Vad har era pållar för täcken nu..

Sv: Vad har era pållar för täcken nu..

Samma här, våra hästar går ute utan täcken nästan året runt..

Jag tror lite att hästen blir vad ägaren gör den till.
Sätter på en häst täcken ofta så behöver den det mer.

fast alla hästar är inte avlade för å klara skogsmulle-livet...
fullblod tex har ju stått inne några år när de tävlats...

sen alla tävlingshästar som rakas...

så fort människan blandade sig i så bröts ju det naturliga = ÄGAREN har ett ansvar å komplettera vissa saker...

fleecefodrat regntäcke ute på dagarna och ett fleecetäcke med hals på nätterna eller ett utan hals..

shettisen har haft sitt ofodrade regntäcke när det har varit runt 5-10 grader och regn. Storen har haft sitt nya m 100 g foder (WeatherBeeta Landa High) vid dessa tillfällen, hans ofodrade måste lagas.. han har inget annat ofodrat, så det får bli det.

Senast ändrad:

Här uppe har det varit mellan 8 och nollgradigt (på morgonen). Hästarna har fodrade regntäcken och jag har börjat fundera på att ha ett tunt stalltäcke också...

Så fort hästen är rakad (vilket blir snart för att undvika björnpälsen :crazy: ) åker ett fodrat stalltäcke på som är på hela dagarna.

gud va tjocka täcken vissa har på sina hästar redan :o vad har ni då när det är 15 grader kallt?
min är naken inne och ett ofodrat regntäcke ute bara..

Har precis börjat täcka lite smått, har ett bomullsvåffeltäcke på sig inne i stallet (är så himla rått på morarna nu.) o ute har hon de eller är naken vid fint väder, ofodrat regntäcke m hals vid dåligt väder.

Jag bor i söder och min häst har 200g täcke inne. Har haft det sen 3 veckor tillbaka ock ska snart byta till 250g. Ute har hon 200g täcke sen cirka 1 vecka tillbaka..

har en nordis som har bra underfett,fri tillgång ppå hö,och sätter päls snabbt och bra,så hon går naken så gott som hela tiden.. vintertäcket åker på när det regnar och blåser isvindar,snöslask,blötsnö eller mer än -20..
har ett shiretäcke

KL

Min häst är jaktklippt och går just nu med ett ofodrat regntäcke. På natten så har han antingen sitt regntäcke eller ett tunt fleecetäcke på sig. Han får inte bli kall om ryggen och korset för då går han och spänner sig och blir så stel och får ont.

Härom dagen när det hade ösregnat i flera timmar så var han fortfarande torr OCH varm under sitt ofodraderegn täcke.

min har inget täcke alls! Det är ett halvblodssto med tunn o fin päls. hon har precis börjat fälla lite på rumpan.. Tycker fortfarande det är så pass varmt att hon inte behöver täcke. Snart kommer jag börja täcka nattetid med ett tunt täcke och så får hon gå utan i hagen om det är fint väder o tunna täcket med ofodrat regntäcke om det regnar.. Ska tillägga att hon står i ofodrat utestall

Mina har just nu ofodrade regntäcken vid regn/risk för regn/blåst/allmänt dåligt väder. Och på nätterna bävernylon på den ena och dubbelt bomullstäcke på den andra.

Ska klippa den första nån gång denna veckan och då får han ett 150 grams täcke inne istället.

Inga täcken alls. Jag sätter på dom om det behövs dvs om jag är för lat för att borsta lera i en timma per häst, de är klippta, blir kalla eller fryser - det händer väldigt sällan. Har halvblod och fullblod.

Om jag har täcken kör jag samma hela tiden eftersom hästen har en komfortzon på ca. 20 grader. Det finns alltså ingen anledning att byta från t ex 2-400 gram om inte temperaturväxlingarna är större än så. Bomullstäcken och liknande har knappt nån isoleringseffekt alls så de har jag aldrig fattat vitsen med.

I dag har min häst ett tunnt fleecefodrat regntäcke, det är typ 10 grader ute och regnar iskallt regn.

Hästen är klippt.

*knapplån*

Regnar här också idag (hela veckan faktiskt :mad: ) och mina har ofodrade regntäcken på sig i hagen. På nätterna har fullblodet ett bomullstäcke och irländaren som numera fått diagnosen reumatism har ett fleecetäcke. De står i uteboxar, och båda har börjat sätta vinterpäls. Irländaren skall rakas i november och då får han tjockare täcken än fullblodet som aldrig klipps.

Ute på dagarna har hon ett tunt fodrat regntäcke, om det finns risk för regn, och inne på nätterna ha hon ett fleecetäcke. Hon är klippt.

Låt hästen vara en häst och skippa täcken! Det är ingen bäbis, det är ju inte ens minusgrader ute! Så länge dom har vindskydd och mat i hagen fryser dom inte.

Lånar knapp!

Idag bytade jag till ett 250-300g täcke inne och ute har hon 200g

Dagar + nätter har de vanligt regntäcke .
ca 2-3 timmar efter ridn har de BoT ryggvärmare + duntäcke på sig :D

Liknande trådar

Hästvård Denna eviga fråga...Täcke eller ej! Har börjat tänka om sista året. Har alltid rutinmässigt lagt på ofodrat regntäcke på sena hösten(...
Svar
7
· Visningar
1 187
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag har tidigare stått i kallstall (samma luft och temp ute som inne) eller i varmstall där det alltid hållit cirka 10 grader inne. Nu... 3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 325
Senast: super
·
Utrustning Hittills har pållen klarat sig bra med de täcken vi har, men nu närmar vi ju oss den kallaste tiden på året och jag känner att det...
Svar
18
· Visningar
1 187
Senast: Harbor
·
Utrustning Jag är ganska (host host) värdelös på att ha täcke på mina hästar. Oftast funkar det alldeles utmärkt med mammutpälsen de har. Men... 2
Svar
29
· Visningar
5 737
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka