Vad har du för städrutiner?

Jag är från Tornedalen och är därmed genetiskt betingad till att en gång per år bära ut varenda möbel på gården och rengöra både den och rummet som den står i, utöver den vanliga veckostädningen, den årliga jul- och midsommarstädningen och så vidare. Som tur är är mitt blod aningen utspätt så jag nöjer mig med veckostädning och något lite större projekt varje lov (torka ur köksskåp, torka väggar och tak i något rum, saker i den stilen). Hatar att städa men hatar ännu mer att känna grus under fötterna. Ber dock aldrig om ursäkt för att det är stökigt hos oss, folk dyker upp när man minst anar det så att städa för att vi får besök är svårt. Stökigt är det nästan alltid annat än just efter städningen...

Inför sommaren och julen så bonar jag golven, torkar väggar och tak samt byter gardiner mm....Jag fuskar dock med mina storstädningar och försöker komma från det genetiska arvet genom att inte bära ut möblerna :angel:

Jag städar varje torsdag, för det ska man minsann göra har jag fått lära mig! Det sitter djupt rotat i mig!
 
Nä, det måste vara genetiskt för det sitter så djupt :D Mamma brukar ibland berätta om hennes farmor som gick med vit handske över hyllor och sådant efter den årliga sommarstädningen. Helt sant alltså.

Min mormor var nitisk med sånt, har sommarstädat huset i Tornedalen många ggr och nog fasen var det någon fläck eller dammtuss som missades och man fick höra det......
 
Nä, det måste vara genetiskt för det sitter så djupt :D Mamma brukar ibland berätta om hennes farmor som gick med vit handske över hyllor och sådant efter den årliga sommarstädningen. Helt sant alltså.
Åh det gjorde min mormor också.. Även mamma hade en släng av detta men kan idag i 70-årsåldern skratta lite åt detta.
Även lakanen var viktiga för mormor.. katastrof om det var minsta skrynkla... Efter mangling skulle det sträckas och dras i lakanen.
Hon hade fått panik om hon såg mina ibland något skrynkliga lakan..
 
Åh det gjorde min mormor också.. Även mamma hade en släng av detta men kan idag i 70-årsåldern skratta lite åt detta.
Även lakanen var viktiga för mormor.. katastrof om det var minsta skrynkla... Efter mangling skulle det sträckas och dras i lakanen.
Hon hade fått panik om hon såg mina ibland något skrynkliga lakan..

Jag har manglat alla sängkläder, handdukar och dukar sedan jag var 13 år. Inget fick ha minsta lilla veck och allt skulle vikas efter konstens alla regler.

Kan erkänna att jag fortfarande viker sängkläderna så som jag lärt mig när jag var liten och jag hatar omanglade sängkläder! Men jag har gett upp manglingen, det är inte värt energin!
 
Åh det gjorde min mormor också.. Även mamma hade en släng av detta men kan idag i 70-årsåldern skratta lite åt detta.
Även lakanen var viktiga för mormor.. katastrof om det var minsta skrynkla... Efter mangling skulle det sträckas och dras i lakanen.
Hon hade fått panik om hon såg mina ibland något skrynkliga lakan..

Jag har alltid trott att man sträcker lakan FÖRE mangling! Men det gör man alltså efter?
/Trast som bara manglat någon gång som barn
 
Själv är jag rädd för mangeln. :nailbiting: Som barn petade jag in fingrarna där. Det blev en tur till sjukhuset har mamma berättat.
Jag gallskrek och fingrarna stod rakt upp. Men inget blev skadat.. :nailbiting:

Dum unge jag var. :mad:
 
Jag har manglat alla sängkläder, handdukar och dukar sedan jag var 13 år. Inget fick ha minsta lilla veck och allt skulle vikas efter konstens alla regler.

Kan erkänna att jag fortfarande viker sängkläderna så som jag lärt mig när jag var liten och jag hatar omanglade sängkläder! Men jag har gett upp manglingen, det är inte värt energin!

Om jag orkade skaffa en mangel så skulle jag mangla och vika som mamma lärt mig.
 
Om jag orkade skaffa en mangel så skulle jag mangla och vika som mamma lärt mig.

Om jag orkade mangla skulle jag mangla:D!
Så underbart att få krypa ner nyduschad mellan manglade sängkläder. Min mamma manglade småtrosor med. Men inte nog underbart för att jag själv ska ställa mig vid mangeln tydligen...:o
 
Nä man sträcker dom före mangling så att dom inte får några veck när man manglar dom. Du har trott rätt hela tiden enligt mig iallafall!

Jag försökte lära min sambo det när vi flyttade ihop ( han var måttligt intresserad) men det blev liksom inte lika bra när man inte manglar sen....
 
Började prata med några vänner häromdagen. Det visade sig att vi gjorde rätt olika. Vissa städade varje dag, vissa en gång i månaden.

Själv dammsuger jag en gång i veckan. Diskmaskinen körs kanske två gånger i veckan. Dammar någon gång i månaden, torkar golv någon gång i månaden. Dock tycker jag att jag småplockar hela tiden. Tror problemet är att jag är dålig på att lägga saker på sitt rätta ställe utan lägger dem på bordet när jag kommer på något annat att göra. Då och då gör jag punktinsatser tex skurade badrum och avlopp förra veckan.

Hur ser dina städrutiner ut? Vad funkar för dig?

Fan, jag förstår inte den här frågan heller.

Rutiner? Städrutiner?

Här städas det ibland. När det ser ut att behövas, eller när det kommer gäster.
 
Om jag orkade mangla skulle jag mangla:D!
Så underbart att få krypa ner nyduschad mellan manglade sängkläder. Min mamma manglade småtrosor med. Men inte nog underbart för att jag själv ska ställa mig vid mangeln tydligen...:o
Småtrosor?

Först läste jag små rosor o h tänkte att hon torkade blommor.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Fan, jag förstår inte den här frågan heller.

Rutiner? Städrutiner?

Här städas det ibland. När det ser ut att behövas, eller när det kommer gäster.
Ja det är väl också en rutin.. Att aldrig städa är en annan rutin..

Ordet rutin tar jag inte så allvarligt på.. Det behöver inte vara exakt planerat utan också något som "bara blir".
 

Liknande trådar

Hemmet Fler än jag som gillar att städa? Och resultatet av det! Själv har jag kommit ur rutinerna nu under sommaren (föräldraledig, och det är...
2
Svar
23
· Visningar
1 315
Senast: Helly
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 298
Senast: MML
·
Hemmet Har funderat på en grej främst idag när jag gått med dammsugaren i högsta hugg och frenetiskt städat varje liten vrå. Tycker det blir...
20 21 22
Svar
423
· Visningar
19 093
Senast: Nytant
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 234
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp