Vad har ni för bett?

Jag rider på Novabett och rakt eggbett, samt hackamore.
Varierar mellan de olika på tandläkarens inrådan, novabettet fungerar hästen bäst på, men får inte tävla på det så rider på eggbettet också, för att jag vill ha något som funkar på tävling också.
Brukar mest rida på hackamoret när jag rider ut och rider lite slappare (väldigt mycket långa tyglar typ).
Just ja, glömde tillägga. Rider på rakt för det verkar fungera bäst för hästen, då när jag provat tvådelat och tredelat har tungan åkt över betten, men aldrig på de raka.
 
Rider min fjording med ett helt vanligt tvådelat bett med lösa ringar. Har ett tredelat att byta till men han har funkat bra med tvådelat så jag har inte ens tänkt på att pröva det.. Han är inte orolig i munnen, lagom framåt så behöver inte ta speciellt mycket i tyglarna heller då han lyssnar bra på sitsen också. Han verkar vara nöjd med sitt tvådelade, han har lite "läppstift" när man ridit klart och det är ju en bra grej, inget överdrivet skum eller tuggande/gapande heller.
 
Det jag gillar absolut bäst med dem är dock designen på de tredelade betten, där mittendelen är så liten så att de yttre delarna kan vara längre - inga brytpunkter på lanerna!.

Det här låter väldigt intressant, menar du att det är bomber, stübben eller båda som har den här utformningen? :)
 
Jag gillar överhuvudtaget inte tredelat snaffle men om hästen hellre skulle vilja ha det skulle den få det (har dock inte hänt hittills). Rider på delad babystång , rak sweetiron stång med låg port, hackamore eller tvådelat snaffle. Har även en rakt anatomiskt utformad bett med vanliga ringar som är extra tyngd i. Har inte testat det än men ser fram emot att göra det!
Edit: Är inom westernvärlden om någon undrar över alla stänger.
 
Jag var på en föreläsning om bett i förra veckan. Där väcktes frågan om huruvida man bör variera bett på hästen, och inte alltid rida med samma. Nu var den som höll i föreläsningen starkt kopplad till en särskild produkt (Sprenger), och givetvis färgar det av på det hen säger eftersom hen vill sälja just den produkten. Men hen betonade att om hen själv hade valt hade hen hellre valt ett lite dyrare bett som är bra för hästen, jämfört med att rida på flera olika, fast billigare, alternativ.

Så ja, vad rider ni på för bett? Och varför? Varierar ni?
Jag har ett tjockare tvådelat tränsbett, och ett lite smalare tredelat som jag försöker variera på. Ponny utan komplikationer i munnen, är absolut inte hård eller har problem med att få stopp på henne. Upplever att hästen trivs bättre på det tredelade, och rider därför mest med det. Samtidigt väcktes ju, så klart, tanken på att om Sprenger är bäst för hästen, så snålar jag ju gärna lite för att ha råd att köpa ett sånt. Om ni tycker att ett liknande bett är det optimala, varierar ni fortfarande? Och i så fall med vad? En tanke jag fick var att i så fall variera med ett riktigt mjukt (typ Novabett), eftersom hästen är så pass "enkel" i munnen/inte behöver några skarpa historier för att lyckas hålla tillbaka henne?
Totalt OT
Grattis på födelsedagen!
ina_dance5.gif
 
När vi rider ut rider jag oftast på ett tredelat med d-ringar eller ett tvådelat med lösa ringar.
Vid träning på ridbana/ridhus och tävling rider jag på en correction stång med medium port.

Min häst är väldigt trevlig i munnen på alla bett :)
 
Rider oftast på ett oledat med fasta ringar (ett tungt) men vi varierar oss lite. Känns hon extra taggad så brukar jag ta ett tredelat (sprenger, har tre olika) med oftast fasta ringar.
 
Växlar för det mesta mellan sprenger kk ultra och rakt gummibett. Har även vanliga tredelade, tredelat äggbett och tredelat lock up. Min häst är mjuk och känslig i munnen och funkar bra på alla sorters tränsbett förutom smala och tvådelade, det tycker han är för skarpt. Tycker bäst om sprenger bettet så visst kan det vara så att dyrast är bäst. Gummibett använder jag mest i skogen. De hänger på olika träns, jag byter inte för att byta bett. Tror inte det är nödvändigt om man rider med mjuk hand men tänker att det skadar ju inte med lite omväxling.

Rider på kandar någon gång ibland och har då en neue schule stång med låg bred tungfrihet och lite framåtvinklad mundel. Vanlig tredelad bridong.
 
Enligt tandläkaren som var ute för ett par veckor sedan så har min häst en väldigt fin mun och tandstatus, vilket var väldigt skönt att höra. Särskilt med tanke på att hon kan vara ganska "stum" i handen. Nu får jag nog erkänna att det har mer med mig att göra än något annat:angel: Med andra ord, behöver verkligen rida mer dressyr! :o:angel:

Hur som helst, jag rider mestadels på ett gummiklätt tredelat bett med fasta ringar. Vilket hon verkar trivas fint på. Vid uteritt med lite mer fart kör jag oftast på jaktkandar på grund av att hon gärna taggar till en del och jag vill kunna få stopp på henne. Det kan hända att en hel del av det är psykologiskt för mig. Men eftersom jag nästan bara rider på långa tyglar och bettet är utprovat så känns det lugnt att rida på såpass skarpt bett. Bettlöst har hon förlorat privilegiet för på obestämd tid efter en incident då hon vägrade stanna på vad som kändes som flera kilometer av galopp. :nailbiting: Men tanken är väl att börja testa det igen, under kontrollerade former!

Så kontentan av det hela.. Oftast tredelat gummiklätt globus med fasta ringar. I andra hand rakt med fasta ringar. Sen jaktkandar. Jag använder även ibland ett tredelat med parerstänger, men det är sällan. Det var mer en period då hon tyckte det var skoj att göra en stilig piruett och gå hem under ridturerna :angel: Det har hon dock slutat med nu så det behövs inte av den anledningen.
Försöker anpassa efter situation helt enkelt :)
 
Så ja, vad rider ni på för bett? Och varför? Varierar ni?
Kandaret: Sprenger Bemelmanstång och Sprenger KK Ultra bridong.
Hopptränset: Sprenger RS Dynamic eggbett, tredelat
Dressyrtränset: Sprenger Novocontact, tredelat
Uteritt / terräng: Gummiklätt oledat babypelham

Jag vill ha olika bett för variationen, och hästen har fått prova och välja själv.
 
Min häst är väldigt tydlig med vad han gillar och inte. 3-delade går fetbort, testat en hög av olika modeller men han blir antingen stark eller slår med huvudet och "tjafsig".
2-delat är hans melodi så nu rider jag på ett 2-delat bomber med lock up och fasta ringar, var dyrt men hästen älskar det så då är det värt det. Varvar med ett enkelt 2-delat med fasta ringar från Börjes.
Vill testa Nova, men har inte hittat tillräcklig storlek :meh: Andra raka bett har han ratat totalt.

Var på en tömkörningskurs med A. Eriksson i våras som gled över och blev en spontan föreläsning om bett. Mycket intressant!
 
Min häst har en knepig mun och är väldigt tydlig med när hon inte gillar ett bett. Det som funkat bäst har varit rakt gummi, tvådelat smalt i sötmalm och vanligt tredelat. Jag tror att smalt i sötmalm och tredelat skulle kunna falla henne i smaken, så nu har jag faktiskt beställt ett bomber till henne och håller tummarna för att jag har rätt, annars är det ju 700 spänn rakt i sjön... Näst på tur är annars Stübben golden wings tror jag, det som @Hedinn skrev om kortare mittstycke låter ju väldigt smart. Sprenger har jag känt på i butik men tror att de är för tjocka och tunga för att passa min häst. Gummiklätt babypelham har jag också funderat på att testa, som hopp-och lek-bett med extra tygel som nödbroms.
 
Jag rider helst på D-bett och det verkar hästarna även uppskatta.Annars tunt tvådelat.Provat tredelat till och från men får aldrig en bra känsla på det bettet och en del hästar blir nypta invändigt
 
Min häst är otroligt känslig i munnen men samtidigt otroligt snäll så jag rider på ett enkelt novabett och försöker variera med ett bettlöst träns. Detta eftersom jag vill kunna variera honom i munnen och ridningen men jag vet inga bett som är "snällare" än novabett som jag kan variera med.
 
Jag rider oftast på ett vanligt 3-delat bett med lösa ringar. Har hackamore ibland om vi bara ska lulla runt i skogen. På töm använder jag ett rakt tränsbett med lösa ringar. Hästen gillar bett med lite tyngd i men annars så behövs inget märkvärdigt. Hon har aldrig haft några problem i munnen och blir aldrig stark.
 

Liknande trådar

Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 092
Senast: Fazeem
·
Utrustning Kan vi inte ha en bettråd där vi kan diskutera olika bett? Jag tycker det är kul med olika bett och deras inverkan och gillar att testa...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 947
Senast: Gimlan
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 626
Senast: Juli0a
·
Utrustning Hästen är pigg fräsch, i bra kondition och jag har alldeles för dålig broms i terrängen 😅 I dressyren och banhoppningen rider jag på...
Svar
16
· Visningar
1 881
Senast: Aconite
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • 🥂 VALBORG 🍾
  • Barn och djur

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp