Vad har era pållar för täcken nu..

Sv: Vad har era pållar för täcken nu..

Jag har alltid fått lära mig att 12 grader är idealtemperaturen för hästar.
Hade egentligen velat ha kvar honom på betet ett tag till å då hade han fått gå utan, men då har han ju maten oxå.. Nu har han klantat sig så måste stå i grushage...
Men när det är runt 10 på dagen eller om det börjar blåsa ordentligt kommer han få ofodrat regntäcke oavsett väder. Nu har jag precis börjat med ofodrat vid kraftigt ihållande regn.

Inget just nu. Men börjar nog med ofodrat regntäcke under regniga dagar, kanske om en eller två veckor.

Min har ett "ofodrat" (bara tunt bomullsfoder) regntäcke, ett Bucas, tror modellen heter nå't med Irish Light blablabla om det regnar eller är risk för regn (har täckesservice) annars är hon naken, inne har hon inget täcke.
Vi har nu runt 10 grader i luften men det har varit regnigt de senaste dagarna.
Fortsätter hon sätta päls i samma takt så blir det nog klippning nästa helg och då får hon med största sannolikhet även ha ett tunt bomullstäcke inne samt ha det under utetäcket.

Senast ändrad av en moderator:

Här regnar det. 15 grader och soligt är det endast mitt på dagen vissa dagar. Luften är iskall.
Min häst är fullt frisk!!!

Men har man bara ett ofodrat regntäcke så blir det iskallt när det blir blött, och då blir även hästen kall.

Fast Centaur -

vi behöver inte träta om det här, men din(a) häst(ar) är inte typiska för hästar isåfall, det måste du väl kunna gå med på, dvs det är inte generellt sett så att hästar är så frusna som dina, och dina går ovanligt tjockt täckade rent generellt, vad jag sett av dina trådar tidigare. Det jag menar med detta är att jag inte ser dina hästar som ett bra typ exempel för vad som GENERELLT bör vara skäligt i sådana temperaturer.

Kan vi vara ok med det utan att du misstolkar mig och tror att jag rackar ner på hur du täckar dina hästar, - för det avser jag inte att göra?

visst är hästar olika individ mässigt, men mycket av överfrusenhet har att göra med konstant övertäckning, så förutsatt att man inte redan har en överfrusen häst så är det inte så vist att råda andra att täcka ovanligt tjockt, om det absolut inte behövs.

Jag håller med Heylan - fryser en häst i 15 graders värme är det snudd på dax att ta den till veterinären. Undantaget är som jag sa tidigare hästar som tyvärr övertäckats för länge och sen tidiga och många år, och som därför tappat förmågan att själva hålla värmen. Har sett flera fall genom åren tyvärr.

en normal häst blir INTE kall i 15 graders värme för att regntäcket är kallt/blött på utsidan. däremot i köldgrader är det oklokt att ha ett ofodrat täcke, för det trycker ner pälsen som annars skulle resa sig till skydd mot kylan, och erbjuder inget i gengäld skyddsmässigt, så då är det bättre att ha lite foder i, alternativt ej täcka alls, för ofodrat kyler då mera än om hästen gick helt utan.

Senast ändrad:

Här är det ca 15 grader och för det mesta uppehåll, kanske kommer en liten skur då och då. Ingen utav mina hästar har täcke än. Och då är den ena klippt på halsen.

Ponnyn och min 6åring(halsklippt) får ofodrat regntäcke de dagar när det regnar hela dagen. Mammas fjordning och min 2,5 åring har aldrig täcke. Senare i höst/vinter så får ponnyn o 6 åringen tjockare utetäcken, men då får det bli bra mkt kallare först.

Min ponny går "naken" :D hon har satt en sån jäklarns vinterpäls
på tre cm. Men hon skall klippas snart så det blir till att slänga på
henne ett ofodrat regntäcke, vid behov blir det helt enkelt på med
tjockare täcken :)

stackars häst som skulle ha 200g på dagarna. PÅ natten, rakad häst och kallt stall är det okej men niet på dagarna. Min har täcke (bomull) på natten och regntäcke vid regn annars naken.

Har inga täcken på mina, de går ute om nätterna men har tillgång till skjul och träd/stora granar. I kväll regnade det dock så mycket att de står inne i natt.

MIn häst går med ett ofodrat regntäcke vid regn annars naken (det är ca 0-10 grader ute nu här uppe) Han ska få ett vintertäcke på sig när temperaturen blir -10 eller kallare. Vid -30 grader får han ha vintertäcke + fleecetäcke under.
Nu är han dock en oklippt kallblodstravare, dock känslig för att bli blöt.

Täcke vid +15 grader :crazy: Då skulle hästarna här uppe vara tvungna att vara täckade ofta även mitt på sommaren. I mitt stall med alltifrån lurviga ponnyer och kallblod till fullblod finns det ingen som har på sig täcke vid den temperaturen om det inte öser ner.

Mina hästar går utan täcke - nästan hela året. Har dom fortfarande på bete med stödutfodring förståss. 10-15 grader på nätterna!

Nej det kan jag hålla med om, han ÄR väldigt frusen av sig. Har han hö att äta så håller han värmen ganska bra, annars behöver han (värmande) täcke.
Jag är också så, måste äta för att hålla mig varm (hög ämnesomsättning).

Men trådskaparens häst kanske också är frusen?? Det vet ni ju inte eller hur? Jag menar inte att alla hästar Ska ha fodrat täcke nu bara för att min ena häst har det, men att det finns faktisk hästar som är mer känsliga för kyla än andra. Och jag har ju inte fodrat på båda, gammlingen klarar sig med ett helt ofodrat.

Sen är han inte gradvis övertäckad - hos uppfödaren fick han gå ute till oktober utan täcke om det inte regnade väldigt, men då gick han på bete, plus att han satte ordentligt med päls. Hade i början tunna täcken på honom, men märkte att han frös så då har han fått varmare täcken. Jag anser att det är väl så elakt att låta en häst stå och frysa som att ha för varmt täcke så den svettas!

Min häst har haft regntäcke på sig kanske 5 ggr i September, hon har ofodrat regntäcke på sig vid behov. Annars går hon "naken". Men nu verkar det bli lite mer regn och rusk framöver, så då kommer det fortsatt bli ofodrade regntäcken.

Nej det kan jag hålla med om, han ÄR väldigt frusen av sig. Har han hö att äta så håller han värmen ganska bra, annars behöver han (värmande) täcke.
Jag är också så, måste äta för att hålla mig varm (hög ämnesomsättning).

Men trådskaparens häst kanske också är frusen?? Det vet ni ju inte eller hur? Jag menar inte att alla hästar Ska ha fodrat täcke nu bara för att min ena häst har det, men att det finns faktisk hästar som är mer känsliga för kyla än andra. Och jag har ju inte fodrat på båda, gammlingen klarar sig med ett helt ofodrat.

Sen är han inte gradvis övertäckad - hos uppfödaren fick han gå ute till oktober utan täcke om det inte regnade väldigt, men då gick han på bete, plus att han satte ordentligt med päls. Hade i början tunna täcken på honom, men märkte att han frös så då har han fått varmare täcken. Jag anser att det är väl så elakt att låta en häst stå och frysa som att ha för varmt täcke så den svettas!

Vettigt svar, tack, och jag förstår precis hur du menar och jag håller med i det du säger.

det är sant ang. TS - dock så verkar det inte riktigt som om det är konstaterat att hästen fryser. utan det är TS som reflekterar utifrån OM hästen och TÄNK OM hästen ska frysa. Då måste man ju faktiskt KOLLA och KONSTATERA att den fryser, inte bara smälla på täcken för att det eventuellt är kallt. Återigen - är hästen kall så är det ganska extremt och ovanligt i såna temperaturer. så min fråga är i viss mån berättigad tycker jag, även om det visst kan finnas undantag.....Men folk är så snabba på att säga att just DERAS häst är "individen" och "undantaget" så jag blir rädd ibland.....:(

Tack för övrigt för din vettiga attityd och bemötande av mitt inlägg! :bow:

Tack det samma, du är rätt vettig du också. ;)
Just det där med det kalla täcket mot huden verkar han vara särskilt känslig för - men det räcker att lägga ett tunnt bomullstäcke under för att undvika det, så det har nog mer med lager att göra än just tjockleken.

Men jag förstår vad du menar ang. "individer". Det är ju ett enkelt sätt att skylla ifrån sig på. "min häst gillar inte att vara i hagen tex" eller "min häst gillar bara att hoppa, han tycker dressyr är tråkigt". När det egt är Ägaren som tycker detta..

Samma här, våra hästar går ute utan täcken nästan året runt..

Jag tror lite att hästen blir vad ägaren gör den till.
Sätter på en häst täcken ofta så behöver den det mer.

Nu när det har regnat så mycket ett tag så har ponnyn (helklippt) haft på sig ett 250g vintertäcke med helhals + ett regntäcke ovanpå, för att det inte ska regna igenom under natten.
Räcker gott o väl, är det väldigt varmt under dagen så brukar hon bara ha på sig ett regntäcke.

/ Declare

*kl*

Inga täcken än - haft kanonväder här än så länge.
När regn och rusk kommer åker regntäcket på - kanske ser ut att bli premiär idag då jag tänkte ut och rida under fm oxå.

Liknande trådar

Hästvård Denna eviga fråga...Täcke eller ej! Har börjat tänka om sista året. Har alltid rutinmässigt lagt på ofodrat regntäcke på sena hösten(...
Svar
7
· Visningar
1 187
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag har tidigare stått i kallstall (samma luft och temp ute som inne) eller i varmstall där det alltid hållit cirka 10 grader inne. Nu... 3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 325
Senast: super
·
Utrustning Hittills har pållen klarat sig bra med de täcken vi har, men nu närmar vi ju oss den kallaste tiden på året och jag känner att det...
Svar
18
· Visningar
1 187
Senast: Harbor
·
Utrustning Jag är ganska (host host) värdelös på att ha täcke på mina hästar. Oftast funkar det alldeles utmärkt med mammutpälsen de har. Men... 2
Svar
29
· Visningar
5 737
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka