Vad har ni för försäkringar på era hobbyhästar?

35 k i liv. 80’ i vetvård, motvilligt sänkt från 120 eller 100 då det blev så ohemult dyrt.

1800 kr + 20 % självrisk. 125 dagar självriskperiod.

Strax under 12 000 kr per år
 
Tycker du?! :eek:
Att jag har lägre vet.vård än andra har jag väl insett nu, men hög självrisk? 3000 + 25% är väl ändå rätt bra? Och att man inte kan reglera mer än 60% på belopp under typ 8 000 kr är väl inte så konstigt heller?

Det enda som är lite märkligt är att de åren jag väl använde försäkringen, och han var typ 14-15 år, och därtill hade livet i 50k också, så var årspremien runt 7-7 500 kr. Men nu när jag inte använt försäkringen och han blivit äldre så är den plötsligt 8 500 kr. :confused: Det är väl det enda som möjligen är lite märkligt. Men annars har jag fått det förklarats som att han har artros, då blir premien högre även om försäkringen är obruten sedan många år.

Jag har 1800 + 20 % i självrisk. Ingen skillnad i hur det regleras. Det dras en självrisk om 1800 kr per 125 dagar. I övrigt betalar jag 20% från första kronan. Veterinärens resor, receptbelagd medicin osv ingår.

Din försäkring är tyvärr i mina ögon ganska klen och väldigt dyr sett till hur lite du får för pengarna.
 
Jag har 1800 + 20 % i självrisk. Ingen skillnad i hur det regleras. Det dras en självrisk om 1800 kr per 125 dagar. I övrigt betalar jag 20% från första kronan. Veterinärens resor, receptbelagd medicin osv ingår.

Din försäkring är tyvärr i mina ögon ganska klen och väldigt dyr sett till hur lite du får för pengarna.

*Svälj* :nailbiting: Och det där för endast 12k/år?! :eek:

Jo, nu när det säger det så... Har förövrigt för mig att mina självrisksperioder är på 80 dagar...
 
Jag har valt att ha en hög självrisk på båda mina dvs 5000 plus 20% för att premien blir betydligt lägre då. Till det har jag vet.vård 120.000 och något plus som ersätter medicin. Inget på liv. Jag betalar ca 600 i månaden för båda. i agria. Jag hade samma försäkring även när dom gick som elithästar. (dom är gamla nu). Finns ju knappt någon som har råd att livförsäkra sina elithästar till deras fulla värde iallafall så känner nog ingen som gör det.

Min nya hade Folksam när jag tog över den försäkringen. Ridhäst stor? Vet inte ens vad det är för försäkring egentligen? 50 i liv och sen vet vård i någon summa jag inte minns. Normal självrisk typ 2500 eller nått sådant plus rörligt kanske 20 %. Betalar typ 600 för den eller nått...den är inbakad med min bilförsäkring .
 
Tog över försäkringen när jag köpte ponnyn. Agria A1. Betalar väl ca 4300kr per år. Hundens försäkring kostar mycket mer :o
 
Har tre ponnys, två av dem A1 försäkrade 80000 i veterinärvård och lågt liv, runt 10000. En ponny är enbart A2-försäkrad för det hade han vid köp och för gammal för att ändra. Betalar 5000kr/år för alla tre. 3500kr +20% rörlig självrisk på alla tre :)
 
Jag har ett 11-årigt Quartersto. Hon har 100.000:- i liv. 60.000:- i vet.vård. Jag kan reglera allt om jag vill. Mediciner ingår. Tror det är ca 2.500:- i självrisk + 20% rörligt. Jag betalar 9.228:-/år. Jag är nöjd med försäkringen.
Jag har valt att ha lite "sämre" försäkring och istället lägga undan pengar på ett konto till henne om något skulle hända. Jag känner mig helt trygg med mitt upplägg.
 
Har Agria a1 med guldtillägg. Swb. Kostar ca 9000 per år. Typ 50 liv 80 veterinärvård tror jag. Inget tak för hältor tack vare att han varit försäkrad hela livet. 5000 för rehabilitering. Har varit väldigt tacksam över den försäkringen senaste året.
 
Mina hästar är inte försäkrade alls och har inte varit på kanske 10 år eller mer. jag har sparat en bra bit över 150.000 på att inte betala försäkringspremier de åren.
Om en häst skadar sig så får jag vara mer krass än om den varit försäkrad. Jag gräver djupt i kassakistan och gör det som behövs, om prognosen är god och ingreppet är väl motiverat. Och vid tveksam prognos får hästen en enkel biljett till hästens evigt gröna land.
Till saken hör kanske också att jag har 4 timmars restid till närmaste djursjukhus som har jouröppet och stationärvård. Det är, enligt min uppfattning, sällan eller aldrig djurskyddsmässigt försvarbart att transportera en svårt sjuk eller skadad häst så långt för att eventuellt rädda livet på den. Därför är mitt medvetna beslut att enbart åtgärda det som är möjligt att åtgärda på hemmaplan eller på den närbelägna dagöppna kliniken, vid akuta sjukdomsfall.
 
Mina hästar är inte försäkrade alls och har inte varit på kanske 10 år eller mer. jag har sparat en bra bit över 150.000 på att inte betala försäkringspremier de åren.
Om en häst skadar sig så får jag vara mer krass än om den varit försäkrad. Jag gräver djupt i kassakistan och gör det som behövs, om prognosen är god och ingreppet är väl motiverat. Och vid tveksam prognos får hästen en enkel biljett till hästens evigt gröna land.
Till saken hör kanske också att jag har 4 timmars restid till närmaste djursjukhus som har jouröppet och stationärvård. Det är, enligt min uppfattning, sällan eller aldrig djurskyddsmässigt försvarbart att transportera en svårt sjuk eller skadad häst så långt för att eventuellt rädda livet på den. Därför är mitt medvetna beslut att enbart åtgärda det som är möjligt att åtgärda på hemmaplan eller på den närbelägna dagöppna kliniken, vid akuta sjukdomsfall.

Tycker till att börja med att du för ett sunt resonemang kring veterinärvård, även om jag personligen aldrig hade vågat vara utan åtminstone vet.vårds försäkring. :)

Med risk för märkliga uttalanden till följd av kassa geografikunskaper men:
4 h till närmaste jouröppna vet.klinik? Vilken då?
För du bor väl i Småland? Mantorp finns väl? Och dit är det väl knappast 4 h? H.H är ju uppväxt i Vimmerby, och åtminstone därifrån var det 1 h till Mantorp tydligen. Att Vimmerby väl ligger rätt långt norrut i Småland vet jag, men det kan väl knappast ta 4 h även från södra delarna? :) Eller är det jag som virrar bort mig nu? :p
 
Mina pållar är inte heller försäkrade längre. Har samma tänk som @ameo gällande vad som ska åtgärdas eller inte.

Efter att ha betalat livvärdesförsäkring för min förra pålle hela hennes liv, vilket blev en icke föraktlig summa, så fick jag inte ens så mycket från försäkringen att det täckte avlivningen när hon fick fång vid 18 års ålder...
 
Min erfarenhet är att om du funderar på att använda evidencia så måste hästen vara försäkrad. Jag är oförsäkrad och pendlade en vinter till evidencia resultatet var till slut ett telefonnummer till slakteriet för att citat "hjälpa mig" och en rekommendation att använda valackens medicin till "slakthästen" . Hästen är idag frisk tack vare en vänlig distriktsveterinär. Om nu någon från evidencia läser detta kan ni skicka PM till mig om ni vill be om ursäkt och kvalitetssäkra er tjänst. Jag tar betalt per timme, typ 3750kr plus moms. Ni vet jag har mycket fasta kostnader.
 
Mina hästar är inte försäkrade alls och har inte varit på kanske 10 år eller mer. jag har sparat en bra bit över 150.000 på att inte betala försäkringspremier de åren.
Om en häst skadar sig så får jag vara mer krass än om den varit försäkrad. Jag gräver djupt i kassakistan och gör det som behövs, om prognosen är god och ingreppet är väl motiverat. Och vid tveksam prognos får hästen en enkel biljett till hästens evigt gröna land.
Till saken hör kanske också att jag har 4 timmars restid till närmaste djursjukhus som har jouröppet och stationärvård. Det är, enligt min uppfattning, sällan eller aldrig djurskyddsmässigt försvarbart att transportera en svårt sjuk eller skadad häst så långt för att eventuellt rädda livet på den. Därför är mitt medvetna beslut att enbart åtgärda det som är möjligt att åtgärda på hemmaplan eller på den närbelägna dagöppna kliniken, vid akuta sjukdomsfall.

Jag har viss insyn i djurforsakringsindustrin (i UK dock, men sakert liknande i Sverige) och haller med om att detta ar en sund metod - kostnader for djurforsakringar skjuter i taket delvis for att mer och mer avancerade vardalternativ och operationer finns tillgangliga, och for att bristande kunskap bland en del agare leder till skador och sjukdomar. Eftersom vi ofta har starka kanslomassiga band till vara husdjur valjer manga att behandla in absurdum, vilket saklart leder till hoga kostnader for forsakringsbolaget, och darmed hoga premier.

Har man istallet mojlighet att spara upp en buffert man ar bekvam med, sparar man def. pengar i det langa loppet pa att inte forsakra
 
Min erfarenhet är att om du funderar på att använda evidencia så måste hästen vara försäkrad. Jag är oförsäkrad och pendlade en vinter till evidencia resultatet var till slut ett telefonnummer till slakteriet för att citat "hjälpa mig" och en rekommendation att använda valackens medicin till "slakthästen" . Hästen är idag frisk tack vare en vänlig distriktsveterinär. Om nu någon från evidencia läser detta kan ni skicka PM till mig om ni vill be om ursäkt och kvalitetssäkra er tjänst. Jag tar betalt per timme, typ 3750kr plus moms. Ni vet jag har mycket fasta kostnader.

Och jag har fått jättebra hjälp av Evidensia till pris på samma nivå som övriga kliniker i området.
 
Tycker till att börja med att du för ett sunt resonemang kring veterinärvård, även om jag personligen aldrig hade vågat vara utan åtminstone vet.vårds försäkring. :)

Med risk för märkliga uttalanden till följd av kassa geografikunskaper men:
4 h till närmaste jouröppna vet.klinik? Vilken då?
För du bor väl i Småland? Mantorp finns väl? Och dit är det väl knappast 4 h? H.H är ju uppväxt i Vimmerby, och åtminstone därifrån var det 1 h till Mantorp tydligen. Att Vimmerby väl ligger rätt långt norrut i Småland vet jag, men det kan väl knappast ta 4 h även från södra delarna? :) Eller är det jag som virrar bort mig nu? :p
Man måste komma ihåg att Småland är stort. Det är mer än 20 mil från norr till söder.
Mantorp, liksom kliniken på Kalmartravet, som jag har inom en 20 minuters resa, har enbart öppet på dagtid, vardagar. Båda är Evidensiakliniker, som gör mindre ingrepp och har begränsad tillgång till stationärvård.
Jag har 24 mil till Mantorp.
Jag har 28 mil till Helsingborg.
Min bekant i Valdemarsvik åker till Strömsholm med sina sjuka hästar, dit har jag 40+ mil.
Sen ska jag erkänna att jag inte har koll på vilka andra djursjukhus i södra Sverige som har dygnet runt-öppet. För det är de dygnet-runt-öppna jag syftar på, som är alternativ till lokala kliniken på travet, dit jag kan åka på dagtid.

Och, kom ihåg, att det tar 3 timmar att köra med personbil utan släp (till Hbg är det hastighetsbegränsat med 100 km/h nästan hela första halvan av sträckan, sen är resten motorväg med 110-120 km/h), är långt ifrån samma sak som att det tar den tiden att köra med en sjuk eller skadad häst i släpet.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Inspirerad av tråden på hund-forumet undrar jag vad ni har för smärtgräns på försäkringen för era hästar? :) Själv skulle jag nog säga...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
8 658
Senast: Reykur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp