Bukefalos 28 år!

Vad har ni i lön?

Vad har du i lön?

  • Jobbar inte/får inte lön

    Röster: 18 4,6%
  • 0-10.000

    Röster: 2 0,5%
  • 10.001-20.000

    Röster: 18 4,6%
  • 20.001-30.000

    Röster: 74 18,8%
  • 30.001-40.000

    Röster: 147 37,3%
  • 40.001-50.000

    Röster: 86 21,8%
  • 50.001-60.000

    Röster: 23 5,8%
  • 60.001-70.000

    Röster: 11 2,8%
  • 70.001-80.000

    Röster: 8 2,0%
  • 80.001-90.000

    Röster: 2 0,5%
  • >90.000

    Röster: 5 1,3%

  • Antal omröstningsdeltagare
    394
Håller med. Ser mig knappast fången i kvinnofällan, plus att könsfördelningen i yrket är mycket bättre nu även om det fortfarande är kvinnodominerat.

Vad skönt, då behöver vi inte komma och rädda dig :D

Det är ju så olika vilket perspektiv man har på pengar. Jag känner några som kommer från i princip fattigdom och gjort en resa som heter duga. För dem är pengar allt, de vet hur det är att vara utan. De växte upp och drömde om att få bo i hus, att få låta sina barn gå på vilken sport eller fritidsaktivitet de ville och alltid ha nya skor. Jag respekterar det, själv vet jag inte hur det är att vara fattig och jag växte aldrig upp med de drömmarna. Jag känner också de, betydligt fler, som växte upp med pengar och nu i vuxen ålder är det.. mycket vill ha mer. En vän har lön på 80 men beklagar sig över att hen aldrig kommer ”tjäna pengar” som anställd. Vill starta eget, som en annan vän gjort och nu är stenrik. Gissar att hen jämför sig. Jag ser det hela tiden, jakten på mer pengar och framför allt bland de med löner över 80. Det är aldrig nog, aldrig tillräckligt. Jag ser också lyckliga och fria människor i alla segment, låginkomsttagare och rika.

Vad som gör en själv lycklig kan bara en själv veta. Men det kan vara väl att tänka till både en och två gånger, oavsett vilken väg man väljer.
 
Biblioteksyrket är kvinnodominerat och kräver en lång utbildning som inte lönar sig (om man inte jobbar tills man är 89 år enligt inlägg tidigare i tråden) Det kallar jag en kvinnofälla.
Vadå inte lönar sig?

Man kan ju leva gott på den pengen, och CSN-lån är inte en skuldfälla.

Ett jobb man trivs med och orkar med är väl det viktigaste?

För den riktiga kvinnofällan är inte ett yrke, utan utbrändhet...
 
Alltså vi är många akademiker som ligger i spannet kring 35'.
Är det en dålig lön?
Det beror väl på.
Jag har betydligt mer än 35 och är ändå missnöjd. Började som junior på min arbetsplats och är nu både senior (utan att jag fått ngn löneökning för det) samt har ett väldigt eftertraktat cv. Korrekt lön för mig är 20-30' mer baserat på vad andra är beredda att betala för mig
 
Ja, jag kan bli lite småbitter när jag ser att mina medarbetare som egentligen ligger 15-20 under mig får ute nästan lika mycket (ibland mer!) som mig på grund av OB och några väldigt, väldigt välbetalda övertidstimmar när det har krisat. Själv har jag inga övertidsavtal alls utan samlar årsarbetstid som jag egentligen inte kan ta ut heller, för då skapar jag bara mer stress för mig själv. Men där är det ju avtalen som är lite skeva.

Mina medarbetare gör ett jättefint jobb, men de har ett väldigt begränsat ansvar, jobbar "i nuet" och kan släppa (nästan) allt varje dag när de går hem - helt tvärtemot vad jag sitter med.

1a linjens chef är ju en rätt välkänd stressig, inklämd roll. Jag ser det som att jag gör några hundår nu där jag verkligen får bekanta mig med rollen som chef och alla ansvar som följer med det, och förhoppningsvis kan jag inom sinom tid hitta en mer välbetald roll där jag får vara chef över mer välutbildade personer med mer komplexa uppgifter. Det hade varit väldigt spännande, men jag har inte bråttom dit.

Du precis som dem har ju tackat ja till avtalen? OB är ju just för obekväm arbetstid och övertid just pga att den inte ska behöva jobbas.

Förlåt för öm punkt men dessa två saker är något som används emot oss som jobbar skift på min arbetsplats och jag blir så frustrerad av ovanstående anledningar. Det är inte som att jag VILL ha en helt störd dygnsrytm, öka riskerna för sjukdom och veta att i längden kanske jag inte kommer klara av nattpassen alls och då får jag byta arbetsplats och sänka min inkomst rejält oavsett om jag vill eller inte. För mig är de fasta skifttiderna det lilla jag har att hänga upp rutinerna på och när vi tvingas jobba ÖT eller byta skift kan hela min vardag en jobbvecka (vilken är rullande 10 dagar) förstöras.

Till tråden.
Jag har en grundlön på 33 034 vilken jag fick när jag blev senior (jobbar som processoperatör på privat bioteknikföretag) i våras. De fick höja den på tre olika sätt för innan var jag sämst betalt i gruppen trots 9 år på plats och att gruppen utökats de senaste åren till dubbelt så stor där alla tjänare mer eller mycket mer än mig. Det kändes surt däremot, att ha folk på upplärning i flera år med många färre år i branschen (och av en tidigare arbetsplats) som hade en grundlön på över 2 500 kr mer än mig (jag tjänade en bit under 29 tills i våras). Jag har självklart bråkat mycket om detta och även regionala facket var komplett värdelöst, jag fick lägga mig när jag förstod de började tycka jag skulle byta jobb. Jag trivs oerhört bra med de viktiga delarna av mitt jobb och vill inte det.

I övrigt har jag alltid varit nöjd med min lön även om jag ofta inte har några pengar och inte har något sparat och bor i hyresrätt. Och trots att jag har en civ ing utbildning med maxat CSN jag dissade på sista populärvetenskapliga artikeln efter att allt annat var godkänt pga jag fick panik över tanken att jobba som civ ing 😅 Jag är nog en nöjd person och jag har haft min häst sedan studietiden och lägger helt orimliga (för andra, lite ormliga kan jag tycka ibland själv också 😅) summor på honom. Vi har en okej lön på min arbetsplats i förhållande till andra arbetsplatser men bättre avtal för OB och övertid men rent krasst så jobbar jag och har alltid jobbat alldeles för mycket i förhållande till min position och lön. Försöker väl balansera det så gott det går, i perioder går det inte bra. Tex inte när chefen inte orkar tänka ut schemat själv, koordinatorn (steget mellan mig och chefen) inte öht kan min avdelning och således får vi lösa alla problem i produktionen själva eller ledningen inte tycker ett sjukskrivet skift behöver täckas utan vi får täcka det också 🙃

Vad jag sedan får med OB och div konstiga bonusar våra amerikanska ägare föredrar före grundlön är så sjukt varierande så jag har ganska mycket noll koll mer än om jag läser totalen på lönelappen. Det varierar från under 30 till över det där taket där man betalar mer skatt (som jag inte ens vet var det går). Nu efter covid är vi nog back to normal med en tydlig årsbonus baserat på hela företagets prestation mot företagets årsmål.



Vill bara tillägga för jag själv blev stressad av att läsa om höga löner i tråden. Jag älskar att betala skatt och vill så att den ska bidra åtm lite till att fördela inkomster till er med mycket mindre och/eller ni som inte ens kan jobba så mycket som ni vill/behöver ❤
 
Senast ändrad:
Helt ok lön för jag trivs på jobbet, jobbar inga helger, är ledig alla högtider, aldrig mer än 4 pass i veckan fast det är heltid. Ob (jobbar bara kvällar o nätter) gör att månadslönen blir högre. Och jag har inga dyra levnadskostnader om jag undantar dieselbilen. Inga studieskulder längre. Lägg sen till att jag inte använder nikotin eller dricker alkohol. Jag har så jag klarar mig. Pensionen däremot....
 
Jag satte min grundlön innan skatt. Får ju otroligt mycket tillägg vissa månader som denna månaden betalade jag 32319:- i skatt…. Grundlönen ligger på 42369kr
 
Vadå inte lönar sig?

Man kan ju leva gott på den pengen, och CSN-lån är inte en skuldfälla.

Ett jobb man trivs med och orkar med är väl det viktigaste?

För den riktiga kvinnofällan är inte ett yrke, utan utbrändhet...
https://www.biblioteksbladet.se/nyheter/olonsamt-att-utbilda-sig-till-bibliotekarie/

Olönsamt att utbilda sig till bibliotekarie​

7 okt 2020 • 2 min


Bibliotekariernas löner skulle behöva höjas med 12 procent för att de inte ska gå back ekonomiskt på sin utbildning
….
Livslönen för den som har utbildat sig i biblioteks- och informationsvetenskap är 10 procent lägre jämfört med den som börjar jobba direkt efter gymnasiet.
 
Jag har en master inom arkitektur och bytte jobb för ett år sen. Gick då från privat till kommunal sektor. Fick upp min lön 7000:- på det bytet... skämdes nästan över löneanspråket men de accepterade rakt av. Jag är nöjd med min lön, trivs dessutom bättre på jobbet så det var verkligen en win-win.
 
Nja... Min lön är väl förvisso över medel och median men inte är jag välbetalda utifrån den ansträngning och det ansvar jag tar på arbetsplatsen samt de år på universitet som krävdes.
Jobbar statligt och de får ju "inte vara löneledande", men min arbetsplats tappar erfarna handläggare hela tiden och det verkar trögt för ag att delar av anledningen är lönen.
 
Och som tillägg igen. Vår årsbonus är 11 000 före skatt om vi uppfyller alla mål. Annars dras procent av. Det är ganska få delar vi som enskilda operatörer kan påverka men jag tycker ändå det är ett ganska tydligt system och jag gillar tydlighet.
 
Flikar in att det kan vara vanskligt att jämföra löner i tråden främst för att det skiljer mycket i ålder mellan oss, det är ju en sak att ha en viss lön när man är 20 och en annan om samma lön kvarstår när man är 50. Sen är det olika dyrt i olika delar av landet. Olika yrken kräver olika mycket, vi vet inte vad andra varit tvungna att ge eller offra för sin lön idag. Vissa är ensamstående i hyresrätt och andra roddar gård med flera barn och djur osv.
 
Ligger mellan 40-50’, jobbar som CRM-analytiker. Nöjd utifrån nuvarande position, ansvar och erfarenhet.
 
35k anses vara en dugligt bra lön även för män här i Norrbotten... Du kan få lånelöfte för en villa i byarna eller en lägenhet centralt för den lönen. Du kan faktiskt försörja en familj med barn och häst på den lönen om ni är lite återhållsamna ekonomiskt.

Jag sitter mest och gapar åt lönerna i den här tråden. Hade ingen aning. Fan vad folk tjänar pengar söderut?

Jag tror att den här tråden lider kraftigt av syndromet ”ju högre lön du har, desto mer benägen är du att svara”

35’ är en högst vanlig lön i Stockholm också. Men du köper ju inget hus för de pengarna.
 
Flikar in att det kan vara vanskligt att jämföra löner i tråden främst för att det skiljer mycket i ålder mellan oss, det är ju en sak att ha en viss lön när man är 20 och en annan om samma lön kvarstår när man är 50. Sen är det olika dyrt i olika delar av landet. Olika yrken kräver olika mycket, vi vet inte vad andra varit tvungna att ge eller offra för sin lön idag. Vissa är ensamstående i hyresrätt och andra roddar gård med flera barn och djur osv.

Jag har samma lön som de i samma position som snart går i pension har (är själv 37). Inom vår bransch råder verkligen byt jobb för att höja lönen.
 
Jag tror att den här tråden lider kraftigt av syndromet ”ju högre lön du har, desto mer benägen är du att svara”

35’ är en högst vanlig lön i Stockholm också. Men du köper ju inget hus för de pengarna.
Högst troligt så. Jag har jobbat med hästar tidigare i mitt liv, tveksamt om jag hade redogjort den ”lönen” i en sån här tråd då. Det var ju inte direkt pengarna som var drivande för mig då utan livet så en sån här tråd hade antagligen inte intresserat mig.
 
Biblioteksyrket är kvinnodominerat och kräver en lång utbildning som inte lönar sig (om man inte jobbar tills man är 89 år enligt inlägg tidigare i tråden) Det kallar jag en kvinnofälla.

Gör det du, en tycker som en vill. Själv anser jag inte att välja ett yrke man trivs med som har en helt vanlig lön vara någon fälla alls.

https://www.biblioteksbladet.se/nyheter/olonsamt-att-utbilda-sig-till-bibliotekarie/

Olönsamt att utbilda sig till bibliotekarie​

7 okt 2020 • 2 min


Bibliotekariernas löner skulle behöva höjas med 12 procent för att de inte ska gå back ekonomiskt på sin utbildning
….
Livslönen för den som har utbildat sig i biblioteks- och informationsvetenskap är 10 procent lägre jämfört med den som börjar jobba direkt efter gymnasiet.
Alltså det är jättemånga utbildningar som inte lönar sig.
Jättemånga.
Tyvärr. Tvivlar på att alla är kvinnodominerade.
Sånt ändrar sig ju med tid också, tex civil ingenjör.
 
Jag minns när jag kom upp i en månadslön på 32 000 att jag var nöjd då och tyckte det var en superbra lön, dubbelt så mycket som när jag var notarie bara några år tidigare! Men det är några år sedan, både notarielönen på 15000 och den senare 32 000-nivån.

Numera och med en senior tjänst har lönen med viss marginal dubblats en gång till. Vägen dit började med fulla studielån nio terminer (numera avbetalda), sedan några år i Stockholmsexil enbart för karriären, därefter några sömnlösa nätter pga stress (nu ganska länge sedan) och slutligen en hel del pendlingstid. Men det har varit värt allt.

Vad jag framför allt är nöjd med är lönen i förhållande till anställningstryggheten och ynnesten att inte höra till en konjunkturkänslig bransch i dessa tider. Liksom @Roheryn är jag också tacksam över friheten att kunna ha min egen gård och hästar utan att de ekonomiska förutsättningarna står och faller med att bo ihop med en partner (inkluderat risken att förlora boendet vid en separation).
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Ja, som rubriken lyder. Är det viktigt för er chef och hens chef hur ni mår?
2 3 4
Svar
76
· Visningar
3 623
Hemmet Okej, om några timmar måste jag bestämma mig! Jag bor i nuläget i en nyproducerad lägenhet som är är snordyr. 43% av min lön går till...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 398
Senast: Shaggy
·
Skola & Jobb En fundering jag har efter ett läst en annan tråd, är detta med lön och lönesättning för arbtete. När vet en om ens lön är bra...
2 3
Svar
56
· Visningar
3 275
Hästmänniskan Går i tankarna på att utbilda mig till hovslagare. Men jag önskar svar på en fråga som jag upplever som lite ”hysch-hysch”. Men vad kan...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
5 481
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp