Vad har du för städrutiner?

Jag tror att jag efter litet tankearbete förstår vad @golit menar.

ROT är sådant som blir kvar och finns om 10 år.
Medan.
RUT är förgängligt och inte spelar någon roll om 10 år.

Det kanske ligger något i det.
Men vad spelar det för roll? Det är ju inte samhällsnyttiga byggnader..vad spelar det för roll för samhället att jag får en altan?

Och om tio år måste jag väl snart måla om huset igen.,
 
Med ett sånt resonemang vore det alltså rimligt med ROT-avdrag för att vi la om taket förra året men inte för att vi planerar att fixa till balkongen nästa år. Det finns massor av avdrag man kan göra för ROT som inte krävs för att huset ska stå kvar i tio år till, t ex byte av innerdörrar eller tillbyggnad av altan.
 
Med ett sånt resonemang vore det alltså rimligt med ROT-avdrag för att vi la om taket förra året men inte för att vi planerar att fixa till balkongen nästa år. Det finns massor av avdrag man kan göra för ROT som inte krävs för att huset ska stå kvar i tio år till, t ex byte av innerdörrar eller tillbyggnad av altan.

LBB
 
65 kvm och för skoj skull när jag ändå skulle dammsuga och torka golven idag, så tog jag tid på hur lång tid det tar mig med enbart golven och ptja jag gjorde som alltid och helt uppenbart så ger det ju mig tid över för mer städning än enbart golven på mina 15-20 minuter/dag

damm-o-tork_zpsovouteew.jpg


Ser ingen mening med att låta det ta mer tid än vad som behövs, så en bra mice an place och effektivitet är min grej när det kommer till städning och för den delen med det mesta jag tar mig för i livet både inom jobbet och privat. Sån är jag helt enkelt.

Vi bor på 295 kvm (+ källare) och själva dammsugningen går fort. Det är " plocket" som tar tid, i alla fall för oss.
Har var sak en plats och man ser till att ställa den där så får man till en riktigt snabb och effektiv städning och kan lägga mer tid på annat
 
Jag är från Tornedalen och är därmed genetiskt betingad till att en gång per år bära ut varenda möbel på gården och rengöra både den och rummet som den står i, utöver den vanliga veckostädningen, den årliga jul- och midsommarstädningen och så vidare. Som tur är är mitt blod aningen utspätt så jag nöjer mig med veckostädning och något lite större projekt varje lov (torka ur köksskåp, torka väggar och tak i något rum, saker i den stilen). Hatar att städa men hatar ännu mer att känna grus under fötterna. Ber dock aldrig om ursäkt för att det är stökigt hos oss, folk dyker upp när man minst anar det så att städa för att vi får besök är svårt. Stökigt är det nästan alltid annat än just efter städningen...

Haga, jag visste inte att det var genetiskt betingat, jag trodde det var miljö! :D
 
Visst, men åtgärden har dålig träffbild. Vill man hjälpa de som har behov är bidrag i for av bidrag bättre än allmänna bidrag i form av avdrag.
Jag tycker att det är bättre att människor jobbar än att de får bidrag. Dessutom är väl inte enda syftet att "hjälpa" människor utan även att öka skatteintäkterna.
 
Nu har jag rensat bland skor, jag har bara 15 skor och stövlar kvar.
Men det är då alla jag äger dvs vinter, sommar, gummistövlar, stallskor, träningsskor, badskor etc

Jag tycker jag varit duktig! :banana: :up:

Det är lustigt för jag har slängt/ skänkt skor men ändå känns det som jag har vunnit!
För jag har hittar skor jag glömt bort... Eller rättare sagt skor jag inte tänkte på trots att de stod där i hyllan!

Nu ska myrorna få ett gäng nästan nya skor!
 
Nej, Rot har genererar en massa andra jobb, som att någon ska göra gipsplattorna och skruvarna, samt är en investering. Rut är inte det. Det är vetenskap på nivå av klimatkrisen, så det tänker inte golit diskutera. Det bara är så.

Hur svarta jobb blir vita är också en annan diskussion. Det är möjligt att bidrag till de rikaste är ett sätt att göra det på. Det finns säkert andra och effektivare.Som att återinföra det "krångel" som borgarna avskaffat, att ett AB måste ha revisor och andra saker som att underlätta det för vårdprofitörer, gör att samhällshotande kriminalitet har det så mycket enklarare att verka.

Så helt krasst, man väljer hur de som får jobb genom rut. Bidrag till de rikaste är ett sätt, det finns andra med bättre träffbild

Dom som städar använder inte bara rengöringsmedel utan även dammsugar, dammsugarpåsar, firmabilar, drivmedel, vinter och sommardäck, tvättar firmabilen, toalettborstar, dammtrasor, skurhinkar, plastpåsar, dammvippor, sopborstar, skurkäppar, revisorer mm så även städjobben generar fler jobb i långa loppet.

Rut är ingen investering som sådan men det är ett behov som är återkommande, alla människor måste städa men inte alla behöver bygga. Jag har ingen nytta av ROT eftersom jag bor i hyresrätt.
 

Liknande trådar

Hemmet Fler än jag som gillar att städa? Och resultatet av det! Själv har jag kommit ur rutinerna nu under sommaren (föräldraledig, och det är...
2
Svar
23
· Visningar
1 315
Senast: Helly
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 298
Senast: MML
·
Hemmet Har funderat på en grej främst idag när jag gått med dammsugaren i högsta hugg och frenetiskt städat varje liten vrå. Tycker det blir...
20 21 22
Svar
423
· Visningar
19 093
Senast: Nytant
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 234
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Eurovision Song Contest 2024
  • Kämpa på

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp