Bukefalos 28 år!

vad i hela friden ska man göra?!(långt)

E

Express_Pearl

Hej!
Lite historia: Köpte för drygt två år sen en f.d. travare som var ok vid vet.besiktning och fick hem hästen och efter två månader kom det fram att sadeln jag fick med vid köp var trasig, (bommen var av) och då reagerade hästen på tryck vid ländryggen men inte ngnannanstans. Hästens rygg var som man kan ana, förstörd, ringde en kanonduktig kiropraktor som tittade på henne och konstaterade bl.a. sju förskjutningar m.m. Han behandlade och hästen blev bättre och bättre men har alltid reagerat vid tryck på ländryggen, dock inga aggressiva reaktioner utan bara sjönk ihop. Efter två mån konvalescens skulle jag sätta igång henne så smått och hon sparkade dom besatt när man skulle sitta upp, sadla o.s.v. allt som hade med ryggen att göra gjorde henne tokig. Men med rätt ridning, ett tiotal behandlingar av kiropraktor reagerar hon knappt på ngt av detta mer än om ngn "främling" grejjar med henne. Dock fortfarande reaktion vid tryck. Hon blev bättre och bättre, jag började hoppa så smått och vid hade kanonroligt och hon musklade sej som hon borde o.s.v.

Ett och ett halvt år senare (för två månader sen ungefär) reagerade hon fortfarande på samma sätt när man trycker och endast (!) en liten spark eller två när man sitter upp..Men hon började snubbla lite på höger fram vilket gjorde mej ngt fundersam då hon aldrig snubblat innan men jag tänkte "de kanske e den stenen där eller den roten o.s.v. Men hon snubblade mer och mer så jag ringde kiropraktorn igen som inte hittade ngt som hade samband med det och ringdevet som kollade henne och sa bara att hon hade nämnvärt ont i ryggen men tyckte inte det var ngt att göra åt med tanke på rasen (läs priset) han sa låt henne vila en månad och hör av dej om hur det går. Hon vilade och jag hörde av mej efter igångsättning och sa att det blivit bättre dock inte helt bra men snubblade inte alls lika mycket (upp till 15gånger/ridtur när det var som värst och nu ca 3-4 gånger) Sedan har jag ridit på någorlunda försiktigt, knappt galopperat mest skritt och trav i lång å låg form för att hon skulle slappna av och sätta lite ryggmuskler. I förrgår provade jag att galoppera varpå hon fattar galopp världens fart i ca 15 språng innan hon saktar av till travartrav, jag saktar av låter henne lugna sej provar igen då kickar hon mot skänkeln (kan dock vara en insekt men hon brukar inte kicka mot dom) innan samma procedur som innan hände. Bestämde mej för att skritta hela vägen hem för att kolla sadel och rygg m.m så allt var okej. Sadeln var okej men ryggen, nej. Istället för att reagera bara vid tryck på ländryggen reagerade hon vid manken, längsmed hela ryggraden nästan ända bak till svansroten och ett område ngn cm ovanför virveln på länden.
Skrittade då igår lite i hagen, skulle idag prova att skritta, trava över lite bommar för att få henne att länga steget lite men hon var helt vinglig, gick ett par steg rakt sen svängde hon och höll på gick hela tiden på tvären med huvudet i vädret och var allmännt stressad, skrittade då hemåt och hon blir ännu värre, då satt jag av och efter fem min hade hon lugnat sej. Så vad ska jag göra!?!
 
Sv: vad i hela friden ska man göra?!(långt)

Någon? Behöver lite hjälp här ju!
 
Sv: vad i hela friden ska man göra?!(långt)

Svårt att säga, men jag skulle nog åka in på klinik igen och se till att få hästen undersökt ordentligt.
Har hästen ont i ryggen så skulle jag inte rida.
Har själv en häst som haft problem i ryggen i vintras-våras men nu är den bra igen. Men det var tömkörning som gällde tills han var helt bra.
Och en omstoppning av sadeln.
 
Sv: vad i hela friden ska man göra?!(långt)

Hur gjorde du för att få ordnin på "din" problemrygg då?
 
Sv: vad i hela friden ska man göra?!(långt)

Först vila, och när det inte blev bättre så sprutades han med kortison i ryggen.
Sedan var det tömkörning under en lång period.
Hans sadel passade inte längre vilket mest troligt orsakat det hela.
Stoppade om den, och nu passar den igen och han har inte haft ont i ryggen sen han sattes igång och reds förutom när han blivit kall om ryggen.
Men han hade "bara" en punkt på ryggen där han var spänd och öm.
Han var även väldigt känslig för att bli kall om ryggen, och det verkar också ha blivit mycket bättre nu.

Men som sagt, kliniken och veterinär besök är det jag kan rekommendera.
 
Sv: vad i hela friden ska man göra?!(långt)

Okej, ska ringa på måndag..Röntgade du din häst eller hur fick du reda på grundproblemet? Vad kostade hela behandlingen?
 
Sv: vad i hela friden ska man göra?!(långt)

Näe eftersom han svarade så bra på behandlingen så röntgades han inte.

Vi var in flera gånger pga att det hela började med att han var halt, så jag vet tyvärr inte vad det kostade själva besöket för ryggen. Betalade bara självrisken i början.
Men jag kan väl gissa på kanske runt 1000-1400 kr?? Ren gissning! :)
 
Sv: vad i hela friden ska man göra?!(långt)

Okej, då vet jag..Tack så hemskt mycket för hjälpen!! Så en sadel som inte är omstoppad kan också ge problem?! Min stackars häst som reds med en som bommen var av på!! :cry:
 
Sv: vad i hela friden ska man göra?!(långt)

Jag skulle först och främst åka in på klinik och få hennes rygg undersökt.

Jag har själv en häst med känslig rygg som kommer av att han blev riden av fel sadlar innan han kom till mig. Sadeln jag fick med var också av i bommen men det märkte jag vid första ridturen så den kastades på en gång.

Under förra sommaren fick han 5 behandlingar av ET och blev "friskförklarad" i septermber. Ny sadel provades ut av sadelmakare och han musklade sig snabbt och väl. Har varit fräsch sedan dess förutom en omkullgång i januari som gav honom en sträckning.

Mycket skogsridning och tömkörning är bra för honom. Bör ej vila mycket. Max en dag i veckan.
 
Sv: vad i hela friden ska man göra?!(långt)

Åkte du in och kollade din häst på klinik eller hade du bara en E-T ute? Reagerar han när man trycker eller mer blir stel i ryggen om den blir kall o.s.v.? Försöker komma fram till hur grovt hennes problem är..
Men samtidigt så tycker jag att om det är jättefel i ryggen borde hon ju inte muskla sej så bra som hon gör..Eller?
 
Sv: vad i hela friden ska man göra?!(långt)

Uppdatering:
Var i stallet idag men red inte, kände över hennes rygg, manke m.m Hon reagerar för tryck genom att sjunka ihop, ca 5 cm..Men tryckte sedan på den andra hästen som också har ont i ryggen, men som ingen gör ngt åt..(suck) Han svarade med att både sjunka ihop, hugga, sparka, å bli förbannad rent allmännt. Så reagerar ju inte min häst, dessutom har han noll ryggmuskler det har min men hur i hela friden ska man veta om hon har ont eftersom hon inte reagerar mer än å "bara" sjunka..Jag menar hon stod å njöt i fula drag vilade med ena bakhoven och suckade belåtet samtidigt som hon sjunker ihop..Dom två olika sakerna tyder ju på olika saker..Åh hjälp mej här va! :confused:
 
Sv: vad i hela friden ska man göra?!(långt)

Jag tycker du ska träna hästen med avsuttet arbete. Om hon som du beskriver har så ont efter ridturen i förrgår, markerar hela ryggen, så ska du inte rida nästa dag alls!

Klart hon är vinglig och ovillig när hon har ont! Du ska vara glad att du har en häst som litar på att du förstår små signaler, ryggsänkning osv lyssna på din häst, tömkör eller longera, träna över Cavaletti ej uppsuttet, varva ridningen med ej uppsuttet arbete åtminstone varannan dag. Rid inte så länge när du rider, börja med 20 min och var vaksam om hon får ont- hoppa hellre av och gå med henne den sista km. vid uteritt...
 
Sv: vad i hela friden ska man göra?!(långt)

Vad har du haft för sadel nu? Kanske värt att testa bomlöst efter du fått ordning på ryggen?
Min häst har också haft problem med ryggen och sadlar som inte passar. Nu rider jag med en bomlös Barefoot och hästen har fått mkt bättre rörelsemönster och ryggmuskler. :rofl:
 
Sv: vad i hela friden ska man göra?!(långt)

Jag skulle ha hästen som promenadhäst istället för att hela tiden göra skadan värre. min åsikt alltså :angel: ..
Prova att rida bomlöst om du ändå ska rida hästen. och börja bygga upp ryggmuskler från marken. Hoppning / cavaletti hinder tycker inte jag att du ska hålla på med med din häst. Jag tror inte ryggen klarar påfrestningarna.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: vad i hela friden ska man göra?!(långt)

Min häst högg eller sparkade inte heller, men det betyder absolut inte att dom inte har ont. Sjunker dom ihop sådär så är det något fel!!!

Jag skulle inte sätta mig på hästen förrens den är kollad.
Skulle bara jobba den för hand.
 
Sv: vad i hela friden ska man göra?!(långt)

Nej, jag tog honom till ET. Hon kollade honom och konstaterade snabbt att det satt i musklerna.
Han ömmar inte för tryck och när man känner igenom honom.

Vid nerderbörd har han täcke på. Nu har han inte haft sommarregntäcket ännu så det inte varit några långvariga skurar ännu. Vintertid har han täcke ute då det är nederbörd/risk för det, vid sol och klart väder klarar han sig utan.

Hästar är ju så olika vid smärta, en del tål jättemycket medans andra visar minsta lilla... Men ta ut en dokumenterat god ET och låt denne undersöka henne. Om hon anser att hon behöver vet.vård behandlar h*n inte henne!
 
Sv: vad i hela friden ska man göra?!(långt)

Hmm, när en häst sjunker ihop såpass mycket har den ont. Att det sedan finns andra som kanske har ännu mer ont gör inte din häst friskare, typ....
En häst som inte har ont i ryggen sjunker inte ihop vid tryck.

Du gör rätt i att tro att din häst nu har ont. Jag tycker det låter klart befogat med klinik eller veterinärbesök.

Tänk på att ju längre man väntar att agera på en skada ju längre tid tar det för den att läka (blir troligen värre). Jag tar hellre ut en veterinär i "onödan" än att gå med en obehandlad skada under en tid.
 
Sv: vad i hela friden ska man göra?!(långt)

Jag red mitt hblsto i en sadel som var för trång i bommen. När detta upptäcktes tog jag ut en sadelutprovare och köpte ny sadel, men då var skadan redan skedd. Hon var halt på tre ben och hade fått pålagringar så jag tog bort henne. Hon visade aldrig ngt markant (och jag var förmodligen inte ett dugg lyhörd) förutom att hon på slutet betedde sig som hon blivit typ biten. (hoppade rakt upp i luften osv)
Jag skulle tagit in hästen på klinik och gått igenom hela den. Nuförtiden åker jag och kontrollerar häst o sadel 2 ggr/år, och köper bara utprovade sadlar. Hoppas det ordnar sig för er!!
 
Sv: vad i hela friden ska man göra?!(långt)

Ridtravare:Då skippar vi att rid tills vi fått in henne på klinik, går ut å går med henne istället, har tyvärr inte tillgång till tömkörningsgrejor. :( Bättre för lite ridning än för mkt..

Pigalle:En hoppsadel, o-omstoppad stübben som ska in på omstoppning nästa vecka, har dock inte använt den på två månader, en dressyrsadel av okänt märe som är kanonmjuk och bra. Har funderat på att prva , men har aldrig blivit av...Ska iväg när jag stoppar om sadeln för att se o det finns nån på det stället som man kan få provsitta och så.

v_NiniZ_v:Har också funderat på den möjligheten men tycker inte om de nå vidare. Hästen (jag?) trivs inte med att bli riden jag vet inte om hon märker på mej eller om hon allmännt hatar att inte göra ngt men hon blir hur grinig som helst, snudd på ohanterbar..Nejdå, men hon blir väldigt krångli att hantera, hon liksom trivs inte med sig själv typ. Men tror du inte det är bra för ryggen att hoppa smålåga hinder (30-50) för att få ryggen välvd (en travare som, har som många andra travare svårt att jobba i form) ? Tränaren har sagt det bara jag inte hoppar för högt lr för ofta med henne..

Domino: Han som varit ute och tittat på min häst har inte pratat på vet. och hon har blivit tusen gånger bättre men det är åndå som pricken över i fattas för att hon ska bli helt bra, därför har jag bestämt mej för att plocka in henne påklinik för att se om det går att få henne helt fräsch..

Pewa: Självklart inte, men det känns så konstigt att han reagerar så starkt medan Pärla inte rör en min.. :confused: Ngt måste vara fel men samtidigt verkar det som om hon inte tycker det själv längre lr nåt..*suck*

AnnaKarinA: Åh nej, säg inte så!! :cry: :cry: :cry: Men tack iaf!! Håll tummarna nu för imorrn ringer vi!
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 999
Senast: Bee
·
Hästvård Hej! Jag köpte en häst för exakt ett år sedan (november 2021) som var allt jag och mina döttrar drömt om. Extremt lätthanterlig, pigg på...
2
Svar
30
· Visningar
5 139
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 938
Hundhälsa Idag fick min stövarhane på 6 år åka in akut till veterinären, med vad jag trodde var kraftig buksmärta (sa innan jag åkte till min man...
Svar
12
· Visningar
2 380

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp