Bukefalos 28 år!

Vad har du på dig på jobbet?

@Petruska och @Philosophia om ni sparar 400 kr/mån i 30 år och räknar med en avkastning på 3% så blir det 234 136 kr enligt en sparkalkylator jag hittade på nätet. Skatt på vinsten inte inräknat.
 
@Philosophia och @Petruska det avdragsgilla pensionssparandet finns väl i princip inte kvar så det alternativ som finns är att spara t ex fonder eller aktier i vanlig depå alternativt isk eller kapitalförsäkring. De pengarna är inte låsta heller utan man kan sälja när man vill.

Det är bara att låna hem några nummer av tidningen privata affärer från biblioteket för att välja fond, öppna konto hos t ex avanza eller nordnet och fixa månadsöverföring från internetbanken.

Jag tog faktiskt itu med pensionssparandet i somras - vilket innebar att jag avslutade det som inte längre är avdragsgillt (fast jag behöll de 200 kr som fortfarande är avdragsgilla). Sedan dess har jag börjat spara i fonder via mitt Handelsbanken-konto, i en stabil fond och i en fond som har högre risk. Lagom till att jag gjorde första köpet som kom det en stor nedgång i börsen (egocentrisk som jag är så inbillade jag mig ett tag att det berodde på att jag hade lagt några tusenlappar på att spara i fonder), men nu har det börjat vandra uppåt. Det strider egentligen mot mina principer att tjäna pengar på pengar (Aristoteles menade att det var chrematistike), men vad fasen gör man inte för att inte hamna på bar backe.
 
Jag tog faktiskt itu med pensionssparandet i somras - vilket innebar att jag avslutade det som inte längre är avdragsgillt (fast jag behöll de 200 kr som fortfarande är avdragsgilla). Sedan dess har jag börjat spara i fonder via mitt Handelsbanken-konto, i en stabil fond och i en fond som har högre risk. Lagom till att jag gjorde första köpet som kom det en stor nedgång i börsen (egocentrisk som jag är så inbillade jag mig ett tag att det berodde på att jag hade lagt några tusenlappar på att spara i fonder), men nu har det börjat vandra uppåt. Det strider egentligen mot mina principer att tjäna pengar på pengar (Aristoteles menade att det var chrematistike), men vad fasen gör man inte för att inte hamna på bar backe.
Jag borde sätta mig in i det där bättre inser jag. Jag sparar visserligen, men via min bankperson som placerar åt mig, så har ingen koll mer än att jag valde den med lägst avgift vad jag kunde uttyda. Känns lite som min tjänstepension bara minskar i perioder, mer avgift än avkastning, men får väl se det över tid och hoppas det vänder...

Det vuxnaste och mest atypiska mig jag ngnsin gjort är dock att börja löneväxla. Inga stora summor men känner mig ändå som en skurk. Snacka om ett system som gynnar dem som procentuellt sett redan har mkt...
 
Och när jag stod i garderoben i morse och funderade på vad jag skulle ha på mig så kom jag på att jag har samtal med en pensionsrådgivare denna vecka. En förmån genom den fackliga försäkringen. :)
Tyvärr är prognosen för pensionen inte värst imponerande. Tror jag.
 
@Petruska och @Philosophia om ni sparar 400 kr/mån i 30 år och räknar med en avkastning på 3% så blir det 234 136 kr enligt en sparkalkylator jag hittade på nätet. Skatt på vinsten inte inräknat.
Jag fyller 80 om 30 år. Fortsätter vi att bortse från skatt på vinsten, skulle det ge mig drygt 1900 kr/mån under 10 år, dvs mellan 80 och 90.

Jag vet inte jag?

(Plus att jag inte vill tjäna pengar på pengar, jag vill inte tänka på ränta, allt det där är något jag inte vill vara del av.)

Ja, jag hade blå jeans, bruna boots och en blå herrtröja av typen "farfarströja" på jobbet idag. Och en blå sjal med lite mönster. Gillar tröjan för jag ser ganska smal ut i den, tycker jag.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 536
Senast: jemeni
·
Relationer Jag behöver skriva av mig. Ni är kloka. Det här är invecklat och jag får förmodligen inte med allt relevant i ett första inlägg. Jag...
2
Svar
24
· Visningar
4 104
Senast: Pinus
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 316
Senast: Migo
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 111
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp