Bukefalos 28 år!

Vad har man gjort med öronen på dem här...?

Sv: Vad har man gjort med öronen på dem här...?

Vanlig hederlig staffekupering såg det ut som..Corsos klipper man också öronen så kort på.
 
Sv: Vad har man gjort med öronen på dem här...?

Vem ger 11 papp för en hund de inte ens kan ställa ut?
Undras vart de är kuperade nånstans?
 
Sv: Vad har man gjort med öronen på dem här...?

Jag håller med! Det ser hemskt ut. :eek:

De har ju så söta öron som står åt alla håll egentligen. Varför göra såhär?!
 
Sv: Vad har man gjort med öronen på dem här...?

Jag trodde det var förbjudet att kupera öron och svans i Sverige...? :crazy:
 
Sv: Vad har man gjort med öronen på dem här...?

Tja, jag har renras som jag inte kan ställa ut..:angel:

Eller kan kan jag väl, men jag åker nog ut med huvudet före :rofl:
Fast kuperade hundar får inte ställas ut öht i flera länder, bl a Sverige.
Själv har jag vet intyg på att Bergern är född med stubbsvans, inte för att jag tänker göra det, men det kan ju vara bra att ha.


Red stavfel
 
Sv: Vad har man gjort med öronen på dem här...?

Du får visst ställa ut kuperade hundar.
Kanske skall läsa utställningsbestämmelserna?
Tyvärr kan jag inte kopiera från en PDF fil, men de finns att läsa på SKKs hemsida.
Om hundarna är födda efter 20071231 får inte delta, oavsett vilket land de är födda i.
 
Sv: Vad har man gjort med öronen på dem här...?

Enligt skk sc5-07

Vid utställning gäller för
Hund född 2008-01-01 eller senare, som är svans- eller öronkuperad äger inte rätt att delta på utställning oavsett om hunden är född i land där sådan kupering är tillåten eller om kuperingen gjorts av veterinärmedicinska skäl.

Undantag:
Hund född 2008-01-01 eller senare och som är född i land där svanskupering är tillåten, eller hund som har svanskuperats av veterinärmedicinska skäl, kan efter särskild prövning av SKK kunna ges rätt att bli exteriörbedömd vid ett (1) tillfälle samt få resultatet infört i stamboken.

Hund ur Grupp 7 (stående fågelhundar) född 2008-01-01 eller senare och som är född i land där svanskupering är tillåten eller som har svanskuperats av veterinärmedicinska skäl, äger rätt att delta på utställning.

Hund född 2008-01-01 eller senare och som inte är född med naturligt hellång svans och som är av ras vilken SKKs centralstyrelse vid möte 2007-09-05 medgett rätt att delta på utställning, se nedanstående tabell.

Grupp 1: australian shepherd, australian stumpy tail cattle dog, berger des pyrénées (båda varianterna), bouvier des flandres, old english sheepdog, polski owczarek nizinny, welsh corgi pembroke samt schipperke.
Grupp 2: ca de bou, engelsk bulldogg, entlebucher sennenhund samt dansk/svensk gårdshund.
Grupp 5: västgötaspets.
Grupp 6: smålandsstövare.
Grupp 8: perro de agua espanol.
Grupp 9: bostonterrier, fransk bulldogg, king charles spaniel.

Hund född 2008-01-01 eller senare av övrig ras och som inte är född med naturligt hellång svans kan efter särskild prövning av SKK ges rätt att bli exteriörbedömd vid ett tillfälle samt få resultatet infört i stamboken

Vid prov, tävling eller mentalbeskrivning gäller
Svans- eller öronkuperad hund född 2008-01-01 eller senare äger rätt att delta på prov, tävling eller mentalbeskrivning under förutsättning att den är född i land där kuperingen var tillåten när den företogs. Hund som har svanskuperats av veterinärmedicinska skäl eller som inte är född med naturligt hellång svans, äger också rätt att delta på prov, tävling eller mentalbeskrivning.

Ovan står också i reglerna för utställning etc. Så det är inte svart/vitt antingen eller, men givet minskar möjligheterna att meritera hunden på utställning iom att den är kuperad. Och det står ju mest om undantag för svanskuperade hundar, så med öronkupering verkar det gälla annat.
 
Sv: Vad har man gjort med öronen på dem här...?

Det finns ju fortfarande kuperade hundar som är födda före 2008-01-01 i livet, så att skriva att man inte får delta alls med kuperade hundar är ju lite missvisande och stämmer inte.

Jag tror det var därför Grana skrev att man visst får delta med kuperade hundar på utställning i Sverige..
 
Sv: Vad har man gjort med öronen på dem här...?

Fast just dessa var 7 månader gamla o det jag svarade först på var att det var dyrt med hundar man inte ens kan ställa ut.

Fö var det bra att jag läste bestämmelserna igen, måste ha med svansintyget när Leon skall gå MH.
 
Sv: Vad har man gjort med öronen på dem här...?

Fast du svarade MrsScabtree såhär:

vallhund skrev:
Fast kuperade hundar får inte ställas ut öht i flera länder, bl a Sverige.
Själv har jag vet intyg på att Bergern är född med stubbsvans, inte för att jag tänker göra det, men det kan ju vara bra att ha.

Det var inte självklart skrivet att du menade just dom hundarna enbart, utan det lät mer som om du menade mer allmänt att så såg regelverket ut i Sverige idag :)

Det blir lite missvisande i sådantfall eftersom det enbart gäller hundar födda efter 2008-01-01
 
Senast ändrad:
Sv: Vad har man gjort med öronen på dem här...?

Varför gör man så här med djur?
 
Sv: Vad har man gjort med öronen på dem här...?

Jag skulle tro att på amstaffen började man kupera för att undvika att öronen slets sönder vid kamper. Gissar jag.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Försöker igen då mitt förra inlägg tydligen inte var tillåtet. Kan dock inte ge den information jag behöver ge er för att ni ska förstå...
2
Svar
25
· Visningar
1 999
Senast: Twihard
·
Fordon Jag behöver en ny bil så fort det bara är möjligt. I lördags missade jag tyvärr en bra bil så jag måste hitta något annat. Men vad ska...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
8 695
Övr. Hund Men hur tänkte man här? Jag tycker inte att det är schysst att annonsera ut en 13 år gammal hund! Men jag kanske tänker fel...
37 38 39
Svar
779
· Visningar
57 785
Hundavel & Ras När kan man räkna med att öronen, vad heter det 👀, är klara? På min 13 veckors har ena örat ställt sig men det andra hänger fortfarande.
Svar
12
· Visningar
1 873
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp