Vad i hela friden gör vi? Del XXI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag skall definitivt ställa massa roliga frågor :D:p

Antar att man lär sig läsa på läppar rätt fort?

Det är så fascinerande hur vissa ord bara dyker upp, används för fullt och sedan försvinner :o

Lär man sig andra länders teckenspråk på samma sätt som hörande lär sig tyska/franska/spanska?

Jag är alldeles för trött, med dubbeltecken menade jag typ synonymer?
Eller det kanske finns två sätt att säga ex. "Glad" på?

Har man anpassad tolk för varje ämne i skolan?
Eller är tolkar bara allmänt kunniga om alla ämnen man har?
Skoj! Ligger i sängen nu så om jag inte svarar så är det för att jag har somnat :angel::p

Jag är personligen väldigt beroende av läpparna har jag märkt, träffade en teckenspråkig som inte använde läpparna nyligen och märkte plötsligt hur enormt störd jag blev av det :crazy: de andra förstod hen men jag blev nästan som ett frågetecken innan jag förstod vad jag störde mig på och kunde be hen om att använda läpparna :o
Så jag kanske är lite fel person att fråga där då jag tydligen har lärt mig det bra och är väldigt beroende av det, eller så handlar det om vana. Men jag antar att det är olika, en del lär sig fort och en del andra inte/långsammare :) men jag klarar mig inte på bara läppläsning utan jag använder min hörsel/syn samtidigt.

Jag är osäker på om grammatiken är så annorlunda i de olika teckenspråken, känns inte som det så just där är det nog lättare. Men annars så finns det ju andra tecken för bokstäver och saker som man får lära sig. Som i talspråken så känner man igen dock vissa teckens likheter ibland.

Aha! Ja då fattar jag vad du menar, det var ett tag sedan jag hade teckenspråk som ämne :angel:
Lustigt nog så är apelsin en av de exempel man brukar ha på dialekter i sverige, där finns det olika tecken för det :D De härliga norrlänningarna är knäppa och har andra tecken ibland, lärde mig deras tecken för våt/blöt och härma. Helt ologiska men gulliga :angel:
Men annars så är det också modet här, det finns många gamla tecken som man inte använder längre utan har ett nyare. Då blir det väl dubbeltecken. Annars kan det vara upp till ens smak eller vill visa exakt vad man menar.

Vi har fem grundskolor i sverige för döva (om inte någon lades ned nyligen ... :cautious: ) och där är alla lärare teckenspråkiga :D iallafall på min tid. Någon kanske var lite mindre duktig men annars var det viktigt att alla kunde teckenspråk så vi hade några döva lärare också :) iallafall på min skola. Jag gick sedan på riksgymnasiet för döva och hörselskadade, där var de flesta också teckenspråkiga. Men där fick jag börja vänja mig vid tolk vid lektioner då det fanns några specialämnen där läraren inte kunde teckenspråk :)
Men ja, i allmänhet så är tolkar väldigt allmänbildade. De får undersöka lite innan någon lektion för att ta reda på vissa tecken till specifika ord för det ämnet, och så läser de på väldigt mycket om ämnet. Det märks om tolken försöker översätta något denne egentligen inte förstår, det blir helknäppt. Föreläsningar/redovisningar så brukar de gärna be om texten i förväg så de kan förbereda sig.
Men tolkar ät bland de mest underbaraste människorna som finns! :love: De är vanligen sååå sociala och roliga, de blir lätt populära :D En positiv fördom man har om dem ;)

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Dödstrött pga allergi och allergimedicin men vilket ljuvligt väder det var igår! Inte lika trevligt idag men uppehåll ännu så jag ska... 62 63 64
Svar
1 268
· Visningar
46 229
Senast: Mia_R
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 april så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara avslutad... 2 3
Svar
48
· Visningar
1 433
Senast: doppler
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
779
Senast: Unafraid
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 november så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara... 13 14 15
Svar
298
· Visningar
9 318
Senast: Lejontand
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka