Bukefalos 28 år!

Vad har hunden runt midjan?

Sv: Vad har hunden runt midjan?

Men uppenbarligen funkar det ju? Vad var det tyskarna förklarade som fick dej att ändra uppfattning?
Om de nu får en så fin lydnad borde det ju vara ett bra sätt att träna seriös lydnad med.

Dom har kört så som jag beskrev men som sagt el är förbjudet även i Tyskland i dag så dom får också hitta alternativa träningssätt.

Nej orkar inte gå in fullt ut vad det var som ändra mig, men dom förklara att det försvinner ett sätt o beröra hunden på o det är kroppsspråket o det är det viktigaste vi har i dressyren med hunden. Enkelt och kort förklarat. Det ändra min syn på eldressyr men är inte helt imot det ännu. Men nu ser jag det som sista utväg iaf.
 
Sv: Vad har hunden runt midjan?

Hur får man fram aggression med hjälp av elstöt? :crazy: Och varför? Bara undrar.
 
Sv: Vad har hunden runt midjan?

Hur får man fram aggression med hjälp av elstöt? :crazy: Och varför? Bara undrar.

Ska försöka förklara. Hunden lär han en viss allvarsbit för det första det är A och O i det hela.
Alla hundar med just Allvar blir ju förbannade om man gör dom illa eller hotar dom, det är du med på?

Då kan man göra så här man har ett gömsle så sätter man hunden framför gömslet sen går man ut o retar hunden och varje gång du hotar den får den en elstöt och tar då hunden till lite aggression då visar du dig rädd för hunden. Så fortsätter det så fort hunden visar allvar då sticker du undan då får hunden vinst i att ta till agg mot antagonisten. Sen efter ett tag då retar du hunden och den visar agg men du har INTE tryckt så hunden fått nån stöt utan då har det blivit inlärt att när jag blir hotad ja då blir jag förbannad.

Sen Om hunden backar när den får obehaget då kan du ge hunden ännu mer obehag ända till hunden inte kan fly mer och bara har en utväg kvar och det är en regelrätt aggressions attack mot antagonisten o då får hunden bita i ärmen och antagonisten flyr undan då har hunden lärt sig o vinna i sin aggression.

varför är ju enkelt o förklara man vill ha en hund som står upp för sin förare och sig själv. Det sista jag beskrev är ju ex en väktarhund den får ju inte backa i tjänst utan då lär man hunden tar jag ett steg bakåt då får jag obehag står jag här framme och slåss då vinner ja.

är du med detta var enkelt förklarat bara.
 
Sv: Vad har hunden runt midjan?

PIRU: har du några bra förslag på hur man tränar hunden på håll, förutom med el? Min hund följer med när jag rider men om jag galopperar, givetvis lugnt och sakta, blir han helt tokig och springer framför och skäller, han blir riktigt irriterad. Skritt och trav är han lugn och springer fint bredvid, inget skällande.... Att säga nej till honom fungerar inte i den situationen...
 
Sv: Vad har hunden runt midjan?

PIRU: har du några bra förslag på hur man tränar hunden på håll, förutom med el? Min hund följer med när jag rider men om jag galopperar, givetvis lugnt och sakta, blir han helt tokig och springer framför och skäller, han blir riktigt irriterad. Skritt och trav är han lugn och springer fint bredvid, inget skällande.... Att säga nej till honom fungerar inte i den situationen...

Långlina kan funka?
 
Sv: Vad har hunden runt midjan?

skulle jag nog trilla av :D sådan bra lydnad har jag inte att han håller sig bredvid hela tiden, lät nog bättre än vad jag menade :o utan mest att han håller sig i närheten men byter sida, speinger runt och stannar om han vill lukta på något. ibland får han ju upp ett spår och springer runt och luktar....
 
Sv: Vad har hunden runt midjan?

Då är mitt råd o få bättre lydnad utan häst först sen börja och rida. Nu känns det lite som du är i fel ände o harvar.
 
Sv: Vad har hunden runt midjan?

oki, fast jag tycker att det fungerar bra så länge hästen inte har galopp. Har inte som mål att han ska gå fot bredvid hästen hela tiden heller. han kommer på inkallning och stannar vid min fot (när jag sitter på hästen), han släpper föremål om jag säger loss och stannar när jag säger stanna. Jag började ju att promenera med hästen och hunden men jag kan ju inte springa så hästen galopperar ;)
 
Sv: Vad har hunden runt midjan?

gör som man gör med hästar. gör en massa galoppfattningar och bryt av direkt. så småningom ökar du galoppsträckan, men gå inte fortare fram än att du har full kontroll hela tiden.
 
Sv: Vad har hunden runt midjan?

Nej varför slänga pengar på en klicker när det funkar lika bra att säga "klick"... ;)

Klicker är inte bara ett "klick" utan ett helt tankesätt.
"Äkta klickerträning":

- Bygger på positiv förstärkning och negativt straff
- Bygger på hundens egeninitiativ
- Systematiskt bruk av betingad förstärkare
- Fokuserar på det som är observerbart

Sen kan man lika gärna endast använda klicket som ett substitut för att säga "bra" och då blir det en annan sak.
Jag för min del använder "äkta klickerträning" så långt min kunskap räcker! Men kombinerar även med vanlig "locka-visa- vara positiv-träning" :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad har hunden runt midjan?

fast jag skulle vilja säga att klickerträning enbart fokuserar på förstärkningar (positiva och negativa). om man nu inte räknar en time out som ett negativt straff?
 
Sv: Vad har hunden runt midjan?

fast jag skulle vilja säga att klickerträning enbart fokuserar på förstärkningar (positiva och negativa). om man nu inte räknar en time out som ett negativt straff?

"Time out" räknas som ett negativt straff eftersom att man tar bort chansen till belöning, iallfall som jag ser det.
Negativ förstärkning är när hunden utför ett önskat beteende för att slippa någon form av obehag, vilket jag inte använder i min träning, i synnerlighet inte tävlingslydnaden.
 
Sv: Vad har hunden runt midjan?

nej, en negativ förstärkning innebär att du lyfter hunden från en mindre trevlig sinnesstämning. förstärkning = hunden upplever det som positivt. bestraffning = hunden upplever det som negativt. positiv = du tillför något. negativ = du tar bort något.

ex: du håller fast en hund medan ägaren springer bort. hunden upplever det som frustrerande att bli fasthållen. i det ögonblick du släpper hunden får den en negativ förstärkning (och förhoppningsvis får den även en positiv förstärkning, t ex en köttbulle hos föraren).

ex: hunden släpar vid fotgåendet. du rycker i kedjan. hunden upplever detta som en positiv bestraffning.

ex: hunden leker med en boll. du tar bollen ifrån hunden. hunden upplever detta som en negativ bestraffning.
 
Sv: Vad har hunden runt midjan?

nej, en negativ förstärkning innebär att du lyfter hunden från en mindre trevlig sinnesstämning. förstärkning = hunden upplever det som positivt. bestraffning = hunden upplever det som negativt. positiv = du tillför något. negativ = du tar bort något.

ex: du håller fast en hund medan ägaren springer bort. hunden upplever det som frustrerande att bli fasthållen. i det ögonblick du släpper hunden får den en negativ förstärkning (och förhoppningsvis får den även en positiv förstärkning, t ex en köttbulle hos föraren).

ex: hunden släpar vid fotgåendet. du rycker i kedjan. hunden upplever detta som en positiv bestraffning.

ex: hunden leker med en boll. du tar bollen ifrån hunden. hunden upplever detta som en negativ bestraffning.

Förstärkning= något som ökar sannolikheten för att ett beteende ska upprepas.

Negativ förstärkning= Man tar bort något för att göra ett beteende mer troligt.
Ett exempel är tvångsapportering, hunden väljer att hålla i apportbocken för då försvinner smärtan i örat.

Negativt straff: Hunden lyssar inte till det du säger, du gör en timeout= TAR BORT möjligheten till belöning.

Jag tror att vi tänker på samma sätt men beskriver det med olika ord, visst kan man också se negativ förstärkning som att man lyfter hunden från en mindre trevlig sinnesstämning, för det gör man även i tex. tvångsapportering.
Sedan används negativ förstärkning i begränsad mängs även i klickerträning.
 
Sv: Vad har hunden runt midjan?

nej jag tror inte att vi tänker likadant eftersom en negativ förstärkning är ett mycket effektivt redskap i klickerträningen. ger man hunden en negativ förstärkning och därefter en positiv förstärkning får du dessutom en dubbel förstärkningseffekt.

tvångsapportering är en form av positiv bestraffning. och visst kan man se det som en negativ förstärkning när obehaget upphör, men en mycket liten sådan. hunden blir ju inte särskilt lyft när den inte vet när nästa obehag ska komma.
 
Sv: Vad har hunden runt midjan?

nej jag tror inte att vi tänker likadant eftersom en negativ förstärkning är ett mycket effektivt redskap i klickerträningen. ger man hunden en negativ förstärkning och därefter en positiv förstärkning får du dessutom en dubbel förstärkningseffekt.

tvångsapportering är en form av positiv bestraffning. och visst kan man se det som en negativ förstärkning när obehaget upphör, men en mycket liten sådan. hunden blir ju inte särskilt lyft när den inte vet när nästa obehag ska komma.

En förstärkning är nåt som gör att ett beteende upprepas, och med tvångsapportering så ökar ju sannolikheten för att hunden ska ta apporten, varpå tvångsapportering är en form av förstärkning- Negativ.
Om man går tillbaka till vad klickerträning egentligen kommer ifrån så är det delfinträning= det sättet man tänker på där är för mej äkta klickerträning, och där används INTE negativ förstärkning.
 
Sv: Vad har hunden runt midjan?

Fan är det inte bara o träna hund måste hålla på o tänka så där. Tur man inte anvädner klicker då skulle inte ens mina kunna sitt :rofl:

Gör dom rätt ge dom bollen, kampa om den, gör fel ge dom en hörving, så tränar ja iaf o det funkar ju onekligen :rofl:
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundträning Jag behöver råd från er! Vi har en hund som är strax över 1 år. Hon skäller oerhört mycket på andra hundar. Vi har verkligen försökt...
2
Svar
30
· Visningar
1 607
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 492
Senast: Acto
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 867
Senast: Farao
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 815
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp