Vad har ni svårt att hantera?

Detta! Tänker ibland på en lite äldre man som satt framför mig på bussen, detta var typ två år sedan, som hade en sån där gratis plastkasse full med muggar med chokladpudding som kostar typ 5-6 kr eller vad det är. De flög ur kassen och landade i mittgången och på ett par av dem sprack folie "locket" och av någon lustig anledning så blev jag helt förstörd när detta hände :crazy:.
😭😭😭😭😭😭
 
@Wysiwyg Min långsinthet i det här sammanhanget går nog ut på att jag går omkring och tänker Skiter ni i mig så skiter jag i er - tills jag nästan har glömt vad det handlade om.

Men det är en SKITJOBBIG känsla att bli bortvald.
Hmmm.

Jag håller så klart med om att det är otrevligt att känna sig, eller bli, bortvald.

Men jag har nog som strategi, fast inte överlagd strategi utan det kommer spontant, att de som valde bort mig gjorde det för att det de skulle göra ändå inte var min grej och det visste de. Hm! Jag har inte tänkt det så klart förut!
 
Jag har svårt att hantera känslan av att inte vara bra nog. Att kämpa på, men inte nå tillräckligt. Det handlar inte om att vara bättre än andra, aldrig någonsin, bara om att vara tillräckligt bra, och det känner jag att jag inte är.

Att misslyckas avskyr jag, det värsta jag vet, och vet inte hur jag ska hantera. Jag gör mitt bästa för att undvika att misslyckas, tex på ett jobb. Dubbelkollar, går igenom, är supernoga och jag har märkt att det bara har skapat en känsla av otillräcklighet hos mig. Man FÅR misslyckas, alla gör det och det är inte farligt, men att lägga så stor vikt vid att försöka undvika det, jag får inget tillbaka för vad det skapar för känslor hos mig.

Att ha funktionsnedsättningar som begränsar mitt liv och gör mig mer och mer beroende av andra för att kunna leva ett normalt liv. Jag skulle ge vad som helst för att vara som andra, sälja min själ för att vara normal!

Falska människor har jag också svårt för att hantera. Människor som är så översvallande "vänliga och trevliga" men egentligen bara vill dö i ens närhet och inte menar ett dyft med det. Jisses, du är vuxen och sysslar fortfarande med de där tonårsfasonerna. Man måste inte tycka om alla människor, men man måste vara artig och trevlig och kunna prata normalt med folk. Inget annat.
 
Intressant! Jag har gått och tänkt ett tag att jag inte riktigt kan hantera uttrycket "slösa med min tid". Tex ser vi det på buke ofta i dejtingtråden, om man dejtar helt fel person har man "slösat bådas tid". Jag är på något sätt helt främmande inför uttrycket.

Detta trots att jag nog egentligen inte är främmande för fenomenet. Jag blir galen av rastlöshet vid sådana helger du beskriver, tex.
Jag har tänkt att det här med att slösa tid egentligen är ett konstigt uttryck, livet är ju så i sig. Man gör olika saker och kommer på efter hand vad som passar och vad som inte passar. Och ändå har jag kommit på mig själv med att både tänka och använda just de orden den senaste tiden om mig själv. Jag är ju för tillfället arbetslös och anser att det är slöseri med tid, bokstavligt talat. Jag kommer inte att kunna arbeta i samma antal år som de flesta människor på grund av mina funktionsnedsättningar, och känner alltmer att varje minut som arbetsför räknas, eftersom jag så oerhört gärna vill arbeta och älskar mitt yrke så känns just arbetslösheten som att min värdefulla tid slösas bort, och inte som en del av det som kallas livet. Fuck livet liksom, låt mig jobba så ingen tid går till spillo! :D
 
Min översvallande empati för vissa människor. Jag kan bli gråtfärdig och tänka på personen väldigt lång tid.
En för mig helt okänd person. Jag blir så himla berörd av vissa och det har jag svårt att hantera.
Kan också vara sådan, men lyckas ofta "lämna" personerna inom en ganska rimlig tid. Men så tror jag i ditt yrke om jag inte missminner mig träffar fler okända kanske utsatta människor än jag. Sedan har du förmodligen större kontaktnät med dessutom
//Den stundtals väldigt osociala.
 
Hur menade du då?

Att jag tycker om mig själv, med både styrkor och svagheter och inte värderar varken mig själv eller andra utifrån prestationer. ”Bättre” är alltså enbart en olycklig formulering likväl som när man säger ”en bättre lördag” eller ”en bättre fredagsöl” och inte nödvändigtvis jämför detta med annat. Ändå blir jag triggad av personer som värderar sig själv, andra och mig utifrån prestationer och visar detta på olika sätt. Jag blir förvånad över att jag ens bryr mig, men jag antar att det inte är helt onaturligt att reagera på något vis när man blir nedtryckt. Jag måste bara börja reagera annorlunda, känner jag!
 
Jag har åxå lätt att ta till gråt. Det är så jäkla jobbigt. Och än värre är att folk tar för givet att man är ledsen och mår dåligt hur mycket man än bedyrar att det inte är så.
Räcker upp en hand kan hända mig med. Kanske inte lika uttalat som ni andra jag sett skriva det. Men jag kan bli så arg att jag grinar när jag blir pressad på fel sätt i främst jobbsituation.

Delvis knapplån: En mer ingående förklaring,.
Jobbar operativt med ganska här och nu problem. Har ibland flera personer som behöver information och stöd och rycker i mig i både telefon och står bredvid.
Jag gillar den biten och andra säger att jag brinner för det.

Men när någon samtidigt vill få frågor besvarade gällande varför vi inte lyckats på föregående skift så fort jag då får en andningspaus och framförallt att de står bredvid kan jag bli "vansinnig." Anser att de ifrågasätter om de inte nöjer sig med mina första svar. Speciellt eftersom jag inte har alla svaren och inte ens borde förväntas ha det.
Förmodligen eftersom mitt här och nu kan påverka många människor.
Häromdagen hände något som bara hänt 2ggr på två år i då extremt pressad situation. Då reagerade jag med gråt pga ilska och säga åt min chef att han måste lämna rummet.
Men då handlade det om att klara samla mig och öht göra det som krävdes.
Reagerade aldrig så starkt som yngre.
Men kanske beror det på den psykiska ohälsan jag upplevt sedan dess men nu känner mig välfungerande efter. Men spår har det ju lämnat såklart.

Men sedan har det också varit turbulent i ledningen för oss på alla nivåer och att göra på detta vis blivit vanligare. Speciellt just eftersom chefer byts hela tiden och de knappt hinner börja förstå den komplexa verksamheten innan de slutat.
 
Kan också vara sådan, men lyckas ofta "lämna" personerna inom en ganska rimlig tid. Men så tror jag i ditt yrke om jag inte missminner mig träffar fler okända kanske utsatta människor än jag. Sedan har du förmodligen större kontaktnät med dessutom
//Den stundtals väldigt osociala.

Det gör jag. Jag kan minnas pereoner som jag träffat på jobbet för tio år sedan som fortfarande ger mig ont i hjärtat när jag tänker på dem 😭
 
Och jag minns fortfarande en ensam gammal man i ett tv-program från ett djursjukhus. Hans katt var sjuk och måste få somna in. Så oerhört sorgligt. Mer än 15 år sen.
Det där var det svåraste med arbetet som smådjursveterinär. Att väga kattens krämpor mot den ensamma äldre djurägarens förlust, speciellt när de blivit så gamla att det inte går att skaffa nya djur.
 
- Folk som inte kommer i tid. För mig är det jätteviktigt, och jag är hellre 10-15 min för tidig till saker. Nu menar jag inte folk som råkat bli 5 min sena 1-2 gånger, utan folk som konstant kommer 15-60 min sent till saker och ting. Jag tycker det är fruktansvärt respektlöst!

- Att ta kritik. Konstruktiv kritik - absolut! Men (i mitt tycke) missriktad och totalt okonstruktiv kritik har jag väldigt svårt för.

- Att misslyckas. (Förutom när jag tävlar dressyr!). Är perfektionist, och livrädd för det.

- Känslor/intresse från det motsatta könet. Avvisar instiktivt det, men har ångrat mig i efterhand vid flera tillfällen. :(
 
Är nog mycket jag har svårt att hantera :o.

Kan känna mig väldigt obekväm i sociala sammanhang med stora grupper där jag inte känner någon.

När planer ändras. Men har blivit bättre på det, eftersom det händer ganska ofta i mitt jobb har jag nog lärt mig att det inte blir bättre för att jag stressar upp mig för att insatser i olika uppdrag flyttas till andra dagar osv.

Folk som står väldigt långt i från mig värderingsmässigt. Träffade nyligen på en som pluggade till läkare som sa att han inte tyckte alla borde ha rätt till samma vård (jag vet att vissa kanske är av den åsikten). Jag som absolut inte håller med blev väldigt upprörd (det här var efter några öl) och tror sa något i stil med att då borde man kanske inte var läkare...

Känslor, kan bli tårögd och väldigt rörd över vissa saker som kanske inte är sån big deal egentligen.
 
Att bli ignorerad. När folk inte svarar när jag hejar. Låtsas att de inte hör när jag frågar om jag ska hjälpa dem eller ber om hjälp själv. Då vill jag ta en och slå den andre med.
 
Att misslyckas avskyr jag, det värsta jag vet, och vet inte hur jag ska hantera. Jag gör mitt bästa för att undvika att misslyckas, tex på ett jobb. Dubbelkollar, går igenom, är supernoga och jag har märkt att det bara har skapat en känsla av otillräcklighet hos mig. Man FÅR misslyckas, alla gör det och det är inte farligt, men att lägga så stor vikt vid att försöka undvika det, jag får inget tillbaka för vad det skapar för känslor hos mig.

+1 på detta. Jag tar oerhört hårt på "misslyckanden", så pass att det kan hämma mig och min utveckling. Jag chansar inte. Då avstår jag hellre uppgiften helt. Det skapar otroligt mycket ångest. Alla dessa nätter jag spenderade gråtandes på kandidatprogrammet t ex, av rädsla för att min inlämnade uppgift inte var det absolut allra bästa. Medan andra nöjde sig med ett G och skrattade åt ett U med axelryckning "aja, bara att komplettera!". Kunde provocera mig något oerhört. Jag genomförde inte kandidatuppsatsen, för risken för ett misslyckande var alltför stor. Så jag lade helt enkelt ner det. Så har jag gjort förr också - sprungit åt andra hållet, inte genomfört. Men det grundar sig givetvis i en osäkerhet hos mig, att behöva hävda mig genom att prestera på topp.
 
* Att inte kunna: tex börja på nytt jobb där jag inte "kan". Jag fattar ju att jag efter två veckor inte kan kunna lika mycket som de som jobbat på samma ställe i 2 år (eller med mångårig erfarenhet av området), och framförallt om inte bara arbetsplatsen är ny utan även uppgifterna. Det stressar mig att inte kunna.
I vissa situationer när någon vill ha svar på något som jag inte vet rakt upp och ner känns det ok ändå när det verkar som att personen köper att jag behöver kolla upp och återkomma, men det är svårt att hantera när någon kräver ett svar NU och jag ställs till svars för saker jag inte har svar på, eller ens varit med och påverkat.

* Att misslyckas/nöja sig: skoluppgifter under hela skolgången -upp till högskolan. Ett G i grundskola/gymnasie var katastrof, VG var ok men inte bra, MVG var förväntat och godtagbart. På högskola hade vi bara G eller U som bedömning och U fanns inte på kartan. Det händer inte.
Mina uppsatser och tentor får ingen läsa innan inlämning, jag läser inte ens igenom dem själv när jag skrivit färdigt utan är jag klar så lämnar jag in. Vill inte börja peta i dem och göra mig själv osäker, eller att någon annan läser dem och säger något som gör att jag blir osäker och börjar plocka sönder dem.

* Bli "påhoppad" eller konflikt: Det händer inte så ofta, men jag tar det inte så bra utan det sitter kvar. Träffar någon en öm punkt sitter det ofta kvar länge och jag kommer ihåg vad som sades. Missförstånd med andra där det inte blivit bra utan man hamnar på fel fot mår jag dåligt av. Behöver träna på att låta saker rinna av mer.
 

Liknande trådar

L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det här inlägget skriver Livia och jag, Livias pappa, tillsammans för att försöka reda ut lite av det som utspelats här de senaste...
Svar
4
· Visningar
1 989
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 079
  • Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
474
Senast: Takire
·
Relationer Jag har tänkt en hel del den senaste tiden. Tycker det är svårt att förklara och förstå riktigt. Varför det kommer just nu vet jag inte...
Svar
0
· Visningar
845

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp