Vad i hela friden gör vi del XL

• Tjatter
  • Trådstartare Trådstartare Klara
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 019
  • Visningar Visningar 57 694
Status
Stängd för vidare inlägg.
Snöröjningen jobbar dygnet runt men kan inte vara överallt samtidigt. Och även de fastnar vid olyckor när idioter kört utan omdöme.

För ngn vinter sen då det var mkt snö skottades inte gång och cykelbanorna på hela vintern. Sent om sider plogades vägarna men gång/cykelbanorna lämnades oplogade i flera veckor tills snön tillslut smälte bort. Detta ledde till att cyklister och fotgängare fick gå ut i vägbanan och riskera livet. Speciellt cyklister prejades in mot plojkanten när de passerades av tex bussar. Livsfarligt!
Såg nu att butiksägare och privatpersoner gått ut för att skotta själva famför butiker och caféer.

Funderar på hur jag ska koordinera min utflykt, posten ligger runt hörnet, men bensinstationen och matvaruaffären åt motsatt håll. Måste köpa en stor borste för att få bort snön från taket på min lilla bil och antar jag en kabel till motorvärmare??? Iofs bara -2 så jag antar att det inte är akut, men måste man inte också köpa kylvätska? Är det något mer man ska tänka på?

När var den på service senast? Det som kan vara bra att kolla är temperaturen på kylarvätskan, dvs hur många minus den tål. Sedan det vanliga, kolla olja osv. Behöver du tanka kylarvätska (som jag...) är det något fel på bilen och det behöver kollas upp. Spolarvätska är väldigt trevligt att ha nu när de börjat slänga salt överallt.

Det finns två olika system för motorvärmare, Calyx och Defa, så kolla vilken du har. Kablarna är svindyra så har du inte akut behov skulle jag rekommendera att vänta med det tills du kan ta dig till en vettig affär (där de är nästan svindyra :meh:).

Det verkar vara kaos i Stockholm... Jag har kompisar på FB som har suttit 3,5 h i bilkö, en annan hade åkt buss 2,5h och nu talade busschauffören att den skulle vända och köra hem passagerar igen för det gick inte att ta sig fram... :crazy: Här snöar det visserligen men det verkar lugnt på vägarna, folk har sänkt hastigheten och trafiken rullar på.

Ojdå O_o

Blä.
Jag fick ge upp och gå hem från jobbet för att jag varken kunde prata ordentligt eller andas. Jag bara hostar. Trodde i desperat optimism att jag skulle blir bättre vartefter dagen gick men blev istället sämre. Natten var kaosartad eftersom jag vaknade av översvämning i näsan stup i ett. Har säkert snutit upp en halv toarulle.

Var ÄR det här? Jag är aldrig sjuk. Så det så.

Då är det säkert inbillning ;) men ta inbillningen på allvar och ta det lugnt människa!

Krya på dig :heart

För ngn vinter sen då det var mkt snö skottades inte gång och cykelbanorna på hela vintern. Sent om sider plogades vägarna men gång/cykelbanorna lämnades oplogade i flera veckor tills snön tillslut smälte bort. Detta ledde till att cyklister och fotgängare fick gå ut i vägbanan och riskera livet. Speciellt cyklister prejades in mot plojkanten när de passerades av tex bussar. Livsfarligt!
Såg nu att butiksägare och privatpersoner gått ut för att skotta själva famför butiker och caféer.

Ja det är oftast fastighetsägaren som ansvarar för snöröjningen precis utanför sin fastighet. Det kan ställa till det i stan.

Dessutom blir det oftast knäppt när olika delar av samma vägområde ansvaras för av olika företag. Det ena puttar ner snön på körbanan och det andra tillbaka upp på trottoaren osv.

När var den på service senast? Det som kan vara bra att kolla är temperaturen på kylarvätskan, dvs hur många minus den tål. Sedan det vanliga, kolla olja osv. Behöver du tanka kylarvätska (som jag...) är det något fel på bilen och det behöver kollas upp. Spolarvätska är väldigt trevligt att ha nu när de börjat slänga salt överallt.

Det finns två olika system för motorvärmare, Calyx och Defa, så kolla vilken du har. Kablarna är svindyra så har du inte akut behov skulle jag rekommendera att vänta med det tills du kan ta dig till en vettig affär (där de är nästan svindyra :meh:).

Nja, den besiktades i juni och har varit avställd sedan dess på samma plats. Så ingen service (den har inte ens vinterdäck!) Men ok, kolla/köpa olja, hur vet man vilken vätska man ska ha? Jag kan åka till Biltema med buss senare i veckan och det är bara ca minus 2, 3 så jag antar att den klarar sig någorlunda? Hur vet man vilket system av kabelvärmare en bil har?

Jag antar att jag kan köpa både kylarvätska, olja, kablar, en stor borste för att få av snön och en skrapa till vindrutan på Biltema. Imorgon ska det inte snöa så jag kan ta bussen då. Idag ska jag bara vara lat, gå och hämta mitt packet så Nikita kan ligga varmt när hon kollar på fåglarna och handla lite. Lammkotletter från min pappa och A ikväll!

Jag har varit ner i gruvan! :banana: :banana: :banana:

Det blev en suverän guidning av gruvfogden. Jag skulle aldrig erkänna det för någon här men jag mådde lite pyton när vi åkte ner. Det är smalt, lågt på många ställen och man vet att mobilen fungerar inte, inte kompassen och inte GPS:en. Givetvis är risken att något händer minimal men känslan av allt det där berget ovanför... Jag har aldrig känt så här i en besöksgruva, det kan nog vara att vi körde ner och det gick rätt fort :D

Det var suveränt kul iaf :up:

Ja det är oftast fastighetsägaren som ansvarar för snöröjningen precis utanför sin fastighet. Det kan ställa till det i stan.

Dessutom blir det oftast knäppt när olika delar av samma vägområde ansvaras för av olika företag. Det ena puttar ner snön på körbanan och det andra tillbaka upp på trottoaren osv.

Ja så var det den vintern! När vägarna tillslut plogades så blev tex cykelbanorna en enda stor snövall. Man la helt enkelt snön där. Samma med gångbanorna. Konstigt att Agda 98 bryter lårbenet som trottoarer och gångbanor såg ut då liksom. Hoppas att det blir bättre i år eller att snön blir kortvarig! Jag hoppas främst på att skiten smälter bort illa kvickt! ;)

Nja, den besiktades i juni och har varit avställd sedan dess på samma plats. Så ingen service (den har inte ens vinterdäck!) Men ok, kolla/köpa olja, hur vet man vilken vätska man ska ha? Jag kan åka till Biltema med buss senare i veckan och det är bara ca minus 2, 3 så jag antar att den klarar sig någorlunda? Hur vet man vilket system av kabelvärmare en bil har?

Jag antar att jag kan köpa både kylarvätska, olja, kablar, en stor borste för att få av snön och en skrapa till vindrutan på Biltema. Imorgon ska det inte snöa så jag kan ta bussen då. Idag ska jag bara vara lat, gå och hämta mitt packet så Nikita kan ligga varmt när hon kollar på fåglarna och handla lite. Lammkotletter från min pappa och A ikväll!

Fota kontakten. Är locket kvar står det oftast på om det är Defa eller Calix. Kostar ett par hundralappar för ny sladd.

Ta med regnumret till Biltema så kan du knappa fram rätt grejer i deras kundterminal :)

Ta det lugnt med att köpa olja tills du vet vad som är i (dvs om du inte vet när oljan/filtret byttes är det nog dags att byta nu). Köp aldrig olja eller glykol på Biltema, det är bättre att lägga lite pengar på det och köpa riktiga grejor (just nu köper jag 20-litersdunkar med glykol på Swedol...). Glykol finns i olika varianter så kolla vad din bil ska ha.

Köp en glykoltemperaturmätare på Biltema, då kan du kolla själv vilken temperatur den klarar. Jag kollar alltid på någon mack eller lokala verkstaden.

Fy va de snöar här idag hade ca 2 dm snö på bilen att sopa bort.. dags att börja ställa in den i garaget när man kommer hem

Halvföljt valet på TV4 play sen typ kl 4 i morse och sett på nyheterna hela fm. Trodde verkligen inte att Trumpeten skulle vinna!O_o:eek:

Sotaren kommer idag så har satt fram en stege och slängt ur aska från kaminen. Slappa i soffan under värmefilten en stund nu.

Ta det lugnt med att köpa olja tills du vet vad som är i (dvs om du inte vet när oljan/filtret byttes är det nog dags att byta nu). Köp aldrig olja eller glykol på Biltema, det är bättre att lägga lite pengar på det och köpa riktiga grejor (just nu köper jag 20-litersdunkar med glykol på Swedol...). Glykol finns i olika varianter så kolla vad din bil ska ha.

Köp en glykoltemperaturmätare på Biltema, då kan du kolla själv vilken temperatur den klarar. Jag kollar alltid på någon mack eller lokala verkstaden.

Tack för alla råden, jag är en total novis på det hela och den enda jag känner som kan förklara för mig är G som jag inte vill ha kontakt med. Så glykolen/oljan man köper på mack är bättre kvalitet? Vet inte riktigt hur jag ska kolla filter och/eller olja eftersom den är avställd så jag kan nog inte ens få den till verkstad eller liknande där de kan kolla på den. Så en rejäl borste och isskrapa ja och en kabel då + en glykolmätare är det jag behöver köpa imorgon? Måste nog skriva en lista. :) Underbart att ha buke att fråga till råds vad det än gäller!

Tack för alla råden, jag är en total novis på det hela och den enda jag känner som kan förklara för mig är G som jag inte vill ha kontakt med. Så glykolen/oljan man köper på mack är bättre kvalitet? Vet inte riktigt hur jag ska kolla filter och/eller olja eftersom den är avställd så jag kan nog inte ens få den till verkstad eller liknande där de kan kolla på den. Så en rejäl borste och isskrapa ja och en kabel då + en glykolmätare är det jag behöver köpa imorgon? Måste nog skriva en lista. :) Underbart att ha buke att fråga till råds vad det än gäller!

Ställ på den ;)

Sitter och känner mig tacksam, för dom fina människor i mitt liv som stöttar, lyssnar och hjälper mig,mina fina underbara djur som får mig att glömma allt det jobbiga för en stund och för jag orkar fortsätta även om det innebär att jag tar en dag i taget, en stund i taget.
Jag må känna mig ensam ibland men jag är inte ensam längre och det gör all skillnad i världen :heart

Det är märket det hänger på, vilken viskositet och om det är hel- eller delsyntet (jag utgår ifrån att det inte är mineralolja). Allt sådant ska stå i manualen (jag kör med Haynes-manual för Saaben för vi har fått fixa en massa...).

Har macken en verkstad? Det vore ju supersmidigt. Försöka få tag på någon som kan köra dit den för service i så fall.

Det är märket det hänger på, vilken viskositet och om det är hel- eller delsyntet (jag utgår ifrån att det inte är mineralolja). Allt sådant ska stå i manualen (jag kör med Haynes-manual för Saaben för vi har fått fixa en massa...).

Uh, vi pratar om en skrotbil, en Hyundai från 2001, så någon manual kan jag nog se mig om i månen. Men de kanske har har det online, måste kolla.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Tjatter Jag sitter och jobbar. Oklart vad katten gör men det är något som låter... hon var iaf ute tidigare idag. Edit: Tydligen dödar hon en... 99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
70 396
Senast: tanten
·
Samhälle Jag har länge tänkt starta den här tråden men inte orkat då jag blir så förbannad. Men nu blir det av. Under de senaste åren har jag... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 841
Kropp & Själ Tänkte skriva i den andra tråden men det fick bli en egen tråd . Jag ska åka på semester och i samband med det så vill jag snorkla... 2
Svar
29
· Visningar
1 328
Senast: MiniLi
·
Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga... 48 49 50
Svar
988
· Visningar
16 397
Senast: qitis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka