Vad har ni på spisen?

Ja det är min upplevelse. Jag gissar att det har att göra med att en induktionshäll alstrar värmen i kokkärlet, inte i plattan. Du styr värmen i kärlet istället för värmen på plattan, vilket gör det hela mer direkt och mer exakt. Det som kan bli lite av en omställning är om man ofta utnyttjar restvärmen från en avstängd spishäll. Jag upplever att jag använder värmesteg 1 i högre usträckning på induktionshällen, där jag med tidigare spishällar istället förlitade mig på restvärmen i plattan.
Visste inte att det var så stor skillnad! Förstår inte riktigt skillnaden, men förstår att det finns när du skriver så.

Oj, det gör jag ju! Speciellt med ris när jag kokar det. Kokar upp och slår av plattan och låter det stå under lock tills det är klart. Det är något som med andra ord inte skulle fungera med induktionshäll?

Känner att jag kommer få lära mig laga mat på nytt nästan! Varje spis är som att behöva lära känna en ny vän/kollega!
 
Min har 9 nivåer, jag använder aldrig 9 utan startar på 8 för att få det varmt så smöret smälter sen sänker jag till 5-7 beroende på vad jag lagar 😂 det blir verkligen idiotvarmt på max!
Min glaskeramikhäll har 12 nivåer. Plattspisen hade bara 6!
 
Visste inte att det var så stor skillnad! Förstår inte riktigt skillnaden, men förstår att det finns när du skriver så.

Oj, det gör jag ju! Speciellt med ris när jag kokar det. Kokar upp och slår av plattan och låter det stå under lock tills det är klart. Det är något som med andra ord inte skulle fungera med induktionshäll?

Känner att jag kommer få lära mig laga mat på nytt nästan! Varje spis är som att behöva lära känna en ny vän/kollega!

När jag skaffade induktion för många år sedan sa säljaren att de var bättre på allt— men man kan inte poppa popcorn på dem. Det var fel, för det går utmärkt. Men man får använda 1:an eller kanske 2:an som ”eftervärme” när popcornen kommit igång.
 
När jag skaffade induktion för många år sedan sa säljaren att de var bättre på allt— men man kan inte poppa popcorn på dem. Det var fel, för det går utmärkt. Men man får använda 1:an eller kanske 2:an som ”eftervärme” när popcornen kommit igång.
Haha jag kör 8 hela tiden, gäller bara att skaka kastrullen och inte låta det stå för då bränns det 😅
 
Min har 9 nivåer, jag använder aldrig 9 utan startar på 8 för att få det varmt så smöret smälter sen sänker jag till 5-7 beroende på vad jag lagar 😂 det blir verkligen idiotvarmt på max!

Jag har också nio steg och hade bränt vid smöret om jag försökt smälta det på steg 8. Behöver ju tiden smöret smälter för att skära upp det jag ska steka :D Använder 8an för att woka saker och rör mig annars mestadels runt 5-6.
 
Visste inte att det var så stor skillnad! Förstår inte riktigt skillnaden, men förstår att det finns när du skriver så.

Oj, det gör jag ju! Speciellt med ris när jag kokar det. Kokar upp och slår av plattan och låter det stå under lock tills det är klart. Det är något som med andra ord inte skulle fungera med induktionshäll?

Känner att jag kommer få lära mig laga mat på nytt nästan! Varje spis är som att behöva lära känna en ny vän/kollega!
Vi slängde till slut ut glaskeramikhällen och skaffade en spis med gjutjärnsplattor. Helt plötsligt kunde jag laga mat igen, det satt i ryggmärgen hur den funkade. På keramikhällen blev allt fel. Induktion vågar jag mig inte på. Jag tror att jag har avslöjat min ålder nu...
 
Jag har en stekpanna i gjutjärn som jag fick i present för 32 år sen. Har vårdat den ömt, har fettat in den med jämna mellanrum och det har aldrig varit diskmedel i den. För några år sedan övertog jag en pannkakslagg av min mamma, och jag tycket att det är mycket enklare att steka pannkakor i den än i vanlig stekpanna. Min mamma diskar alla sina stekpannor oavsett material med diskmedel, och det har tagit tid att få den fin. Min mamma klagade ofta på att saker fastnade i stekpannan, det är extremt sällan som något fastnar i mina. Har aldrig diskmedel i någon, bara varmt vatten.
Har en Jamie Oliver/Tefal som är drygt fem år gammal och där har inget teflon börjat släppa. har även en traktötpanna i teflon som är minst tio år gammal och flitigt använd, inget teflon som släppt där heller.

Jag har tre kastruller i metall, inser att jag inte vet vilken, i olika storlekar. De köptes för mer än 15 år sedan då jag hade gasspis och det var viktigt att hitta kastruller med metallhandtag. Jag vet inte hur många gånger jag ställde kastruller med något svart plastaktigt handtag lite fel så att de blev påverkade av lågan. Minns lukten än idag :eek: Insåg till slut att metallhandtag var det enda rätta för mig. De jag har är billiga från Ikea eller Rusta men har hållit väldigt bra.
 
Jag har en stekpanna i gjutjärn som jag fick i present för 32 år sen. Har vårdat den ömt, har fettat in den med jämna mellanrum och det har aldrig varit diskmedel i den. För några år sedan övertog jag en pannkakslagg av min mamma, och jag tycket att det är mycket enklare att steka pannkakor i den än i vanlig stekpanna. Min mamma diskar alla sina stekpannor oavsett material med diskmedel, och det har tagit tid att få den fin. Min mamma klagade ofta på att saker fastnade i stekpannan, det är extremt sällan som något fastnar i mina. Har aldrig diskmedel i någon, bara varmt vatten.
Har en Jamie Oliver/Tefal som är drygt fem år gammal och där har inget teflon börjat släppa. har även en traktötpanna i teflon som är minst tio år gammal och flitigt använd, inget teflon som släppt där heller.

Jag har tre kastruller i metall, inser att jag inte vet vilken, i olika storlekar. De köptes för mer än 15 år sedan då jag hade gasspis och det var viktigt att hitta kastruller med metallhandtag. Jag vet inte hur många gånger jag ställde kastruller med något svart plastaktigt handtag lite fel så att de blev påverkade av lågan. Minns lukten än idag :eek: Insåg till slut att metallhandtag var det enda rätta för mig. De jag har är billiga från Ikea eller Rusta men har hållit väldigt bra.
 
Då en moster flyttade in på hemmet så gav hon bort nästan allt. Jag tog bl a vara på en liten och en stor kastrull med kopparbotten. Jag hade aldrig trott att det skulle vara så stor skillnad mot de vanliga men eftersom koppar leder värmen mycket fortare så kokar det upp efter ca halva tiden. De har tjock botten så det har inte lätt før att bränna fast i dom heller.

Jag har en stekpanna som jag køpt på ICA, kan vara 5 år eller så. Nu håller skaftet på att lossna. Teflonbottnen i den är fortfarande fin. Har en antik dito av gjutjärn oxå men tycker den är tung och klumpig.

Kanske enda av de førsta jag køpte som jag har kvar efter 35 år är en kastrull med en sil-insats, kan användas med eller utan den. Bra att ha før att ångkoka grønsaker i.
 
Jag har ärvt mina, köpt second hand, och köpt på iittala outlet. Lyckats få ihop en fin samling. Senast jag ägde en teflonpanna var mer än ett decennium sen, som student.

Har:
Tunnbottnad gjutjärnsstekpanna, används mest
Tjockbottnad gjutjärnsstekpanna, använder till kött
Grillpanna i gjutjärn (används sällan)
Plättlagg i gjutjärn
Äbleskive/takoyaki i gjutjärn
Kopparbottnad traktörpanna
1 liters gryta
2 * 5 liters gryta
10 liter paltgryta (har också pastainsats och ånginsats).

Jag tycker inte det är jobbigt att underhålla järnen, man får olja in dom ibland bara.

Spisen är en gammaldags en, men dom flesta grytorna har varit med sen jag hade en induktionshäll. Den kopparbottnade tror jag inte funkar på hällar dock, men den är såå bra.
 
Jag vägrar teflon och non-stick så vi kör främst rostfritt stål, men har även gjutjärnsgryta och gjutjärnspanna som är arvegods samt någon emaljerad gryta.
 
Jag har rätt mycket gjutjärn.
3 stekpannor
1 plättlagg
1 pannkakslagg
1 våffeljärn
2 rullrånsjärn
1 äggstekpanna

Men min ljuvligaste pjäs är min gjutjärnskastrull med lock. :love1: När jag scramblar två ägg över klippt bacon i den hör jag introt till Rederiet och får flashbacks till baracklivet vid Sthlm Uni med kokplatta per stickkontakt.

The Significant Other har medfört en kolstålpanna modell större till hushållet. Den har aldrig sett temperaturer över läge 3 av totalt 12 på spisen. Officiellt föraktar jag denna tingest, men försöker "woka" lite i deni smyg när ingen ser.
 
Läste en tråd på Facebook om någon som köpt en grillpanna på Erikshjälpen, rengjort, oljat in och fått jättefin. Nu var det inte gjutjärnspanna som hon trodde utan en dyr scanpan classic grill som är typ någon aluminium teflon variant. Men det såg ut som om hon hade gjort ett bra jobb i alla fall. Det var intressant att läsa hur folk tar hand om sina gjutjärnsprodukter, jag är sugen på att skaffa fler sådana, och har ett väldigt gammalt Æbleskivorjärn i gjutjärn som behöver tas om hand.

Har funderat lite på det här med vad man har på spisen och lagar mat på och i ett bra tag nu, och det har aktualiserats en del senaste månaden i och med att jag ska byta från glaskeramikhäll till induktionshäll, och därmed, om jag förstår rätt, fungerar inte alla sorters pannor. Läste att man kan kolla med magnet, fastnar den på botten av grytan/stekpannan så funkar den på induktionshäll. Så jag har kasserat de som jag sedan inte längre kan använda. Det var med viss sorg, på ett sätt! En som hade ett pyttehål uppetill, som ett synålshål (kan det vara som den var utsliten? Det var den äldsta av de äldsta :D) och en som hade en buckla fick åka till återvinningen även om de fungerade utmärkt, de andra skänktes till loppis, så de dog inte som tur var!

Jag flyttade hemifrån när jag var 17 år och fick då av mamma grytor och stekpannor begagnat. Grytorna har hållit, stekpannorna har bytts ut med jämna mellanrum. Jag har aldrig köpt något dyrt eller specifikt märke och så inte heller mamma så att jag haft flera grytor i 25 år, som jag fick av mamma som hon haft innan mig i flera år, kan jag ändå tycka visar på bra kvalitet trots en gryta/kastrull för mindre än en 100lapp ibland i inköpspris. Senast köpte jag ett grytset om 3 grytor med glaslock på Lidl för under 200 kr, av samma typ som jade hade sedan tidigare. Men jag har också en gjutjärnsgryta, ganska stor 5 liters? av märket Duka, men jag har ingen aning om hur jag ska använda den för jag tycker att allt bränns i den. Numera är den för stor eftersom alla mina barn inte bor hemma. Men innan dess användes den väl typ tre gånger eller så, den har nu jobb som lockförvarare åt de andra grytorna.

Vad har ni i ert grytskåp? Kör ni med gjutjärn eller andra varianter? Dyrt eller IKEAs billigaste? Hur länge har det hållit? Spelar det någon roll i hur maten blir om det lagats i en billig eller dyr gryta/stekpanna eller gjutjärn eller teflon?
Vi har stekpannor i gjutjärn. 😍
Wokpanna i teflon från Jamie Oliver - värdelös.
2 grytor i gjutjärn i storlek stor och jättestor.
5 kastruller från 1 liter till 10 liter. De på 3 liter behöver kasseras och nya ska inhandlas.
 
Vi har glaskeramikhäll och här finns lite blandat vad gäller stekpannor och grytor:

5-6 olika rostfria kastruller från 1 till 9 liter
2 "Hollywoodkastruller", NilsJohan, rostfria med kopparbotten
2 stekpannor av märke Satake, i s.k. lättviktsgjutjärn, 32 cm och 24 cm
1 Le Creusetgryta som även kan användas i ugnen
1 traktörpanna i rostfritt
1 traktörpanna Ica Selection med keramisk beläggning
1 pastagryta i teflon (jag kör hellre med de rostfria kastrullerna, så den används bara när de är upptagna/i diskmaskinen)

Den större stekpannan från Satake släppte plötsligt sin beläggning, ca 1 år efter att vi köpt den, sämre än en del teflonjärn vi haft tidigare, men det visade sig när jag reklammerade den att de haft problem vid tillverkningen. Vi fick en ny på studs och jag hoppas att den kommer att hålla bättre; det är ett superbra stekjärn och även om det är tungt så är det inte i närheten av ett riktigt gjutjärnsstekjärn - de klarar jag tyvärr inte av att lyfta riktigt längre så jag är tacksam för dessa lättviktsvarianterna. Man kan använda alla sorters redskap i dem, vilket gör det lite enklare än med teflonjärn.
 
Höst och vinter lagar vi mat på vedspisen. Då använder vi mest gjutjärn och koppar. En del är köpt på loppis, en del är kvalitetssaker. Jag har tre gjutjärnspannor i olika storlekar (Skeppshult, tror jag att alla är), en Le Creusetgryta, traktörpanna i koppar samt ett par kastruller av bättre märke. På sommaren har vi induktionshäll och använder ”vintergrejorna” som fungerar på den.
Vi har nog inte köpt nytt sen vi gifte oss för 25 år sen.
 
Visste inte att det var så stor skillnad! Förstår inte riktigt skillnaden, men förstår att det finns när du skriver så.

Oj, det gör jag ju! Speciellt med ris när jag kokar det. Kokar upp och slår av plattan och låter det stå under lock tills det är klart. Det är något som med andra ord inte skulle fungera med induktionshäll?

Känner att jag kommer få lära mig laga mat på nytt nästan! Varje spis är som att behöva lära känna en ny vän/kollega!
Just riskokning är väl det enda som är lite opraktiskt på en induktionshäll, tycker jag. Men, det går det med. Man får sätta den på ettan, det funkar. Slår du av plattan blir den helt kall på någon minut, så det funkar inte riktigt att koka ris på.

När det gäller pannorna, så är gjutjärn gjutjärn, enligt min erfarenhet. Vet inte om det är någon större skillnad på billiga och dyra. Outslitligt, och robust. Däremot blir det rätt tungt att hantera dem, och man måste ha en del fett i för att kunna steka något. Jag har en gjutjärnsgryta som används till alla grytor, soppor, köttfärssås, ris, etc (hur klarar man sig ens utan??), en stekpanna, en plättpanna, och en wok. Woken var rätt dyr, men används massor. Innan har jag haft enklare wokpannor med teflon eller liknande, men man bränner sönder dem. Gjutjärnswoken blir het på två röda, och är oförstörbar.

Sen har jag ett gäng kärl med teflonbeläggning - en liten och en stor stekpanna, en liten gryta som används till ris- och grötkokning (perfekt, ingenting fastnar) och en liten såskastrull (används för såser, julgodis, bryna smör, etc)

Och sen de vanliga kastrullerna. En liten, en mellan, en stor med handtag på ena sidan, och två grytor, en liten och en stor. Kastrullerna använder jag när jag ska koka någonting, och det inte ska brynas först. Typ pasta, bönor, osv.

Sen finns det en traktörpanna, som jag använder max en gång om året. Förmodligen inte ens det. Jag vet inte riktigt vad det är meningen att man ska använda en traktörpanna till? Den går inte att steka eller bryna i eftersom allt genast bränner fast, och vem kokar saker i en panna? Då är ju en kastrull bättre.
 
Varför har man en speciell pannkakslagg? Köpte en i teflon, men skänkte den på loppis efter en användning. Det var som att smeten rann ut åt sidorna så att pannkakan var tunnast i mitten. Helt ny. Brukar använda vanlig stekpanna till pannkakor. Plättjärn till plättar, men det fick gå till loppis nu när det inte fungerar på induktionshäll, men inte så ofta vi äter det.
Varför skulle inte plättjärn funka på induktionshäll?
 
Och jag som trodde att den var redo att användas. Fanns ingen vidare bruksanvisning när jag köpte den. Jo, på pytteyttelitet text, kort, stod något, kanske var det. Men då vet jag vad jag ska göra!
Jag brukar inte hålla på att ugnsbaka den och så, utan nästa gång jag använder den så låter jag helt enkelt oljan koka ner i pannan en liten stund innan jag börjar laga mat i den. Det är ju sällan man använder ett gjutjärnskärl utan fett i ändå. Så det blir ju automatiskt att den fettas in varje gång man använder den.
 
Läste en tråd på Facebook om någon som köpt en grillpanna på Erikshjälpen, rengjort, oljat in och fått jättefin. Nu var det inte gjutjärnspanna som hon trodde utan en dyr scanpan classic grill som är typ någon aluminium teflon variant. Men det såg ut som om hon hade gjort ett bra jobb i alla fall. Det var intressant att läsa hur folk tar hand om sina gjutjärnsprodukter, jag är sugen på att skaffa fler sådana, och har ett väldigt gammalt Æbleskivorjärn i gjutjärn som behöver tas om hand.

Har funderat lite på det här med vad man har på spisen och lagar mat på och i ett bra tag nu, och det har aktualiserats en del senaste månaden i och med att jag ska byta från glaskeramikhäll till induktionshäll, och därmed, om jag förstår rätt, fungerar inte alla sorters pannor. Läste att man kan kolla med magnet, fastnar den på botten av grytan/stekpannan så funkar den på induktionshäll. Så jag har kasserat de som jag sedan inte längre kan använda. Det var med viss sorg, på ett sätt! En som hade ett pyttehål uppetill, som ett synålshål (kan det vara som den var utsliten? Det var den äldsta av de äldsta :D) och en som hade en buckla fick åka till återvinningen även om de fungerade utmärkt, de andra skänktes till loppis, så de dog inte som tur var!

Jag flyttade hemifrån när jag var 17 år och fick då av mamma grytor och stekpannor begagnat. Grytorna har hållit, stekpannorna har bytts ut med jämna mellanrum. Jag har aldrig köpt något dyrt eller specifikt märke och så inte heller mamma så att jag haft flera grytor i 25 år, som jag fick av mamma som hon haft innan mig i flera år, kan jag ändå tycka visar på bra kvalitet trots en gryta/kastrull för mindre än en 100lapp ibland i inköpspris. Senast köpte jag ett grytset om 3 grytor med glaslock på Lidl för under 200 kr, av samma typ som jade hade sedan tidigare. Men jag har också en gjutjärnsgryta, ganska stor 5 liters? av märket Duka, men jag har ingen aning om hur jag ska använda den för jag tycker att allt bränns i den. Numera är den för stor eftersom alla mina barn inte bor hemma. Men innan dess användes den väl typ tre gånger eller så, den har nu jobb som lockförvarare åt de andra grytorna.

Vad har ni i ert grytskåp? Kör ni med gjutjärn eller andra varianter? Dyrt eller IKEAs billigaste? Hur länge har det hållit? Spelar det någon roll i hur maten blir om det lagats i en billig eller dyr gryta/stekpanna eller gjutjärn eller teflon?

Använder endast gjutjärn och rostfritt sen flera år tillbaka. Det finns nog med pfos i världen och jag vill kunna använda vilka redskap som helst utan att paja pannan.
 
Kastruller är möjligt att det är från Ikea (365 låter bekant) men jag tror att den ena är från något annat ställe. Har haft dem i ett flertal år och de verkar överleva. Grytor har vi dels gamla grytor ärvda av styvfar men den som används mest är en från Le Creuset. Sen har vi en gjutjärnspanna köpt på Tradera från stenåldern någon gång, en större gjutjärnspanna köpt från typ Maxi (skitkass) och naturligtvis en æbleskivepande (gjutjärn) från tradera.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp