Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT -11/12

Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT -11/12

Vad har du för häst/hästar?
Har en varmblodsvalack (fd travare) 173 cm, ganska redigt byggd. Klipps inte. Motionsrids i skogen ca 4 ggr i veckan och ibland leker vi dressyrnördar när andan faller på.

Hur har du den/de?
Sommartid går han på bete 24/7 och gör det fortfarande. Kommer stalla in i slutet av september är det tänkt.

Vad gör den/de just nu?
Just nu går de i hagen. Det är lite kyligt, men det regnar inte så han får vara utan täcke.

Vad har den/de för täcke?
Under hösten är det mest regntäcke som gäller för att hålla den värsta vätan borta.
Vintertid beror det på dagsvädret. Iom att han inte klipps klarar han sig bra utan täcke så länge det är torrt och inte blåser för mycket.
Är det blåsigt, kallt och kommer nederbörd har han ett tjockt allväderstäcke med helhals.
Finns även lättare fodrade allvädertäcken att tillgå samt ett tjockt stalltäcke beroende på behov.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT -11/12

13-15grader och blåst = fleecefodrat regntäcke, hästen helklippt 5 åring, fullblod/PRE haft lite halvvila pga att han växer, ska sättas igång mer from imorgon
naken inne
 
Senast ändrad:
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT -11/12

Häst nr 1: Halvblod - 05, tränas på LA-msv nivå. 5-6 pass/vecka. Ska klippas senare i höst. Går ute i stor men ganska nerbetad gräshage från ca 07-20. Inne nattetid. Inget täcke än så länge. Vid riktigt skitväder med regn och rusk åker ett ofodrat regntäcke på.

Häst nr 2: Halvblod - 04, under igångsättning efter skada, har precis börjat galoppera, rids varannan dag. Ska klippas senare i höst. Går tillsammans med ovanstående och behandlas exakt lika.

Häst nr 3: Halvblodsval - 95, rids ca 5 dagar/vecka. Har ej bestämt ang. klippning ännu. Går i vinterhage med gräs dagtid (7-20 ca) och inne nattetid. Inget täcke om det inte regnar mycket eller ihållande.

Häst nr 4: Halvblodssto -94, dräktig, bete dygnet runt, utan täcke, ska ej klippas.

Häst nr 5: Welshsto - 00, föl vid sidan, halvmagert bete 07-20 och inne nattetid. Inget täcke om det inte är extremt dåligt väder men då får hon antagligen komma in istället.

Häst nr 6: Welshsto -11, föl till ovanstående och går således i samma hage, inget täcke men får komma in om vädret är bedrövligt.

Häst nr 7: Varmblodstravarsto - 10, under inkörning, körd ca 4-5 gånger hittills, ute från 08 till ca 16-17 i gräshage. Inne nattetid. Kommer ej att klippas och än så länge inget täcke på.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT -11/12

Vad har du för häst/hästar? (Vad gör dem, vilken ras, är den klippt, annat intressant)

sv halvblvod, hobby hopphäst + en sällskaps häst, oklippta men hoppe hästen har kort päls naturligt.
Hur har du den/de? (Lösdrift, stall, bete)
de är uppstallade med stor gräs hage på dagen, ute 14 timmar.
Vad gör den/de just nu? (Inne, åka till träning, ute)
vi skulle åka på träning, men häst jäklen ville inte in, de andra är i hagen.
Vad har den/de för täcke?
det är fint väder idag som omväxling, så dom är nakna idag, men när det regnatr så har hoppe hästen ett fleece fodrat regn täcke och den andra ett ofodrat.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT -11/12



Vad har du för häst/hästar? (Vad gör dem, vilken ras, är den klippt, annat intressant)

SWB 7 år under igångskrittning, XX 21 år, rids sporadiskt. Båda oklippta.

Hur har du den/de? (Lösdrift, stall, bete)
Ute dygnet runt med bete. Blir nog så någon månad till eller två, om det inte börjar snöa eller så...;)

Vad gör den/de just nu? (Inne, åka till träning, ute)
Går i hagen.

Vad har den/de för täcke?
Inget.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT -11/12

Vad har du för häst/hästar? (Vad gör dem, vilken ras, är den klippt, annat intressant)

Halvblod, dressyrhäst / skogsmulle, oklippt... 17 år.


Hur har du den/de? (Lösdrift, stall, bete)

Bete - går ut på den gamla lösdriften nästa vecka.


Vad gör den/de just nu? (Inne, åka till träning, ute)

Går på bete, tränas för instruktör cirkus två gånger i veckan, joggar omkring i skogen.


Vad har den/de för täcke?

Går naken, och kommer fortsätta gå naken ett bra tag till. Klipps troligen delvis i oktober. Då får han ha täcke.

Äger ett regntäcke, ett ulltäcke, ett termotäcke, samt ett gammalt vintertäcke.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT -11/12

KL

Men hörrni!
Måste inte dagens väder fyllas i för att det ska vara någon poäng med tråden? ;)

Här var det iaf soligt på förmiddagen, sedan blev det regn och åska, nu skiner solen igen. Temp ca 18 grader.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT -11/12

18 grader vilken lyx!
här har det varit blåsigt, regn i morse. sen bara regn och ibland uppehåll.
ca 12 grader!:eek: igår hade vi 10! hemskt!
hästarna hade samma täcke som sist nämnt.
på väg till hoppträningen idag fick min stora ett flugtäcke(skydda sadel och mot eventuella kryp) på vägen hem blev minsann ett gosigt amigo cooler(?).
jag är inte redo för hösten :(
(jag hade min VINTERjacka på mig efter träningen ikväll)
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT -11/12

Fullblod står inne nattetid. Vill få honom upp i hullet. Sätts igång efter skada.

Idag var det soligt fram till 12 sedan hällregn och ca 10-15 grader. Hann inte sätta på täcket innan regnet kom så han stog otäckad.

Under natten är det ca 5 grader och då har han ett tunt ylletäcke.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT -11/12

Här är det 15+ i stallet och 8+ ute så det lär sjunka i stallet under natten.

Två dressyrhästar inne har varsitt Mias RS ylletäcke.

En unghäst inne har ett Shires fleecetäcke.

En ponny inne naken.

En ponny ute naken.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT -11/12

Jag har en halvblodskorsning, 15 år gammal. Hon är inte klippt. Rids ganska lugnt. Skogsturer, nåt dressyrpass.

Hon står på stall nu och är ute ca 07-20 så för tillfället står hon inne och tuggar i sig det sista av kvällshöet. Tidigare under sommaren har hon gått på bete 24/7 i närheten av stallet.

Hon näckar de flesta dagar. Är det skurar går hon utan täcke. Är det däremot ihållande regn har hon ett ofodrat bucas regntäcke med halvhals. Har gjort ungefär likadant när hon gick på bete.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT -11/12

KL

Här är det strålande sol och vindstilla. Temp kanske runt 5+ när vi släppte ut 06.30 men kommer stiga upp till 20+ under fm timmarna:love:

De som har täcke inne har flugtäcke i hagen, Mark Todd eller Bucas. Övriga nakna.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT -11/12

Har 4 hästar:

1 fullblodsval -99, står på Varbergs Ridgymnasie där fodervärden går. Tävlingskondition (hoppning). Rids 5-7 dagar/v. Inne på natten, hage på dagen. Ej klippt ännu, ska klippas senare. Regntäcke vid behov ute, tunt täcke inne.

1 fullblodssto -01, har föl vid sidan och är under igångsättning. Inne på natten, hage på dagen. Ej klippt ännu, kommer ej klippas förrän hon är i full kondition igen, troligtvis först efter jul. Regntäcke vid behov.

1 SWB-föl u: ovan. Kommer ej täckas. Ska gå på lösdrift under vintern.

1 fullblodssto -03, tävlingskondition (fälttävlan). Rids 5-7 dagar i veckan. Inne på natten, hage på dagen. Kommer klippas längre fram i höst. Regntäcke vid behov ute.

Dagens väder: Sol, lätt vind (5m/s), +12 grader och 82% luftfuktighet. De är ute i hagen med ofodrat regntäcke.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT -11/12

Går på bete utan täcken , sen lösdrift utan täcken året om .
Det är ett varmblod som är svårfött en unghäst tinker lättfödd o två vuxna tinkerhästar en svårfödd o en lättfödd .

Oavsett ras skulle jag inte lägga på täcken eller stalla in nu .
Jag själv går i shorts o linne :p

Har haft 7+ på natten o ca 16 på dagarna ungefär ibland´lite neråt o ibland lite uppåt .
Igår ösregnade det nu är det sol .
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT -11/12

Hat två hästar. En stor korsning12 år, som jag rider i huvudsak dressyr på. och en korsningsponny, som är 3 år och än så länge inte arbetar mer än går promenader, blir longerad, jobbas från marken. Om det regnar på morgonen och jag ska rida under förmiddagen får hon (den stora) ett ofodrat regntäcke på sig, så jag kan sadla en torr häst. I övrigt går de utan täcken. Klippmaskinen åker fram om någon månad och då spårklipper jag henne så att hon slipper svettas eller torkar väldigt snabbt om hon skulle göra det. Mina hästar brukar så i stallet om natten under vinterhalvåret, men i år ska de gå kvar ute. De har fått en ligghall.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT -11/12

Måste bara fråga... men varför har den täcke inne redan nu?

Är den ultraextremt frusen som behöver täcke inne i augusti...?

Där jag bor har vi haft som lägsta temperatur ca 10 + utomhus under nätterna i augusti, men de flesta nätterna har varit långt ifrån det. Inte ens den mest frusna häst jag någonsin mött skulle haft täcke inne så här års.
(Många människor tycker dock att det är kyligt ute på natten/morgonen...)
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT -11/12

Min donna kommer att gå ute ca 2 veckor till och nu när det har varit ca 8 grader flera nätter i rad åker täcket på nu på söndag! (Då kommer jag hem igen)

Ett Bucas Smartex Rain, kanon! :love::bow:


(Mecklenburgersto 4 år)
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT -11/12

Halvblod och shettis.
På bete.
Idag solsken och 15+
Inga täcken.
Shettisen har inga täcken i sikte förrän det blir riktigt ruskväder.
Halvblodet får regntäcke när det blir 10+ eller mindre alt riktigt oväder.
Halvblodet rids fem dagar i veckan och hopptävlas lätt. Kommer att klippas så småningom.
Hoppas att dom kan gå kvar ute till den 1 oktober men det beror ju på vädret.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT -11/12

KL

SWB och XX, båda oklippta, går ute dygnet runt.

Idag har det växlat mellan mulet och solsken, ca 18 grader. Nattetid börjar det krypa en bra bit under 10 grader nu.

Inga täcken.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT -11/12

Här är det sol och värmen på väg upp. Var mellan 5+ och 10+ när de gick ut ska bli mellan 20-25+ som varmast idag.

En SWB, en KWPN och en DVH med varsitt bomullstäcke ute och två ponnyer nakna...
 

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 399
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Min häst har personlighetsförändrats? Varning för långt inlägg Under det dåliga betet 2018 blev min häst på slutet arg när jag gick...
Svar
3
· Visningar
1 321
Senast: Vinur
·
Foder & Strö Behöver ventilera lite.. För att göra en lång historia så kort som möjligt. Jag köpte min femåring för snart två år sedan. September när...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 142
Utrustning Ursäkta för långt inlägg men jag måsta få skriva.:D Har förstökt söka lite runt i internet men hittar inget bra svar på mina...
Svar
16
· Visningar
3 184
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp