Vad händer i hästen?

mandalaki

Trådstartare
Måste få fråga... Jag har nosat på, inte mer, AR. Har just gått kurs i kroppskännedom för ryttare, det handlar alltså om vad ryttarens kropp gör, snarare än hästens. Men grunden är ändå AR.

Vad vi fått försöka göra att minska bombardemanget av signaler. Rida volter och böja, lång tygel, så små hjälper med höfter och axlar som möjligt. Så fort vi gjorde för mycket spårade alltihop ur, gjorde vi "ingenting" så funkade det :). Hästarna slappnade av in i nirvana nånstans :).

Efter andra passet gick min pålla i koma i hagen. Eller snarare trans. Hon stod med halvsänkt huvud och blicken borta i nåt paradis. Efter fjärde passet gick hon ut i hagen och la sig. Hon låg med benen under sig och halsen böjd åt sidan - sen sträckte hon ut halsen och liksom sökte - liggande :love:.

Vägrar tro att det här berodde på den fysiska ansträngningen. Av fysisk ansträngning brukar hon bara bli trött - det här var nåt annat.

Och jag mådde likadant. Helt slut i skallen och saligt leende. Vi såg förmodligen ut som två knarkare som just fått en efterlängtad tripp.

Så vad är det som händer i hästarna?

mandalaki
 
Mental overload! Hästar har ett snabbt nervsystem (mycket snabbare än vårt, vi är klumpiga och oartiga i jämförelse), men när hästen börjar koordinera och BÄRA, är detta otroligt ansträngande. Den är inte designad för att gå omkring längre stunder fokuserad och i bärighet. Hästen är en gräsätare som faller sig framåt i det naturliga tillståndet, och den är väldigt lättstörd. Den sitter ju inte direkt i piaff och funderar över långa matematiska formler på stäppen. Den betar, faller sig fram till nästa grästuva, höjer huvudet för den hör något och vräker sig iväg. Det är alltså otroligt ansträngande för en otränad häst att börja fokusera och balansera om.
 
Den sitter ju inte direkt i piaff och funderar över långa matematiska formler på stäppen.

Inte? Du kanske skulle byta häst :angel:?

Nä, skämt åsido. Jag är ändå förvånad. Det vore ju en sak om nåt proffs ridit så att jag visste att pållan verkligen gjort rätt. Men nu var det ju jag som inget kan och det fick den här effekten ändå :confused:?

Ska man vara väldigt försiktig när det blir så här?

mandalaki
 
Så, du har väl äntligen börjat göra rätt då?! ;)
Jag tror nog att man skall vara väldigt, väldigt försiktig när det blir så. :D
 
Jag tycker du skall vara överlycklig över den avslappning hästen hittade! Jämför det med när du gjort ett par riktiga träningspass eller haft en intensiv men skoj dag hur det känns att få slappa ihop i soffan och bara vara!
Jag tror att när hästarna reagerar på det sättet beror det mycket på att dom fått använda alla sina sinnen och blir totalnöjda med sig själva!
 
Eller vi kanske ska döpa om AR till "Yoga för häst" för det är juh nästan faktiskt det det handlar om ;)
 
Själv vaknade jag med avslappningsmigrän i dag :smirk:... Det var otroligt intensivt!

Å ena sidan är jag glad över reaktionen hos pållan - men den var så stark att jag blev lite rädd. Ska det verkligen vara så här - och hur försiktig ska man vara?

mandalaki
 
Man ska helst sluta innan det går så långt. Man får bäst effekt av att gå nästan till hästen är full, och då ge den en paus och låta den få en mentalpaus då och sen köra vidare tills det är nästan fullt os.v. Fyller man mer än det går så försvinner lite effekt. En bra grej att komma efter är när hästen var gång den står stilla inte ställer sig med haserna lutade inåt mot varandra för då har man gått för långt.Man ska sluta innan det.

Men ruset är bra, så ska hästen bli varje gng man tränat den, då har man aktiverat både sinne och kropp.
 
Man får lära sig hitta gränsen, alltså?

Att det gick så långt när det var kurs var kanske inte så konstigt. Jag får väl börja med att ta det i fem-minutare tills jag lär mig känna igen både ruset och gränsen.

Det var grymt häftigt, hur som helst :o

mandalaki
 
Nej precis min tanke samtidigt som jag läste nu, att när man är på en helgkurs får man nog räkna med att det tar mer på både häst och ryttare, eftersom det inte är det samma som det dagliga arbetet tycker jag inte det är så farligt att ni tar ut er heller, men däremot skall du nog inte sträva efter så "intensiva" pass i vardagen :)
 
Jag har också provat lite AR med min häst...han är också som i trans!!!! Helt avslappnad :eek:

Aker
 
Jag blev oxå lite nyfiken, kan jag oxå få veta vilken tränare? (Var själv på kurs i dagarna) / Miranda
 
Kan du Pm:a mig också om villken tränare det är (och var i landet han/hon finns)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 388
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 887
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 106
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 601

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp