Bukefalos 28 år!

Vad har hunden runt midjan?

Sv: Vad har hunden runt midjan?

men hundar är inte delfiner och i en bassäng kan du kontrollera omgivningen. det håller inte när man tränar hund.

gör hunden så mycket när den håller i apporten samtidigt som man vrider om örat? det är väl snarare så att den låter bli att göra något, dvs spotta ut apporten.
 
Sv: Vad har hunden runt midjan?

äh, jag tänker inte "nu gör jag det och det" när jag tränar. jag och liten pratar bara tolkning av text. jag tror inte att det ser så olika ut på plan. förutom att jag har slarvat bort min klicker så jag använder rösten istället.
 
Sv: Vad har hunden runt midjan?

men hundar är inte delfiner och i en bassäng kan du kontrollera omgivningen. det håller inte när man tränar hund.

gör hunden så mycket när den håller i apporten samtidigt som man vrider om örat? det är väl snarare så att den låter bli att göra något, dvs spotta ut apporten.

Det är nog en ren tolkningsfråga.. Beror väl på om man lär hunden att ta apporten eller om man lär den att INTE spotta ut den?!
Men du förstår hur jag menar iaf??
 
Sv: Vad har hunden runt midjan?

ja till viss del. men inte att det skulle vara fel att använda sig av en negativ förstärkning. eller att inget godis = bestraffning.

på samma sätt som förstärkningar ökar chanserna för att ett beteende ska upprepas så minskar bestraffningarna chansen för upprepning. men ingen förstärkning kan också leda till att ett beteende upphör, genom utsläckning. detta anser inte jag vara någon form för bestraffning! en bestraffning blir det först när hunden upplever det hela som otrevligt.

om jag har kastat en boll kan jag också ta tillbaka den och fortsätta träna utan att detta upplevs som en bestraffning för min hund. det minskar ju inte chansen för att han ska fortsätta lämna av bollen hos mig. om jag däremot hade utfört samma handling och avslutat träningen hade hunden förmodligen blivit mer och mer ovillig att lämna bollen. den har då upplevt det hela som en negativ bestraffning.

hänger du me?
 
Sv: Vad har hunden runt midjan?

ja till viss del. men inte att det skulle vara fel att använda sig av en negativ förstärkning. eller att inget godis = bestraffning.

på samma sätt som förstärkningar ökar chanserna för att ett beteende ska upprepas så minskar bestraffningarna chansen för upprepning. men ingen förstärkning kan också leda till att ett beteende upphör, genom utsläckning. detta anser inte jag vara någon form för bestraffning! en bestraffning blir det först när hunden upplever det hela som otrevligt.

om jag har kastat en boll kan jag också ta tillbaka den och fortsätta träna utan att detta upplevs som en bestraffning för min hund. det minskar ju inte chansen för att han ska fortsätta lämna av bollen hos mig. om jag däremot hade utfört samma handling och avslutat träningen hade hunden förmodligen blivit mer och mer ovillig att lämna bollen. den har då upplevt det hela som en negativ bestraffning.

hänger du me?

Jag förstår precis hur du menar och håller nästan med.
Dock så måste man sålla ut situationer där man kan prata om belöning och bestraffning, jag menar, bara för att min hund inte får godis under hela promenaden betyder det ju inte att jag bestraffar honom.
Jag menar, annars skulle man ju få hålla på och belöna och bestraffa 24-7 :eek:

Om min hund skäller inomhus och jag stänger ut honom i ett rum= tar bort möjligheten till social kontakt så är det en negativ bestraffning

Om jag istället bara struntar i honom så är det utsläckning..

Men skillnaden är hårfin, ibland kanske bara beroende på egna tolkningar?!
 
Sv: Vad har hunden runt midjan?

Hunden ska gripa apportbocken för att komma bort från obehag. Jag gick på kurs en gång och han berättade det att många Tjh som är tvångsapporterade (de måste vara det) kan snabbt försöka att gripa något när det händer något obehagligt. För de tror att de kommer bort från det obehagliga om de tar något i munnen. Så har de något i munnen så får de ingen omvridning av örat. Men än munnen tom...
 
Sv: Vad har hunden runt midjan?

gör som man gör med hästar. gör en massa galoppfattningar och bryt av direkt. så småningom ökar du galoppsträckan, men gå inte fortare fram än att du har full kontroll hela tiden.

Det är så jag får göra nu :D , eftersom annars rider jag ju över "monstret" framför ;) men jag tror att jag får bryta lite tidigare innan Diesel börjar skälla och springa framför. Problemet blir att min ponny tycker att jag är väldigt jobbig då. Det är en pigg herre som gärna vill springa mycket och tycker nog att jag blivit knäpp som galopperar några steg och bryter av osv. osv. Men det finns nog inte så mycket annat att göra.
 
Sv: Vad har hunden runt midjan?

ja fast innan hunden har förstått sambandet något i munnen-inget obehag så handlar det om att hunden inte ska spotta ut apporten. man håller ju inte en apportbock framför nosen och ger hunden obehag tills den griper.

men visst är det en förstärkning att sluta ge obehag. dock inte sagt att man måste ge obehag för att få till en negativ förstärkning.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 409
Senast: Acto
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
757
Senast: Trassel12
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 570
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 212
Senast: iNTOHiMO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hundlucka
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp