv och mitt liv numera.

Slutdiskuterat!

Traumatiserad och efterbliven är inte samma sak.

Trauma orsakas av händelser, ex krig, våldtäkter, olyckor och diverse.

"Efterbliven" då antar jag att du avser olika typer av utvecklingsstörningar. Det är permanenta hjärnskador man föds med eller förvärvar.

Satsa du på dig och ditt, men racka inte ner på när folk skänker sitt eventuella överflöd eller prioriterar att ge andra lite hopp framför att prioritera sig själva.
Att folk är empatiska är aldrig fel.
Att du sitter i en situation där du verkar uppleva viss bitterhet är beklagligt, men det är banne mig ingen ursäkt.

Slutdiskuterat!
Efterbliven och traumatised är verkligen inte samma sak! I övrigt håller jag med @Hyacinth

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Visst är vi några vinterbadare här? Vore kul att ha en tråd för det (hittade ingen när jag sökte så tror inte det finns nån?). Inleder... 2
Svar
37
· Visningar
1 943
Senast: pepp
·
Samhälle Hjärnan snurrade igång lite efter att ha läst i tråden om privat utredning, trots sent och huvudvärk. Dels tankar kring varför... 5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 422
Senast: Grazing
·
Svar
35
· Visningar
1 905
  • Låst
Tjatter Jag sitter och jobbar. Oklart vad katten gör men det är något som låter... hon var iaf ute tidigare idag. Edit: Tydligen dödar hon en... 99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
71 589
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka