Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

Tack, jag hoppas jag inte gör helfel i alla fall.:)

Har du testat Shires/TCH på din häst? Vet att de har 100grams utetäcken.:idea:

Han har ett Shires 100gram på sig nu. Är alldeles lagom i rygglängd men några dm för långt bog-rumpa, 145 cm. Mitt Celtic (135cm) är när jag lagt på det lagom i rygglängd och ett par dm för långt bog-rumpa :grin: Trodde inte att det skulle skilja SÅ mycket mellan de äldre Bucas-varianterna och de nya :(

Han passar perfekt i 140-145 cm i ryggen men de flesta blir ju då för stora i bogen så täcker kasar bak över manken. Det är bara Freedomtäcket som är rätt utformat, kan tänka mig att det ligger ännu bättre med lite fyllning i men 200gram är på tok för mycket när det knappt är några minus.

Fast snart har han nog ett eget lyx ulltäcke av ull från gården, finull dessutom som är Sveriges motsvarighet till merinoull. Bortskämd? :angel:

Fast alltså, jag har Power Turnouttäcket (light) som jag gissar är på ett ungefär lika tjockt som Smartex Rain-täcket. Min häst är ISKALL under det när tempen ligger runt nollan, och är lite varm under 200g Amigotäcket. Mitt Bucas "ska" funka ner till -10/-15 nånstans, men det gör det verkligen inte på min häst..

Därför började jag inlägget med att skriva att de kanske inte upplevt täcket som så varmt. Jag utgår ju ifrån att alla känner på sina hästar om de är varma eller kalla och täckar därefter. Tror inte det finns något som bara slänger på ett täcke på chans och sen låter den gå med det utan att kolla om det blir lagom varmt.

Jag vet hur många som helst som inte kollar detta! Dels så finns inte tänket ö.h.t och dels vet de inte ens vad för varmt innebär. Det är ju bara att kolla på alla trådar här på forumet varje höst/vinter, där folk oroar sig i förväg för att hästen fryser och när man ställer frågan om de sett att hästen fryser så vet de inte svaret för de vet inte hur man avgör det. samma sak åt det varma hållet.

Och när de känner, så känner de med 'människotemperatur'. Dvs när det känns varmt och gosigt för handen. Dvs när temperaturen är närmare 40 grader (om vi förutsätter normal kroppstemperatur på människan på 37 grader).

Och då är hästen för varm, de ska ju inte vara 'varma och gosiga' under täckena, då är det för varmt. Undantaget nyklippt häst, de känns alltid varmare än de med päls.

Men när det känns 'handtempererat' eller 'svalt' under täcket, dvs det är alldeles lagom för hästen, då upplevs det som kallt, och mer täcke på..

Då missförstod jag din första mening. Visserligen är den inte alls svår att förstå, men det blev väl kortslutning som vanligt däruppe :D Fick intrycket av att du menade att det var lika varmt som ett täcke med motsvarande fyllning.

Det är dock många som slänger på täcken utan att känna hur varmt det blir under, tyvärr. Självklart är det svårt att täcka precis "rätt", men ibland undrar man ju hur folk tänker när det är stekhett under deras hästars täcken.

Japp. exakt...

sen finns det tyvärr även de som bara bestämmer sig rakt av, vid första köldknäppen att "nu är det vinter". då åker vintertäcket på och sen stannar det på, oavsett om det är mildgrader en vecka innan det blir kallt igen, osv osv.

KL

Alltså, nu börjar jag bli lite nojig efter att ha läst här:crazy:.

Min halvklippta häst (klippt på halva halsen och under magen, har dock päls - och det är rejält med päls - ganska långt ned på sidorna s a s) har gått med ylletäcke och ofodrat regntäcke på i ett par dagar nu eftersom det varit nederbörd och stallägaren ska slippa slänga på täcke på morgonen, och varit sval inunder med den kombinationen.

Ikväll tog jag dock av dem eftersom jag tänkte att han skulle slippa ha täcke imorgon om det inte är någon nederbörd, men det kanske blev kallt för honom inatt:crazy:? Det är ju lika kallt i stallet som ute (dvs ett par minusgrader) och inne har han ju onekligen begränsad rörelsefrihet = kallt att stå stilla. Däremot har han god tillgång på hö och när det väl är slut har han hela boxen full med halm att tugga på.

Han är van att gå utan täcke, men när man läser här, plus att mina stallkamrater täckar sina hästar rätt friskt, så kan jag ju inte undgå att bli lite påverkad och börjar undra om jag gör rätt..? Såg även när jag åkte förbi mitt gamla stall idag att en oklippt häst fått sitt vintertäcke på sig, vilket får mig att börja fundera ännu mer huruvida jag gjort rätt eller ej.

Svårt för er att svara på såklart, utan att ha sett hästen, det är bara jag som börjar vela såhär på kvällskvisten;)
Jag är tämligen säker på att hästen i vilket fall överlever natten, men det känns ju fruktansvärt om jag skulle ha utsatt honom för obehaget att behöva frysa!

Nåja, gjort är gjort! Jag får väl se hur han ser ut imorgon.

Min halvklippta häst (klippt på halva halsen och under magen, har dock päls - och det är rejält med päls - ganska långt ned på sidorna s a s) har gått med ylletäcke och ofodrat regntäcke på i ett par dagar nu eftersom det varit nederbörd och stallägaren ska slippa slänga på täcke på morgonen, och varit sval inunder med den kombinationen.

Ikväll tog jag dock av dem eftersom jag tänkte att han skulle slippa ha täcke imorgon om det inte är någon nederbörd, men det kanske blev kallt för honom inatt:crazy:? Det är ju lika kallt i stallet som ute (dvs ett par minusgrader) och inne har han ju onekligen begränsad rörelsefrihet = kallt att stå stilla. Däremot har han god tillgång på hö och när det väl är slut har han hela boxen full med halm att tugga på.

Han är van att gå utan täcke, men när man läser här, plus att mina stallkamrater täckar sina hästar rätt friskt, så kan jag ju inte undgå att bli lite påverkad och börjar undra om jag gör rätt..? Såg även när jag åkte förbi mitt gamla stall idag att en oklippt häst fått sitt vintertäcke på sig, vilket får mig att börja fundera ännu mer huruvida jag gjort rätt eller ej

En häst som inte är klippt på ryggen och rumpan med bra vinterpäls där den är oklippt kan INTE frysa om den har tillgång på grovfoder. Speciellt om den står i ett stall där det inte blåser.

Egentligen fryser hästar av tre orsaker
1. Ingen mat = tappar förmågan att producera värme genom de inre organens aktivitet.
2. Blåst som tar bort pälsens isolerande förmåga.
3. Regn / snö (om den smälter på ryggen) som tar bort pälsens isolerande förmåga.

En normal häst i normal hull med normal päls klarar 2/3 av dessa faktorer utan att frysa i normalt väder (+35 sol och vindstilla till -25 blåst och nederbörd)

Svårast för en häst att vara lagom är vid 0 gradigt regn och blåst.

Visst är det så att de inne i boxen inte kan röra sig för att få upp värmen, MEN de är inte utsatta för varken blåst eller regn. Dessutom skrev du att din häst har mat.

Tänk dig de oklippta partierna på din häst som en riktigt tjock dunjacka. Hade du velat ha på dig ytterligare en tjock jacka bara för din kompis har det även om du är lagom som du är??

KL

Alltså, nu börjar jag bli lite nojig efter att ha läst här:crazy:.

Han är van att gå utan täcke, men när man läser här, plus att mina stallkamrater täckar sina hästar rätt friskt, så kan jag ju inte undgå att bli lite påverkad och börjar undra om jag gör rätt..? Såg även när jag åkte förbi mitt gamla stall idag att en oklippt häst fått sitt vintertäcke på sig, vilket får mig att börja fundera ännu mer huruvida jag gjort rätt eller ej.

Svårt för er att svara på såklart, utan att ha sett hästen, det är bara jag som börjar vela såhär på kvällskvisten;)
Jag är tämligen säker på att hästen i vilket fall överlever natten, men det känns ju fruktansvärt om jag skulle ha utsatt honom för obehaget att behöva frysa!

Nåja, gjort är gjort! Jag får väl se hur han ser ut imorgon.

Det du skriver här har jag gjort flera gånger på min häst, jag måste utsätta honom för eventuell kyla för att veta hur bra han klarar sig. Om jag skulle täcka efter hur han behövde täcke i våras hade det fodrade åkt på vid +15 grader (om inte solen skiner) men nu är han mer musklad, har lite fett och än så länge har han inte skakat alls. Om det inte regnar och han är utan täcke dvs, regn pallar han inte. Jag har börjat att täcka med fodrat när det ligger runt +5 till 0 med blåst/nederbörd då det är enda gången jag vet att han frusit i höst.

Inne har han enbart täcke på sig ibland, det tillhör inte det vanliga utan beror mycket på omständigheterna. Blåser det mycket ute kommer det bli kallare inne pga tilluftsdon och risk för dörrar som går upp (också ovanligt).

Jag tänker att "bättre" att han fryser en dag än att gå med för mycket täcke i en månad eller två. Han är inte klippt alls men verkar vara något känslig. (Jag kanske är lite hård, men jag är nästan alltid hemma så jag kan lätt gå ut och känna på min häst i hagen om vädret slår om och då ta in.)

quigley
Jag har fyndat ett billigt Hansbo med halvhals, 100gram. Förhoppningsvis kan han ha det så jag kan lugna mina nerver lite. Stackarn har på två dagar börjat skava bort päls på bogen, men det för stora Shire låg iaf inte och gnagde bakom manken! Hoppas att företaget är kvicka med att skicka.

*KL*

Rocket, paintkorsning-07 har gått utan täcke sedan förrgår. Han är mer tålig för väder och vind samt utnyttjar verkligen ligghallen när det behövs.

Lilly, Welsh Cob-04 har fortfarande sitt fleecefodrade regntäcke på men det åker av nu när solen kommer fram.

Idag har vi -11 grader, klarblå himmel, snö och friskt :D

quigley
Jag har fyndat ett billigt Hansbo med halvhals, 100gram. Förhoppningsvis kan han ha det så jag kan lugna mina nerver lite. Stackarn har på två dagar börjat skava bort päls på bogen, men det för stora Shire låg iaf inte och gnagde bakom manken! Hoppas att företaget är kvicka med att skicka.

Tur att en av två dåliga saker försvann. Hoppas bara hansbo täcket sitter bättre:idea:

Nu är även Lilly utan täcke. Det uppskattades :D . Solen står så högt den kan så här års, knappt den kommer över grantopparna men den har värmt upp dagen något så det är nu ca -8 grader. Båda hästarna är oklippta raggsockor;)...fortfarande :D

Så fort det blir varmare och risk för nederbörd åker dock täckena på igen :cool:

*kl*
Unghästen som är 2,5 år och går på lösdrift är helt otäckad. Ser närmast ut som en raggsocka :D men mår förträffligt i sin fluffiga vinterkostym :p

Ridhästen som nyligen kommit ut på lösdrift och tidigare har stått i varmstall, har fått ett 370 g Rhino turnout plus på sig.

Det är ner till dryga -10 grader på nätterna och dagtid ca -3 grader med kall vind.

Senast ändrad:

KL

Runt nollan, blåsigt
Inne
Fodrat regntäcke (Haglunds, vet ej gram:confused:), inne och ute.
29 årig kblsherre, svårfödd (för smal just nu:()och frusen, oklippt, har ej satt hel vinterpäls ännu. Kallstall

Jag blir token på täcken.. Pållen var KALL under 100grams täcket både vid 15 och sen vid 19, vi har runt 0an, snöfall men inte mycket blåst. Och jag skojar inte, han var kall och inte handljummen.

Blir täcken "sämre" med åren, lägger sig stoppningen och luftlagret försvinner? Han kan ju gå otäckad ner till 0an om solen är framme men håller inte värmen med 100gram när det snöar? Konstigt!

Synpunkter? Mackan?

*kl*

Mitt oklippta varmblod, med känslig rygg (såtillvida att han spänner sig och får ont vid skitväder) har idag haft ofodrat regntäcke från shires, med halstäcke (100g) ute, kom in vid 17-tiden och var sval under täcken men totalt oöm och väldigt mjuk och fin i muskulaturen. :dance:
(ang. halsen så upplever jag att han utan den far betydligt mer "illa" av blåsten/regnet som blir ganska rejäl iom att han står i en hage precis vid havet och då kommer in med spända muskler i hals/bog/rygg, men med halstäcket verkar han helt obekymrad)

vädret har varit blött, snöslask/regn och några få plusgrader hela dagen.

Haha, jag har ingen aning. omöjligt att svara på varför.
Gör ett försök utifrån det jag vet rent generellt:

jag upplever inte att täckena om de är hela och håller tätt, blir i sämre skick efter några år. har många täcken som är 7 år gamla och de är precis lika effektiva så länge de är bra i skick. Om ytlagret tappat däremot, kan det ju vara så att snön fått fäste, även om täcket inte är blött, och därmed kylt. Fast jag tror mer på att vädret helt enkelt varit kallare, även om termometern visat på x grader. Ofta är det ju en temperatur men vind (även om det inte blåser på tvären) och framför allt luftfuktighet, påverkar och gör att det känns kallare än det är.

Klart.se illustrerar detta kanon - de har en angivelse utöver temperaturen, hur den KÄNNS utöver standard väder förhållandena - smart -och jag tycker ofta det stämmer!

att den är varmare i noll med sol är för mig rätt givet, då har du ju klarare luft, mindre luftfuktighet. Hästar har ju lättast att hålla värmen i svalare grader med torr luft, och svårast i fuktig luft!

Ja, jag såg det med klart.se. Underbar sida.

Täcket är ju lagat på rumpan och han var något blöt just runt lagningen men i och med att jag har sett hur fodret ser ut blir jag skeptisk.. det var inte ett lager med foder utan det såg mer ut som spindelnät som klistrat ihop sig här och där och lämnat vissa ställen utan foder. Och kanske då att när täcket/yttertyget blivit blött så ligger det emot där det inte finns något foder och tar bort det luftlager som blir? Kan så va.

Jag blir iaf så trött på att jag vet bättre än att täcka för mycket, det hade ju varit lättast än att sträva emot att täcka så passande som möjligt! Vi får se hur grabben känns med ett nytt 100gram, om det är någon skillnad om fodringen fortfarande är fluffig. Ungefär som att ett nättäcke fungerar värmande under ett ofodrat regntäcke.. Luftspalt.

Men kallare i 0 grader med snö och blåst i 100gram än i 2+ till -3 utan täcke, det är det lustiga.

Senast ändrad:

kl

ca 2-4 minus, lite blåst.
150g innetäcke + 150 regntäcke över.

Liknande trådar

Utrustning Hoppas ingen blir galen på alla mina trådar nu :angel: För ungefär 3 veckor sedan köpte jag ett ofodrat HW Amigo regntäcke till min... 2
Svar
24
· Visningar
2 665
Hästhantering Idag hade jag "jouren" och blev ombedd att lägga på regntäcke på en häst. Det har regnat ihållande. Jag går ut i hagen och hämtar in...
Svar
19
· Visningar
8 929
Senast: elsan
·
Utrustning Jajamen, hösten börjar närma sig. Skolorna har/ska börja, vädret har slagit om och fler och fler börjar fundera på det där med täcken... 30 31 32
Svar
639
· Visningar
52 086
Hästvård Idag är det en regnig dag, ja, hör på maken, det regnar ute. Kan man ju tycka inte är något konstigt, det är ju hösten, de brukar regna... 6 7 8
Svar
144
· Visningar
16 683
Senast: mammaLiss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka