Bukefalos 28 år!

Vad har ni för skor/skoning på era hästar?

J

julia_v

Jag funderar lite på detta med skoning av ridhästar,
inom travet har man ju en massa för sig och skor hästarna
mera induviduellt, men våra ridhästar vad har de för skor?

Ni som har hopphästar har ni något speciellt på deras fötter?
tex sulor, dubbla tåkappor?
eller något annat ?

Vore intressant att höra hur era hästar har det med fötterna..

MVH julia
 
Häst som bara promenadrids. Vanliga skor med enkel tåkappa. Fyrahåls på vintern och tvåhåls sommartid. Har även haft guldskor vintertid, men i år fick det bli vanliga skor med vanliga brodd då jag ej hann iväg och köpa guldskor innan det var dags att sko om.
 
Hoppning och dressyr.
Har vanliga skor med fyra hål för broddar... på vintern har jag även snösulor så att hon inte ska gå med styltor i hagen och vricka sig..
 
Mina hästar har olika skor beronde på vad de skall användas till. Just nu har Valacken de tunnaste/smalaste travskorna i järn med 6 broddar. Han skall snart starta och ev, byter jag skor innan loppet men med dessa han har nu så kan han både ridas och köras, även i provlopp. Stoet har den största(bredaste/tjockaste) modellen av travskor med 6 broddar, hon rids och körs för att kunna kvala i vår.
I sommras gick hon barfota och han med tunga falsade ridskor eftersom hon bara reds lugnt på mjukt underlag och han tränades mycket på grusvägar och travskorna räcker inte lika länge.
 
Tåriktat fram,sidokappor bak, endast låga traktbrodd, internationell standard! Dressyrvallack. :cool:
 
Har en islandshäst som rids ordentligt 5 dagar/vecka och tävlas på klubbtävlingar 5-6 gånger per år, samt rids på långturer då och då.

Skodd runt om med "vanliga" 8 mm järnskor, enkel tåkappa, två broddhål per sko (men funderar på fyra broddhål och snösulor vid nästa skoning).

Inom "islandshästvärlden" funderas det generellt ganska mycket på skoning och skoningens påverkan på gångarterna. Exempelvis kan man få en passtaktig tölt renare genom att sätta tyngre skor fram, och en travtaktig tölt renare genom att sätta tyngre skor bak. Längden på tån har också betydelse för takten genom att förenkla eller försvåra överrullningen.

Jag har dock bestämt mig för att låta min hovslagare sko efter eget huvud, och har uttryckligen bett honom att sko på ett sätt som är så bra som möjligt för HÄSTEN och hästens hållbarhet. Vill jag sedan (tillfälligt) använda mig av några "takthjälpmedel" när jag tränar, kan jag använda ett par tunga boots. Det tycker jag dessutom ger bättre effekt, eftersom hästen då inte har dem hela tiden och "vänjer sig".

Både jag och min hovslagare är ganska kritiska till att laborera med skor och vinklar för att påverka hästens gångarter - det är helt enkelt bättre att lära sig rida!!! Felaktiga vinklar sliter ju oerhört på t.ex. kotlederna och kan ge problem med hältor och kortare "hållbarhetstid" för hästen.

Även travet laborerar ju en del med balansering, men då skall man komma ihåg att en travhäst inte behöver bära upp ryttarens vikt, vilket ställer högre krav på korrekta vinklar etc. eftersom belastningen blir större.
 
Fjording som promenadrids/körs.
Järnskor året om med enkel tåkappa och 4 broddar på vintern och obroddat på sommaren. Har hela sulor efter rek. av veterinär då hon har känslig stråle och sula. Men skos ett par ggr per år utan för att lufta hoven.

Varmblod som tränas och tävlas i distans.
Järnskor med enkel tåkappa och 4 broddar på varje under vintern. Brukar försöka att ha 2 broddat(i trakterna) i den mån det går. Snösulor på vintern.
På sommaren har hon förstärkta guld skor med enkel tåkappa och utan brodd. Ev hela sulor beroende på vart vi ska täval osv.
 
ska ha så kallade flappskor fram med vanliga travskor...mycket bra för benen och hovarna. Sen bak har han 6 broddars guldskor..travskor.
Detta har han just nu i träning. Rids mest nu.
I lopp är det olika beroende på hur banan är.
 
Det är YTTERST ovanligt att man har något annat än vanliga 8 mm ridskor på ridhästar, oavsett om det hoppar grand prix, tävlar högsta nivå i fälttävlan, krumeluttar grand prix dressyr eller bara promenadrids (eller allt där mellan).
Möjligen har man sulor på sulömma hästar, PG av någon anledning eller kanske tåsidokappor nånstans, men variationen är oändligt liten ändå.

Jag diskuterade detta med en travtränare en gång och han nästan idiotförklarade MIG för att jag berättade att det ÄR på detta viset. Han var ÖVERTYGAD om att de hästar som tävlar på högst nivå måste ha diverse olika skoningar. Men det ÄR faktiskt så att ridhästar skos oerhört konservativt, dvs med LITEN variation.

Mina egna halvblod skos med vanliga 8 mm ridskor (ibland 10 mm fram på hingsten) med TÅkappor (tåsidokappor använder jag itne om det inte finns VÄLDIGT goda skäl till det, tycker det är skit...). Inga krusiduller utan bara detta. Vintertid även snösulor och 4 broddar/sko.
Ponnytravarna går med 6 mm släta järnskor.
 
Jag har 10 mm skor på min häst - och dem sliter han ut under en skoningsperiod.
Dessutom har jag äggskor bak - det är dyrt eftersom att min hovslagare måste tillverka dem - men värt det.
Hästen går mycket bättre med äggskorna, hela bakdelen blir stadigare och han böjer bättre på haserna.
Jag tävlar hoppning och fick rådet med äggskor av veterinären. Jag kommer inte byta tillbaka, även om det svider i plånboken
 
Kanske Ameo blir den första att bräcka muren då :D
Jag tycker det verkar vansinningt med så tunga eländiga skor..jag menar....skorna är ju det som är BILLIGAST..ett par 15x6 eller 18x6 håller ju ett tag dom med(en skoningsperiod)
Vi jagar ju sekunder med våran skoning..iofs är det ju ett precisionsarbete hästarna utför egentligen, men det är lika mycket för hållbarheten...ju tyngre skor, ju lättare ledinflammationer..men det tar ju tid för förändringar :rofl:
Ta bara galoppen, när den började sändas på TV tillsammans med travet...då hade spår INGEN BETYDELSE :crazy: :crazy: Det spelade alltså ingen roll om du låg i 4:e spår i kurvorna...för det hade ingen Betydelse :confused: :confused:Idag rids mera spårsnålt och jockeyerna sparar sina hästar mer och är inte ute och flänger i spåren längre...det tror jag dom har att tacka travet för....varje kurva är extra meter...även om det är lite mer extra för travaren än galoppören....men dock blir det längre att springa.
 
Barfota och det kommer troligen så förbli. Nästa steg är Hippogrip om det behövs.

Vill ha kvar hovens naturliga funktion så gott det går.
 
Mitt sto har valiga skor runt om, sulor fram och på vintern
fyra broddar i varje fot. :smirk:
 
Min polla har vanliga ridskor nu på vintern o när hon inte tävlas. När vi tränar o tävlar har hon pg beslag.
 
Ringskor på alla fyra benen och med 4 broddhål året om. Blev rekomenderad av min vetrinär att ha sånna skor eftersom min häst är så tung som han e.. Tyckte att detta skulle stabilisera hoven bättre.
 
Kanske Ameo blir den första att bräcka muren då :D
Jag tycker det verkar vansinningt med så tunga eländiga skor..
Faktum är att många ridhästar fungerar BÄTTRE med tunga skor än med lätta, för att man vill ha "fina benlyft" hos dem.
Sen, TYVÄRR måste jag säja :crazy:, är jag inte sådär värst kunnig på annat än ridskoningar, så det lär nog fortsätta bli vanliga ridskor här så länge inget annat verkar behövas...
NÅN gång ska jag lära mig mer om travskornas olika funktioner (vi gick inte igenm det särskilt mycket på utbildningen, man behöver nästan jobba hos en skicklig travtränare för att få den inblicken) och kanske kunna börja använda dem. Men det blir den där dagen när jag inte har något annat för mig... :p
 
Hej! Själv har jag MKT god erfarenhet av att ha vanliga "dojjor" på kusen sommartid (dubbla tåkappor på ena kusen som har ett enormt övertramp och trampade av sej skorna titt som tätt, men med dubbla kappor blev det bättre - de sitter bätre och lite mer "knix" från hovis - INGET fel på honom f.ö.!). Men vintertid tycker jag att det finns inget bättre än "travfolkets guldskor"...dvs. de skorna som har 8 st små, fasta brodd i var sko! De gör ingen skada vid en ev. spark - inte mer än en vanlig sko...och de är super då de även gör verkan i hagen när det är halt osv.! Har numera haft dessa "dubbdäck" vintertid i ca 5 år (+ snösula) och har aldrig varit med om någon skada på andra hästar, och ingen skadad häst!!! Ett litet inlägg från mej bara...alla tycker vi olika, annars vore det väl konstigt!!!!!! Sköt om er alla! ;)
 
Jag har en arabvalack som tävlas i distans. Han har 8 mm järnskor med extra svets för att de ska hålla hela skoperioden. Tåriktad fram.
// Linda
 
Min gamling har PG-skor fram och vanliga skor bak.
Unghästen har flappskor fram och vanliga bak.

Orsak: Gamlingen har strålbenshälta och unghästens hovar växer som strutar om man sätter på vanliga skor. Med flappisarna får trakterna mer likt barfotagång och hovarna växer rätt.

Gamlingen rids i dressyr och lite hoppning på låg låg nivå.
Unghästen är bara fyra år men kommer bli en hopphäst i framtiden.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 223
Senast: super
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 203
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 354
Kläder & Bli fin Finns det nån här som har koll på barfotaskor/minimalistiska skor? Jag har börjat fundera på det framför allt nu efter att jag fått...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 770
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp