Vad har ni för stolpar?

C

CarolaLind

Hur höga och hur tjocka?

Längden mellan?

Vi brukar alltid ha 180 cm - 8-10 cm men de flesta säger att det är överdrivet. Avsåndet varierar men ca: 3 meter brukar vi ha.

Sen ser man många som har typ 1 meter plaststolpar. Hur säkert är det och fungerar det verkligen i längden?

Nu ska vi inhägna ett bete till lite mindre hagar, tänkte få lite nya ideér och uppslag!

Hur gör ni?

Berätta gärna om idealiska hingsthagar också!!

Sv: Vad har ni för stolpar?

CarolaLind skrev:
Hur höga och hur tjocka?

Vi tillhör det "gamla" gardet som gör våra stolpar själv...Tar grova grenar av ek, kapar dom 180 långa, kilar dom och spräcker längsmed så det (förhoppningsvis :crazy: ) blir fyra stolpar av varje gren...

CarolaLind skrev:
Längden mellan??

Ca 2½-3 meter.

CarolaLind skrev:
Nu ska vi inhägna ett bete till lite mindre hagar, tänkte få lite nya ideér och uppslag!

Om det redan är en befintlig stor hage med bra staket, gör en 2 meters sluss på mitten(eller gång om du vill kalla det så).Om jag har fattat rätt så tar du emot andras hästar oxå, och då är det väl bra om dom inte står kloss intill varandra kanske´...

CarolaLind skrev:
För mig är en idealisk hingsthage lite högt belägen, med utsikt över "flocken"...fast en bit ifrån ändå... ;) om du förstår...
Givetvis är det stora gamla lövträd(ek) i den, en rinnande vacker å, lite fallna stammar att léka över... :smirk:

tyvärr kan det vara svårt att ordna på många ställen...

Ett bra, stabilt trässtaket, med tre plankrader och med eltråd överst tycker jag är ett bra staket till hingstar... inga vanliga elrepsstaket där inte...om man vill vara relativt säker iallfall...

CarolaLind skrev:
Hur höga och hur tjocka?

Längden mellan?

Vi brukar alltid ha 180 cm - 8-10 cm men de flesta säger att det är överdrivet. Avsåndet varierar men ca: 3 meter brukar vi ha.

Sen ser man många som har typ 1 meter plaststolpar. Hur säkert är det och fungerar det verkligen i längden?

Hur gör ni?

Jag använder mest 180cm tryckimpregnerade stolpar med diameter 8cm. Jag beställde egentligen 7cm stolpar men de var slut så jag fick 8cm till samma pris.

Jag tycker faktiskt att 180cm är lite för kort. Jag vill gärna slå ner stolpen ordentligt i jorden så den står stabilt. Vi har förvisso islandshästar så vi behöver inte så höga staket men jag slår nog ner stolparna 60-70 cm i marken.

Till hörnstolpar eller där det krävs högre stolpar använder jag ekstolpar från ekar fällda på gården.

Jag brukar ha ca 5m mellan stolparn om inte marken är ojämn för då krävs tätare ibland.

Jag brukar stängsla med diameter 60 mm och 180 cm långa. Då kan man slå ned dem en ca 40-50 cm och ändå lägga högsta elrepet på ca 110 cm. Vi har dock bara islandshästar och inga monstruöst stora hästar....

Avstånd emellan väljer jag till 5m eller strax därunder beroende på underlaget.

Varför tror du att du behöver så tjocka stolpar? Det viktiga måste vara att de klarar alla sorters väderförhållanden utan att ge med sig, men det räcker definitivt med 60 mm.

Ekstolpar som förordas av vissa här, tycker jag personligen inte så bra om. Om man inte är väldigt duktig så blir det en ganska ojämn kvalitet, och dessutom ruttnar de alldeles för fort och det är ofta svårt att skruva isolatorerna i det hårda trät... Men det är givetvis en fråga mest för tycke och smak (och pris om man har tillgång...).

CarolaLind skrev:
Hur höga och hur tjocka?

Längden mellan?

Hur gör ni?

Vi använder tryckimpregnerade stolpar på 8 cm, 180 cm höga. Har även 6 cm på ett ställe och jag tycker nog att de ser ut som "tändstickor" jämfört med de tjockare stolpen. Har elrep på 5 mm och sätter stolparna med 5 m mellanrum.

Jag tycker inte 1 m plaststolpar räcker höjdmässigt om man har stor häst. Sedan funkar kanske plaststolpar alldeles utmärkt till en tillfällig hage, men jag vill ha översta tråden på cirka 1,20 m ovan mark.

/Lizzie

Jag har 1,75 långa tryckimpregnerade stolpar som är 7 cm tjocka. Jag hade tänkt köpa 6 cm:s, men de var tyvärr slut. I mina skogshagar använder jag dessutom träden som stolpar, där de finns på passande ställen. När vi röjt i hagarna och sågat ner träd har vi även lämnat kvar och sågat småträd som stolpar (de står fortfarande på rot).

Hur höga och hur tjocka?
1,60 höga, och typ 8 cm tjocka.

Längden mellan?
Ungefär 5 meter.

Hm, nja. Jag skulle inte vilja ha ett sånt staket inte.

Hur gör ni?

Har iofs bara stora hagar, men jag vill inte ha några buskage med taggar på, eller i lagom höjd så att hästarna kliar sig under magen med dem. Inga hål, vassa och kantiga stenar liggandes mitt i hagen,
djupa diken hägnar jag in. Är noga med att ha breda grindöppningar och skydd mot sol, vind och regn/snö.

Har man inte möjlighet att bygga staketet i med träslanor där den högsta ligger på 2,25-2,50 m så föredrar jag ett elband (BRETT) upp till 2,25 och sen att det övre bandet sitter innanför de andra, som om de skulle bilda ett tak men bara en väldigt kort bit. LUDDIG FÖRKLARING ;). Sen gärna med träd, uppsikt över de andra hästarna men ändå lite avskilt, skydd mot väder & vind.

Senast ändrad av en moderator:

har 180 cm långa vita tjocka plaststolp. (mina hästar tuggar på trästolparna) köpta på Nordpost. Längd 5 m.

Har tryckimpregnerade 180 cm långa stolpar som är 8 cm tjocka. Det är ca 4-5 m mellan stolparna beroende på hur det ser ut i hagen (kuperat). I hörnen har vi använt 10 cm tjocka stolpar. Har järntråd i två rader. Jag har funderat lite på om man inte skulle kunna få tag på trasiga telefon- och elstolpar billigt nu efter röjningsarbetet efter Gudrun men, jag har inte hittat något. Någon som vet? Skulle vilja använda sådana till hörnstolpar och bygga en sån där "cowboy"uppbindningsplats utanför stallet.

Ska dra om en bit av stängslet som består av stenmur med en tråd ovanför. Tror jag kommer att använda stolpar som bara är 4 cm där och inte fullt så långa, kanske 120 cm. De stolparna sticks/lirkas ner i stenmuren och har bara en tråd. Plaststolpar använder jag till tillfälliga hagar. Tycker att de stolparna har en tendens att se ut lite hur som helst efter ett tag + att de lätt går sönder när det är kallt.

Åkermark. Tryckimpregnerade 2,5 m långa, 8 cm i diameter, nedtryckta (maskinellt) ca en meter för att inte påverkas av tjällossningen. 6 m mellan på raka, plana ställen. Två rader med 4 cm band och ytterligare ett varv med järntråd mellan i vinterhagen och en ponnytråd längst ner. Vi har supersnälla hästar och bor lantligt och hagarna brevid stallet. Brukar skoja och säga att hagarna är till för att hålla hästarna från gräsmattan och husets ytterdörr.

Jag har 6 cm x180 på de flesta ställena...vill inte ha dom för långt nertryckta då det är ett h-e om dom sparkar av stolparna att få upp dom igen..i hörnorna vill jag ha typ 10 cm's så dom orkar hålla upp tråden/bandet....dessa är 2 m långa och dom kan jag trycka ner djupare.....jag har haft hingstar gåendes på 40 cm höjd på elband :angel: och dom har hållt sig inne...det beror ju på vad man har för hingstar och hur hårda dom är på staketena...mina håller sig lika mycket inne som andra hästar och jag har ju även ston hemma..... men normalt har jag väl ca 120-130 i höjd.....

Hingstar vill ju oftast ha koll på de andra hästarna så dom bör ju gå så dom har koll, annars blir dom lätt stressade...minst 3 meter i mellanrum i hagarna och stolparna sätter jag med mellan 3-4 meters mellanrum

Till våra nya hagar har vi 180 cm, tryckimpregnerade stolpar, 8 cm diameter.
Är det bra underlag har vi 4 m mellan stolparna, annars 3.

Plaststolpar är Skit!
Använder bara det när man ska gränsa av hagar provisoriskt - ekonomiskt sett håller det inte i längden... EN spark - och de är av (de "gamla" stolparna håller, men den nya plasten behöver man bara titta på så är det kört..). Det har gått åt rätt många i sommar om man säger så :cool: .

Hingsthagar...tja. Inga speciella krav. Mer än att det ska vara minst 4 trådar om det är närma andra hästar :D
Annars, varför krångla till det. Är de hingstiga, ha dom nära stallet för att slippa gå förbi alla ev. ston om det finns såna i stallet.

Jag tar inte hingstar så allvarligt...de är bara hästar :D

sjoberga skrev:
Ekstolpar som förordas av vissa här, tycker jag personligen inte så bra om. Om man inte är väldigt duktig så blir det en ganska ojämn kvalitet, och dessutom ruttnar de alldeles för fort och det är ofta svårt att skruva isolatorerna i det hårda trät... Men det är givetvis en fråga mest för tycke och smak (och pris om man har tillgång...).
Om man har ekar som man kan hugga ned så är ekstolpar alldeles utmärkt. Hållbarheten är i stort sett som tryckimpregnerade men man skall bara använda kärnvirket. Grenar och dyl använder vi aldrig. Man ser lätt på den mörkare färgen vas som är kärnvirke. Vi får våra stolpar sågade på ett lokalt sågverk.

Nackdelen med ek är att det är så hårt så det är nästan omöjligt att skruva i isolatorer utan att förborra. En stor fördel med ek är att det är miljövänligt och lokalproducerat. Det är mest av lathet som jag köpt tryckimpregnerat faktiskt. Dessutom är mina ekar så fina så det känns ledsamt att hugga ner dem även om vi har rätt många.

4 trådar är väääldigt mycket att fastna i om dom slår med frambenen :angel: jag skulle hellre ha 2 trådar lite högre upp än "normalt" om man inte har brädhagar....

Aldrig mer plank, inte till Nökle i alla fall, han sparkar plank verviga dag här...Proceduren är som följer: Skita. Vända sig. Lukta. Skrika. Sparka bakut. Träffa en planka och dra iväg den 5 meter. Osv. Om och om igen.

Rep och inget annat. :D

martha skrev:
4 trådar är väääldigt mycket att fastna i om dom slår med frambenen :angel: jag skulle hellre ha 2 trådar lite högre upp än "normalt" om man inte har brädhagar....
3 "vanliga" trådar, och sen en längst upp - funkar finfint ;) (nåja, än så länge iaf.. :angel: )

CarolaLind skrev:
Aldrig mer plank, inte till Nökle i alla fall, han sparkar plank verviga dag här...Proceduren är som följer: Skita. Vända sig. Lukta. Skrika. Sparka bakut. Träffa en planka och dra iväg den 5 meter. Osv. Om och om igen.

Rep och inget annat. :D

Gissa varför det gått åt så många plaststolpar i sommar? :D

Vi har trästolp, vanliga tryckimpregnerade. De sticker väl upp 1,20 eller så och tråden är väl runt 1 m- 1,10 gissar jag.

Våra hästar går inte ut även om det skulle vara strömlöst så det funkar. Har ca 4-5 m mellan stolpen.

Liknande trådar

Anläggning Vi har redan ett hagsystem över knappt 1 ha och reglerar gräsintaget hyfsat ok med att öppna olika tider på dygnet till främst 7 st...
Svar
6
· Visningar
1 990
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
17 054
Senast: Juli0a
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag... 2
Svar
34
· Visningar
5 469
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 821
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V