Bukefalos 28 år!

Vad har ni för erfarnehter av Tollare?

Ceta

Trådstartare
Nu är jag ju inte i hundköpartagen riktigt än, men drömma kan man alltid göra ;)

En vän till mig som har stor hunderfarenhet svarade på frågan "Vilken ras tror du skulle passa mig?" Tollare (Nova Scotian Duck Tolling Retriever) :)

Tycker det är en mycket vacker ras, och spontant tycker jag det vekrar som en hund som skulle kunna passa mig mycket bra. Men, jag har vid närmare eftertanke inte träffat så många. Så vad tror ni? Har ni stött på någon? Kanske finns det tom någon som har en?

Det jag vill ha, när det väl är dags är:

Medelstor hund till sällskap promenader och träning. Tänker i första hand vardagslydnad och agility då det verkat kul det lilla jag testat, men är inte omöjlig till att testa spår eller annat när jag väl hamnar där.
Det skall helst vara en medelstor hund som går att få med sig relativt enkelt. Inte för mycket pälsvård. Helst inte för "svårt" psyke, och gärna en hund som gillar att hitta på saker (tillsammans med mig ;))

Har bara haft hund som barn, men träffar och tränar delvis hundar hos extrafamiljen. Har genom dem även stort stöd från mycket hundvana människor.

Vad tänker ni?
 
Sv: Vad har ni för erfarnehter av Tollare?

Jag tror att om du har en vän med stor erfarenhet av hundar, så kan nog hon svara på vad som passar dig bättre än vad vi på forumet kan.

Jag skulle spontant säga att en Tollare är en väldigt aktiveringskrävande ras och om man har funderingar på en sådan så ska man vara medveten om att man måste jobba aktivt för att ge den det liv den förtjänar.

Kanske kommer ditt intresse för bruks eller lydnad (eller andra hundsporter där hunden aktiveras) öka när du väl får hunden. Annars är ju agility en bra aktiveringsform om det passar hundens psyke.

Jag skulle nog mest fundera över om jag vill ha en "sällskapshund" eller tävlingshund.
Känns onödigt att köpa en Ferrari om man ska ha en bil fram och tillbaka till jobbet.
Det finns väldigt många "lagom"-raser som passar utmärkt som sällskapshundar som fungerar för långa promenader och agility utan sikte på Elitklass.

Men som sagt, din vän känner dig och skulle förhoppningsvis inte rekommendera en ras som du inte skulle "klara av". Så då gissar jag att dina ambitioner finns där och då kanske en Tollare är rätt hundras för dig.
 
Sv: Vad har ni för erfarnehter av Tollare?

Jag har själv en aktiv ras med mycket energi, men jag skulle aldrig orka med en tollare.
De som jag har träffat har varit väldigt jobbiga, med låg stresströskel och väldigt "hyper". Jag vet dock att det finns andra, lite lugnare varianter också.
Om du bestämmer dig för tollare - väl uppfödare och kull med extrem noggrannhet.
 
Sv: Vad har ni för erfarnehter av Tollare?

båda två: Tack för era svar!

Har förstått att det är en ras som behöver mycket mentla och fysisk aktivering, men hade inte riktigt fått de intrycken ni visar. När hundköpartankarna går mer mot genomförande och Tollare fortfarande finns kvar i tankarna så komemr jag givetvis se till att träffa massor av individer och även vara mycket noggrann gällande uppfödare om det nu blir så.

Vad hade ni trott skulle kunna passa mig bättre? Jag vill gärna ha just en aktiv hund som gillar att arbeta, men samtidigt skall den helst inte bli tokig av en lite softare dag då och då, då jag emellanåt har väldigt ont i kroppen...
 
Sv: Vad har ni för erfarnehter av Tollare?

HeleneK skrev väldigt bra, det är svårt att sitta på internet och säga om en ras skulle passa eller inte. Har din vän mycket hundkunskaper kan hen säkert säga bättre vad som skulle passa dig.

Men av vad du skrivit så skulle jag nog vara lite fundersam till att köpa en tollare. Det är ju en väldigt energisk jakthund som kräver väldigt mycket. En välaktiverad (och mentalt bra) tollare är ju jättebra som sällskapshund, men får de inte vad de kräver kan de (som alla andra arbetshundar) bli helt nippriga.

Av det du har skrivit, så skulle jag i första hand kolla på grupp 9 (sällskapshundar) eller vissa raser ur grupp 2 (schnauzer, pincher, molosser, bergs - samt sennenhundar). Det finns många jättebra, trevliga, aktiva raser där som hänger med på ALLT man vill men som inte flyger i taket om de inte får 5 timmars arbete varje dag.

Jag känner personligen att många (nu säger jag inte att du är sån) ratar ex grupp 9 för att det känns... vet inte, mindre fräckt?.... att ha en hund ur sällskapshundsgruppen än en hund ur ex vallhunds/jakthundsgrupperna.

Min personliga åsikt är att en vall/jakt/brukshund köper man om man är säker på att man är intresserad av att aktivera hunden så mycket som den kräver, ex om man haft en hund innan men känner att man "vill mer än hunden", inte om man inte vet hur mycket/om man vill hålla på mängder med hundträning. (återigen, säger INTE att du är sån TS utan det är bara en reflektion jag gjort efter många år i hundvärlden)

Sen skrev du "medelstor", vad är medelstor för dig? Skulle vara lättare om det blev än mer specificerade önskemål om mentalitet, personlighet, pälstyp, storlek osv :)

Två raser jag tänker på som skulle kunna passa:
Kromfohrländer
Schnauzer
 
Sv: Vad har ni för erfarnehter av Tollare?

Kolla på rasgrupp nio rent generellt, om du vill ha en sällskapshund.

Men jag tänker mellanpudel just nu. Små, käcka, sover ena dagen, springer agility eller tränar sök nästa dag. Föriga, fäller inte, behändig storlek. Har du värk ska du heller inte ha en stabbig hund som kan hänga sig i kopplet, utan en nättare variant.
 
Sv: Vad har ni för erfarnehter av Tollare?

Tack för ditt svar :)

Tar absolut inte illa upp, vill ju vara säker på att jag vet vad jag ger mig in på! När det väl blir dags så vet jag ju säkert mer av vad jag kan erbjuda en hund i tid och resurser :)

Gällande vad för typ av hund å gillar jag glada hundar, inte för svåra mentalt, men med stor arbetslust. Helst inte en för liten hund typ dvärgpudel/chiuaua etc. då jag hade varit alldeles för rädd att trampa på dem :p Och inte för stor, så att man inte kan ha någonting annat än dem i bagaget på bilen (passar en Irländsk varghund för tillfället ;))
Den skall helst inte kräva allt för mycket pälsvård, men det gör inte så mycket om de fäller. Vill gärna ha en med mjuk päs (tänk retriever).

När jag var liten hade vi Bearded collie, så dem är jag med förtjust i, men där kräver ju pälsvården lite mer. Plus att jag har föstått att man skall vara mycket noga när man väljer uppfödare även där!
 
Sv: Vad har ni för erfarnehter av Tollare?

Skall kolla där!

Pudel gillar jag helt ok till karaktären, men tyvärr måste även utseendet klicka för mig, och där passar inte pudeln in.
Sen gällande min värk så hindras jag nog inte direkt av en "stark" hund, men bara det att jag kanske inte klarar flera timmars promenad just varje dag.
 
Sv: Vad har ni för erfarnehter av Tollare?

Skall kolla där!

Pudel gillar jag helt ok till karaktären, men tyvärr måste även utseendet klicka för mig, och där passar inte pudeln in.
Sen gällande min värk så hindras jag nog inte direkt av en "stark" hund, men bara det att jag kanske inte klarar flera timmars promenad just varje dag.


Utseendet beror på ju klippningen. :D Ska leta upp sköldpaddepudeln och lägga in här, ser så vansinnigt rolig ut hundstackarn... :rofl:

Men har du tittat på de andra vattenapportörerna då? Golden och labbe - ej individer från jaktlinjer - är käcka allaktivitetshundar som vanligen pallar lugna dagar emellanåt utan att klaga.
 
Sv: Vad har ni för erfarnehter av Tollare?

Jösses vilket jobb de har lagt ner!!!:eek: hoppas de lägger ner lika mycket tid på att vara hundägre som konstnärer?

/LL
 
Sv: Vad har ni för erfarnehter av Tollare?

Haha, fast jag tänker mycket på pälstypen med :p

Labben gillar jag inte jätte mycket, men tittar lite på både flat och Golden :)
 
Sv: Vad har ni för erfarnehter av Tollare?

Haha, fast jag tänker mycket på pälstypen med :p

Labben gillar jag inte jätte mycket, men tittar lite på både flat och Golden :)

Spontant - passar inte Tollare passar inte heller Golden eller Flat. Golden är extremt uppdelad som ras ( Något jag inte stödjer alls, det är en jakthund punkt slut) och nog finns det säkert både en Flat och en
golden som passar dig, MEN - letar man efter en lugnare Labbe, golden eller flat får man kolla på utställningsavlade. Och börjar msn rota på den sidan av raserna finns det mycket, mycket, mycket skräp. Uppfödare som skiter i hälsa och framför allt mentalitet vilket ger (Särskilt gällande Flatten) stressade, flamsiga, klumpiga hundar som har mer energi och nerver än vad hunden eller ägaren klarar av att balansera.

Jag råder ingen, någonsin, att köpa en retriever om man inte ska ha en till jakt och/eller aktiv träning och tävling. Möjligtvis Curly Coated Retriever som till naturen är en mycket lugn hund. Men den kräver ändå mycket motion och en hel del träning.
 
Sv: Vad har ni för erfarnehter av Tollare?

Man brukar säga att Tollare är retriverns motsvarighet till Border Collie.
De behöver få jobba! Många Tollare blir lätt nervösa och de hittar på hyss om de inte får tillräcklig med aktivering. Brister aktiveringen, blir det ingen rolig hund att ha hemma och framför allt leder det till en hund som inte mår bra.

Har en kollega som har 2 Tollare. Hon spårtränar och är ute i skogen och jobbar med sina hundar flera timmar om dagen dagligen.

Jag tycker (ut efter vad du beskriver) att din tänkta aktivering låter för lite för en sådan ras, och tyvärr skulle inte jag rekommendera en flat heller. Även flatten är en mycket aktiv ras. Flataveln har dessutom spårat ur rätt rejält tyvärr.

Själv har jag och sambon precis köpt en Bearded Collie-valp. Har liksom du tänkt mig vardagslydnad och troligen komma igång med agility. Hunden kommer följa med oss på allt vi hittar på och det är en beardis perfekt för :bump: (Har haft 2 stycken beardisar förut)
 
Sv: Vad har ni för erfarnehter av Tollare?

tack för svaret!

Kul med någon som har Berdisar med :love: Då låter det som att jag kanske borde tänka mer åt det hållet igen iaf :) Skulle jag sen, som någon skrev det, arbeta mer än hunden vill, så kan jag ju tänka en aktivare ras (typ tollare) vara en andra-hund :idea:

squarepants: Tack för svaret!
 
Sv: Vad har ni för erfarnehter av Tollare?

Eller dp. De flesta ledarhundar (labbe) kommer från dp-linjer, några ur jaktlinjer. Jag kan inte golden så bra så jag kanske inte ska jämföra direkt - men labbe kan man hitta friska och fräscha från dp-linjer, där de bara inte har lika mycket driv som de arbetande hundarna måste ha. Om inte annat så är det vanligen flera ur ledarhundskullarna som inte går igenom slutproven, men passar fint som aktiva sällskapshundar. I övrigt håller jag med!

Ursäkta TS för lite OT, bara en allmän reflektion. :)
 
Sv: Vad har ni för erfarnehter av Tollare?

Labradoodle kanske? :idea:

"De beskrivs som självsäkra, klyftiga, kärvänliga, levnadsglada, lojala, tillgivna, glada, sociala, vänliga, roliga, hängivna och en hund med stor känsla för intuition, gott självförtroende vilket innebär att den har mycket långt till att visa någon ageressivitet."
 
Sv: Vad har ni för erfarnehter av Tollare?

ingen fara alls :) Men blir nyfiken över vad "dp-linjer" betyder?


flurran: Den ende jag sett var apsöt :love: Men jag har lite inbyggt emot "korsningsraser" ;) Även om jag vet att alla raser korsats fram från början...
 
Sv: Vad har ni för erfarnehter av Tollare?

fast vid närmare eftertanke var det inte en labradoodle de hade, utan en cocoopu :p
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
3 126
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 159
Senast: DeCloe
·
Hundavel & Ras Hej! Vilka hundraser hade ni övervägt om ni haft följande önskemål: * hög sannolikhet att hunden ska ha vad som krävs för att kunna...
2
Svar
33
· Visningar
4 442
Senast: AnneB
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 905
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp