Vad jobbar ni med och varför?

Sv: Vad jobbar ni med och varför?

Fast om jobbet harfria arbetstider, och nästan enbart består av sånt du vill göra och har valt själv? Då är ju inte jobbet mer fängelse än att ha egna tävlingshästar.
Känns som att det är enormt få jobb som är så bara. Jag har då aldrig haft en anställning som sett ut på det viset.
 
Sv: Vad jobbar ni med och varför?

Känns som att det är enormt få jobb som är så bara. Jag har då aldrig haft en anställning som sett ut på det viset.

Jag håller med. Det är ju mer ofta som du beskriver det dvs "fängelseliknelsen".

När jag fick mitt arv och kunde sluta jobba var dte det bästa som hänt mig!
En otroligt stor börda lyftes från mina axlar och livet blev såååå mkt roligare och mer givande.

I början tog jag mest dagen som den kom å njöt åt att kunna göra vad jag ville, mest hästarna. Men oxå annat som jag inte haft tid åt innan.

Efter hand ville jag ha mer aktiv sysselsättning och känna att jag gjorde nytta å då köpte vi mindre gård och började driva inackorderingsstall. JAg rider andras hästar å tränar.
JAg är ofattbart nöjd med min tillvaro.

Saknar INTE att ha fast heltidsjobb...skulle nog må fruktansvärt dåligt om jag var tvungen att gå tillbaka till det vanliga igen
 
Sv: Vad jobbar ni med och varför?

Usch, tyst med dig. Jag skrev just på kontrakt för hela sommaren. Heltid. Bläääää. Hatar att vara så fattig att jag måste jobba. :(

Fast sen har jag haft det där du snackar om också. Egen gård, egna hästar, pengar så det fanns och blev över eftersom jag red till och tävlade så mycket. Det var också givande i många år, men en dag fick jag nog av det också.

Var sak har sin tid antar jag. Jag ska bara komma på vad min tid ska fyllas med på ett sätt som gör att jag överlever och mår bra samtidigt.

*förvirrad*
 
Sv: Vad jobbar ni med och varför?

det kommer ju en tid då man ändras igen och får nya mål.

Tror inte det är hälsosamt att fastna allt för länge i samma spår.

Sen så är jag en person som vill att det händer saker i livet, så antagligen har jag ändrat riktning igen om några år:D

Nya utmaningar:)
 
Sv: Vad jobbar ni med och varför?

Just nu är jag helt sjukskriven, men jag är anställd som ekonomiansvarig på privat företag på 50% (övriga 50% har jag varit sjukskriven)

Jobbet i sig är jättekul! Jag älskar siffror och att få grotta ner mig i problemlösningar.
Tyvärr är det svårt med semester, 2veckor sammanhängande är max om man jobbar ensam ansvarig. Jag har hand om allt som rör ekonomin på företagen, inga ekonomiassistenter under mej så det blir fruktansvärt tungrott på en halvtid och stressnivån är hög. (Har hand om 3 bolag)

På heltid hade jobbet gett 26000:- före skatt, arbetsplatsen är på liten ort.
 
Sv: Vad jobbar ni med och varför?

Fast det innebär ju inte att man är sysslolös bara för att man inte jobbar. Man kan ju ha massor med aktiviteter som fyller ens mentala och fysiska behov, utan att för den delen jobba.

Det där låter så främmande för mig. Att frivilligt ställa sig utanför arbetsmarknaden, utanför alla professionella sammanhang - att liksom inte alls bidra eller få något tillbaka för att man bidrar... Det tror jag inte är bra för någon.

Att fylla sina dagar med sina egna hästar, zumba m m - det är för mycket hobby för mig, för mycket navelskådande. Är man frisk tror jag att man mår mycket bättre av att jobba, av att delta.
 
Sv: Vad jobbar ni med och varför?

Här är en lokförare till. Har du mycket växlingstjänst? Jag, som kör tåg i Skåne, tycker att dimma är betydligt mer påfrestande än kyla. Att köra tåg, när man knappt ser något, upplever jag som mer påfrestande än något annat i arbetet.

(För er som inte är lokförare vill jag nämna, att man i hastigheter över 40 km/tim får lita helt på de ATC-besked man får i förarhytten, d.v.s. man sänker i princip inte hastigheten, bara för att man inte ser något.)

Jag tjänstgjorde en tid som utbildningsledare och utbildade personer som skulle arbeta i järnvägsspår (tågvarnare, tillsyningsmän m.fl.), men efter några år återgick jag till att vara lokförare. Arbetet som utbildningsledare var mer intressant, och jag trivdes med det, men som lokförare har jag en högre livskvalitet. Jag trivs med de oregelbundna arbetstiderna och att ha ett arbete som jag inte tar med mig hem.
 
Sv: Vad jobbar ni med och varför?

KL

Jag jobbar som väktare, har "hoppat" runt rätt mkt, Utb hästskötare (Naturbrukslinjen) jobbat med hästar (funkade dåligt när man hade egna att sköta när man kom hem (blev för mkt/tungt), Förskola som extrapersonal (ALDRIG mer), Croupier (inget heltidsjobb direkt å ganska dålig lön, men kul =) hoppar in ibland vid sjukdom) receptionist - va ju rena drömjobbet när man kom från stalljobb, fasta tider, du släpper jobbet med dörren när man går ut. Jobbade ett tag på Bank men det iom mitt totala ointresse för "bankvärlden" (läs aktier mm, har inga som helst problem att ta folk) så sa jag upp mej och nu jobbar jag igen som väktare.

Hade den turen som FÅ väktare har. Jobbade en månad med att vakta en grind (tråkigt ? skojja inte ;) tur man pallar att läsa böcker hela dagar ;) ) sen fick jag köra rondbil på nätterna - detta är hur kul som helst ! Varierande och enformigt i ett ;) Ibland stressigt, ibland lugnt =) Sen måste jag på nåt sätt lyckats visa framfötterna för efter enbart 7 månader blev jag heltidsanställd med gruppledarlön så jag tjänar 24012kr /mån + ob får ut ca 19' efter skatt

Fördelarna är ju att man är ledig en hel vecka ;)
Nackdelarna är att man jobbar 12 timmars pass = i mitt fall 7-19, lite tight med häst då, men har nu stallat upp i ett nästan helinackorderingsstall, så då behöver jag bara åka ut och rida och kan tom strunta helt att åka ut ca 2 dgr/veckan.

Om jag rekommenderar jobbet ? Absolut, men det finns många som jobbat som behovare (ingångslön 106 kr / timmen första 6 mån för att sen bli 114 kr/tim som grundlön) i FLERA ÅR... Å det med all osäkerhet då om hur många timmar man får mm som följd... Men har man chansen att bli väktare så hoppa för all del på det =) Det är kul och ger en massa livserfarenhet !

Jag tänker INTE bli polis ifall nån undrar, kommer inte ens gå ordningsvaktsutbildningen ;) trivs som väktare =)

Det där låter så främmande för mig. Att frivilligt ställa sig utanför arbetsmarknaden, utanför alla professionella sammanhang - att liksom inte alls bidra eller få något tillbaka för att man bidrar... Det tror jag inte är bra för någon.

Att fylla sina dagar med sina egna hästar, zumba m m - det är för mycket hobby för mig, för mycket navelskådande. Är man frisk tror jag att man mår mycket bättre av att jobba, av att delta.

Jag jobbar för att få lönen *PUNKT* att jag sen jobbar med nåt som är KUL ser jag som en självklarhet. Är inte jobbet roligt spelar lönen ingen roll (eller nja det va sanning med modifikation men ändå)
Skulle jag vinna på Lotto så måste det å andra sidan va en så stor vinst att jag kan göra allt jag vill ;) Men tro mej det handlar inte om "pilla ludd i naveln" utan jag skulle LÄTT kunna ha en "heltidstjänst" bara i att göra "ingenting mer än det jag vill"..
Har aldrig haft problem med att gå arbetslös mer än när pengarna börjar ta slut. Då måste man ju jobba igen för att få pengar (därav mitt nuvarande jobb)
 
Sv: Vad jobbar ni med och varför?

KL

Började ganska nyligen jobba som kriminalvårdare, lite av en slump. Trivs bra än sålänge, det är en lite speciell miljö. Arbetsuppgifterna innefattar många administrativa delar, mycket säkerhetstänk, och sen mycket kontakt med de intagna.

Rekommenderar det till stresståliga personer som kan hålla många bollar i luften och att man är social.

Nackdelen med jobbet är att man kan hamna i obehagliga situationer och lönen är sisådär (ca 20.000 i månaden).
 
Sv: Vad jobbar ni med och varför?

Jag jobbar som coach (dvs undervisar utan att vara lärare), och har invandrare till största delen.

Har varit sjuk och arbetslös under långa tider och det här kom som en skänk från ovan. Jag stortrivs med människorna. Aldrig har jag skrattat (och gråtit) så mycket om dagarna som nu!

Jag har inte haft någon rak linje i mitt arbetsliv. Förutom att allt jag sysslat med har handlat om service och att fixa.

Får för närvarande 24500 i lön eftersom jag begärde medianlön när jag anställdes i december. Har väl något mål att bli oumbärlig och kunna begära mer i lön. :D

Jag har därutöver jobb som konstguide, som medarbetare i skolan och lite andra extraknäck. Är engagerad som fritidspolitiker och i några organisationer. Det ger lite arvoden och ersättningar. Jag är van att plocka ihop en bukett av olika saker för att försörja mig.
 
Sv: Vad jobbar ni med och varför?

Jag jobbar som coach och vägledare mot arbetssökande människor (främst unga vuxna) och stortrivs med jobbet!
Jobbar mån-fre, 8-16:30 med flexmöjligheter och kan även jobba hemifrån om min planering tillåter det (perfekt när man ska passa in hovslagare osv). Har 26 000 kr per månad, vilket ger strax över 20 000 kr i handen. Är utbildad beteendevetare mot personaladministration, men har på något sätt kommit att jobba med arbetsmarknad.

Rekommenderar mitt jobb till dig som vill ha ett socialt jobb med MYCKET människokontakt, och som får en kick av att hjälpa andra.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 798
Senast: BernT
·
Juridik & Ekonomi Jobba inte deltid/ med uppehåll då det påverkar din pension. Varenda krona du tjänar räknas. Hört dessa 2 hela livet från olika håll...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 184
Senast: Red_Chili
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
23 148
Senast: Mabuse
·
Hemmet Okej, om några timmar måste jag bestämma mig! Jag bor i nuläget i en nyproducerad lägenhet som är är snordyr. 43% av min lön går till...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
4 382

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp