Bukefalos 28 år!

Vad har ni i lön?

Vad har du i lön?

  • Jobbar inte/får inte lön

    Röster: 18 4,6%
  • 0-10.000

    Röster: 2 0,5%
  • 10.001-20.000

    Röster: 18 4,6%
  • 20.001-30.000

    Röster: 74 18,8%
  • 30.001-40.000

    Röster: 147 37,3%
  • 40.001-50.000

    Röster: 86 21,8%
  • 50.001-60.000

    Röster: 23 5,8%
  • 60.001-70.000

    Röster: 11 2,8%
  • 70.001-80.000

    Röster: 8 2,0%
  • 80.001-90.000

    Röster: 2 0,5%
  • >90.000

    Röster: 5 1,3%

  • Antal omröstningsdeltagare
    394
Jag har nog alltid tänkt att ”sånt löser sig”. Efter gymnasiet läste jag musikvetenskap i 1,5 år. Kanske det sämsta du kan läsa om du vill hitta ett vettigt jobb med en vettig ersättning. Men jag har hankat på och pusslat ihop kurser. Alltid försörjt mig själv och några år senare hade jag plötsligt en examen i statsvetenskap. Kom in på ett spår några år, bytte yrke för något år sedan via en internrekrytering och nu får jag lära mig nåt nytt som jag tycker är superkul. Har en lön på 45 så ska verkligen inte klaga eftersom jag är nybörjare på nytt.

Jag tänker att man inte behöver veta när man är 19 år vad man ska bli när man blir stor. Jag hade något års praktik på operan och jobbade med kulturfestival i den åldern, mina föräldrar tyckte att det verkade superspännande. Hade jag blivit kvar i kultursektorn hade jag förmodligen haft lägre lön men ett kul jobb och ja.. vad hade det gjort? Jag och maken har en del diskussioner om just detta eftersom han valde en annan typ av utbildning och är höginkomsttagare. Han tänker också att man måste tänka på framtiden när man väljer studier och jag tänker att det är väl just det man gör, men man kanske tänker på vad man brinner för eller vilka yrken som verkar roliga. Man ska ju trots allt jobba hela livet sen och jag tror inte vi hade varit mindre lyckliga med mindre pengar. Sen måste man såklart vara realistisk, som du säger, men så länge man förstår att man måste försörja sig själv och att saker kostar pengar är man ju fri att välja både yrke och utgifter därefter.

För mig har det alltid varit viktigt att kunna ha häst, det är livet med häst snarare än något enskilt yrke som jag brinner för. Och hästar kostar pengar, alltså har jag alltid "behövt" ett jobb som ger hyfsat betalt. Jag har inte jobbat på att i alla lägen maximera min inkomst, men ändå tydligt gjort val som tagit mig mot de högre lönerna. Till saken hör ju också att jag alltid varit naturvetenskapligt intresserad och fullständigt ointresserad av att jobba med kultur eller omvårdnad (där jag uppfattar att de lägsta lönerna finns). Så jag blev civilingenjör, både pga intresse och pga framtidsutsikter, jag hade aldrig kunnat tänka mig att jobba med något jag tyckte var tråkigt men skulle heller aldrig vara intresserad av ett underbetalt jobb.
 
Men OJ så kul det är ändå! 🥰 Saknar det, nu när jag jobbar inom den väldigt kreativa och konstnärliga sektorn bygg..
Lätt värt studieskulderna helt klart! Jag är i en bransch som är starkt kopplad till bygg så får en viss inblick från min position. Det är en annan värld och jag känner mig fortfarande (efter typ 5 år) lite som en turist.
 
Min grundlön är ca 26.000 kr på 75%.
Sen har jag ett extrajobb också.
Där har jag haft från ca 5000/månad och uppåt under året. Som mest för iår hade jag lön därifrån på ca 17.000. Inkl. Semesterersättning och sen milersättning på det.

Tillägg : Jobbar inom kulturområdet.
 
39100. Arbetar som biomedicinsk analytiker och har specialkompetens inom området hjärtarytmier. Har bland annat uppföljning av pacemakerpatienter på vår mottagning, jobbar på operation med implantationer av pacemaker, ablationer ("hjärtrusningsoperationer") och hjärtkateteriseringar. Planerar delar av vår verksamhet.

Jag har en treåring universitetsutbildning och har gått diverse vidareutbildningar, och har avlagt en internationell examen inom området pacemaker och arytmier.

Är inte missnöjd med min lön, men jublar väl inte heller över den.
 
Senast ändrad:
För mig har det alltid varit viktigt att kunna ha häst, det är livet med häst snarare än något enskilt yrke som jag brinner för. Och hästar kostar pengar, alltså har jag alltid "behövt" ett jobb som ger hyfsat betalt. Jag har inte jobbat på att i alla lägen maximera min inkomst, men ändå tydligt gjort val som tagit mig mot de högre lönerna. Till saken hör ju också att jag alltid varit naturvetenskapligt intresserad och fullständigt ointresserad av att jobba med kultur eller omvårdnad (där jag uppfattar att de lägsta lönerna finns). Så jag blev civilingenjör, både pga intresse och pga framtidsutsikter, jag hade aldrig kunnat tänka mig att jobba med något jag tyckte var tråkigt men skulle heller aldrig vara intresserad av ett underbetalt jobb.

Förstår vad du menar! Maken har också alltid haft dyra intressen och prioriterat dessa. Men det jag menar är att unga vuxna är ju fria att bestämma vad de själva prioriterar. För en del är livet utanför jobbet viktigast och kräver en viss ekonomi och för andra är yrket ens stora intresse i livet. Sen ska man ju heller inte glömma att det ”alltid” går att byta bana i livet, vare sig man senare i livet inser att man vill ha hög lön eller att man vill jobba med sitt intresse.
 
Jag har hyfsad lön men är inte helt nöjd. Planerar att byta arbetsplats om något år och förhoppningsvis få upp lönen några tusen.
 
Har väl en ok lön, men hade säkert kunnat ha högre om jag inte varit totalt oförmögen att förhandla, mycket beroende på uselt självförtroende. Grundlön på 36,5 för närvarande, jobbar med systemintegration.
 
Mitt senaste jobb (administratör åt svenska staten) gav 110:-/h.
Med helgOB kunde vi komma upp i 130:-/h.

Timvik under covid innan studier. Otroligt roligt jobb; ovärdig lönesättning. Det går alldeles utmärkt att vara högutbildad och lågavlönad samtidigt. Har inte tjänat så lite sen jag blev myndig för 25 år sen.

Detta får väl ses som essensen av att en kan ha ett roligt jobb för få pengar för att (i inbördes ordning):
1. social/intellektuell stimulans
2. ha roligt
3. ta hem matlappen och få ut en penning iöht

Jobbet innan det gav 26 500 som SSK i slutenvård (regionen). Mer pengar in (nåväl), men det gick aldrig jämnt upp ens med vad en betalade med kropp och själ i ämbetet.
 
Arbetar med webbutveckling och systemadministration och har heltidslön på 38’, men är deltidsföräldraledig på 15 %. Jag har så jag klarar mig men hade gärna haft högre lön för att kunna jobba färre timmar.
 
Jobbar halvtid så blir inte jättemycket i lön. Klarar mig även om det kommer bli tuffare framöver. Självklart hade jag velat ha större ekonomisk trygghet men det är som det är.
 
Min lön ligger en bit över svenskarnas medellön men under gränsen för statlig inkomstskatt. Det går ju inte att säga annat än att det är en god inkomst men jag är ändå missnöjd utifrån min profession, kompetens och arbetsuppgifter.

För min del ligger det mig i fatet att jag har stannat länge hos samma arbetsgivare. Jag har egentligen aldrig haft möjlighet till en riktig löneförhandling eftersom mitt yrke har relativt fasta ingångslöner och sen är det bara den årliga revisionen där man har minst sagt begränsade möjligheter att påverka.

Just nu finansierar arbetsgivaren min forskarutbildning och det är jag såklart väldigt glad för, men jag har i flera år flaggat för att jag kommer söka mig till annan arbetsplats om det inte hänt rejäla saker med min lön när jag väl disputerar.

För min del hamnar lön ganska långt ner på priolistan kring vad som är viktigt när jag väljer jobb, men jag kan ibland känna mig sliten och skulle vilja få en högre lön för att kunna jobba deltid i framtiden utan att det ställer till med bekymmer ekonomiskt. Har ju som flera andra här häst och uppskattar att jag har råd att lägga ganska mycket pengar på mitt intresse.
 
Det känns lite konstigt faktiskt, att avråda ett barn från ett yrke pga lön. Är det dags att söka universitet kan det ev. vara relevant att ha med i diskussionen men jag hade ärligt talat även då blivit lite lack om mina föräldrar tyckte att jag skulle välja yrke efter hög lön.

Ser framför mig ett barn som ”vill bli brandman!” och föräldrarna bara ”Nej det är mycket nattarbete och dålig lön!” :D
Jag tycker det är en del av ett feministiskt föräldraskap att lära sina barn att det finns kvinnofällor t.ex. bibliotikarieyrket. (Förutsatt att man tycker att bibliotekarieyrket kan vara en kvinnofälla.)
 
Jag får ca 8000 (efter skatt) från FK för min 75%-iga permanenta sjukskrivning och ca 4000 (också efter skatt) för de 25% jag jobbar som lokalvårdare på hc.

Jag är sjukt missnöjd med min inkomst. Men sitter liksom "fast" i att fibron gör mig oförmögen att jobba mer än 25% och att fibro-hjärnan gör att vidare studier för att få bättre betalt jobb är omöjliga.

Ekonomin ligger ständigt som ett mörkt moln över mig, utan sambon hade jag suttit i minsta möjliga lägenhet, delbetalad av soc.

Känner mig ekonomiskt fångad och hjälplös alldeles för ofta för att det ska vara bra.
 
Under 30' på heltid (jobbar dock drygt 50%). Klarar mig, men förtjänar faktiskt definitivt mer. Svårt dock med arbete inom bra avstånd nu med småbarn. Får väl hoppas lönen gått upp tills de blir större.
 
Tjänar i runda slängar 38' om jag inte minns fel, vilket ligger över medel för den yrkesrollen, men jag har längre utbildning i ryggen än många med samma yrke så känns rimligt ändå. Kommer att återvända efter FL med fler ansvarsområden och kommer då även att tjäna mer (men minns inte hur mycket mer, haha). Ganska kass löneutveckling men det viktigaste för mig är själva arbetsuppgifterna, kollegorna och att jag trivs 😊
 

Liknande trådar

Hemmet Okej, om några timmar måste jag bestämma mig! Jag bor i nuläget i en nyproducerad lägenhet som är är snordyr. 43% av min lön går till...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 661
Senast: Nixehen
·
Skola & Jobb En fundering jag har efter ett läst en annan tråd, är detta med lön och lönesättning för arbtete. När vet en om ens lön är bra...
2 3
Svar
56
· Visningar
3 233
Hästmänniskan Går i tankarna på att utbilda mig till hovslagare. Men jag önskar svar på en fråga som jag upplever som lite ”hysch-hysch”. Men vad kan...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
5 246
Senast: tuaphua
·
IT & mobiler Som frågan i rubriken lyder. Jag ansvar för utskick av ett nyhetsbrev och tanken är att det ska se lite proffsigt ut (läs: inte allt för...
Svar
12
· Visningar
494

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp