Ja, det är annorlunda grammatik! Jag, och många andra, hade det besvärligt som små när vi skrev och/eller talade men använde teckenspråksgrammatiken - gud vad irriterad jag blev på min mamma när hon pekade ut misstagen@Asko hur fungerar grammatiken i teckenspråk? Du skriver ju som en hörande, men ni talar väl lite annorlunda? Tex "jag klappa katten", hur vet man om det är en fråga eller ett påstående vad man vill göra?
Det där sista är intressant, vi använder ansiktet! Det ingår i grammatiken. När man frågar något så lyfter man på ögonbrynen med ett frågande ansikte, medan om man påstår något så gör man inte det - det blir en enorm skillnad i meningarna bara av det.
- "Äter frukost *pek*" med frågande ansikte blir översatt typ "Äter du/hen frukost?"
- "Äter frukost *pek*" med mera neutralt ansikte blir mera bekräftande "hen äter frukost".
- "Äter frukost *pek*" med nedåtriktade/arga ögonbryn blir ju mera ett upprört/argt påstående eller fråga.
Man använder säkert det även i tal men i teckenspråket så blir det verkligen tydligt, man klarar sig inte utan det. Då blir man osäker och tror att det var ett rent påstående om man har ett neutralt ansikte.
Rätt så intressant faktiskt!