Vad jobbar ni med och varför?

Sv: Vad jobbar ni med och varför?

Å andra sidan kan inte alla bli programledare i tv heller.

Men en del blir det ju bevisligen. Dessutom har ju en del ungdomar vuxna i sin omedelbara närhet som faktiskt har de "omöjliga" jobben. Själv upplevde jag en stor frihet i just det, som ung.
 
Sv: Vad jobbar ni med och varför?

Men en del blir det ju bevisligen. Dessutom har ju en del ungdomar vuxna i sin omedelbara närhet som faktiskt har de "omöjliga" jobben. Själv upplevde jag en stor frihet i just det, som ung.

En del har inte råd att drömma. Så jävligt är det ju. En del gör det ändå, kämpar för sin dröm, en del av dem lyckas, andra inte.

För egen del tyckte SYO:n på gymnasiet att jag borde utbilda mig till tandhygienist. För att försörja sig på att skriva går ju inte. Det rådet är jag väldigt glad över att jag inte lyssnade på.
 
Sv: Vad jobbar ni med och varför?

En del har inte råd att drömma. Så jävligt är det ju. En del gör det ändå, kämpar för sin dröm, en del av dem lyckas, andra inte.

För egen del tyckte SYO:n på gymnasiet att jag borde utbilda mig till tandhygienist. För att försörja sig på att skriva går ju inte. Det rådet är jag väldigt glad över att jag inte lyssnade på.

Du borde kontrat med att SYO:n borde byta jobb!
Nu vet jag i och för sig inte vad de lärde sig på den tiden man utbildade sig till SYO, men nuförtiden när man utbildar sig till SYV så är såna uttalanden ett BIG NO NO! Tyvärr finns det fortfarande många som slänger ur sig en massa dumma uttalanden och så kommer det säkert fortsätta. Men det är inte så det ska gå till i alla fall.
 
Sv: Vad jobbar ni med och varför?

Och jag hade jobbat även om jag inte behövde. Bara jobbet var roligt nog!

Instämmer! Även om jag vann stort på lotteri (inte direkt troligt... *hmm*) så vill jag fortfarande leka med stenar :D

För ett tag sedan fanns det en liten möjlighet att jag skulle få en anställning, i Stockholm (alla vill ju tydligen dit :grin:) fast inom ett helt annat område än det jag jobbar med. Tur nog ramlade det in mer geologjobb så jag skrinlade de andra planerna. Blotta tanken på att bo i en stor stad och arbeta på ett kontor fick mig att vilja gråta. Naturligtvis hade jag inte tackat nej om jag var tvungen för att försörja mig men jag hör hemma där jag är nu.

Jag har haft tur! :)
 
Sv: Vad jobbar ni med och varför?

För egen del tyckte SYO:n på gymnasiet att jag borde utbilda mig till tandhygienist. För att försörja sig på att skriva går ju inte. Det rådet är jag väldigt glad över att jag inte lyssnade på.

Och till mig sa SYO:n att jag borde bli slaktare. :crazy: Detta eftersom jag gillade djur och gärna ville ha ett välbetalt arbete i framtiden :crazy: :cool: (jag var f ö vegetarian på den tiden av just etiska skäl vilket gör uttalandet än mer bisarrt).
 
Sv: Vad jobbar ni med och varför?

Och till mig sa SYO:n att jag borde bli slaktare. :crazy: Detta eftersom jag gillade djur och gärna ville ha ett välbetalt arbete i framtiden :crazy: :cool: (jag var f ö vegetarian på den tiden av just etiska skäl vilket gör uttalandet än mer bisarrt).

Om man vill jobba med djur känns ju slaktare som ett väldigt bisarrt val:eek:
 
Sv: Vad jobbar ni med och varför?

Detaljerad beskrivning hade varit värdefull för 25% av alla ungdomar under 25 år.

Se där, ett exempel på motsatsen till mångsidighet och kreativitet.

Skuldbelägg för all del mig för ungdomsarbetslösheten. Jag är ju som du förstår ensam skyldig till den.
 
Sv: Vad jobbar ni med och varför?

Jag kör liksom MissFideli linjebuss i stadstrafik.
Jag kan just nu inte komma på någonting roligare att göra, så jag fortsätter så länge. Det finns väl risk för att jag blir en sådan där som jobbar till pensionen och lite till :D

Från början älskade jag att inte behöva bry mig om någonting egentligen, jag behövde inte drive igenom en massa saker för att arbetet skulle fungera, jag kör min buss från ena änden av linjen till den andra och går den sönder så ropar jag på hjälp.

Men någon har gett mig en rätt stark "lägga mig i allt"-gen som gillar utmaningar och är urusel på att säga nej. Så när jag blev ombedd att börja engagera mig fackligt så gjorde jag det. Och när ingen annan ville ta över som huvudskyddsombud så gjorde jag det. Nu är det biten alldeles ny och jag är långt, långt ifrån färdigutbildad men ändå. Det är lite stort och lite läskigt.

Förra året tjänade jag 315.000kr före skatt. Jobbade då mån-lör så egentligen inga röda dagar och inte supertidiga morgnar eller sena kvällar.

Om man tycker det är kul att vara mitt i smeten, hantera alla möjliga sorters människor (utan att egentligen kunna göra så mycket), vara stresstålig och tycker om att köra stora fordon så skulle jag absolut rekommendera mitt jobb. Det är vissa dagar skittufft, andra dagar så glider man bara runt och lyssnar på radio.
 
Sv: Vad jobbar ni med och varför?

*kl*
Jag är nog en av Sveriges yngsta mattant :D

Jobbar som kock i en skolrestaurang.
 
Sv: Vad jobbar ni med och varför?

Se där, ett exempel på motsatsen till mångsidighet och kreativitet.

Skuldbelägg för all del mig för ungdomsarbetslösheten. Jag är ju som du förstår ensam skyldig till den.


Intressant kreativ tolkning, nästan tom mångsidig dock bara nästan.
 
Sv: Vad jobbar ni med och varför?

jag jag skulle bli tokig om jag inte fick jobba
Fast det innebär ju inte att man är sysslolös bara för att man inte jobbar. Man kan ju ha massor med aktiviteter som fyller ens mentala och fysiska behov, utan att för den delen jobba.

Det går jättebra att ha ett par trevliga tävlingshästar och träna dem. Spela tennis på tisdagar, ha zumba på onsdagar. På torsdagar har man en kurs i drejning och så skapar man en annan rutin en annan dag och så vidare. För jag tror att de flesta människorna mår bra av att ha en någorlunda rutin i livet. Men jag är helt övertygad om att jag hade mått bäst ifall jag hade fått slippa känna mig så bunden och ofri som jag gör när jag har ett heltidsarbete. Det är som att sitta i ett fängelse.
 
Sv: Vad jobbar ni med och varför?

Fast om jobbet harfria arbetstider, och nästan enbart består av sånt du vill göra och har valt själv? Då är ju inte jobbet mer fängelse än att ha egna tävlingshästar.
 
Sv: Vad jobbar ni med och varför?

Jag vet att jag är väldigt arbetsgivarvänlig och att min inställning inte delas av alla, men ändå - jag skulle vilja säga att de flesta arbetsgivare jag stött på, varit mycket måna om den verksamhet de har ansvar för. Och där ingår ju de anställda.

Jag tycker också det blir lite märkligt att skilja på arbetsgivaren och de anställda på det sättet, att arbetsgivaren gör vissa saker och de anställda andra. De som anställer och leder arbetet i en organisation är ju nästan alltid anställda de också. Det är rätt få organisationer där ägarna är direkt inblandande i det operativa arbetet, ledningen i ett företag t ex är ju anställda de med oftast.

I praktiken består ju "arbetsgivaren" nästan alltid av andra anställda.
 
Sv: Vad jobbar ni med och varför?

Tja, för någon tid sedan blev du ju nästan arg på mig när jag hade problem med en puckad chef för första gången i mitt liv, så något slags kvalitet tycks ju min arbetsplats ha, där jag helt har undsluppit sådant under så pass lång tid.

Förvisso, men man träffar ju normalt på folk utanför sin egen arbetsgrupp. Att tillbringat ett arbetsliv i forskarvärlden, t ex, och aldrig träffat på exempelvis en dryg och som handledare/arbetsledare mindre lämpad professor, det måste vara väldigt ovanligt, om inte i den egna arbetsgruppen så på konferenser, bokprojekt, forskningsprojekt, och så vidare. Jag gissar att det förhåller sig på liknande sätt i andra branscher, man jobbar någon gång med andra än sin egen chef och arbetsgrupp. Dessutom har väl de flesta i din ålder någon gång i sitt liv arbetat någon annanstans än just den konstellation och arbetsgrupp de befinner sig i just nu?

Det jag förvånades över var mer att du aldrig träffat på en mindre lämplig chef under ett långt arbetsliv, det tror jag är jätteovanligt, Att just nu vara på en arbetsplats utan olämpliga chefer däremot är inte så unikt. Jag jobbar på ett annat ställe än du, och just nu har jag också bara bra chefer och roliga samarbeten, det innebär ju inte att jag tror att min arbetsplats är världsunik som den enda där jag skulle kunna trivas.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad jobbar ni med och varför?

*kl*

Jag kör taxi. Mitt storsta "problem" är att jag trivs alldeles för bra med det. Perfekta tider för mig med kvällar och nätter, jag älskar (fortfarande efter 11 år) att köra bil och det är rätt kul att träffa så mkt folk även om man tröttnar att svara på samma frågor tio gånger varje jobbpass. Nu har jag dessutom världens bästa chef som gör mitt liv väldigt enkelt.

Nackdelarna är väl att det blir mycket helgjobb, det är inte särskilt bra betalt (får ut mellan 12-17'/månad. Och att vissa kunder helt enkelt är riktiga idioter-men tröstar mig med att såna finns överallt oavsett vad man gör.

Jag brukar rekomendera att börja köra. I synnerhet som extrajobb-då är det riktigt bra!

Själv är jag i konstant konflikt med mig själv för att jag inte har ett tillräckligt "fint" och välbetalt jobb. Samtidigt som fördelarna och tryggheten håller mig kvar i bilen. Har läst på universitetet och är egentligen "bara" 30 poäng från en fil kand i sociologi. Men det lär ändå inte ge ngt jobb:p. Och jag vill inte jobba kontorstider. Då hade jag troligen gjort en Michael Douglas i Falling Down...
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 725
Senast: BernT
·
Juridik & Ekonomi Jobba inte deltid/ med uppehåll då det påverkar din pension. Varenda krona du tjänar räknas. Hört dessa 2 hela livet från olika håll...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 184
Senast: Red_Chili
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
23 085
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Jag har insett att jag behöver gå i terapi och är nu nyfiken på om någon här testat någon av dessa plattformar där man prata med...
Svar
4
· Visningar
495
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp