Vad händer om man ej reg och har pass??

Alla hästar som deltar i tävlingsverksamhet utomlands, byter ägare, exporteras eller slaktas måste from 1 mars 2002 ha pass.
From 2005 års utgång måste samtliga hästar i Sverige ha pass.

Informationen är hämtad från Jordsbruksverkets informationsfolder om hästpass (finns på deras hemsida )[url]http://www.sjv.se/)[/url]

tack jag ska kolla sidan
 
Jordbruksverket hade väl tänkt sig att pass skulle behövas för slakt men det är livsmedelsverket som skriver reglerna för slakten o dom verkar inte tycka att det är så viktigt o har alltså inte infört kravet än.
PL
 
Det är inte riktigt sant. Jordbruksverkets regler som hävisats till ovan gäller oavsett livsmedelsverkets föreskrifter på området. Jämför med märkningen på nöt som livsmedelsverket inte lägger sig i öht.
 
Jag tror inte passet har så där överdrivet mkt att göra med slakt faktiskt.Jag tror att det är en ursäkt för att få kontroll över hästnäringen...ha,ha...skattemasarna tror nog att där finns en ny guldgruva att gräva i!Varför annars ett sådant angagemang!?! :rofl:

Dessutom har man inte pass...javisst kommer en veterinär att behandla...men som jag har förstått så kommer de att bli rapporteringsskyldiga vid behandling av häst utan pass och då lär ägaren åka på att skaffa pass ändå plus då böter eller straffavgift för detta.

Jag vet inte om det stämmer men jag har hört en uppgift om att första varningen och böterna kommer att hamna på 5000 kr.Om man inte fixar passet inom en viss tidsbegränsing och det sker ny kontroll ökar detta ytterligare.
 
Ingen kommer att kunna stoppa veterinärer att behandla, däremot kan man tänka sig att distriktsveterinärer blir ålagda att rapportera passlösa hästar men det skulle nog tas med en nypa salt av de flesta, vi får väl se.
PL

Enligt gällande djurvårdslagstiftning, får vetrinären inte neka att behandla ett sjukt djur. Men behandlingen kommer att kosta mer än för de som har hästpass, orsaken är en extra pappershantering och det är för den man tar ut extra avgift. Hur stor den avgiften är, vet jag dock inte. Men kan tänka mig att det är här som den riktiga pålagan kan komma.

Jag har en bekant som är ID-kontrollant och chipmärkare, och enligt henne är det dessa regler man kommer att tillämpa på hästar utan pass. Sen det som du tidigare skrev naturligtvis.
 
det är t.o.m 2005. Dvs. när 2005 gått över till 2006 skall alla hästar ha hästbass. Så vi har 1,5 år på oss :angel:
 
Den uppgift jag fått är att ägare till hästar som saknar pass kommer att få ett vitesföreläggande dvs får böta om pass inte skaffas inom en viss tid(kollade just på sjv:s hem sida o där står det så.
Att sjv skulle gå så långt som till att ålägga alla veterinärer att rapportera hästar utan pass tvivlar jag på, än så länge har jag i vilket fall som helst sett något skrivet om det, risken är stor att de flesta helt enkelt skulle skita i det.
När det gäller hundar finns en lag om obliogatorisk märkning o registrering,
men ingen rapporteringsskyldighet för veterinärer.
PL
 
Sjv kan inte bestämma vad veterinärer skall ta betalt för att behandla hästar utan pass.
Tvivlar på att din bekant har fått riktiga uppgifter, detta är iallafall inte något som står i reglerna än.
PL
 
Tvivlar på att din bekant har fått riktiga uppgifter, detta är iallafall inte något som står i reglerna än

Hm ja hon får inte uppgifterna, hon är nog med och stiftar de regler som kommer att gälla. Att det ännu inte finns skrivet, kan ju bero på att allt inte är klart ännu. Helt klart är dock att behandlingen av en passlös häst, kommer att bli lite dyrare.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag ser det om och om igen. Narrativet att dressyrryttare är rädda för sina hästar - och att det går ut över hästarnas välfärd. Vad...
10 11 12
Svar
228
· Visningar
12 544
Senast: fio
·
Övr. Katt Hej! Jag har skaffat en Russian Blue-katt. Han är ungefär 4 månader gammal och har blivit vaccinerad två gånger och id-märkt. Nu vill...
Svar
19
· Visningar
951
Senast: Liten
·
Hästvård Hur mycket gör det om hästen inte får i sig allt avmaskningsmedel? Blandade det i foder men vet inte om det inte dög eller om...
Svar
4
· Visningar
477
Senast: aglaonema
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 389
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp