Vad har ni lärt er idag?

Fast mina elektroniska kort har alltid blivit godkända. Så @Dressyrtjejen_97 s story låter jättemärklig. Givetvis är de elektroniska korten godkända, så länge även den elektroniska versionen har SL-loggan på. Det är liksom inga konstigheter.
Ja det är jättemärkligt. Åker iofs inte med SL men har ju åkt med SJ och de har också alltid godkänt det elektroniska så länge man har reseloggon på kortet.
 
Ja, det har SL logga, precis som de fysiska kort som fanns tidigare. Men eftersom att mitt kort inte var fysiskt, gildes det visst inte...:meh:
Tack! Hoppas jag med.

Update: Fick svar på min överklagan redan idag, och de skriver av boten med detsamma! En redan fantastisk fredag blev just ännu lite bättre! :banana:
Den som svarade på mitt mail menade att det elektroniska kortet självklart gildes lika mycket som de gamla plastkorten!
 
Jag lär mig så mycket konstigt nytt varje vecka på jobbet att - nästan - varje vecka blir som en julafton för en kunskapstörstande ingenjör. Antingen är jag halvdement eller så har vi på riktigt så intressanta och spridda kunder.

Den här veckan lärde jag mig att man kan använda våra produkter på ett väldigt speciellt sätt för att diagnosticera hjärntumörer inför operation med extrem precision, som man aldrig varit i närheten av tidigare. Nu var inte just den här veckan första gången jag hörde om det, men första gången jag på riktigt förstod att just vårt företag bidrog med det som saknades för att komma fram.

På ett mindre pretentiöst plan har jag just nyss lärt mig hur man gör karamelliserad mjölk (dulce de leche) från kondenserad mjölk.
 
Jag har lärt mig att barn kan handla i antingen affekt eller effekt och hur vi bemöter detta.
Det vill säga barn som antingen är väldigt upprörda och därmed har svårt att hantera situationen (=affekt) eller barn som utagerar för att nå en reaktion hos andra och testa gränser (=effekt).
 
Idag har jag fått lära mig en massa från nya revisorn. Både om hur man bäst hanterar bokslut och placerar dem bäst för just vår marknad och på ett ABöht, fakturering och lagersaldo synkat med en nättjänst etc.
Det var en hel del nytt som inte vår gamla och mer old school revisor pratat om. Många bra tips!
Fick också veta av en kund att vi borde kunna söka EU-bidrag för vissa saker.
Och vi har lärt oss hur vi nu ska skicka ordrar till England med brexit etc.
 
Att ett största ändliga tal som använts i ett setöst matematiskt bevis är Grahams tal.

Det är är så stort att jag inte ens förstår förklaringen till hur stort det är.

Det hela började när jag råkade nämna årsdagenTjernobyl för 10-åringen och sedan behövde försöka förklara kärnkraft och den politiska situationen i europa på åttiotalet...
 
Jag fascineras över historiken kring fickor och kopplingen till genus och feminism. Läser om Rational Dress Society som bildades i London i slutet av 1800-talet för att driva frågan om bekvämare och mer praktiska kläder för kvinnor. Mäns kläder var bekväma, praktiska och hade fickor - kvinnors kläder var obekväma, opraktiska och hade inga eller oanvändbara fickor. Bara alla dessa korsetter och krinoliner som gjorde det smått omöjligt att röra sig och andas, hu.

1899 skrev någon i New York Times: "As we become more civilized, we need more pockets. No pocketless people has ever been great since pockets were invented, and the female sex cannot rival us while it is pocketless."

Långt in på 50-talet lät det så här: "Men have pockets to keep things in, women for decoration." (Christian Dior) Med andra ord; män är upptagna med att göra (viktiga) saker medan kvinnor är upptagna med att bli betraktade (objektifierade) och behöver inga fickor.

Känns som att modevärlden fortfarande behöver en Rational Dress Society.

https://www.thevintagenews.com/2018/04/12/women-pockets/

https://www.vox.com/2016/9/19/12865560/politics-of-pockets-suffragettes-women
 
En modern jämförelse av fickor: Fickor på jeans för kvinnor är 48% kortare och 6.5% smalare än fickor på jeans för män. Även om det är "boyfriend"-varianten. Kvinnor får istället köpa en handväska och betala en "pink tax" med påföljden att lättare få sina värdesaker bestulna.

"It’s neither hard nor expensive to make women’s pockets functional – after all, fashion does it for men – so what’s the deal with women’s pointless pockets? The answer is a heady mix of sexism and patriarchal fear." "The patriarchy may enjoy looking at a streamlined female form, but culture likes it when women feel imperilled and powerless."

https://www.theguardian.com/commentisfree/2018/aug/23/womens-pockets-size-jeans-fashion

Funderar på andra förväntningar på kvinnors klädsel, som slöjor, och hur långt världen har kommit och ändå inte.
 
Igår lärde jag mig hur bristen av generationstraditioner påverkar ungdomarna idag.

Förr fanns det tydliga ramar att förhålla sig till i resan från barn till vuxen. Idag finns inte de här ramarna och ungdomarna kan forma sitt liv näst intill hur de vill. De får tidigt se världens helhet via medier och vuxenvärldens öppenhet vilket leder till att det inte finns någon mystik kvar. Utvecklingen har gått från "jag kan göra..." till "jag borde göra..." vilket skapar press och stress tidigt i livet.

Super intressant!
 
Idag har jag lärt mig att flodhästar dödar 2900 människor per år, hajar dödar 5 st.

Men shit, det hade jag ingen aning om!

-----

Idag (eller ja, inatt) har jag lärt mig att Elmias öronproppar som funkat bäst hittills med att hålla ute pappas snarkningar tyvärr inte funkade alls lika bra när avståndet krympte.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 059
Senast: nullo-modo
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 740
Senast: lundsbo
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 109
Senast: Migo
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 313
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp