Vad händer om man ej reg och har pass??

caradan

Trådstartare
Någon som VET konsekvenserna av att inte registrera och inskaffa pass till sin häst innan 2005??
Tycker att det är en onödigt dyr utgift och vill inte alls göra det...
 
Det undrar jag också, eftersom jag har en gammal pensionär, ej försäkrad och utan ett ända papper..... Som inte ska åka nån stans alls, utan bara gå hemma på skogsvägarna. Ynglingen måste få pass, han ska väl tävla så småningom så...
 
Jag har hört en massa om att veterinären inte kommer att få behandla hästar utan pass ävn att man inte kan ta nödslakt mm utan pass...men vad jag tror så är det bara prat??
 
Jag vet faktiskt inte hur hårda de kommer att vara, men en kobonde som vägrade märka sina djur fick dem skjutna av myndigheterna. :mad: Var rätt mycket liv om det i media när det hände för några år sedan.
 
Veterinärena kommer att behandla. Nödslakt i den ursprungliga betydelsen slakt till livsmedel (inte avlivn destruktion) kommer troligen inte tillåtas. "Straffet" kommer att bli ett föreläggande, om man inte följer detta blir det väl vite/böter.
PL
 
Jo det är just sådant jag är rädd för...
vad kan det kosta att reg och skaffa pass till en ponny med helt okänd härstammning??
 
Ja det vill jag också veta! hur mkt kostar det att reg. och så för en häst man inte har ett papper elelr härstamming elelr något på!

blir det jättedyrt?
 
tror det kostar runt 400kr, sen ska dom väl blodtypas eller chipmärkas och det är dyrare
 
Jag ska nu sälja min pålle, men han har ju inte pass. Visst kan man sälja honom endå? eller måste han ha pass?

Vilket år är det som alla hästar SKA ha pass?
 
Alla hästar som deltar i tävlingsverksamhet utomlands, byter ägare, exporteras eller slaktas måste from 1 mars 2002 ha pass.
From 2005 års utgång måste samtliga hästar i Sverige ha pass.

Informationen är hämtad från Jordsbruksverkets informationsfolder om hästpass (finns på deras hemsida )[url]http://www.sjv.se/)[/url]
 
Då blir ju avlivningen gratis i alla fall...*Skämt*

Jag har ju själv en gammal fjordtant som är inne på sista versen. Känns en anning meningslöst att skaffa ett pass för ett antal kronor till en kanske dör i januari...

Tycker de borde infört någon sorts åldersgräns...Typ alla hästar över 25 skulle slippa pass om de inte tävlade med mera!
 
Veterinärena kommer att behandla.
PL

Hästar som behöver vård ur djurskyddskäl kommer väl att behandlas, men är det säkert att de kommer att behandla sådant som inte är akut? Vaccinationer ska ju t ex antecknas i passet! Frågan är väl också om man får tillgång till de mediciner som var förbjudna till häst innan passkravet infördes.

Till en papperslös häst som man säkert vet att den inte ska tävla är det nog enklast och billigast att skaffa SH:S grundpass.
 
Det stämmer inte. Jag slaktade mitt hbl i dec förra året och han hade inget pass och det gick bra ändå,...
 
Men då är det antagligen slakeriet som har gjort fel (el vet inte hur det går till när man slaktar en häst om man måste ha nåt mer godkännande), för enligt Jordbruksverket:
I första hand krävs hästpass till föl, vid tävling, ägarbyte, export och slakt, men före 2005 års utgång ska samtliga hästar i Sverige ha hästpass.
Läs mer genom att söka på hästpass på deras hemsida.
 
Nja, jag tror att han åkte dit även ekonomiskt, förutom förlusten av djuren som är en förlust i sig. :p

Jag har själv dröjt med att skaffa pass till gammelpållan eftersom hon är 23 i år, men om det går bra på röntgen i morgon så håller vi oss till planen att fira hennes 30-årsdag ihop. :idea: :love: Isf ska hon få ett pass av matte i år som "fölsedagspresent". :D
 
Ingen kommer att kunna stoppa veterinärer att behandla, däremot kan man tänka sig att distriktsveterinärer blir ålagda att rapportera passlösa hästar men det skulle nog tas med en nypa salt av de flesta, vi får väl se.
PL
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 382
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 160
Senast: Bee
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 132
Senast: LiviaFilippa
·
Relationer Visste inte var jag skulle lägga tråden, men moderator får flytta om den passar bättre någon annanstans. Jag hyr ju ut ett rum via...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 599
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp