Vad jobbar ni med och varför?

Sv: Vad jobbar ni med och varför?

Jag tycker båda tankegångarna känns lika märkliga, både att människor skulle vara till för arbetsplatserna, och att arbetsplatserna är till för de anställda. En organisation är normalt till för att åstadkomma nånting i första hand: utbildning (t ex en skola), erbjuda hjälp till hemlösa (stadsmissionen), en tidning (dagens nyheter), sjukvård. Den är ju inte i första hand till för att erbjuda medarbetarna ett jobb, undantaget Samhall och liknande kanske.

Lika självklart är en människa inte i första hand till för ett arbete, det är något man väljer att göra med sitt liv, knappast anledningen till att man existerar.

Jag förstår inte riktigt detta koketterande med kräsenhet och motvilja mot organisationer som har anställda? Såvida det inte är en del av yrkesidentiteten i ditt ämnesområde? Såvitt jag vet är din arbetsgivare inte väsensskild från andra organisationer i samma bransch, så det verkar inte rimligt att det verkligen skulle vara den enda i sitt slag där du kunde trivas. Få arbetsplatser är så unika, och såvitt jag vet är din arbetsplats inte en av dem, i alla fall inte enligt dem jag känner som jobbar eller har jobbat där.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad jobbar ni med och varför?

Jag jobbar, när jag inte är föräldraledig eller pluggar, som apotekare på apotek. En bransch i ganska kraftig förändring just nu, exakt hur många apotek, och vilka öppetider/bemanning dessa ska ha i framtiden är svårt att säga. Just nu skriker de efter personal, och bristen gör att det inte sällan saknas folk på arbetsplatserna, och det ger ju lite stress.

Om man jobbar på en fullbemannad arbetsplats så är det ett rätt roligt jobb, man träffar alla sorters människor och kan oftast lösa de frågeställningar som dessa har. Ibland segar datasystemet ihop och inget funkar, ibland finns inte medicin att få tag i (har blivit ett större problem sista året), ibland är det bara så att det blir kö. Då kan man få rätt mycket gnäll och skäll av kunderna, inte så kul, men det är klart de blir frustrerade. Vem blir inte det när man är sjuk och saker ska krångla.

Mina första år jobbade jag i England och där har man ett annat arbetssätt, mer ansvar och fler varierande uppgifter. Man jobbar också närmare vården och det var lättare att hjälpa människor med specifika problem när man lätt kan få tag i och föra en dialog med ansvarig läkare. Jag saknar det helhetsperspektivet i Sverige, och jag saknar en del arbetsuppgifter från tiden i England.

Lönen är bra, 31000 innan skatt (och jag ligger nog lite lågt egentligen) samt att vi har öppet kvällar och helger, som ger ob. Har ca 25000 ut efter skatt även om jag inte får ihop timmar till en heltid. Arbetstiderna är väl det som är tråkigast, 10-20 vardagar ger inte mycket utrymme för andra aktiviteter om man ska sköta hus och hem nåt så när också. Varannan helg är alltid uppbokad 10-18 både lördag och söndag. Pga snålt med personal är det svårt att byta tider eller få ledigt över storhelger. Givetvis varierar tiderna beroende på apotek, alla har inte öppet så sent eller söndagar tex.

Rekommendera andra? Svårt, det är lång utbildning och hur marknaden ser ut om 5 år vet ingen, men det finns gott om jobb i Norge och Danmark också. Om man är lite flexibel med vilket land man jobbar i är apotekare ett jättebra yrke. Ofta riktigt bra betalt utomlands och svenskar har gott rykte så det är lätt att få jobb. Till USA och "down under" behöver man göra kunskapsprov, men i Europa kan man jobba direkt i vilket land som helst.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad jobbar ni med och varför?

...

I övrigt håller jag helt med dig. Synen att arbetstagarna ska vränga sig utochin för att passa arbetsgivarnas önskemål tycker jag skrämmande. Och själva ordet arbetsGIVARE ger mig rysningar. Vad då GER?

Din inställning tycker jag är tråkig. Jag tycker arbetsgivare är bra, tack vare mina arbetsgivare har jag både haft ett roligt och stimulerande jobb och fått lön. Jag har aldrig känt mig utsugen eller utnyttjad. Tvärtom har jag med ett undantag gått till jobbet med glädje varje dag. För mig är arbete teamwork, samspel och fokus på uppgifter som skall lösas tillsammans.

Dessutom har arbetsgivare i Sverige mycket större ansvar för sina arbetstagare än vad man har på andra ställen i världen. Generellt sett så tycker jag att arbetsgivarna tar detta ansvar, men det förekommer förstås att en och annan brister.

När arbetsgivarna brister så är det oftare vad de inte gör som är problemet, och problemet växer med tiden.

Jag vet att jag är väldigt arbetsgivarvänlig och att min inställning inte delas av alla, men ändå - jag skulle vilja säga att de flesta arbetsgivare jag stött på, varit mycket måna om den verksamhet de har ansvar för. Och där ingår ju de anställda.
 
Sv: Vad jobbar ni med och varför?

Din inställning tycker jag är tråkig. Jag tycker arbetsgivare är bra, tack vare mina arbetsgivare har jag både haft ett roligt och stimulerande jobb och fått lön. Jag har aldrig känt mig utsugen eller utnyttjad. Tvärtom har jag med ett undantag gått till jobbet med glädje varje dag. För mig är arbete teamwork, samspel och fokus på uppgifter som skall lösas tillsammans.

Dessutom har arbetsgivare i Sverige mycket större ansvar för sina arbetstagare än vad man har på andra ställen i världen. Generellt sett så tycker jag att arbetsgivarna tar detta ansvar, men det förekommer förstås att en och annan brister.

När arbetsgivarna brister så är det oftare vad de inte gör som är problemet, och problemet växer med tiden.

Jag vet att jag är väldigt arbetsgivarvänlig och att min inställning inte delas av alla, men ändå - jag skulle vilja säga att de flesta arbetsgivare jag stött på, varit mycket måna om den verksamhet de har ansvar för. Och där ingår ju de anställda.

Tråkig?

Det är väl roligt för dig och andra som tycker att era arbetsgivare är bra. Men de flesta företag är vinstdrivna och anledningen till att de vill att deras anställda ska må bra är huvudsakligen för att de arbetar bättre då, inte för att de är snälla. Och inom det offentliga som vård och skola är det ju ständiga nerdragningar som knappast görs för att de anställda ska må bättre.

Jag har också haft lön när jag har arbetat, men det är inte ofta jag har känt någon större tacksamhet över att jag får det. Det ingår liksom i konceptet.
Någon köper min arbetskraft, alltså ska de betala. I stället för att någon GER mig ett arbete och jag ska vara tacksam över denna ynnest.
 
Sv: Vad jobbar ni med och varför?

Tråkig?

Det är väl roligt för dig och andra som tycker att era arbetsgivare är bra. Men de flesta företag är vinstdrivna och anledningen till att de vill att deras anställda ska må bra är huvudsakligen för att de arbetar bättre då, inte för att de är snälla. Och inom det offentliga som vård och skola är det ju ständiga nerdragningar som knappast görs för att de anställda ska må bättre.

Jag har också haft lön när jag har arbetat, men det är inte ofta jag har känt någon större tacksamhet över att jag får det. Det ingår liksom i konceptet.
Någon köper min arbetskraft, alltså ska de betala. I stället för att någon GER mig ett arbete och jag ska vara tacksam över denna ynnest.

Men varför är det fel att företaget är vinstdrivande? de säkerställer ju fortsatt anställning.

Jag skrev "tråkig", därför att jag inte känner igen din beskrivning. Kanske är jag dum och naiv och har blivit utnyttjad utan att veta om det.

Och jag tar lönen för given, det var inte det jag menade, utan snarare att det är ett arbete det handlar om och att man faktiskt får lön för det. Man kan se det som att arbetstagaren utnyttjar företaget för att få pengar... om man vill?

Vad gäller offentlig förvaltning så är det våra gemensamma skatteintäkter som sätter storlek på intäkterna. Jag är ingen förespråkare av nedskärningar, verkligen inte, men realiteten är sådan att resurserna är begränsade. Ju fler som arbetar, desto större intäkter och så måste det väl vara?
 
Sv: Vad jobbar ni med och varför?

*KL*
Jag är trafikledare på ett transportföretag (lastbilar).
Utöver själva trafikledningen så tar vi emot bokningar, svarar på prisförfrågningar, frågor om leveranstider, gods/paketsökningar, vi skriver ut fraktsedlar & klisteretiketter, tar emot kunder som kommer in till terminalen och vill skicka gods och mycket mer.
Vi har en del administrativt arbete, vilket jag tycker är kul! :D
Kontinuerligt får vi också gå utbildningar inom företaget, allt från datasystemsutbildningar, tull, farligt gods och så vidare.
Jag känner än idag att jag lär mig nya saker hela tiden, och jag tycker om att utvecklas!

Inom vårt företag finns det olika avdelningar, så som terminal, fakturering/ekonomi, sälj, kundservice med mera. Så ledsnar man på nåt kan man ju alltid byta, men jag gillar det här med trafikledning; Man får prata både med kunder, transportörer och chaufförer.

Jag rekommenderar detta till alla som är någorlunda stresståliga, som vill jobba kontorstid måndag-fredag och som tycker om att prata med folk.
Jag har en helt okej lön på strax under 30' innan skatt.

Det låter som något för mig!
Jag gillar lastbilsyrket men för feg för att själv köra lastbil.
Men hur går man tillväga för att bli trafikledning?
 
Sv: Vad jobbar ni med och varför?

Jag jobbar som kontorsassistent på ett mindre företag. Att jag hamnade där är delvis en slump. Jag hade varit sjukskriven länge, mer än 10 år och hamnade där när jag skulle arbetsträna. Då hade jag suttit och bläddrat i telefonkatalogen efter ställen att arbetsträna på. Min plan var att välja ett företag som dels stämde överens med något av mina intressen men som också skulle kunna ha användning för mina kunskaper. Dessa kunskaper är något jag skaffat mig på egen hand genom åren, så jag har inte lärt mig dessa i skolan.

Nu, några år senare kan jag konstatera att planen fungerade. Sedan två veckor tillbaka är jag anställd på heltid. Lönen är okej tycker jag men när jag hör vad andra tjänar så är det inte så mycket i jämförelse. Men jämfört med sjukersättning+bostadstillägg så är det ett stort lyft. Jag är väldigt glad över att jag fått jobb trots lång sjukskrivning.

Mitt jobb ger mig mer än bara pengar då jag mår bra av att jobba där. Eftersom företaget håller på med hälso- och friskvård så har det också bidragit till att jag fått en bättre hälsa.

Det är svårt att komma med någon rekommendation om jobbet. Trivs man med att vara en kugge i hjulet som ser till att allt flyter, utan alltför mycket ansvar så kan det ju vara något. På den här arbetsplatsen är det dessutom väldigt lugnt och "stress" är ett skällsord.
 
Sv: Vad jobbar ni med och varför?

Jag glömde ju svara på de andra frågorna. Jag skulle rekommendera mitt jobb till andra ifall de behövde ett jobb eller omväxling från det de redan gör.

Varför jag jobbar? För att jag behöver pengar så att jag kan försörja mig själv. Hade jag inte behövt pengar hade jag aldrig jobbat!
 
Sv: Vad jobbar ni med och varför?

Tillägg: Vid sidan om min anställning är jag också egenanställd, d.v.s. nästan som egenföretagare. Då driver jag en hemsida. Jag gör research, skriver, fotograferar, uppdaterar hemsidan m.m. Intäkterna kommer mest från annonser. Så det här innebär ju att jag egentligen jobbar mer än heltid men det är väldigt utvecklande och ger mig utmaningar. Ibland är det motigt när jag kört fast men i morse var det en artikel som nästan skrev sig själv. Sånt är underbart.
 
Sv: Vad jobbar ni med och varför?

Tex i trådar som den här, ser man ju tex hur folk argumenterar för att de unga bör skaffa sig gångbara utbildningar, därför att den ena eller andra branschen behöver folk.

Som om om de unga är till för de där branscherna. Själv har jag lite svårt att fullt ut gilla idén om att det är vi som är till för arbetsplatserna, snarare vill jag tänka mig att arbetsplatserna är till för oss. Och då finns ju all anledning till kräsenhet.


Rådet är snarare förknippat med omfattande arbetslöshet som för ungdomars del snittar på 25%.
Rådet är till för den som vill ha ett jobb och med maxade csn-lån inte vill avsluta högskolestudierna med en utbildningsplattform som inte underlättar på arbetsmarknaden.
Det står alla fritt att göra precis som de vill men ingen orkar lyssna på gnäll pga en individs felaktiga val.


När det gäller vem som finns till för vem så är det ömsesidighet, ett givande och tagande.
 
Sv: Vad jobbar ni med och varför?

Jag glömde ju svara på de andra frågorna. Jag skulle rekommendera mitt jobb till andra ifall de behövde ett jobb eller omväxling från det de redan gör.

Varför jag jobbar? För att jag behöver pengar så att jag kan försörja mig själv. Hade jag inte behövt pengar hade jag aldrig jobbat!

Och jag hade jobbat även om jag inte behövde. Bara jobbet var roligt nog!
 
Sv: Vad jobbar ni med och varför?

Och jag hade jobbat även om jag inte behövde. Bara jobbet var roligt nog!

Samma här och tänk vad lyckligt lottad man måste vara när man tycker det är så pass roligt att det är en prioritering utan att ta hänsyn till den ekonomiska faktorn.
Är man inte ekonomiskt oberoende är det ju närmare ett måste under väldigt stor del av sitt liv.
 
Sv: Vad jobbar ni med och varför?

Rådet är till för den som vill ha ett jobb och med maxade csn-lån inte vill avsluta högskolestudierna med en utbildningsplattform som inte underlättar på arbetsmarknaden.

Jovisst. Och man kan skaffa sig en utbildning som man inte är särskilt intresserad av och få ett jobb som man inte är särskilt intresserad av och bidra i förlängningen till att skapa en arbetsmarknad och ett samhälle som man inte är särskilt intresserad av. Eller så kan man tänka på andra vis.

Och bland de där som väljer det lämpliga och gångbara, både ser och hör man mycket gnäll över de som inte valt så.
 
Sv: Vad jobbar ni med och varför?

Jag tycker arbetsgivare är bra, tack vare mina arbetsgivare har jag både haft ett roligt och stimulerande jobb och fått lön.

Det jag tänkte på i sammanhanget var snarare sådant som all den här propagandan om att ungdomen bör studera matematik, teknik och naturkunskap, och att de inte bör intressera sig för humaniora och sådant tjafs.

Vilket är en inställning i utbildningspolitiken som jag inte kan känna någon som helst respekt för.

Omsatt till arbetsmarknadsfrågor vill man alltså att ungdomar utbildar sig för att passa på en arbetsmarknad som inte intresserar dem. Där någonstans börjar jag undra över vem som är till för vem och vad det hela ska vara bra för.
 
Sv: Vad jobbar ni med och varför?

I stället för att någon GER mig ett arbete och jag ska vara tacksam över denna ynnest.

Min samhällskunskapslärare när jag gick i skolan introducerade begreppen arbetsköpare och arbetssäljare. Jag tycker att det bättre beskriver transaktionen.
 
Sv: Vad jobbar ni med och varför?

2. Eget företag med katt- och hunduppfödning, inkomsten varierar men får ut i snitt 8K i månaden om man slår ut det över året.

Det här är första gången på buke jag sett någon skriva att hund/kattuppfödning ger en inkomst. Det normala är att det är ett kall, alla utgifter överskrider alltid inkomsterna, uppfödare är man enbart av intresse, dt ekonomiska är alltid en förlust osv..blabla.. mm. Härligt uppfriskande!
 
Sv: Vad jobbar ni med och varför?

Men varför är det fel att företaget är vinstdrivande? de säkerställer ju fortsatt anställning.

Jag skrev "tråkig", därför att jag inte känner igen din beskrivning. Kanske är jag dum och naiv och har blivit utnyttjad utan att veta om det.

Och jag tar lönen för given, det var inte det jag menade, utan snarare att det är ett arbete det handlar om och att man faktiskt får lön för det. Man kan se det som att arbetstagaren utnyttjar företaget för att få pengar... om man vill?

Vad gäller offentlig förvaltning så är det våra gemensamma skatteintäkter som sätter storlek på intäkterna. Jag är ingen förespråkare av nedskärningar, verkligen inte, men realiteten är sådan att resurserna är begränsade. Ju fler som arbetar, desto större intäkter och så måste det väl vara?

Här känner jag att det börjar handla om någonting helt annat. Och en politisk diskussion är väl lite väl långt från ämnet?

Med en hel hög "unga vuxna" i familjen så är inte tankegången att "plugga något som ger jobb" helt otänkt. Men att studera någonting som man är helt ointresserad av för att jobba med någonting man är helt ointresserad av känns väl sådär. Å andra sidan kan inte alla bli programledare i tv heller.
 
Sv: Vad jobbar ni med och varför?

Få arbetsplatser är så unika, och såvitt jag vet är din arbetsplats inte en av dem, i alla fall inte enligt dem jag känner som jobbar eller har jobbat där.

Tja, för någon tid sedan blev du ju nästan arg på mig när jag hade problem med en puckad chef för första gången i mitt liv, så något slags kvalitet tycks ju min arbetsplats ha, där jag helt har undsluppit sådant under så pass lång tid.

Den puckade chefen finns för övrigt inte i en av de två nämnda organisationerna, utan i en tredje, något mindre trivsam och något mer ordinär organisation.

Jag upplever det närmast förnedrande att behöva hantera den typen av chefsproblem, och än mer så att tex utveckla något slags skämtsam jargong omkring det underordnade kollegor emellan, så jag gör mitt bästa för att undvika organisationer som kräver sådant av mig.

Den ena av de två trevliga organisationerna är för övrigt synnerligen unik, den saknar motstycke i Sverige, möjligen i världen.
 
Sv: Vad jobbar ni med och varför?

Omsatt till arbetsmarknadsfrågor vill man alltså att ungdomar utbildar sig för att passa på en arbetsmarknad som inte intresserar dem. Där någonstans börjar jag undra över vem som är till för vem och vad det hela ska vara bra för.



Finns inte jobben som intresserar dem, eller som av olika orsaker är utanför deras räckvidd -vilket är alternativet?
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 741
Senast: BernT
·
Juridik & Ekonomi Jobba inte deltid/ med uppehåll då det påverkar din pension. Varenda krona du tjänar räknas. Hört dessa 2 hela livet från olika håll...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 184
Senast: Red_Chili
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
23 103
Senast: Mabuse
·
Hemmet Okej, om några timmar måste jag bestämma mig! Jag bor i nuläget i en nyproducerad lägenhet som är är snordyr. 43% av min lön går till...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
4 142

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp