Bukefalos 28 år!

Vad har ni för erfarnehter av Tollare?

Sv: Vad har ni för erfarnehter av Tollare?

dual purpose

Labbe finns i tre varianter; utställning, dp, och jakt.

Som med de flesta raser är det lämpligt att avla på hundar som kan och ska arbeta, då avlar man på mentalt och fysiskt friska individer. Utställningsvarianterna har (vanligen med rätta) ett dåligt rykte i brukssammanhang.
 
Sv: Vad har ni för erfarnehter av Tollare?

ahaaa :idea: Då är jag med :)

Jo, har väl förstått att som bruksare (jag är ju mer det än utställare iaf ;)) skall man inte gå på utställningslinjer :p
 
Sv: Vad har ni för erfarnehter av Tollare?

Haha! Labradoodles-valpar är också sjukt söta dock :D

Sen tror jag inte man ska vara emot alla korsningsraser sådär av princip, gäller ju dock att hitta en vettig uppfödare inom rasen och inte någon "blocketparning*" :p



* Blocketparning = Någon som har en hund (utan meriter eller bra stamtavla osv osv ... men den är ju så söt och snäll) som söker en annan hund (ras spelar ingen roll) att para den med. För söt hund + söt hund måste ju bli massa söta hundar :idea:
 
Sv: Vad har ni för erfarnehter av Tollare?

ahaaa :idea: Då är jag med :)

Jo, har väl förstått att som bruksare (jag är ju mer det än utställare iaf ;)) skall man inte gå på utställningslinjer :p


Nej, men även om man varken ställer ut eller tränar så vill man ju ha en frisk och stabil hund. Inte en med massa nedärvda rädslor och sjukdomar.

Så hitta en kennel som fokuserar på användbarhet.
 
Sv: Vad har ni för erfarnehter av Tollare?

haha, det kan jag tänka mig!

jo, så får man väl tänka....

Lager: Helt klart!
 
Sv: Vad har ni för erfarnehter av Tollare?

Har du kollat lite på spaniel-raserna? Om du gillar retrievrar så kanske någon form av spaniel skulle kunna fungera bättre? Själv har jag tittat en del på welsh springer spaniel eftersom jag gillar deras mentalitet, storlek och de verkar vara en rätt lagom hund. Det som får mig att tveka är hälsan men det finns antagligen bättre och sämre uppfödare där med.

Så ja, utifrån det du skriver tror jag att welshar men även amrisar ev skulle kunna vara ett bra alternativ. Jag är inte helt hundra, men funderar på om inte en lagotto skulle kunna passa bra in på det du letar efter :)
 
Sv: Vad har ni för erfarnehter av Tollare?

har alltid tänkt att de är "för små" men samtidigt kanske jag borde tänka om även där...

Tack för fler raser att kolla upp :)
 
Sv: Vad har ni för erfarnehter av Tollare?

När jag var liten hade vi Bearded collie, så dem är jag med förtjust i, men där kräver ju pälsvården lite mer. Plus att jag har föstått att man skall vara mycket noga när man väljer uppfödare även där!

Klart du ska ha en beardis ;-) tycker faktiskt att den passar in på det du beskriver. Men det vet du nog själv när du ju haft en. Ja, man måste vara noga när man väljer uppfödare, men jag upplever det så att många är mycket mer noggranna nu för tiden och väljer bort avelsdjur med låg stresströskel och rädslor. Har haft rasen i 15 år och har nyss köpt valp. Så jag har letat runt bland kennlar och pratade med många uppfödare under vägen. Har en jättetrevlig, nyfiken och orädd valp på drygt 5 månader här hemma :)

Pälsen kräver sitt, men inte extremt på något sett! Unghundspälsen får borstas 1-2 ggr i veckan, men sedan räcker det med en genomborstning var tredje vecka. Ju mindre man borstar, desto finare päls. Bäst är om man känner igenom hunden efter tovor under den dagliga mysstunden/visiteringen. Det tar inte lång tid alls och är tovorna borta så går genomborstningen på 10 min.

Men jag tror att många raser passar dina krav :)
 
Sv: Vad har ni för erfarnehter av Tollare?

ååååh, va glad jag blev nu :D

Minns faktiskt att du är Beardian :D

Bra info om pälsen! Jag var så pass liten när vi hade hunden (han dog 14 år gammal när jag var 9-10 år) och mina föräldrar var inte så bra på det där med pälsvård ;) De kortklippte honom när han blev för tovig :angel:

Det är inte så att du bor i närheten av mig? Det hade varit mysigt att pussa beardisvalp :angel:
 
Sv: Vad har ni för erfarnehter av Tollare?

oooh, det hade ju varit jättemysigt! :)
 
Sv: Vad har ni för erfarnehter av Tollare?

Skall kolla där!

Pudel gillar jag helt ok till karaktären, men tyvärr måste även utseendet klicka för mig, och där passar inte pudeln in.
Sen gällande min värk så hindras jag nog inte direkt av en "stark" hund, men bara det att jag kanske inte klarar flera timmars promenad just varje dag.

Pudeln kan man ju håll i kort sportklippning och variera pälslängden på huvudet, varför inte så här? :D
Kotte080310-1.jpg


Mellanpudel tror jag skulle passa dig bättre än tollaren, rent spontant efter minimal information. Tollaren verkar ganska krävande.

Jag har tre golden, utställningstyp, DP-typ och jaktgolden. Det som är gemensamt för dem alla är att de behöver mycket motion dagligen och använda nosen. Inte så där ultimata för agility just men alla kan prova för skojs skull.
Majoriteten av goldenägare jag känner motionerar sina hundar ganska mycket så fundera på om det är något du har möjlighet till.
 
Sv: Vad har ni för erfarnehter av Tollare?

Fast både lagotton och welshen är ju i ungefär samma storlek som tollaren, så om du inte faller för en beardis kan det kanske vara värt att kolla på dom :)
 
Sv: Vad har ni för erfarnehter av Tollare?

Jag har en 8-månaders Welsh springer, och har tidigare haft Engelsk springer, som är lite större, tyngre och mer pälsad. Tycker båda raserna är helt fantastiskt trevliga - vackra, livliga, uppmärksamma, glada, och på något konstigt sätt "naturlydiga", trots att de har så mycket motor. (Beror kanske på den inbyggda följsamheten hos de flesta spaniels).

Det jag inte riktigt känner igen i ditt svar är att Welshen skulle ha hälsoproblem, jag upplever den som en huvudsakligen naturlig och frisk ras som inte har avlats sönder för utställning - en av de få jaktraser som inte är uppdelad i en jakt- och en utställningsvariant. (Därmed inte sagt att det inte finns ärftliga sjukdomar i rasen, föräldradjuren bör förstås vara både HD-röntgade och ögonlysta. Men vilka raser är helt utan ärftliga fel)?

Dock bör man ha i minnet att både WSS och ESS är jaktraser, och därmed ofta har stark jaktdrift, som behöver hållas i schack med tidig träning. Men det gäller ju i så fall även Tollaren.

Fast Beardisar är ju underbara hundar också! Det var en av de raser jag funderade mest på innan jag hittade springrarna, men för min del föll det på pälsen, som jag tycker är väl extrem.
 
Sv: Vad har ni för erfarnehter av Tollare?

kl

Men gällande Beardis då, hur stor är vall-behovet hos dem? Det är ju en vall-ras ursprungligen, men det är väl inte såå många som har dem till det nu? Mår de dåligt av att inte få valla (likt många jakthundar mår dåligt om de inte får jaga)?

Vi hade ju en när jag var liten, och kan inte minnas att jag såg mycket vall i honom. Möjlighen att han vallade ihop familjen, men han var ju rätt gammal när jag "lärde känna honom" så det var nog väldigt lugnt då...
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
3 126
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 158
Senast: DeCloe
·
Hundavel & Ras Hej! Vilka hundraser hade ni övervägt om ni haft följande önskemål: * hög sannolikhet att hunden ska ha vad som krävs för att kunna...
2
Svar
33
· Visningar
4 442
Senast: AnneB
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 905
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp