Vad har ni lärt er idag?

Sambon har fått hem anatomiposters för häst till jobbet. Jag fick lära mig mer om nervsystem och någon muskulär sak jag inte haft medicinska ord på utan liksom "vetat" baserat på hur träningen känns. Kul att kunna lära av varann!
Också försökt lära mig hur en fullmakt för jobbsaker ska se ut. Inte helt klart än.
 
Jag har lärt mig om Magdalenatvätterierna på Irland 😭
Läser boken Säg det inte till någon och skakar i hela kroppen

När Kathy var åtta år spärrades hon in på en uppfostringsanstalt . Där våldtogs hon av en präst. När hon försökte få hjälp flyttades hon istället till ett psykiatriskt sjukhus eftersom "alla" ansåg att hon hallucinerade, ljög och hade vanföreställningar. Övergreppen fortsatte och hon gavs dessutom stora mängder läkemedel och elchocker.

Efter en tid skickades hon till ett av de många Magdalenatvätterier som katolska kyrkan under drev fram till 1996 på Irland. Tiotusentals av dessa "maggies" tvingades arbeta i tvätterierna, som drevs av katolska ordnar. Ensamstående mödrar var en stor grupp, men också kvinnor som av andra skäl var i svåra omständigheter låstes in och sattes att arbeta. Tvätterierna tog betalt för arbetet, men kvinnorna fick ingen lön. Många dog och lades i namnlösa massgravar, andra är skadade för livet.
Om man inte har något emot att bli lite lätt traumatiserad så finns det även en bra film om Magdalenatvätterierna "the Magdalene sisters" har jag för mig att den heter.
 
Att C-vitamin är en antioxidant och att det är därför citron fungerar så bra som medel för att undvika att avocado, äpplen och liknande blir bruna.

(ok, egentligen lärde jag mig bara det förstnämnda och drog sedan den senare slutsatsen själv innan jag faktakollade med min kollega :D)
 
Jag har lärt mig mer om tistelfjärilen, som verkar ha invaderat landet detta år. Stod häromdagen och bara njöt av deras dans utmed en klätterhortensia, där var säkert hundra fjärilar.

Att de kommer hit från nordvästra Afrika och att det går åt tre generationer på vägen, så att fjärilarna som kommer hit på våren/försommaren är barnbarn till de som började resan. Att de sedan föder upp nästa generation här och att den sedan ger sig iväg samma mödosamma sträcka och föder upp nya avkommor utmed vägen, som så småningom återvänder och övervintrar i Nordafrika. Att de navigerar med solen som kompass och att de - mer än flyttfåglarna - väljer flygdagar när de kan dra nytta av vindarna.

Tappra små liv!
 
Idag har jag lärt mig att 71 är ett primtal.
Diskussionen om primtal var en lättare avvikelse till att min pappa fyller 71 idag. Associationerna flödar fritt på min arbetsplats.
 
Att en tand som är präkt kan sprika mer och tappa bitar! så nu har jag en res av en tand underkäken som är vassare än vass.
 
Ett nytt och udda uttryck som tydligen är vanligt i DK:
"Jag mår lika fint som en äggula!"
Klart ny favorit! Mycket märkligt roligt!

Sen har sambon lärt mig lite medicinskt på häst. Och hur man registrerar nya foder hos jordbruksverket.

Ett vanligt uttryck i Norge som jag kom å tänka på då :)

"Jag är frisk som en fisk" 🐟

Blir ännu bättre när lillkusinen som inte kan säga R säger det - "Jag är fisk som en fisk" :p
 
Hur många då frågar den nördigt intresserade. Jag vet att man använser 90 % vid marklyft t ex.
Ja, det borde jag ju ha frågat om! Men det nämndes mest lite i förbifarten sådär, så jag kom mig aldrig för att ställa några följdfrågor. Jag försökte Googla lite snabbt nu men kom inte fram till något.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 059
Senast: nullo-modo
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 740
Senast: lundsbo
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 119
Senast: Migo
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 314
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp