Vad har ni för bett?

Kiwifrukt

Trådstartare
Jag var på en föreläsning om bett i förra veckan. Där väcktes frågan om huruvida man bör variera bett på hästen, och inte alltid rida med samma. Nu var den som höll i föreläsningen starkt kopplad till en särskild produkt (Sprenger), och givetvis färgar det av på det hen säger eftersom hen vill sälja just den produkten. Men hen betonade att om hen själv hade valt hade hen hellre valt ett lite dyrare bett som är bra för hästen, jämfört med att rida på flera olika, fast billigare, alternativ.

Så ja, vad rider ni på för bett? Och varför? Varierar ni?
Jag har ett tjockare tvådelat tränsbett, och ett lite smalare tredelat som jag försöker variera på. Ponny utan komplikationer i munnen, är absolut inte hård eller har problem med att få stopp på henne. Upplever att hästen trivs bättre på det tredelade, och rider därför mest med det. Samtidigt väcktes ju, så klart, tanken på att om Sprenger är bäst för hästen, så snålar jag ju gärna lite för att ha råd att köpa ett sånt. Om ni tycker att ett liknande bett är det optimala, varierar ni fortfarande? Och i så fall med vad? En tanke jag fick var att i så fall variera med ett riktigt mjukt (typ Novabett), eftersom hästen är så pass "enkel" i munnen/inte behöver några skarpa historier för att lyckas hålla tillbaka henne?
 
Jag var på en föreläsning om bett i förra veckan. Där väcktes frågan om huruvida man bör variera bett på hästen, och inte alltid rida med samma. Nu var den som höll i föreläsningen starkt kopplad till en särskild produkt (Sprenger), och givetvis färgar det av på det hen säger eftersom hen vill sälja just den produkten. Men hen betonade att om hen själv hade valt hade hen hellre valt ett lite dyrare bett som är bra för hästen, jämfört med att rida på flera olika, fast billigare, alternativ.

Så ja, vad rider ni på för bett? Och varför? Varierar ni?
Jag har ett tjockare tvådelat tränsbett, och ett lite smalare tredelat som jag försöker variera på. Ponny utan komplikationer i munnen, är absolut inte hård eller har problem med att få stopp på henne. Upplever att hästen trivs bättre på det tredelade, och rider därför mest med det. Samtidigt väcktes ju, så klart, tanken på att om Sprenger är bäst för hästen, så snålar jag ju gärna lite för att ha råd att köpa ett sånt. Om ni tycker att ett liknande bett är det optimala, varierar ni fortfarande? Och i så fall med vad? En tanke jag fick var att i så fall variera med ett riktigt mjukt (typ Novabett), eftersom hästen är så pass "enkel" i munnen/inte behöver några skarpa historier för att lyckas hålla tillbaka henne?
Jag har olika träns till Dressyr/hoppning/uteritt och så sitter det olika bett på dem så blir det variation alldeles automatiskt . Hästen har också olika behov beroende på aktivitet så det blir bra med olika sorters bett.

Jag rider på ett Bombers barrel med fasta ringar i dressyren. Vårat absoluta favoritbett. Till tömkörning har jag ett sprenger duo tillsammans med en bettlyftare eftersom hästen är extremt känslig i munnen men samtidigt för busig på bettlöst. Sedan har jag ett träns till för hoppning/uteritt som just nu saknar bett sedan sambons nya häst fick ta över sprengerbettet som tidigare satt på det. Vi har också ett hackamore för lugnare uteritter.

Jag tycker att det är värt att lägga pengar på bett. Dels för att dyrare märken har lite fler finesser om man behöver sånt men också på ett helt vanligt tredelat är det skillnad. Jag tycker att lederna på billigare delade bett ibland är brutalt knöliga.
 
Har precis hängt av mitt dyra Sprengerbett från tränset och satt på ett som jag köpt på hästloppis för 50kr. Tandläkaren ville ha det senare 100ggr hellre än det första.
Och jag satte på remontgrimma för att bettet skulle ligga still.
Hoppsan vad mycket bättre hästen gick.
Så priset spelar inte roll. Att det passar hästen spelar roll.
 
En detalj bara - Sprenger är ju märket, ett "Sprengerbett" kan ju vara precis vad som helst.

Men on topic: Jag använder mig oftast av olika tredelade, varav två stycken är från just Sprenger - ett KK Ultra och ett Dynamic RS, de är tredelade båda två men olika utformade. Förutom de två har jag ett till tredelat, budgetvariant som är "anatomiskt" (eller ja, lite svängt). Har även använt ett tvådelat baucher och ett enkelt, lite tunnare tvådelat med fasta ringar (köpt på rea för 49kr) vilket varit populärt hos hästen.
Sprengerbetten har jag haft länge och de har passat olika bra till mina hästar, KK Ultrat som är ett lite tjockare och tyngre föll hästen med trång, liten mun i smaken (trots att jag trodde det skulle vara för tjockt för henne) och Dynamic-bettet har gillats bättre av en annan. Det viktigaste är att gå på vad som funkar för hästen. Sen Sprenger som märke tycker jag har många olika alternativ och det är ju bra, och det här att man på vissa ställen kan hyra betten för att få provrida dem. Dyra bett, men det går ju att hitta begagnade med.

Jag har oftast betten på olika träns så skiftar både bett+träns (och nosgrimma) lite då och då.
 
Jag var på en föreläsning om bett i förra veckan. Där väcktes frågan om huruvida man bör variera bett på hästen, och inte alltid rida med samma. Nu var den som höll i föreläsningen starkt kopplad till en särskild produkt (Sprenger), och givetvis färgar det av på det hen säger eftersom hen vill sälja just den produkten. Men hen betonade att om hen själv hade valt hade hen hellre valt ett lite dyrare bett som är bra för hästen, jämfört med att rida på flera olika, fast billigare, alternativ.

Så ja, vad rider ni på för bett? Och varför? Varierar ni?
Jag har ett tjockare tvådelat tränsbett, och ett lite smalare tredelat som jag försöker variera på. Ponny utan komplikationer i munnen, är absolut inte hård eller har problem med att få stopp på henne. Upplever att hästen trivs bättre på det tredelade, och rider därför mest med det. Samtidigt väcktes ju, så klart, tanken på att om Sprenger är bäst för hästen, så snålar jag ju gärna lite för att ha råd att köpa ett sånt. Om ni tycker att ett liknande bett är det optimala, varierar ni fortfarande? Och i så fall med vad? En tanke jag fick var att i så fall variera med ett riktigt mjukt (typ Novabett), eftersom hästen är så pass "enkel" i munnen/inte behöver några skarpa historier för att lyckas hålla tillbaka henne?

Jag har ett Sprenger Dynamic RS och en Sprenger-stång till kandaret.

Jag gillar bettens utformning. Och hittills har ingen häst ogillat dem.

Jag byter inte mer än att jag ibland har kandar för att kunna nyttja stångens funktion. Men jag har samma bridong som jag har som tränsbett.

Jag tycker inte man ska behöva byta bett.
Om hästen svarar bättre för "nya bett" har man haft för dålig hand och trubbat av den på förra bettet.
Får den skador om man inte byter bett har man igen för dålig hand.

En bra hand och du kan ha samma bett.
 
Jag varierar :)

Het häst ute = rakt babypelham i gummi.
Tömkörning = tredelat med lösa ringar. Men det är dags att byta ut det för han är inte helt tillfreds med det. Jag tror han vill ha mer stabila bett.
Sen varierar jag mellan ett tvådelat baucher och ett tvådelat i sötmalm som är lite anatomiskt format och relativt tunnt. Det i sötmalm har flera mun-oroliga hästar gillat vilket är lite kul eftersom det bara kostar kring hundralappen :):up:
 
En detalj bara - Sprenger är ju märket, ett "Sprengerbett" kan ju vara precis vad som helst.

Slött av mig , jag har ett tredelat kk ultra 2-type, jag gillar sidostyckena på det eftersom jag är nojig över klämskador med lösa ringar.

Jag tycker inte man ska behöva byta bett.
Om hästen svarar bättre för "nya bett" har man haft för dålig hand och trubbat av den på förra bettet.
Får den skador om man inte byter bett har man igen för dålig hand.

En bra hand och du kan ha samma bett.

Min häst har inga bett- (nosgrimme) relaterade skador och jag rider honom inte stum på ett bett för att sedan byta. Jag varierar all utrustning (bett, nosgrimma, Sadel) för att det minskar risken för tryckrelaterade skador. Ett bett trycker i munnen även utan spänning i tygeln.

Det är klart att en kass hand skadar men då går det knappast att rädda sig genom att variera bettet.

Intressant är att det finns forskning på att ridskolehästar har färre bettrelaterade skador än privathästar, den forskningen tyder alltså på att variation (olika ryttare som drar i tygeln på olika sätt) är viktigare än ryttarens skicklighet (skickligt dragande på samma sätt varje dag är sämre).
 
Det var dynamic som var uppe på tapeten, men det finns så klart många olika sorter. Min häst är som sagt enkel på så sätt att hon inte behöver någon särskild "broms" vid utritter till exempel, och upplever henne som nöjd med tredelade bett.
 
Så ja, vad rider ni på för bett? Och varför? Varierar ni?
Jag rider på Novabett och rakt eggbett, samt hackamore.
Varierar mellan de olika på tandläkarens inrådan, novabettet fungerar hästen bäst på, men får inte tävla på det så rider på eggbettet också, för att jag vill ha något som funkar på tävling också.
Brukar mest rida på hackamoret när jag rider ut och rider lite slappare (väldigt mycket långa tyglar typ).
 
Jag är bettnörd så har flera olika, med medföljande träns för jag är lat, som jag varierar mellan. Mest är det väl för att jag tycker det är intressant med bett. Ibland behöver jag olika funktioner också. Hästen gilla alla bett vi använder. Har provat några han inte gillat och då använder jag dom inte för sakens skull.

Jag har speciella bett när vi kör.
Andra när jag rider på bana eller rider ut då han gått mycket och är lugn
Något när vi bara ska ta en slö skrittur, då har vi hackamore.
Sen andra när vi ska rida ut i grupp då han gått på travet i massa år och kan fortfarande inbilla sig att det är ok att tävla.

Jag skulle inte vilja ha ett och samma bett. Eftersom jag måste ha bra broms när vi är ute med andra ifall han får för sig att börja tävla, skulle jag ju då alltid få rida på "skarpare" bett i onödan. I andra situationer går han finfint på tredelat. Jag vill också ha rakt bett vid körning, men föredrar lite rörligare när jag rider.
 
Har olika träns så därför faller det sig lite naturligt att variera bett, men jag ser det inte som nödvändigt. Just nu flyttar jag ändå runt det enda bett jag använder för tillfället. Ett gammalt bridongbett med större ringar och såklart smalt, från sprenger men utan "finesser". Min häst verkar vilja ha smala bett men trivs konstigt nog även med kandar, har en sprengerstång. Ut rider jag med hackamore som hästen trivs allra bäst med.
 
Slött av mig , jag har ett tredelat kk ultra 2-type, jag gillar sidostyckena på det eftersom jag är nojig över klämskador med lösa ringar.



Min häst har inga bett- (nosgrimme) relaterade skador och jag rider honom inte stum på ett bett för att sedan byta. Jag varierar all utrustning (bett, nosgrimma, Sadel) för att det minskar risken för tryckrelaterade skador. Ett bett trycker i munnen även utan spänning i tygeln.

Det är klart att en kass hand skadar men då går det knappast att rädda sig genom att variera bettet.

Intressant är att det finns forskning på att ridskolehästar har färre bettrelaterade skador än privathästar, den forskningen tyder alltså på att variation (olika ryttare som drar i tygeln på olika sätt) är viktigare än ryttarens skicklighet (skickligt dragande på samma sätt varje dag är sämre).

Eller så beror det på att det alltid står en utbildad person och övervakar ridningen och säger åt den som blir för brutal.
Sån korrigeringsridning a la idioti som inte är konstruktiv sker ju inte på ridskolor. Men ganska ofta ändå tyvärr i privatstall.
 
jag har hela första året i princip ridit på ett "anatomiskt" tredelat från hööks.
Nu har jag börjat byta och rider oftast på ett tvådelat. Känner ingen direkt skillnad på hästen baserat på bett, kan vara att jag upplever hästen särdeles lösgjord en dag och därför tar till det bettet de dagar jag helst vill ha bra känsla men det sitter nog mer i mig än i hästen, han verkar nöjd med vilket som.
 
Unghästen rider jag på novabett och tömkör på tredelat golden wing.
Hennes gamla mamma rids på tredelat med fasta ringar och tömkörs på novabett.
 
Jag rider tydligen med bett som enligt min tandutbildade veterinär inte borde "fungera bra" på båda mina hästar. Den ena har ett rakt mullen mouth stångbett och ett Billy Allen-tränsbett och den andra har ett urgammalt begagnat tvådelat bett med fasta ringar. Jag upplever inga som helst bettproblem med någon av hästarna.

Den ena har stor tunga vilket inte borde fungera bra med raka bett och den andra har gamla vargtänder som borde ligga illa till med det tvådelade bettet. Veterinären ansåg dock att om det fungerar är det bara att rida vidare (veterinären har även sett mig rida vid ett flertal tillfällen om det har något med saken att göra). Den med vargtänderna kollas dock två gånger per år och veterinären håller uppsikt över eventuella slitningar mot vargtänderna. De kommer inte tas bort om inte hästen får stora problem av dem (hästen är över tio år och har haft vargtänderna så länge att veterinären såg fler nackdelar med att försöka ta bort dem).

Jag varierar inte mer än att den första hästen ibland har stång- och ibland tränsbett beroende på aktivitet för dagen eller vad jag vill göra. Den andra har bara tvådelat och så någon gång ibland bettlöst bara för att jag vill experimentera och se om det bär iväg eller inte :p Jag skulle nog kunna variera (och har gjort) om jag upplevde att hästen inte trivdes med bettet men inte annars. Mest ser jag det som en utbildningsfråga. Min andra häst hade till exempel ett tredelat bett i början som veterinären förmodligen skulle drömt mardrömmar av men hästen behövde det då. Sedan när den lärde sig mer och landade lite mer i det här med att vara ridhäst kunde jag byta till det tvådelade.
 
Jag har haft hästar jag ridit med ett och samma bett i 10 år utan ett märke i munnen. Så jag tror inte man behöver byta bara för att byta så att säga.

Min ena rida på tredelat eggbettt. Alltid.

Den andra går på tredelat eggbettt, en tredelad typ westernstång (med två tyglar) eller hackamore. Just nu. Jag provar mig fortfarande fram med henne och slänger in ett nytt bett när jag finner ett för att se vad hon tycker om det.
 
Jag rider antingen på ett tunt tvådelat snaffle bit eller en correction stång. Oftast stången.
Ibland bosal men det var länge sen nu. ¨

Den andra hästen går ofta på en stång med Billy Allen mundel eller ett postkandar när vi kör.

Byter sällan bett utan kör med det som funkar för häst och ändamål.
 
Tredelad bridong, antingen ensam eller tillsammans med stång på kandaret.

Äger ett hack som hästen inte gillar, och som därför mest hänger i sadelkammaren, samt ett sidepull som används ibland.
 
Bomberbetten med lock-up gillar jag, trevligt utformade och tar liten plats i hästens mun.

En lite mer nyupptäckt bettfavorit är dock Stübben. Inte alla, givetvis, men har pratat med han som utformar deras bett och han har ett vettigt tänk och kan förklara tanken bakom alla betten. Deras golden wing är väl i princip det enda bett med lösa ringar jag i dagsläget skulle sätta i en hästmun, smart lösning och dessutom snyggt.

Det jag gillar absolut bäst med dem är dock designen på de tredelade betten, där mittendelen är så liten så att de yttre delarna kan vara längre - inga brytpunkter på lanerna! Det är annars ett problem med tredelade bett, åtminstone i mindre storlekar, så jag är skitglad över att någon tillverkare faktiskt gjort något för att undvika det problemet. Dessutom är priserna fullt vettiga (Bomber är ju lite dyrare då de är handgjorda).
 

Liknande trådar

Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 092
Senast: Fazeem
·
Utrustning Kan vi inte ha en bettråd där vi kan diskutera olika bett? Jag tycker det är kul med olika bett och deras inverkan och gillar att testa...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 946
Senast: Gimlan
·
Utrustning Hästen är pigg fräsch, i bra kondition och jag har alldeles för dålig broms i terrängen 😅 I dressyren och banhoppningen rider jag på...
Svar
16
· Visningar
1 881
Senast: Aconite
·
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 158
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp