Vad har era pållar för täcken nu..

Sv: Vad har era pållar för täcken nu..

Min har regntäcke med fleecefoder på sig ute.
Fast varma och soliga dagar är hon naken, och det uppskattas mkt av henne. För det är ju mkt roligare att rulla sig då så att matte måste stå o borsta lääänge ;)
Inne på nätterna är hon naken för det är rätt varmt i stallet.

Valacken som är 'halvklippt' (hela halsen, bogen, mellan frambenen, under magen och i en diagonal linje på sidan av magen, bakdelen orörd, hela ryggen pälsad) har haft ett tvärgammalt 200 gr täcke som nog snarare är 100 gram tills idag, då fick han ett nytt 220 grams. Får se om det blir för varmt, men han är en fryslort.

Unghästen som är oklippt och ingen fryslort har varit otäckad inne, men kändes som en isbit imorse (men frös INTE), henne funderar jag på att täcka inne nu, la på ett 220 gr idag, men sen började det regna, och då blir det inte lika kallt nattetid så jag tog av det.

Jag har kallstall.

Ute går de nakna vid fint väder och med ofodrat andasregntäcke dagtid.

Det är just nu nio grader, men samma nio grader har det varit på dagen med, dock kändes det på dagen MYCKET kallare (det var klart) än nu när det är mulet. Så ex skulle jag vänt bakochfram på täckandet just idag känns det som.

Är en evig balansgång mellan för varmt och för kallt, men med valacken hellre råka bli för varmt än tvärtom, med unghästen hellre råka bli för kallt än tvärtom.

Min häst går med bomullstäcke inne (rätt kraftigt) ute har han bomullstäcket + ofodrat regntäcke.
Ska klippa honom v. 44 tänkte jag. Då ska han troligen börja gå med ett lite tjockare täcke, typ ett fleece. Sedan då temperaturen börjar gå ner mot 5 grader så ska han ha ett 150g termotäcke + of. regntäcke ute.

Lånar knapp!

Idag bytade jag till ett 250-300g täcke inne och ute har hon 200g

??? Rätta mig om jag har fel - men är det inte varmare inne i stallet än ute? Borde inte hästen då ha ett tjockare täcke ute än inne...?

Sen undrar jag hur tjocka täcken hästarna ska ha om det blir -20 när de har så tjocka täcken när det är +15 grader...

Mina har inga täcken alls och de går ute dygnet runt.

Immer

Använder bara täcke ute om hästarna jobbats svettiga och ska ut igen (går på lösdrift) och då får de på sig ett fleecefodrat regntäcke.

*kl*

Nu har mina blivit klippta så nu har de sina regntäcken på sig varje dag ute då det fortfarande är hyfsat varmt här.
Inne har de inga täcken då det är rätt varmt inne i stallet och vi har massa halm i boxarna som isolerar. Men snart ska de ha ett tunnare stalltäcke också.

Hästar har en komfortzon på 20 grader. Det betyder att de inte bryr sig om om det är 200 eller 400 gram i täckena så länge temperaturen inte flukturerar mer än så och du utgår från nedre kritiska temperatur (NKT). Hästar är inte människor.

Centaur: Jag håller fullständigt med dig om att ofodrade regntäcken blir iskalla OM de är i så dålig kvalitet så de regnar igenom ja!
Men du kan knappast säga att det i så fall hjälper med ett typ fleecetäcke under, för det kommer regna igenom det oxå väldigt fort!

Men jag brukar använda täcken i bra kvalitet så dom INTE regnar igenom (o därför heller inte blir iskalla). Så jag har alltså inga problem med att endast ha ett ofodrat regntäcke på min häst.

Nu till frågan: Min 4-åring (med fullblodspappa iofs, men så värst överkänslig är han nog knappast) har fått börja ha ett ofodrat regntäcke ute för nu har det börjat bli lite höstrusk med regnskurar här nere i småland. Annars har han gått utan täcke fram till nu. Temp får nog krypa neråt 5 grader innan det blir ett fleecefodrat regntäcke (eller när jag klipper honom).

hela den här veckan har det spöregnat och vart ruggigt så då har damen haft på sig ett fodrat regntäcke.

annars hade hon gått utan fortf. skall rakas i morgon efter det kommer det fodrade regntäcket åka på oavsätt väder.

??? Rätta mig om jag har fel - men är det inte varmare inne i stallet än ute? Borde inte hästen då ha ett tjockare täcke ute än inne...?

Sen undrar jag hur tjocka täcken hästarna ska ha om det blir -20 när de har så tjocka täcken när det är +15 grader...

Det är just nu kallare på natten än på dagen även i stallet.

Under vintern när de är som kallast har min häst ulletäcke+550g innetäcke och 420g utetäcke

Kanske lite sent men min häst har inte täcken ännu. Det kallaste som vart på natten är 9 grader och hon börjar få sin mjuka härliga vinterpäls. Får se om den snart rakas av och då får hon väl stå med regntäcke med något under..

Mitt halvblodssto och hennes föl går fortfarande ute dygnet runt och har inga täcken.

Min målsättning är att stoet inte ska ha tjockare täcke än ett fodrat regntäcke och fölet ska vara naken.

..när medel(dags)temperaturen ligger runt 10-15 grader (sthlm-området):confused:

Mitt ganska känsliga sto (med sommartunn päls) har haft ett inprincip ofodrat regntäcke nu i några veckor, då har väl temp. legat runt 15-20 grader.

Funderar nu på om det är dax att byta till ett fodrat (ca.200 g):confused:

Vill höra hur ni gör! :D

Fryser din häst vid +15/20?:eek:

Liknande trådar

Hästvård Denna eviga fråga...Täcke eller ej! Har börjat tänka om sista året. Har alltid rutinmässigt lagt på ofodrat regntäcke på sena hösten(...
Svar
7
· Visningar
1 187
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag har tidigare stått i kallstall (samma luft och temp ute som inne) eller i varmstall där det alltid hållit cirka 10 grader inne. Nu... 3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 325
Senast: super
·
Utrustning Hittills har pållen klarat sig bra med de täcken vi har, men nu närmar vi ju oss den kallaste tiden på året och jag känner att det...
Svar
18
· Visningar
1 187
Senast: Harbor
·
Utrustning Jag är ganska (host host) värdelös på att ha täcke på mina hästar. Oftast funkar det alldeles utmärkt med mammutpälsen de har. Men... 2
Svar
29
· Visningar
5 737
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka