Vad i hela friden gör vi? Del XXI

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Asko hur fungerar grammatiken i teckenspråk? Du skriver ju som en hörande, men ni talar väl lite annorlunda? Tex "jag klappa katten", hur vet man om det är en fråga eller ett påstående vad man vill göra?
Ja, det är annorlunda grammatik! Jag, och många andra, hade det besvärligt som små när vi skrev och/eller talade men använde teckenspråksgrammatiken - gud vad irriterad jag blev på min mamma när hon pekade ut misstagen :angel::p Man fick öva och öva helt enkelt, men förståeligt nog så har de som är stendöva svårare för det än de som är hörselskadade (som jag, vi tjänar enormt på att kunna höra det lilla vi gör) så många döva skriver lite knepigt även i vuxen ålder. Men det är ju som med andra språk :D dock mycket svårare när man inte hör heller.

Det där sista är intressant, vi använder ansiktet! Det ingår i grammatiken. När man frågar något så lyfter man på ögonbrynen med ett frågande ansikte, medan om man påstår något så gör man inte det - det blir en enorm skillnad i meningarna bara av det.
- "Äter frukost *pek*" med frågande ansikte blir översatt typ "Äter du/hen frukost?"
- "Äter frukost *pek*" med mera neutralt ansikte blir mera bekräftande "hen äter frukost".
- "Äter frukost *pek*" med nedåtriktade/arga ögonbryn blir ju mera ett upprört/argt påstående eller fråga.
Man använder säkert det även i tal men i teckenspråket så blir det verkligen tydligt, man klarar sig inte utan det. Då blir man osäker och tror att det var ett rent påstående om man har ett neutralt ansikte.
Rätt så intressant faktiskt! :up:

Ja, det är annorlunda grammatik! Jag, och många andra, hade det besvärligt som små när vi skrev och/eller talade men använde teckenspråksgrammatiken - gud vad irriterad jag blev på min mamma när hon pekade ut misstagen :angel::p Man fick öva och öva helt enkelt, men förståeligt nog så har de som är stendöva svårare för det än de som är hörselskadade (som jag, vi tjänar enormt på att kunna höra det lilla vi gör) så många döva skriver lite knepigt även i vuxen ålder. Men det är ju som med andra språk :D dock mycket svårare när man inte hör heller.

Det där sista är intressant, vi använder ansiktet! Det ingår i grammatiken. När man frågar något så lyfter man på ögonbrynen med ett frågande ansikte, medan om man påstår något så gör man inte det - det blir en enorm skillnad i meningarna bara av det.
- "Äter frukost *pek*" med frågande ansikte blir översatt typ "Äter du/hen frukost?"
- "Äter frukost *pek*" med mera neutralt ansikte blir mera bekräftande "hen äter frukost".
- "Äter frukost *pek*" med nedåtriktade/arga ögonbryn blir ju mera ett upprört/argt påstående eller fråga.
Man använder säkert det även i tal men i teckenspråket så blir det verkligen tydligt, man klarar sig inte utan det. Då blir man osäker och tror att det var ett rent påstående om man har ett neutralt ansikte.
Jag hade grymt svårt för det där med att lyfta ögonbrynen i början. Det kändes så fånigt och konstlat. Men nu kommer det per automatik tror jag.

Jag kommer ihåg en tråd där någon faktiskt skrev med det du kallar teckenspråksgrammatik: http://www.bukefalos.com/threads/katt-allergivanlig.1228012/

Måste ni diskutera ett av mina favoritämnen (teckenspråk :love: ) när jag ligger och sover? :p:D

Jag är hörande och började för drygt 6 år sedan jobba tillsammans med döva och hörselskadade på en av de skolor som finns i Sverige för döva/hörselskadade barn och ungdomar. Då kunde jag nästan bokstavera mig igenom alfabetet, nu "talar" jag nästan flytande teckenspråk. Så pass flytande att jag mer än en gång överraskat praktikanter vi haft när jag talat om att jag är hörande.

Jag är själv lite förvånad över hur lätt jag tagit åt mig teckenspråket eftersom jag kämpade i fem år med att försöka lära mig franska och misslyckades kapitalt. Men jag antar att det handlar om att jag aldrig varit riktigt tvungen. Hade jag bosatt mig i Frankrike kanske jag hade lyckats med det också.
Ja :angel: det är ju på nätterna som det händer! :D

Åh nu vill jag ju träffa dig ännu mera! :love:

Nu har jag istället för att plugga (:angel:) övat på teckenspråk. Eh. Inga stilpoäng än så länge :rofl:

@Asko & @Klara: Hur gör man om man är enhänt egentligen? Eller om man inte kan röra ansiktet så bra? :eek:
Man får helt enkelt utveckla en egen variant. :D

Det är inte så många tecken som är tvåhänta . Det mesta kan man uttrycka med en hand. Medans man håller i tekoppen med den andra. :laugh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Dödstrött pga allergi och allergimedicin men vilket ljuvligt väder det var igår! Inte lika trevligt idag men uppehåll ännu så jag ska... 60 61 62
Svar
1 225
· Visningar
45 053
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 april så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara avslutad... 2 3
Svar
47
· Visningar
1 422
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
777
Senast: Unafraid
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 november så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara... 13 14 15
Svar
298
· Visningar
9 318
Senast: Lejontand
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fodervärd
  • Torrfoderdjungeln..
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈