Vad hände med storlekarna?

Lella

Trådstartare
Jag har precis köpt ett nytt träns, men vilket letande! Senast jag köpte ett var för kanske tre år sedan, gången innan tre år innan det o innan det hade vi ponnyns gamla träns som följde med i köpet. Det riktigt gamla föll sönder efter något år och köpte ett nytt, samma storlek, liknande mått. Det som köptes för tre år sedan: samma storlek, aningen mindre i modell, det som var tänkt att köpas nu: sama storlek men GICK INTE ENS ÖVER ÖRONEN på LÖSASTE hålet!! Åkte tillbaka och vi tittade på följande storlek i samma modell och märke, denna gång utrustad med måttband. Inte ens Full-storleken passade min hästs Cob huvud! Fick leta genom hela deras sortiment med måttbandet och hittade till sist ett som jag gillade, Cob storlek men så utsläppt som det nästan gick, dvs i nästsista hålet. Vad är det som händer med storlekarna?? Krymper hästarnas huvuden så mycket att tränsen sys in och inte längre går på vissa hästar? Har märkt att islandstränsen går andra vägen än de engelska tränsen, de verkar bara bli större och större. Någon annan som har varit med om det samma?
 
Jag har precis köpt ett nytt träns, men vilket letande! Senast jag köpte ett var för kanske tre år sedan, gången innan tre år innan det o innan det hade vi ponnyns gamla träns som följde med i köpet. Det riktigt gamla föll sönder efter något år och köpte ett nytt, samma storlek, liknande mått. Det som köptes för tre år sedan: samma storlek, aningen mindre i modell, det som var tänkt att köpas nu: sama storlek men GICK INTE ENS ÖVER ÖRONEN på LÖSASTE hålet!! Åkte tillbaka och vi tittade på följande storlek i samma modell och märke, denna gång utrustad med måttband. Inte ens Full-storleken passade min hästs Cob huvud! Fick leta genom hela deras sortiment med måttbandet och hittade till sist ett som jag gillade, Cob storlek men så utsläppt som det nästan gick, dvs i nästsista hålet. Vad är det som händer med storlekarna?? Krymper hästarnas huvuden så mycket att tränsen sys in och inte längre går på vissa hästar? Har märkt att islandstränsen går andra vägen än de engelska tränsen, de verkar bara bli större och större. Någon annan som har varit med om det samma?

Det är väl samma som med kläder, ju längre tid folk accepterar size zero, photoshoppade tändsticksmodeller och mått enligt BMI ju mindre blir storlekarna för att få folk att känna sig tjocka ,,,
 
Fast man kan ju inte ändra huvud storleken på en häst på ett par år.
Hästarna känner sig knappast tjocka i strl cob pga det photoshoppade hästarna i tidningarna?:confused:
 
Fast man kan ju inte ändra huvud storleken på en häst på ett par år.
Hästarna känner sig knappast tjocka i strl cob pga det photoshoppade hästarna i tidningarna?:confused:

Det är just det jag funderar på, det kan ju inte ha ändrat så mycket på bara två-tre år? Pannremmarna o nosgrimmorna på Full o X-full var ENORMA medan nackstyckena inte ens hade gått över öronen :eek:
 
Fast man kan ju inte ändra huvud storleken på en häst på ett par år.
Hästarna känner sig knappast tjocka i strl cob pga det photoshoppade hästarna i tidningarna?:confused:

Nej, säkerligen inte, men tillverkare är tillverkare oavsett skrå och passar på att spara in på material så fort de tror sig komma undan med det ...
 
Det är väl samma som med kläder, ju längre tid folk accepterar size zero, photoshoppade tändsticksmodeller och mått enligt BMI ju mindre blir storlekarna för att få folk att känna sig tjocka ,,,

Men har alla hästars huvuden plötsligt krympt? Alltså, Full-storleken hade max gått på en C-ponny, om ens det, Cob-tränset hade kanske gått på grannens russ.
 
Nej, säkerligen inte, men tillverkare är tillverkare oavsett skrå och passar på att spara in på material så fort de tror sig komma undan med det ...

Men det kan ju inte gå så värst bra om Full-storlekarna inte ens går på min C-ponny?
 
Men har alla hästars huvuden plötsligt krympt? Alltså, Full-storleken hade max gått på en C-ponny, om ens det, Cob-tränset hade kanske gått på grannens russ.

Kan bero på vilket bett tränset är avsedd för, ett träns avsedd för tex Pessoa har 2-3 cm kortare kindstycken en ett träns avsedd för vanligt ringbett (tränsbett) och då passar det inte fast det är storlek COB
 
Borde ju vara konstig anledning att endast göra sidostyckena mindre men ha samma eller större nosgrimmor än ett par är sedan.
 
Borde ju vara konstig anledning att endast göra sidostyckena mindre men ha samma eller större nosgrimmor än ett par är sedan.

Nosgrimmorna, nackremmar och pannband är säkerligen samma storlek som innan, men sidostyckerna anpassas alltid efter betslet tränsen är avsedda för. Problemet är väl till största del att de som beställer hem och/eller står i butiken inte har en aning om vad de säljer eller hur en häst ser ut.
 
Nosgrimmorna, nackremmar och pannband är säkerligen samma storlek som innan, men sidostyckerna anpassas alltid efter betslet tränsen är avsedda för. Problemet är väl till största del att de som beställer hem och/eller står i butiken inte har en aning om vad de säljer eller hur en häst ser ut.
Så alla träns i den butiken är avsedda för pessoa eller liknande?
 
Jag har precis köpt ett nytt träns, men vilket letande! Senast jag köpte ett var för kanske tre år sedan, gången innan tre år innan det o innan det hade vi ponnyns gamla träns som följde med i köpet. Det riktigt gamla föll sönder efter något år och köpte ett nytt, samma storlek, liknande mått. Det som köptes för tre år sedan: samma storlek, aningen mindre i modell, det som var tänkt att köpas nu: sama storlek men GICK INTE ENS ÖVER ÖRONEN på LÖSASTE hålet!! Åkte tillbaka och vi tittade på följande storlek i samma modell och märke, denna gång utrustad med måttband. Inte ens Full-storleken passade min hästs Cob huvud! Fick leta genom hela deras sortiment med måttbandet och hittade till sist ett som jag gillade, Cob storlek men så utsläppt som det nästan gick, dvs i nästsista hålet. Vad är det som händer med storlekarna?? Krymper hästarnas huvuden så mycket att tränsen sys in och inte längre går på vissa hästar? Har märkt att islandstränsen går andra vägen än de engelska tränsen, de verkar bara bli större och större. Någon annan som har varit med om det samma?

*Skrattar av igenkänning*

Ja, jag känner igen mig så väl. Jag har kvar Herr Hästs träns från hans första ägare efter uppfödaren. Dessa är 11 år gamla nu. Och storlek Cob. De som jag köpt har varit i full om de varit stora i storlekarna, annars X-full. Det ironiska är att jag har ett träns av samma märke som hans äldsta. Dessa två skiljer det alltså 10 år på. Det gamla är i Cob och spänt i mitten/lite högre upp. De nya är i X-full och utknäppt på sista hålen. Och då är det inte ens något direkt "budgetmärke"!
 
Tja mitt halvblod på 165 har då full på tränset och spännena i mitten ungefär.
Haflingern är dponny och har fått fullträns, men på det mest inspända hålet.

Min förra häst måste varit bred om nosen för det kunde vara problem att få aachennosgrimmorna att nå runt i storlek full. Annars har jag inte upplevt att träns generellt är trånga.
 
*Skrattar av igenkänning*

Ja, jag känner igen mig så väl. Jag har kvar Herr Hästs träns från hans första ägare efter uppfödaren. Dessa är 11 år gamla nu. Och storlek Cob. De som jag köpt har varit i full om de varit stora i storlekarna, annars X-full. Det ironiska är att jag har ett träns av samma märke som hans äldsta. Dessa två skiljer det alltså 10 år på. Det gamla är i Cob och spänt i mitten/lite högre upp. De nya är i X-full och utknäppt på sista hålen. Och då är det inte ens något direkt "budgetmärke"!

Mm, till sist tyckte jag så synd om tjejen som hjälpte mig, hon plockade fram ett X-Full och jag bara himlade med ögonen åt pannremmen, den hade gått runt huvudet på ponnyn :D Då vi väl hittade ett passande var hon rätt så nervös, stackaren hade ju inte en tanke på problemet, och hur mycket problem de kommer att få i framtiden då de desperat försöker hjälpa folk att hitta rätt storlek :o
 
Har köpt ett par träns som har varit för små i nosgrimman. Har haft dom på yttersta hålet och då har dom nätt och jämt passat, på en häst med relativt smalt huvud. Ett träns hade en megalång nackrem på nosgrimman. tveksamt om den ens hade vart lagom till xfull. Och ett av dom sista som jag köpte har en käkrem som passar en häst med gigantiska ganascher. Sen tycker jag det är väldigt märkligt att sidstyckena är lika långa på full och cob.
 
Så alla träns i den butiken är avsedda för pessoa eller liknande?

Kan mycket väl vara så om inköparen inte kan något om hästar och enbart ser till inköps pris ...

Bra exempel på detta torde vara Karlsson och Lidl, även om Karlsson till och från har bra täcken i alla storlekar till bra pris.
 
@Lella

Min ponny har haft storlek cob på tränsen sen mitten på 90-talet och har det fortfarande. Skiljer lite vilka hål som används men det har aldrig någonsin vart varken yttersta eller innersta på något av tränsen (och han har ändå haft ett gäng både hos mig och tidigare ägare). Så jag upplever inte alls att storlekarna blivit mindre.
 
Tycker det skiljer väldigt mycket mellan olika märken. Min ena har näst längst in på ett ett träns, näst längst ut på ett annat och i mitten på ett tredje. Samtliga är i storlek full.
Han är ett halvblod, 160 cm med normalstort huvud.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
9 566
Utrustning Ni som har hästar som inte gillar smala, raka nackstycken, vilka modeller har ni provat och vilka har fungerat bäst? Jag har ett...
Svar
6
· Visningar
1 097
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 260
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 432
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Hage
  • När fan slutar jag ramla av?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp